همه چیز درباره دستیار صوتی گوگل و سایر شرکت ها

دستیار صوتی
تاریخ بروزرسانی : 18 اسفند 1399 | تعداد بازدید : 1655 | زمان خواندن مقاله : 10 دقیقه
پیرامون برنامه نویسی،

سلام دوستان گرامی امروز می‌خواهم در مورد یکی از فناوری‌های تقریبا جدید صحبت کنم؛ این فناوری هوشمند دستیار صوتی نام دارد چراکه امروزه با پیشرفت تکنولوژی، زندگی ما هم به سمت دیجیتالی شدن کشیده شده است. شما با استفاده از این فناوری هوشمند می‌توانید ابزارهای مختلف مثل تلویزیون، تبلت، گوشی هوشمند و لپ تاپ را به‌راحتی کنترل کنید و می‌توانید کارهای خود را بیان کنید و دستیار صوتی به آن عمل می‌کند. این تکنولوژی هوشمند با شنیدن صدای شما هرچه که بخواهید را برایتان انجام میدهد. در این مقاله انواع دستیار صوتی را به شما معرفی می‌کنیم .

دستیار صوتی چیست؟

دستیار صوتی، مبتنی بر هوش مصنوعی است که با متصل شدن به دستگاه‌های هوشمند می‌توانید آن‌ها را با دستورات صوتی کنترل کنید. این ابزارها نرم‌افزارهای متصل به‌وب هستند که دستورات را گوش می‌دهند و آن دستورات را تفسیر و اجرا می‌کنند. دستیار صوتی می‌تواند کارهای مختلفی انجام دهد مثل جواب دادن به سوالات، چراغ‌ها را روشن کند، غذا سفارش دهد، ارسال پیام، تماس گرفتن و ...

دستیار صوتی چیست

مهم‌ترین دستیارهای صوتی که وجود دارد، عبارت‌اند از: آمازون الکسا، اپل سیری، دستیار صوتی گوگل، Microsoft Cortana و دستیار صوتی بیکسبی

آشنایی با مهم‌ترین دستیارهای صوتی:

  • آشنایی با دستیار صوتی گوگل

شرکت بزرگ گوگل با توسعه سیستم عامل اندروید و انواع سرویس‌های اینترنتی گوگل برای رفاه کاربران، کارهای جدیدی انجام داده که توسعه دستیار صوتی هوشمند هم یکی از این کارهای جدید گوگل می‌باشد. اولین دستیار صوتی گوگل Google Now است و انواع سرویس‌های گوگل را پشتیبانی می‌کند. Google Now با گفتن کلمه Google Ok در گوشی‌های اندروید فعال شده و کاربران به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.آشنایی با دستیار صوتی گوگل

این دستیار قابلیت‌های زیادی دارد مثلا می‌توانید از آن به‌عنوان یک زنگ بیدار باش استفاده کنید که با گفتن کلمه Google Ok و دادن دستورات به آن تایمر برای شما فعال می‌شود، بدونه اینکه صفحه گوشی را لمس کنید، می‌توانید به آن دستور دهید که برنامه‌ای را برای شما اجرا کند به طور مثال با گفتن کلمه Open Chrome به آن دستور می‌دهید برنامه مرورگر را برای شما باز کند .

Google Now می‌تواند به سوالات شما هم پاسخ بدهد، اگر بخواهید از وضعیت آب و هوا بدانید، می‌توانید از او بپرسید امروز هوا چطور است و سریعا به شما پاسخ می‌دهد. گوگل بعد از این دستیار صوتی یک دستیار هوشمند دیگری به نام Google Assistant توسعه داده است. این دستیار، هوشمندتر از نسخه قبل و قابلیت‌های بیشتری نسبت به Google Now دارد؛ به طور مثال اگر هر روز از Google Now آب و هوا را بپرسید یک سوال تکراری را می‌پرسید اما در Google Assistant نیاز به این کار ندارید و می‌توانید از این دستیار بخواهید مثلا هر روز صبح در یک تایم مشخص وضعیت آب و هوا را به شما اعلام کند.

  • آشنایی با دستیار صوتی سیری

دستیار صوتی سیری تنها دستیاری است که برای سیستم عامل ios توسعه داده شده است. در واقع می‌توان گفت اولین دستیار صوتی در دنیای گوشی‌های هوشمند می‌باشد و در بین کاربران محبوبیت زیادی دارد. شرکت اپل در سال 2010 کمپانی نرم‌افزار siri را خریداری کرد و با انجام تغییراتی در آن، مورد استفاده در گوشی‌های همراه شد. شرکت سازنده سیری در ابتدای کار خود قصد داشت این دستیار را برای گوشی‌هایی با سیستم عامل اندروید و بلک‌بری ارائه دهد که با خرید آن توسط اپل ارائه آن برای سیستم عامل‌های دیگر کنسل شد.

دستیار صوتی سیرینحوه‌ی کار کردن برنامه سیری به این صورت است که شما دستور را بیان می‌کنید و با برنامه ارتباط برقرار می‌کنید و آن هم دستور شما را اجرا می‌کند. به گفته شرکت اپل این دستیار علاوه بر شنیدن حرف‌های شما می‌تواند منظور شما را هم درک کند. برای کار کردن با این برنامه نیازمند اینترنت هستید و با متصل شدن به اینترنت و دادن دستور به آن کارهای شما انجام می‌گیرد بدون اینکه شما نیاز به تایپ کردن داشته باشید.

برای استفاده از این دستیار صوتی می‌توانید به تنظیمات تلفن همراه خود بروید و از قسمت Siri & Search گزینه Listen for Hey Sir را فعال کنید. با فعال شدن این قابلیت کاربران می‌توانند با گفتن کلمه Hey Siri از این دستیار صوتی استفاده کنند. از این دستیار می‌توانید در رزرو رستوان، مشاهده نتایج مسابقات ورزشی، ارسال پیام و ارسال ایمیل بدون تایپ کردن متن استفاده کنید. می‌تواند به پنج زبان مختلف ترجمه صوتی انجام دهد. Siri قابلیت‌های دیگری مثل پخش موسیقی، حل مسائل ریاضی، یادداشت برداری و بررسی وضعیت ترافیک دارد. کار کردن با این دستیار صوتی برای کاربران خیلی راحت تر و لذت بخش است.

 

  • دستیار صوتی آمازون (الکسا) را بشناسید!

دستیار صوتی الکسا توسط شرکت معروف آمازون توسعه داده شده و با لوازم جدید آمازون مثل اسپیکر Echo Dot، اسپیکر Amazon Tap ارائه شده است. Echo Dot، یکی از جدیدترین و معروف‌ترین محصول آمازون می‌باشد و دارای دستیار صوتی الکسا است که در انجام بعضی از کارها به شما کمک می‌کند. به طور مثال شما می‌توانید با گفتن چند دستور ساده به دستیار صوتی از سایت آمازون خرید کنید البته باید از قبل در آن عضو باشید. همچنین می‌توانید از شرایط آب و هوا نیز اطلاع پیدا کنید.

دستیار صوتی آمازون

نام‌گذاری دستیار صوتی الکسا آمازون ایده گرفته از کتابخانه اسکندریه مصر است. Library of Alexandria دارای وسعت زیادی می‌باشد و تقریبا کلیه کتاب‌های اطلاعاتی جهان در آن قرار دارد. الکسا آمازون از طریق هوش مصنوعی مثل کتابخانه اسکندریه دائما در حال یادگیری می‌باشد به همین دلیل این برنامه به یک منبع بزرگ اطلاعاتی تبدیل شده است. شرکت آمازون تصمیم داشت با هدف اینکه این دستیار صوتی را گسترش دهد این قابلیت را بر روی گوشی‌های هوشمند آیفون ارائه دهد. دستیار صوتی الکسا آمازون با گفتن کلمه (Alexa)  فعال می‌شود.

  • آشنایی با دستیار صوتی Cortana

Cortana، یک دستیار صوتی از شرکت مایکروسافت است که همزمان با ویندوزفون 8.1 مایکروسافت این دستیار صوتی هوشمند را رونمایی کرده است. این دستیار هوشمند، با گفتن کلمه Hey Cortana فعال می‌شود و هرآنچه که از دیگر دستیارها می‌پرسید از Cortana هم میشود پرسید. با استفاده از این دستیار می‌توانید از شرایط آب و هوایی، اخبار ورزشی و حل مسئله ریاضی استفاده کنید و حتی همانند سیری می‌تواند برای شما لطیفه تعریف کند. این هم بدانید که کاربران تلفن‌های هوشمند اندروید می‌توانند از Cortana استفاده کنند.

  • آشنایی با دستیار صوتی هوشمند Bixby

شرکت سامسونگ ارائه‌دهنده این دستیار هوشمند صوتی است و همزمان با رونمایی از گوشی‌های گلکسی S8 و گلکسی S8 پلاس، آن را معرفی کرد. Bixby، اولین دستیار صوتی سامسونگ نمی‌باشد و قبل از آن شرکت سامسونگ S Voice را برای گوشی‌های دستیار صوتی هوشمند Bixbyخود توسعه داده است. Bixby برای رقابت با دستیارهایی مثل  Alexa آمازون، Google Assistant ،siri اپل و Cortana مایکروسافت وارد میدان شده است  و توانسته در کمترین زمان در بین کاربران توسعه پیدا کند.

کاربران گوشی‌های هوشمند S8 می‌توانند از طریق این دستیار تلفن خود را مدیریت کنند. دستیار هوشمند Bixby می‌تواند از 8 زبان مختلف دنیا پشتیبانی کند.

 

امیدورام از این مقاله استفاده کافی را برده باشید و با استفاده از این دستیارهای هوشمند صوتی بتوانید کارهایتان را لذت‌بخش‌تر انجام دهید.