ویژگی های جدید asp.net core که حیرت برنامه نویسان را برانگیخت

ویژگی های جدید asp.net core که حیرت برنامه نویسان را برانگیخت
تاریخ بروزرسانی : 24 مهر 1399 | تعداد بازدید : 2526 | زمان خواندن مقاله : 10 دقیقه
ASP.NET،

مایکروسافت با معرفی ویژگی های جدید asp.net core امکانات ویژه ای را برای برنامه نویسان محیا کرده است. اگر شما علاقه زیادی به کدنویسی ASP.NET داشته باشید قطعا تا بحال متوجه شدید که مایکروسافت قابلیت های بیشتری به این زبان اضافه کرده است که کدنویسی در این محیط را راحت تر و کارآمدتر میکند. در این مقاله سعی میکنیم به بررسی این قابلیت ها بپردازیم و بررسی کنیم که هدف از اضافه کردن این ویژگی ها چه بوده است.

آموزش سی شارپ

ویژگی های جدید asp.net core:

  1. اولین ویژگی که به زبان ASP.NET اضافه شد که اصلاحیه ورژن های قبل آن بود، ویژگی متن باز یا Open Source بودن نسخه جدید است. همانطور که میدانید زبان های برنامه نویسی با قابلیت open source نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی که این قابلیت را ندارند، انعطاف پذیرتر و دارای کیفیت و امنیت بهتری هستند. به همین دلیل اکثر برنامه نویسیان ترجیح میدهند با زبان های Open Source کار کنند. 

  2. ویژگی که مورد استقبال برنامه نویسان قرار گرفت، این بود که Asp.Net Core می تواند روی هر پلتفرمی مانند Windows ،Mac Linux اجرا شود. یعنی اگر ما برنامه ای را با این زبان ایجاد کنیم، میتوانیم بدون هیچ مشکلی روی هر سیستم عاملی آنرا اجرا کنیم. لازم به ذکر است که قبلا برنامه های ASP.NET نمی توانستند روی سیستم عامل های Mac و Linux اجرا شوند. اما برنامه های asp.net 5 این پلتفرم ها را پشتیبانی میکند.

  3. asp.net core دارای یک ابزار مدیریت خط فرمان است که به آن (DNVM (DotNet Version Manager و DNX می گویند. ابزارDNVM در کنار DNX استفاده میشود. DNX ابزاری است که شامل تمام کامپوننت ها و ابزارهایی که در طول اجرای پروژه مورد نیاز است، میشود و DNVM، ابزاری است که به شما اجازه نصب، نگهداری و ارتقای DNX را میدهد.

  4. asp.net core در توسعه و استقرار، سریع تر است زیرا در file system کار می کند. زمانی که شما کد را در پس زمینه ی پردازش های تلفیقی در حال اجرا تغییر می دهید، دیگر نیازی به تازه سازی مرورگر نیست.

  5. در ورژن های قبل زمانی که ما برنامه را build می کردیم همه ی فایل های dll به پوشه ی Bin Directory مجود در پروژه قرار می گرفتند. اما حالا در asp.net 5 پوشه ی Bin Directory درون فولدر Artifact قرار دارد.

  6. asp.net core به طور کامل پیکربندی محیط مبتنی بر ابر را پشتیبانی میکند.

  7. پیش از این ما از System.Web.DLL استفاده می کردیم که این مورد از asp.net core حذف شده است.

  8. فایل های JSON بیشتر از فایل های xml در asp.net core مورد استفاده قرار می گیرند. در asp.net 5 همه ی فایل های پیکر بندی و برخی فایل های راه اندازی به فایل JSON تغییر کرده اند. مانند global.json و confg.json

  9. پوشه ی wwwroot تمام محتوای برنامه را در asp.net core شامل فایل های js ،css ،images دارا است.

  10. asp.net core دارای یک مدیر بسته های سمت کاربر است که با asp.net 5 ساخته شده، این یک مدیر بسته برای جاوا اسکریپت، جی کوئری و غیره است.

  11. در asp net core فرمت فایل پروژه از csproj. به xproj. تغییر کرده است و شامل اطلاعاتی در مورد فایل های سرآیند در پروژه نیست.

  12. asp.net core دارای دو چارچوب یا اصطلاحا فریم ورک است که عبارتند از .net framework و .net core است.

 

یک پیشنهاد ویژه: اگر قصد دارید تا یک دوره بی نقص و پروژه محور را داشته باشید کافیه تا یک سر به آموزش asp.net mvc بزنید، تا بتوانید یک پروژه فروشگاهی را از صفر تا صد پیاده سازی کنید.surprise

net framework. 

یک تکنولوژی نرم افزاری است که براحتی بر روی پلت فرم های مختلف اجرا میشود. این فریم ورک شامل کتابخانه هایی است که به توسعه نرم افزارهایی که در این چهارچوب قرار گرفته اند، کمک میکند. همچنین در قالب ASP.NET وADO.NET نیز ارائه میشود. علاوه بر آن شامل (Common Language Runtime) که به آن CLR می گویند، نیز است. زبان های برنامه نویسی که از این قابلیت استفاده میکنند در تبدیل یا کامپایل کدها و داده ها سرعت بیشتری دارند و دارای سیستم های مدیریت حافظه یکپارچه ای هستند. مشکلی که در تکنولوژی .net framework احساس میشود این است که این تکنولوژی قابلیت متن باز یا به اصطلاح Open Source را ندارد و بنابراین به نسبت سایر فریم ورک ها انعطاف پذیر نیست.

 

net core.

این فریم ورک مانند .net framework یکی از چهارچوب های asp.net core است که از توسعه net framework. به وجود آمده است. در واقع ایرادهایی که در دات نت فریم ورک وجود داشته در این فریم ورک برطرف شده است. برای مثال قابلیت متن باز و اجرا روی چندین پلت فرم از جمله قابلیت هایی هستند که در این فریم ورک اضافه شده اند. برنامه هایی که در این چهارچوب ایجاد میشوند براحتی روی پلت فرهای دیگر مانند Windows ،Mac ،Linux اجرا میشوند. به همین دلیل است که این فریم ورک جز فریم ورک های Cross PlatForm نیز شناخته میشود. 

این در حالی است که قبلا net framework. این قابلیت را نداشت و بیشتر برای ساخت اپلیکیشن های ویندوز و دسکتاپ بکار برده میشد. جالب است بدانید که به این قابلیت در فرم ورک net core. چندسکویی میگویند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت این فریم ورک استانداردهای امنیتی آن است که همین امر باعث شده تا مورد اعتماد شرکت های بزرگ برای پروژه ها مهم قرار بگیرد. برنامه هایی که در این چهارچوب قرار میگیرند، سبک و کم حجم و در نتیجه سریع تر هستند.

  1. ویرایشگر جدید Visual studio code برای کار بر روی مک و لینوکس معرفی شده است.
 

کلام آخر

برای اینکه کار با این فریم ورک برایتان آسان باشد، باید ابتدا مباحث تخصصی سی شارپ را بگذرانید و بتوانید با تمرین و تکرار این مفاهیم پیچیده را ملکه ذهن خود کنید؛ البته ما دوره آموزش سی شارپ پیشرفته را منتشر کردیم و در این دوره تمامی مفاهیم مورد نیاز شما را با کامل ترین سرفصل ها  قرار داده ایم. در این دوره پیچیده ترین مباحث به صورت خیلی ساده و کاربردی بیان شده است. به امید موفقیت شما عزیزان.

ما یک پیشنهاد دیگر نیز برای شما عزیزان داریم آن هم مطالعه مقاله asp.net mvc یا asp.net webform است. منتظر نظرات شما دوستان هستیم.

 
 

کلمات کلیدی :
asp.net core