الگوریتم رنک برین گوگل، جدیدترین راهکار برای پردازش داده ها

الگوریتم رنک برین گوگل، جدیدترین راهکار برای پردازش داده ها
تاریخ بروزرسانی : 25 بهمن 1399 | تعداد بازدید : 919 | زمان خواندن مقاله : 15 دقیقه
SEO،

دوستان و علاقه‌مندان، در ادامه وبینار انواع الگوریتم‌های گوگل می‌خوام درباره الگوریتم رنک برین با شما صحبت کنم. قصد دارم به شما بگویم که رنک برین چیست، چگونه این الگوریتم کار میکند، چه فاکتورهایی برای رنک برین مهم است، چطور از الگوریتم رنک برین به نفع خودمان استفاده کنیم و ....

در سال 2015 بود که گوگل تصمیم گرفت در موتور جستجوگر خود از هوش مصنوعی استفاده کنه پس میشه گفت که زمان زیادی از طراحی این الگویتم نمیگذره. رنک برین، با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین سعی داره تا بهترین نتیجه را به کاربر نشون بده.

الگوریتم رنک برین گوگل چیست؟

قبل از طراحی این الگوریتم صاحبان سایت برای اینکه یک صفحه همراه با یک کلمه کلیدی خاص در گوگل رتبه بگیره چکار میکردن؟ استفاده بیش از حد کلمه کلیدی در متن که امروزه به keyword stuffing معروف است و دیگه کارایی گذشته رو نداره. در واقع وب‌مستران با اینکار گوگل رو ترغیب میکردن تا بگن بهترین نتیجه ممکن ما هستیم تا اینکه رنک برین پا در میدان گذاشت. امروزه گوگل توانایی تشخیص کلمات و جملات درون متن‌ها رو داره که این موهبت رو مدیون الگوریتم رنک برین هستیم.

اگر بخوایم یک تعریف علمی درباره رنک برین داشته باشیم عبارت است از:

یک سیستم یادگیری ماشینی که از هوش مصنوعی برای بهبود نتایج جستجو و تفسیر نمایش داده‌های جدید استفاده می‌کند.

بلومبرگ هم بعد از معرفی این الگوریتم در اولین ویدئو خود درباره رنک برین گفت:

سیستم رنک برین در واقع سخت‌ترین و پیچیده‌ترین عبارات جستجو شده را گرفته و سعی می‌کنه تا بهترین و مرتبط‌ترین نتیجه رو به مخاطب نشون بده. در واقع این الگوریتم به وسیله جستجوهای مرتبط، سعی داره تا ارتباط معنایی و الگوی مشخص بین اونها پیدا کرده و بهترین نتیجه رو نشان کاربر بده. این کار، درک گوگل از مفاهیم و کلمات جستجو شده در سایت رو عمیق‌تر میکنه و علاوه بر این، باعث بهتر شدن نتایج ارائه شده توسط گوگل به کاربر میشه.

مثال:

چه کسی در بین جمع فیلم اینتراستلار را دیده؟؟؟ خود من این فیلم رو قبلا دیده بودم ولی میخواستم دوباره این فیلم را با دید بهتری تماشا کنم تا نکاتی که درباره فیزیک کوانتوم در این فیلم استفاده شده بود رو بیشتر و عمیق تر درک کنم.

پس عبارت پیچیده « قبل از دیدن فیلم اینتراستلار چه چیزهایی باید درباره فیزیک بدانیم» را جستجو کردم. همانطور که میدونید این بدترین نوع سرچ در گوگله. اما نتیجه، بسیار جذاب بود. گوگل منظور من رو از این جستجو به خوبی درک کرد و بهترین نتیجه رو نشون داد. چون من دقیقا به دنبال قوانین و ساختارهای فیزیکی بودم که در فیلم اینتراستلار مرا گیج کرده بود.

پس الگوریتم رنک برین در ابتدا سعی می‌کنه تا محتواهای متنوعی رو درباره موضوع جستجو شده به کاربر نشون بده و بعد اجازه میده کاربر گزینه مدنظرش رو انتخاب کنه. بعد از انتخاب، گوگل صفحه رو دقیق بررسی میکنه و می‌فهمه با توجه به جستجو انجام شده بهترین گزینه برای کاربر کدوم هست.

تعریف یادگیری ماشین و هوش مصنوعی:

خب دوستان بزارین یه تعریفی از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی هم براتون داشته باشم تا در ادامه بگیم که رنک برین چجوری کار میکنه. یادگیری ماشینی، یکی از کاربردهای هوش مصنوعیه که به سیستم‌های کامپیوتری کمک می‌کنه تا به طور خودکار تجربه کسب کنن، خطا کنن و بعد آن ها را درست کرده و خودشان را بهبود دهند. در واقع یادگیری ماشین، رفتار کاربر را پردازش و بعد تشخیص میده چه چیز درست و کدوم نتیجه بهتر است.

هوش مصنوعی گوگل هم دنبال ایجاد تعامل بین انسان و کامپیوتر هست و سعی میکنه تا اونها را به یکدیگر نزدیک‌تر کنه. در واقع هوش مصنوعی با پیوند به رنک برین، سعی می‌کنه چگونگی تعامل انسان و کامپیوتر رو بفهمه.

چگونگی کارکرد الگوریتم رنک برین:

حالا می‌خوایم ببینیم این الگوریتم چطور کار میکنه؟ تا همین چند سال پیش وقتی در گوگل عبارتی رو سرچ میکردید که قبلا کسی سرچ نکرده بود، نتیجه جستجو به این شکل ختم میشد.

چگونگی کار کرد الگوریتم رنک برین

این یک ضعف بزرگ برای گوگل بود. بعد از بررسی‌ها توسط مهندسان گوگل متوجه شدن که بسیاری از عبارت‌هایی که جستجو میشه از نظر مفهوم جدید نیستن، بلکه فقط کلمه یا جمله‌بندی‌های متفاوت استفاده شده و فهمیدن که دوای دردشان دست هوش مصنوعیست، اما برای ساده‌تر کردن راه حل آن را به سه مسئله کوچک تقسیم کردند:

  1. درک مفاهیم پشت جملات و کلمات صفحات وب (ارتباط دادن مفاهیم به محتوا)

  2. درک منظور کاربر از عبارت جستجو شده (درک عبارت‌های مترادف، معادل و نامفهوم)

  3. رتبه‌بندی نتایج بر اساس وضعیت فعلی (تغییر مفاهیم نسبت به زمان و مکان)

حالا گوگل با الگوریتم رنک برین و با توجه به اطلاعات در این سه مسئله، بهترین نتایج رو به کاربر نشون می‌ده.

با یک مثال توضیحات خودم رو براتون شفاف‌تر میکنم:

اگر کاربری عبارت لوکیشن المپیک (olympics location) رو سرچ کنه، به دنبال چیه؟ به‌احتمال زیاد به دنبال یکی از این موارد است:

  • محل برگزاری مسابقات المپیک بعدی

  • محل برگزاری المپیک زمستانی یا تابستانی بعدی

  • لیست شهرهای میزبان مسابقات المپیک از گذشته تا امروز

  • به دنبال لوکیشن هتلی به نام المپیک است

  • در شهر برگزاری مسابقات المپیک است و می‌خواهد آدرس استادیوم افتتاحیه را پیدا کند

فهمیدن اینکه منظور کاربر کدام یکی از اینهاست برای گوگل اصلاً سخت نیست. باور ندارین؟ بیاید تحلیل گوگل رو ببینیم:

  • اگر در روزهای برگزاری یکی از مسابقات المپیک و از همان شهر میزبان این عبارت جستجو شه پس آدرس محل برگزاری و سایت مسابقات رتبه بالاتری می‌گیره. در این وضعیت رنک برین با توجه به افزایش جستجوهای مشابه در همان منطقه و همان روزها به مفهوم آدرس اولویت میده.

  • اگر چند هفته به مسابقات المپیک زمستانی مونده باشه و جستجوهای مربوطه در سایر نقاط دنیا در حال افزایش باشه، پس به احتمال قوی منظور کاربر شهر برگزاری المپیک زمستانیست.

  • اگر در فاصله بین مسابقات این عبارت سرچ شه به شما ترکیبی از نتایج رو نشان میده که همه هدف‌ها رو پوشش میده.

با تغییر عبارت جستجو شده به المپیک کجاست هم نتایج تغییر زیادی نمی‌کنه در واقع الگوریتم رنک برین مفهوم المپیک را به‌عنوان یک رویداد مهم که هر چند سال یک‌بار در شهر متفاوتی برگزار میشه، در پایگاه داده گوگل ذخیره کرده و با در نظر داشتن زمان و مکان برگزاری المپیک و همین‌طور جستجو زمان و مکان کاربر، رتبه‌بندی نتایج تغییر می‌کنه.

معرفی فاکتورهای مهم برای الگوریتم رنک برین:

  • مفهوم‌گرایی و پاسخ‌گویی به سوالات کاربر

اهمیت محتوا، بر هیچ یک از شما دوستان پوشیده نیست و شاید بهتر باشه که محتوای صفحه رو به عنوان مهمترین عامل مؤثر معرفی کنیم. پس با استفاده از تکنیک‌های تولید محتوا و رعایت مفهوم‌گرایی در متن میتونین سایت خودتون رو به صدر نتایج جستجو برسونین. این هم فراموش نکنید که منظور من یک محتوای ارزشمند است نه زیاد بودن یا تعداد بالای محتوا. شما باید محتوایی بسازین که هدف-محور باشه یعنی پاسخگوی یک نیاز جدید باشه یا حتی پاسخی کاملتر به نیازهای گذشته کاربر باشه. 

  • فاکتورهای موثر بر رضایت کاربر پیش از ورود به صفحه

فقط کیفیت محتوا نیست که توسط گوگل مورد توجه قرار میگیره بلکه فاکتورهای دیگه‌ای هم برای مشخص کردن رضایت کاربر از محتوای صفحه در نظر میگیره. مثلا اگر کاربری با گوشی همراه خود به جستجو بپردازه گوگل سعی میکنه صفحاتی رو به اون پیشنهاد کنه که از لحاظ نمایشی مناسب باشه. پس ریسپانسیو بودن سایت، یکی از موارد موثر برای رضایت کاربر است که البته گزینه‌های دیگه‌ای مثل لود صفحه، رعایت استانداردهای کدنویسی و طراحی زیبا و کاربردی توسط گوگل بررسی میشه.

  • بررسی میزان رضایت کاربر هنگام جستجو

فاکتورهایی مثل CTR، زمان حضور کاربر در سایت انتخاب شده (Dwell Time) و عبارتی که در بازگشت به گوگل جستجو میکنه نشون‌دهنده میزان رضایت کاربر از یک سایت خواهد بود و این گزینه ها نیز توسط الگوریتم رنک برین گوگل هم بررسی میشه. پس شناسایی این عوامل و بهینه‌سازی سایت برای افزایش نرخ CTR و افزایش زمان حضور کاربر در صفحه میتونه تاثیر زیادی در جایگاه شما برای جستجوهای بعدی داشته باشه.

  • بررسی رضایت کاربران از محتوای صفحه به صورت دوره‌ای

یکی دیگه از فاکتورهای مهم، تعامل کاربرا با سایت شماست. الگوریتم رنکبرین به صورت دوره‌ای، صفحات اینترنت رو بررسی میکنه و میزان اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، تعداد لینک‌های خارجی به صفحه، نظرات درج شده از طرف کاربران و امتیازی که به محتوای آن را دادند، بررسی میکنه پس هر چقدر تعامل کاربران با سایت شما بیشتر باشه شانس بیشتری برای کسب جایگاه در نتایج جستجو پیدا میکنید.

  • عبارات استفاده شده برای لینک‌سازی داخلی و خارجی

یکی دیگه از روش‌های گوگل برای درک موضوع صفحه، نحوه لینک‌دهی سایر صفحات اینترنتی به سایت شماست. زمانیکه سایت دیگه‌ای به صفحه شما با عبارت "خرید لپ تاپ" لینک میده به کاربر و البته گوگل اعلام میکنه که موضوع این صفحه خرید لپ تاپه. 

باید این نکته هم در نظر داشته باشید، همانطور که تو نگارش محتوا باید به مفهوم‌گرایی و استفاده از عبارت‌های هم‌خانواده و هم‌معنی برای توصیف موضوع صفحه استفاده کنیم، در لینکسازی هم باید به این مورد توجه داشته باشید. هر چقدر تنوع عبارات لینک شده به یک صفحه با (موضوع و مفهوم یکسان) بیشتر باشه شانس شما برای کسب جایگاه در نتایج جستجو افزایش پیدا میکنه.

پس از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید و اونا رو تغییر بدید تا گوگل با استفاده از الگوریتم رنکبرین به بهترین نحو ممکن، متوجه موضوع و محتوای سایت شما بشه. اینکار بهره‌وری از عبارات تک کلمه‌ای رو برای گرفتن نتیجه بهتر شما افزایش میده.

  • رعایت استانداردهای نگارشی و اصول ساده‌نویسی

دیگه لازم نیست که برای گوگل از محتواهای سنگین و ثقیل استفاده کنید چرا که با کمک الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و رنک برین خود را هوشمندتر از گذشته کرده و این یعنی سعی کنید نوشته‌های ساده و روان بنویسید که حتی مبتدی‌ترین افراد هم متوجه شوند.

نوشته‌هایی بدون غلط‌های املایی و با بیان ساده خیلی زود در گوگل، جایگاه میگیرند. البته دقت کنید که مواردی مثل استفاده از تگ‌های H1 تا H6، انتخاب عنوان‌های مناسب، طولانی بودن محتوا 1500 کلمه و بیشتر، استفاده از کلمات کلیدی در alt تصاویر، استفاده از زیر عنوان و شماره‌گذاری، استفاده از ویدئو و اصلاح ایرادهای گرامری و نوشتاری توسط الگوریتم رنک برین بررسی میشه.

چطور از الگوریتم رنک برین به نفع کاربران و سئو سایت استفاده کنیم؟

حالا وقت این رسیده که بدونیم چطور از این الگوریتم به نفع خودمون استفاده کنیم که کلا تو دو مورد خلاصه میشه:

  • توجه به هدف کاربر از جستجو

  • تهیه محتوای مناسب برای کاربر

اولین و مهم‌ترین قدم، توجه به انگیزه و هدف کاربر از جستجو در گوگله. اینکه کاربر دنبال چه نوع محتوایی هست، کار پیچیده‌ای نیست، کافیه خودتون رو جای کاربر بزارید و از نگاه اون به صفحه نتایج نگاه کنید یعنی پاتون تو کفش کاربر کنید. 

پس اولین قدم، شناخت هدف کاربر از جستجوست. این کار به شما کمک می‌کنه تا keyword targeting دقیق‌تری داشته باشید. این نکته هم بخاطر بسپارید که موضوع سرچ بالای کلمه کلیدی در ماه همیشه معیار درستی برای تعیین کلمه کلیدی نیست. برای اینکار باید شما خودتون رو در مقام یک کاربر قرار بدین و بعد کلمات هدف رو مشخص کنید.

فرض کنید کاربری در گوگل روش‌های لاغری شکم را جستجو کرده. باید بدونید کاربری که این عبارت رو سرچ کرده دنبال روش‌های لاغری شکمه، نه محصولی خاص. پس اگر شما در این عبارت، صفحه‌ای به کاربر نشون بدید که شامل محصول شماست، قطعا به هدف کاربر توجه نکردید و کاربر شما رو انتخاب نخواهد کرد و با گذشت زمان الگوریتم رنک برین، شما را از نتایج بالا محروم می‌کنه؛ به همین سادگی.

حالا نوبته تهیه یه محتوای کاربردی برای کاربر. اما چطور؟ همیشه و همه جا شنیدید که محتوا پادشاه و می تونیم تاثیر این جمله رو در الگوریتم رنک برین به وضوح مشاهده کنیم. در فضای وب بارها دیدید که میگن، محتوا هر چه طولانی‌تر باشه احتمال کسب جایگاه، بالاتره. بله این حرف تا حدودی درسته اما نه برای هر صفحه‌ای.

کاری که شما باید انجام بدید اینه که لیستی از سوالایی که کاربر درباره عبارت جستجو شده دارن رو پیدا و یک جوابی درست و کامل ارائه بدین. در واقع شما باید به تمام سوالای کاربر در اون صفحه پاسخ بدید تا کاربر بعد از خارج شدن از سایت شما به سایت دیگه‌ای نره و گوگل با تعقیب رفتار کاربر متوجه میشه که محتوای شما یک محتوای کامل بوده یا نه.

کلام آخر:

خب همراهان و علاقه‌مندان، به پایان وبینار امروز رسیدیم. امیدواریم که این وبینار براتون کاربردی بوده باشه و امیدوارم تونسته باشم تا الگوریتم رنک برین گوگل رو به خوبی برای شما معرفی کرده باشم.

حالا میخوام یه جمع‌بندی از کل صحبتای خودم داشته باشم:

این الگوریتم در حال حاضر بیشترین تمرکز خودش رو روی بررسی رفتار کاربرا و نمایش نتایج جستجو براساس معیارهایی مثل نرخ بازگشت سایت‌ها، زمان حضور کاربر در صفحه، نرخ کلیک CTR و .. قرار داده که برای کسب بهترین نتیجه کافیست طبق هر تخصصی که دارید برای کاربراتون به زبان ساده و قابل فهم محتوای ارزشمند تولید کنید و رفتار اونا رو هنگام ورود به سایت و یا حضور در صفحه آنالیز و بهینه کنید. این هم در نظر بگیرید که الگوریتم رنکبرین (Rank Brain) باوجود گذشت نزدیک به سه سال از معرفی، هنوز هم در مراحل آزمون و خطا بوده و همچنان در مسیر بهبود کارایی گام بردارید.
 


کلمات کلیدی :
سئو