20 کاربرد استفاده از هوش مصنوعی که شما را حیرت زده می کند

20 کاربرد باورناپذیر استفاده از هوش مصنوعی
تاریخ بروزرسانی : 11 شهریور 1402 | تعداد بازدید : 4580 | زمان خواندن مقاله : 12 دقیقه
هوش مصنوعی،

20 کاربرد استفاده از هوش مصنوعی که از وجود آن ها بی خبر هستید!

آیا تا به الان به این موضوعات فکر کرده اید که ماشین های خودران چطور کار می کنند؟ ربات ها چگونه احساس شما را درک می کنند و با توجه به آن پاسخ می دهند؟ چگونه یک دارو بدون انجام آزمایش به وجود می آید؟ چگونه فیلم هایی تولید می شوند که بازیگر های آن وجود خارجی ندارند؟ پاسخ این موارد و میلیون ها مورد مشابه این نمونه ها؛ هوش مصنوعی است. کاربرد استفاده از هوش مصنوعی آنقدر زیاد است که از شمارش خارج می شود. جالب اینجاست که این کاربرد ها انتهایی ندارند و روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود. 

هوش مصنوعی تاکنون بسیار موفق بوده و توانسته رضایت افراد بسیاری را به خود جلب کند. هوش مصنوعی به یک سیستم کمک می کند تا فکر کند و یاد بگیرد و از تجربه های قبلی اش نیز استفاده کند. کاربرد های هوش مصنوعی را می توان در هر حوزه ای دید که همین مورد نیز باعث شده تا افراد زیادی تصمیم بگیرند در توسعه هوش مصنوعی سرمایه گذاری کنند که این سرمایه گذاری، سودآور تر از هر سرمایه گذاری مانند خرید فلزات گران بها و ارز های رایج است. 

ما در این مطلب خیلی مختصر به شما می گوییم که هوش مصنوعی چیست، چه کاربرد هایی دارد، از چه فناوری هایی استفاده می کند و سوالات دیگری که مطمئنا در ذهنتان شکل گرفته است. پس از خواندن این مطلب شما به درک کاملی از این حوزه و همچنین کاربرد هوش مصنوعی رسیده اید. از شما دوست عزیز؛ دعوت می کنیم تا انتها همراه ما باشید تا جالب ترین مطالب 100 سال اخیر را ببینید، بخوانید و حیرت زده شوید. 

هوش مصنوعی (AI) چیست؟ 

برای آن که ربات ها، کامپیوتر ها و سایر اشیائی نظیر این موارد بتوانند مانند انسان ها فکر کنند و عکس العمل نشان دهند، نیازمند هوش مصنوعی هستند. هوش مصنوعی علمی است که به مطالعه تفکر انسانی می پردازد تا متوجه شود که انسان ها چگونه فکر می کنند، چگونه یاد می گیرند، چگونه تصمیم گیری می کنند و در نهایت چگونه مشکلاتشان را حل می کنند. 

ماحصل این تحقیقات ایجاد سیستم های نرم افزاری هوشمند است. هدف از ایجاد و توسعه هوش مصنوعی بهبود عملکرد سیستم های کامپیوتری است که قابلیت درک کردن را مانند انسان ها دارند و می توانند مثل همه انسان ها درک کنند، استدلال کنند، یاد بگیرند و مسائل را حل کنند.

به عبارتی می توان گفت، هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) از دو بخش Artificial و Intelligence تشکیل شده است، که Artificial به ساخته شده به دست انسان و Intelligence به قدرت فکر کردن اشاره می کنند. بنابر این؛ هوش مصنوعی «قدرت تفکر انسان ساز» است.

آموزش هوش مصنوعی

انواع هوش مصنوعی را بشناسید

3 نوع مصنوعی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم: 

Artificial Narrow Intelligence (ANI)

هوش مصنوعی باریک اولین نوع از هوش مصنوعی است که همچنان به طور مستمر در حال تولید است. هوش مصنوعی باریک با نام هوش مصنوعی ضعیف نیز شناخته می شود. این نوع از هوش مصنوعی کاملا هدف گرا است و برای انجام یک کار طراحی شده است. به طور مثال فقط تشخیص چهره انجام می دهد یا فقط تشخیص گفتار را انجام می دهد. هوش مصنوعی باریک (ANI) در تحقق اهدافی که برای آن برای آن برنامه ریزی شده، فوق العاده توانمند است. 

Artificial General Intelligence (AGI)

دومین نوع هوش مصنوعی، هوش مصنوعی عمومی است. این نوع از هوش مصنوعی با نام های هوش مصنوعی قوی و هوش مصنوعی عمیق نیز شناخته می شود. ایده این هوش مصنوعی به این صورت است که ماشینی با استفاده از هوش مصنوعی عمومی یاد می گیرد که چگونه مشکلات خودش را حل کند. این نوع از هوش مصنوعی همانطور که از نامش پیداست؛ در هر زمینه ای کاربرد دارد و می تواند به گونه ای فکر کند، درک کند و عمل کند که انسان این کار ها را انجام می دهد. 

Artificial Super Intelligence (ASI)

سومین نوع از هوش مصنوعی، ابر هوش مصنوعی است. اَبَر هوش مصنوعی نوعی هوش مصنوعی فرضی است که فراتر از هوش انسانی و تقلید و تفکر انسانی انجام می دهد. این نوع از هوش مصنوعی مربوط به زمانی است که کامپیوتر ها به مرحله خودآگاهی می رسند و فراتر از هوش و توانایی انسان عمل می کنند. 

منظور از کاربرد هوش مصنوعی چیست؟ 

هوش مصنوعی در حوزه های مختلفی استفاده می شود که هدف از این استفاده نیز دریافت بینش های متفاوت با توجه به رفتار کاربران و ارائه پیشنهادات مختلف بر اساس داده هایی است که در اختیار دارد. اگر بخواهیم یک مثال ملموس بزنیم؛ می توانیم به الگوریتم جستجو پیش بینی کننده گوگل اشاره کنیم. این الگوریتم داده هایی را که در گذشته از کاربر به دست آورده است مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد تا پیش بینی کند کاربر؛ چه متنی را در قسمت جستجو گوگل تایپ می کند. 

مثال بعدی که می خواهیم بزنیم، پلتفرم محبوب نتفلیکس است. این پلتفرم از داده های قبلی کاربران استفاده می کند تا به او پیشنهاد بدهد که چه فیلم های دیگری را باید ببیند. این کار باعث می شود تا کاربر مدت زمان بیشتری در این پلتفرم بماند و میانگین بازدید فیلم ها را بالا ببرد. فیسبوک نیز از داده هایی که با گذشت زمان از کاربران به دست آورده است، استفاده می کند تا تگ هایی را بر اساس چهره افراد در تصاویر به آن ها پیشنهاد دهد. این ها نمونه هایی از کاربرد استفاده هوش مصنوعی در شرکت های بزرگ است و هدف آن ها آسان کردن زندگی برای کاربران است. 

برترین کاربرد های هوش مصنوعی

 

در دنیای امروز، هوش مصنوعی کاربرد های زیادی دارد. این دانش خارق العاده می تواند به طور موثری مشکلات پیچیده را در حوزه های مختلفی چون بهداشت و سلامت، صنعت سرگرمی، بانکداری، امنیت و دفاع، امنیت سایبری، آموزش و مدیریت بررسی و حل کند. نفوذ و پیشروی هوش مصنوعی در زندگی انسان ها باعث شده تا کارهای خود را راحت تر و با کیفیت بهتری انجام دهید. در این قسمت به معرفی کاربرد هوش مصنوعی می پردازیم. قطعا مطالبی که در این بخش می خوانید، شما را شگفت زده خواهد کرد. 

 1-اکتشافات فضایی

اولین کاربرد هوش مصنوعی که قصد داریم درباره آن به شما بگوییم، اکتشافات فضایی است. حتما شما هم شنیده اید که زندگی روی زمین کم کم خطرناک می شود و به همین علت هم فضانوردان به دنبال سیاره ای هستند که نشانه هایی از حیات در آن باشد، تا بتوانیم زندگیمان را آنجا دهیم. از آنجایی که این اکتشافات خطرات بسیاری را برای فضانوردان دارد، هوش مصنوعی به میدان آمده تا این خطرات را به جان بخرد و بدون هیچ خطری این کار را انجام دهد.

معرفی برترین کاربرد استفاده از هوش مصنوعی 

هوش مصنوعی علاوه بر اکتشافات فضایی در تجزیه و تحلیل داده های فضایی، تصمیم گیری های علمی، اجتناب از ایجاد و رهاسازی زباله های فضایی و انجام عملیات های مستقل اسفاده می شود. هوش مصنوعی به دانشمندان این حوزه کمک کرده است تا فضاپیما های بدون سرنشین مانند مریخ نورد ها را بسازند. ناسا با استفاده از هوش مصنوعی توانسته سیاره های فراخورشیدی، ستاره ها و کهکشان های بسیاری را کشف کند. 

 2-تجارت الکترونیک

استفاده از هوش مصنوعی در صنعت تجارت الکترونیک یک مزیت رقابتی به حساب می آید. نیاز به این تکنولوژی در تجارت الکترونیک روز به روز بیشتر از قبل می شود. هوش مصنوعی در این حوزه به خریداران کمک می کند تا بتوانند محصولاتی را که می خواهند با برند، رنگ یا اندازه ای خاص پیدا کنند. هوش مصنوعی به فروشندگان کمک می کند تا تعامل بهتری با مشتریان خود داشته باشند. 

دستیار مجهز به هوش مصنوعی یکی دیگر از کاربرد های هوش مصنوعی در این صنعت است. دستیار های خرید مجازی و چت بات ها تکنولوژی هایی هستند که به کاربران کمک می کنند تا خرید آسان تری داشته باشند. هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی در این تکنولوژی ها به کار گرفته شده اند مکالمه ای شخصی و نزدیک به زبان انسانی را به وجود بیاورند. علاوه بر این، این دستیاران همیشه در دسترس کاربران هستند و می توانند در هر زمان و مکانی با آن تعامل داشته باشند. Amazon یکی از کمپانی هایی است که به زودی خدمات خود را به وسیله ربات های چت انجام می دهد. 

استفاده از هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک

یکی از معضلات خرید های اینترنتی جعل و کلاهبرداری به وسیله کارت های اعتباری است. بررسی و تشخیص تقلبی بودن کارت های اعتباری جزو وظایف هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی الگو های استفاده را در نظر می گیرد و بر اساس آن ها تقلب کارت های اعتباری را تشخیص می دهد. خیلی از مشتری ها خرید های خود را بر اساس نظراتی که در سایت ها ثبت شده اند، انجام می دهند. هوش مصنوعی کمک می کند تا نظرات جعلی حذف شوند. 

  3-آموزش

شاید دیدن این کاربرد هوش مصنوعی شمارا متعجب کرده است که قطعا علت آن هم این است که تصویر ذهنی همه شما از آموزش معلم یا استادی است که در حال تدریس در کلاس است. هوش مصنوعی خیلی سریع و بی سروصدا در بخش آموزش ریشه دوانده است. هوش مصنوعی می تواند نمره دهی را خودکار کند تا معلمان زمان بیشتری را به تدریس مشغول باشند. 


استفاده مفید هوش مصنوعی در صنعت آموزش

تکنولوژی به نام ربات های هوش مصنوعی وجود دارند که می توانند نقش دستیار معلم را ایفا کنند و به سوالات دانش آموزان پاسخ می دهد. حتی بعید نیست که در آینده هوش مصنوعی تبدیل به معلم مجازی شود و به راحتی در دسترس همه دانش آموزان قرار بگیرد. از دیگر کاربرد های هوش مصنوعی در بخش آموزش می توان به ایجاد محتوای هوشمند برای سخنرانی و جلسات اشاره کرد.

 4-سبک زندگی

یکی از بخش هایی که به شدت از هوش مصنوعی تاثیر گرفته است، سبک زندگی است. اجازه دهید کاربرد استفاده از هوش مصنوعی در لایف استایل را با چند مثال بیشتر توضیح دهیم. خودرو های خودران یکی از این موارد است. کمپانی های بزرگی مانند تویوتاريال آئودی، ولوو و تسلا از یادگیری ماشین استفاده کرده اند و کاری کرده اند که سیستم خودرو مانند انسان فکر کرده و عمل کند. 

فیلتر های اسپم یکی دیگر از کاربرد های هوش مصنوعی است. ایمیل هایی که روزانه دریافت می کنید، از فیلتر اسپمی که با استفاده دست هوش مصنوعی ساخته شده است، می گذرد. سیستم تشخیص چهره یکی از پرکاربرد ترین موارد استفاده از هوش مصنوعی است. دستگا های مورد علاقه ما، یعنی موبایل و لپ تاپ از تکنیک های تشخیص چهره استفاده می کنند تا ایمنی بالاتری را برای کاربرانشان به وجود بیاورند. 

 5-ناوبری، حمل و نقل

کاربرد هوش مصنوعی در ناوبری نیز ازمواردی است که با تاروپود این بخش یکی شده است. بر اساس تحقیقات انجام شده در MIT، GPS یکی از ابزار هایی است که می تواند اطلاعات دقیقی را در زمان مناسب در اختیار کاربرانش قرار دهد تا ایمنی آن ها را افزایش دهد. این سیستم جاده ها و موانعی که دارند را با شبکه عصبی گراف و شبکه عصبی کانولوشنال ترکیب می کند تا رانندگی را آسان کند. اوبر که معروف ترین تاکسی اینترنتی دنیا است، با استفاده از هوش مصنوعی به ارزیابی ترافیک راه ها و جاده ها می پردازند و برنامه ریزی می کنند که چه راهی سریع تر شما را به مقصد می رساند. 

استفاده از هوش مصنوعی در حمل و نقل

هوش مصنوعی علاوه بر مدیریت جاده ها به مدیریت خطوط هوایی هم می پردازد و به طور گسترده ای به عملیات هواپیما ها کمک می کند. نتایج یک نظرسنجی انجام شده در سال 2015 نشان می دهد که خلبان ها تنها 7 درصد از هواپیما را اداره می کنند و اداره باقی قسمت های آن به دست هوش مصنوعی است. سازندگان هواپیما های جت توانسته اند با به کار گیری هوش مصنوعی هواپیمایی بسازند که بدون خلبان پرواز می کند. 

 6-نجوم 

یکی از کاربرد های هوش مصنوعی حل مسائل پیچیده نجوم و اخترشناسی است. هوش مصنوعی می تواند به راحتی نحوه کار کیهان را درک کند و مسائلی پیرامون آن را به آسانی تجزیه و تحلیل کند. کاربرد هوش مصنوعی در نجوم عمدتا برای طبقه بندی، رگرسیون، خوشه بندی، پیش بینی، کشف های علمی جدید و توسعه آن ها استفاده می شود. به طور مثال برای کشف سیارات فرا خورشیدی و چگونگی فعالیت آن ها از هوش مصنوعی استفاده می شود. 

استفاده از هوش مصنوعی در نجوم

 7-رباتیک

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه رباتیک، اتفاقی است که بر هیچ کس در این دنیا پوشیده نیست. اولین استفاده ربات ها از هوش مصنوعی در تشخیص راه و موانع است که همین عامل باعث می شود تا بتوانند سفر های خود را از قبل برنامه ریزی کنند. حقیقت انکار ناپذیر این است که رشد هوش مصنوعی در رباتیک فراتر از حوزه های دیگر است. 

ربات های معمولی آن هایی هستند که می توانند یک سری کار روتین را به طور مداوم انجام دهند. اما ربات هایی که از هوش مصنوعی بهره مند هستند، می توانند بدون برنامه ریزی قبلی و بر اساس تجربیات خود تصمیم گیری و عمل کنند. ربات های انسان نما بهترین مثالی که می توان برای ربات های هوشمند زد، ربات های انسان های نما ربکا و سوفیا هستند که می توانند مثل هر انسانی صحبت کرده و رفتار کنند.

استفاده از هوش مصنوعی در رباتیک

 8-منابع انسانی

هشتمین کاربرد هوش مصنوعی در حوزه منابع انسانی و استخدام است. شاید باورش سخت باشد اما هوش مصنوعی در این حوزه عملکرد فوق العاده ای داشته است و بسیار مفید بوده است. این تکنولوژی به استخدام افراد نابینا کمک های بسیاری کرده است. کاربرد استفاده هوش مصنوعی در منابع انسانی به این صورت است که از نرم افزار های یادگیری ماشین استفاده می کند و رزومه ها را بر اساس پارامتر های خاصی بررسی می کند. چه کسی فکرش را می کرد که سرنوشت ما و انتخاب شدن یا نشدنمان به دست هوش مصنوعی بیفتد. به نظر شما این موضوع خوب است یا نه؟ 

 9-بهداشت و سلامت

هوش مصنوعی در هر حوزه ای که فکرش را کنید، نفوذ کرده است که یکی از آن ها مراقبت های بهداشتی و سلامتی است. کاربرد هوش مصنوعی در حوزه بهداشت و سلامت مربوط به ساخت برنامه ها وماشین های پیچیده ای است که می تواند بیماری ها را قبل از ظاهر شدن علائم تشخیص دهد. با استفاده از هوش مصنوعی می توان سلول های سرطانی را خیلی زود شناسایی کرد. هوش مصنوعی حتی فراتر از این هم عمل می کند و با استفاده از داده های پزشکی و آزمایشگاهی به تشخیص زودهنگام بیماری ها می پردازد. 

استفاده هوش مصنوعی در حوزه بهداشت و سللامت

کاربرد هوش مصنوعی تنها در مورد تشخیص بیماری ها نیست. در این تکنولوژی داده های تاریخی با دانش پزشکی ادغام می شود و ماحصل آن داروهای جدیدی است که ممکن است ساخت آن ها سالیان سال طول بکشد. تاثیری که هوش مصنوعی در طی 10 سال گذشته در این حوزه داشته، بسیار قابل توجه و تحسین برانگیز است.

 

 10-نظارت

نظارت می تواند با اهداف مختلفی محقق شود. به طور مثال هوش مصنوعی امکان توسعه ابزار هایی را به وجود آورده است که برای تشخیص چهره استفاده می شوند که این ابزار ها با هدف نظارت و ایجاد امنیت مورد استفاده قرار می گیرند. با این کار فیلم ها در زمان واقعی خود نظارت می شوند که این می تواند پیشرفتی فوق العاده در رابطه با امنیت عمومی باشد. 

در فیلم ها و سریال های زیادی دیده ایم که تیمی از نگهبانان در اتاقی تاریک نشسته اند و به مانیتور های زیادی که برای دوربین های امنیتی هستند، خیره شده اند. در همین فیلم ها دیده ایم که چه اتفاقاتی ممکن است برای نگهبانان بیفتد. از خستگی و خواب آلودگی گرفته تا درگیری های فیزیکی. اینجا بود که هوش مصنوعی به داستان اضافه شد و به نظارت 24/7 بدون خستگی یا درگیری به نظارت پرداخت. 

طبق گزارش های اعلام شده از سمت سازمان صلح بین المللی، دست کم 75 کشور از 176 کشور دنیا از ابزار های هوش مصنوعی برای رسیدن به اهداف امنیتی و نظارتی استفاده می کنند. به نظر شما ایران چه سهمی از این آمار ها را دارد؟ 

 11-کشاورزی

هوش مصنوعی نه تنها روی زمین، در آسمان ها، دریا ها و جاده ها به کمک ما آمده، حتی به درون خاک نیز نفوذ کرده است و به کشاورزان کمک می کند تا عیوب خاکی را که در آن کشت می کنند پیدا کنند و کمبود مواد مغذی را شناسایی کنند. هوش مصنوعی این کشفیات درون خاک را با استفاده از بینایی ماشین، یادگیری ماشین و رباتیک انجام می دهد. باورنکردنی ترین قسمت ماجرا آنجایی است که هوش مصنوعی محل رشد علف های هرز را نیز مشخص می کند و این کار را با تجزیه و تحلیل انجام می دهد.

استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی

ربات های هوش مصنوعی در مرحله برداشت محصولات نیز به کمک کشاورزان آمدده است و به آن ها کمک می کند تا محصولات خود را در حجم بالاتر و خیلی سریع تر از انسان برداشت کنند. کشاورزی جزو حوزه هایی است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیازمند آزمایش های مختلف، نیروی کار زیاد و صد البته منابع مالی و زمانی است. استفاده از هوش مصنوعی باعث شده کشاورزی به سمت دیجیتالی شدن برود و بتوان با کمترین منابع، بهترین نتایج را رقم زد.

 12-بازی

بازی و گیم نیز یکی دیگر از حوزه هایی است که هوش مصنوعی تاثیر زیادی روی آن داشته است. نحوه استفاده از هوش مصنوعی در بازی؛ در ساخت NPC های هوشمندی است که شبیه انسان است و برای تعامل با بازیکنان استفاده می شود. با استفاده از این تکنولوژی می توان رفتار های انسانی را پیش بینی کرد و براساس آن ها بازی ها را طراحی و ایجاد کرد. 

استفاده از هوش مصنوعی در بازی

یکی از نمونه های معروف استفاده از هوش مصنوعی در بازی سازی؛ مربوط به بازی Alien Isolation است که در سال 2014 منتشر شده است و هوش مصنوعی در این بازی برای تعقیب بازیکنان استفاده می شود. این بازی معروف از 2 سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می کند. اولی «هوش مصنوعی کارگردان» که اغلب از مکان شما خبر دارد و دومی «هوش مصنوعی بیگانه» که توسط حس گر ها و عکس العمل هایی هدایت شده که منجر به شکار بازیکنان می شود. هوش مصنوعی حتی می تواند برای اهداف مختلف بازی ها نیز استفاده شود. به طور مثال در شطرنج می تواند به تمام راه های ممکن برای حرکت بعد فکر کند.  

 13-خودرو

همه شما دوستان می دانید که خودرو خودران؛ جزو کاربرد هوش مصنوعی به حساب می آید. در این خودرو ها، هوش مصنوعی در کنار دوربین خودرو، رادار ها، GPS، فضای ابری و در نهایت سیگنال های کنترلی قرار می گیرد و کار گروهی آن ها موجب حرکت خودرو می شود. هوش مصنوعی می تواند تجربه سفر را برای سرنشینان خودرو بهبود ببخشد.

 استفاده از هوش مصنوعی در صنعت خودرو سازی

این تکنولوژی با تشخیص نقاط کور، فرمان کمکی و ترمز اضطراری به کمک رانندگان نیز آمده است. ابر کمپانی های خودرو سازی دنیا مانند تسلا از هوش مصنوعی به عنوان دستیار مجازی در خودرو ها استفاده می کنند. همه این موارد کمک می کنند تا شما سفری امن و آسوده داشته باشید. 

 

 14-سرگرمی

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت سرگرمی نیز بسیار زیاد و البته نامحسوس است. آمازون، نتفلیکس، یوتیوب و اینستاگرام از جمله برنامه هایی هستند که از هوش مصنوعی استفاده می کنند. در این برنامه ها از الگوریتم های ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی استفاده می شود تا به کاربران پیشنهاد کنند که چه محتوایی را ببینند. در این کسب و کار ها جمع آوری اطلاعات کاربران اهمیت بالایی دارد. 

دیتا های قبلی که بر اساس محتوا های دیده شده در گذشته توسط کاربران جمع آوری می شود، تبدیل به سیگنال هایی می شود که مشخص می کند کاربران به چه نوع محتوا هایی علاقه دارند و می خواهند چه چیزی را بیشتر ببینند. به طور مثال شما علاقه مند به فیلم های ترسناک هستید و در نتفلیکس به تماشای این ژانر می پردازید. نتفلیکس هم که با استفاده از هوش مصنوعی به علاقه شما پی برده است، فیلم های دیگری از این سبک را به شما پیشنهاد می دهد.

اگر دقت کرده باشید این قضیه را می توان به اکسپلور اینستاگرام هم نسبت داد. کافی است چند پست با یک موضوع ثابت را ببینید و لایک کنید تا تمام پست های اکسپلورتان به آن موضوع تغییر کند. نکته ترسناک و عجیبی که درباره اینستاگرام وجود دارد و کسی تا کنون درباره آن صحبت نکرده است، این است که اگر شما درباره یک موضوع صحبت کنید و در اینستاگرام هیچ جستجویی نکنید، باز هم تعدادی پست با محتوای صحبت هایتان در اکسپلور خواهید دید. آیا به نظر شما این هوش مصنوعی است یا خیر؟ 

 15-شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک و اسنپ چت، میلیارد ها کاربر دارند که پروفایل آن ها باید بر اساس روش های کارآمد؛ دسته بندی شود، ذخیره و مدیریت شود. کاربرد هوش مصنوعی در شبکه های اجتماعی در قسمت های مختلفی است که یکی از آن ها مدیریت پروفایل ها است. با استفاده از هوش مصنوعی می توان داده ها عظیمی را ارزیابی کرد و آخرین ترند های روز را مشخص کرد. شنیدن کی بود مانند دیدن، برای درک بهتر کاربرد هوش مصنوعی در این شبکه های اجتماعی بهتر است به درون آن ها نگاهی بیاندازیم. 

استفاده از هوش مصنوعی در شبکه اجتماعی

اینستاگرام: هوش مصنوعی در اینستاگرام تعداد لایک ها و پست هایی را که لایک می کنید و همچنین صفحاتی را که دنبال می کنید، در نظر می گیرد، تا مشخص کند چه پست هایی باید در صفحه اکسپلورتان به نمایش در بیاید. 

توییتر: کاربرد هوش مصنوعی در توییتر در کشف تقلب ها، حذف تبلیغات و حذف محتوای نفرت برانگیز است. توییتر هم مانند اینستاگرام؛ از هوش مصنوعی استفاده می کند تا توییت هایی را که کاربران علاقه مند به دیدن آن ها هستند، برایشان نمایش دهد. انتخاب و نمایش توییت های پیشنهادی نیز بر اساس محتوای توییت هایی است که با آن درگیر هستید. 

فیسبوک: فیسبوک هوش مصنوعی را در کنار DeepText استفاده می کند. هدف فیسبوک از این کار درک بهتر تعاملات بین کاربران است. این ابزار ها به فیسبوک کمک می کند تا پست ها را از زبان های مختلف ترجمه کند. 

 16-بازاریابی 

بازاریابی حوزه بعدی است که قرار است درباره آن صحبت کنیم. کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی در ایجاد تبلیغات هدفمند و شخصی سازی شده است. هوش مصنوعی به بازاریابان کمک می کند تا رفتار کاربران را تجزیه و تحلیل کنند و بر اساس الگو رفتاری  آن ها تبلیغات هدفمند خود را انجام دهند. در ادامه آن هوش مصنوعی به بازاریاب کمک می کند تا بهترین زمان ممکن برای تبلیغات را بدانند که نتیجه آن ایجاد اعتماد بین کاربران و کمک به آن ها می شود. 

باورکردنی نیست، اما هوش مصنوعی می توان لحن و سبک برند شمارا تقلید کند تا کاربران متوجه نشوند که تبلیغات به دست هوش غیر انسانی انجام شده است. از دیگر بخش های یک کمپین تبلیغاتی، گزارش گیری است که این کار را هم می توایند با استفاده از هوش مصنوعی انجام دهید. ظهور هوش مصنوعی در این کسب و کار ها موجب شد تا کمپین های تبلیغاتی بهینه تر از گذشته انجام شوند. 

 17-چت بات ها 

خیلی از سازمان ها و همچنین کسب و کار ها برای ارتباط سریع و آسان با مشتریانشان از از چت بات استفاده می کنند. چت بات ها، ربات های چت مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که می توانند زبان طبیعی را درک کنند. این ربات ها از ماشین لرنینگ استفاده می کنند و می توانند به راحتی با هر نوع سایتی ادغام شوند.چت بات های هوش مصنوعی پس از صحبت با مشتریان مختلف می تواند یک پایگاه داده کامل و جامع از پاسخ ها بسازند.

استفاده از هوش مصنوعی در چت بات ها

علاوه بر آن هم می توانند پاسخ های جمع آوری شده را یکپارچه کنند. کاربرد هوش مصنوعی در این بخش محدود به این موارد نیست. قطعا با پیشرفت هوش مصنوعی این چت بات ها هم پیشرفت می کنند و می توانند مشکلات بیشتری را حل کنند. مهم ترین مزیت استفاده از این ربات های چت، افزایش و بهبود آمار رضایت کاربران و مشتریان است. 

 18-بانکداری و امور مالی

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه های مالی و بانکداری نیز یکی از شناخته شده ترین موارد استفاده از این تکنولوژی است. هوش مصنوعی می تواند کیفیت ارائه خدمات مالی را تا حدود زیادی بهبود ببخشد. فرقی نمی کند امور مالی شخصی باشد یا سازمانی، هوش مصنوعی می تواند در هر صورت خدمات خاصی را ارائه دهد. به طور مثال، خیلی از افراد به دنبال مدیریت ثروت خود هستند و نمی دانند این کار را چگونه انجام دهند.

هوش مصنوعی به آن ها کمک می کند تا راه های مختلفی را برای مدیریت سرمایه خود پیدا کنند. هوش مصنوعی حتی می تواند امنیت حساب های  بانکی را نیز تامین کند که این کار را بررسی الگو های نامتعارف برداشت متوجه می شود. بانک های خارجی سال ها است که از هوش مصنوعی برای کشف تقلب پیش بینی خطرات مالی استفاده می کنند. هوش مصنوعی و صنعت مالی و بانک داری، بهترین زوج برای یکدیگر هستند. 

 19-امنیت داده ها 

کسب و کار ها چه کوچک باشند و چه بزرگ، داده هایشان برای آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد. با پیشرفت تکنولوژی، امنیت روز به روز کمتر و کمتر می شود و هر لحظه ممکن است مورد تهاجم عده ای هکر قرار بگیرید. برقراری امنیت داده ها از جمله وظایفی است که برعهده هوش مصنوعی است. اگر بخواهیم کاربرد هوش مصنوعی در برقرار کردن امنیت برای داده ها را با یک مثال توضیح دهیم، می توانیم به ربات های AEG و AI2 Platform اشاره کنیم که برای تشخیص اشکالات نرم افزاری و حملات سایبری از هوش مصنوعی استفاده می کنند. 

استفاده از هوش مصنوعی در امنیت داده ها

 20-صنایع دفاعی و نظامی

آخرین کاربرد هوش مصنوعی که قصد داریم درباره آن صحبت کنیم، پیرامون صنایع دفاعی ونظامی است. بسیار از کشور های توسعه یافته در حال استقرار برنامه های نظامی خود بر اساس هوش مصنوعی هستند. برنامه های فرماندهی و کنترل  تجهیزات، ارتباطات، حسگر ها و موارد بسیار دیگری که در این صنعت باید هماهنگ و یکپارچه شوند را می توان با استفاده از هوش مصنوعی یکپارچه کرد. 

با استفاده از فناوری هایی که از هوش مصنوعی در ساخت و برنامه ریزی آن ها استفاده شده است، می توان اعمالی چون عملیات های سایبری، عملیات های اطلاعاتی، حکت وسایل نقلیه خودران، شناسایی مواضع دشمن، تشخیص و شناسایی تهدید و دستیابی به اهداف نظامی را با بالاترین دقت ممکن انجام داد.

استفاده از هوش مصنوعی در صنایع دفاعی

آمار ها نشان می دهد در سال 2010 میلغی حدود 5.1 میلیارد دلار در سراسر جهان صرف هزینه های نظامی رباتیک شد که این مبلغ در سال 2015 به 7.5 میلیارد دلار رسیده است. نکته جالب توجه اینجاست که بسیاری از محققان از استفاده هوش مصنوعی در توسعه صنایع نظامی امتناع می کنند. جنگ های عراق و سوریه از جمله نبرد هایی بودند که هوش مصنوعی در عملیات های نظامی به کار گرفته شد. 

 

کلام آخر درباره کاربرد استفاده از هوش مصنوعی . . .

در این مطلب درباره کاربرد هوش مصنوعی صحبت کردیم. هوش مصنوعی با کاربرد های خود توانسته صنایع مختلف را به کلی متحول کند و پیچیده ترین مشکلات را حل کند. در این مطلب ابتدا شما را با هوش مصنوعی و انواع آن آشنا کردیم تا بتوانید کاربرد های مختلف این فناوری را به خوبی درک کنید. صنایع و حوزه های مختلفی که در این مطلب برسی شد، تنها کاربرد های هوش مصنوعی نیستند. صنایع بسیار زیاد دیگری هم در شرف تغییر بر اساس هوش مصنوعی هستند. 

اگر بخواهیم یک فهرست جامع از کاربرد هوش مصنوعی بنویسم، قطعا این فهرست بی انتها خواهد بود. از شما دعوت می کنیم تا با یکدیگر منتظر بمانیم و ببینیم که چگونه هوش مصنوعی صنایع مختلف را تغییر می دهد. بی صبرانه منتظر نظرات و انتقادات سازنده شما هستیم. آیا شما با لیستی که منتشرکرده ایم، موافق هستید؟ فکر می کنید چه مورد مهم دیگری باید به این لیست اضافه شود؟ کامنت ها مثل همیشه با آغوش باز منتظر شما هستند. 


سوالات متداول: 

آیا رباتیک و هوش مصنوعی یکی هستند؟ 

رباتیک و هوش مصنوعی دو حوزه کاملا متفاوت هستند. اما با وجود این تفاوت، رباتیک به هوش مصنوعی وابسته است و از زیر شاخه های این حوزه به حساب می آید. هوش مصنوعی به سیستم ها کمک می کند تا بتوانند مانند انسان فکر کنند و تصمیم بگیرند. این درحالی است که رباتیک به سیستم ها کمک می کند تا بتوانند وظایف مختلفی را بدون مداخله انسان انجام دهند. 

هوش مصنوعی وابسته به چه فناوری هایی است؟ 

تمام نمونه هایی مانند خودرو های خودران و بازی های رایانه ای و موارد بسیار دیگری که درباره آن ها می شنوید، به هوش مصنوعی وابسته هستند. هوش مصنوعی، خود علم مادر است و زیر شاخه های مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به یادگیری عمیق، پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین اشاره کرد. با بکار گیری تمام این تکنولوژی ها می توان سیستم هایی را آموزش داد که می توانند وظایف خاصی را انجام دهند و مقادیر زیادی از داده را پردازش کنند تا الگوی مشخصی پیدا کنند و بر اساس آن آموزش ببینند. 

آیا یادگیری هوش مصنوعی دشوار است؟ 

هوش مصنوعی حوزه ای است که در آینده نام آن را بیشتر خواهید شنید. افراد زیادی علاقه مند به فعالیت در این حوزه هستند. هوش مصنوعی حوزه ای است که از ترکیب برنامه نویسی و ریاضی به دست آمده است و برای آن که بتوانید به این حوزه وارد شوید باید به این دو مورد مسلط باشید. درست است که این دو حوزه دشواری های خاص خود را دارند، اما یادگیری آن ها غیر ممکن نیست و با چاشنی علاقه می توان هر غیر ممکنی را ممکن کرد. 

ما در آکادمی درسمن یکی از بزرگ ترین دوره های هوش مصنوعی را برگزار می کنیم. این دوره هر آنچیزی را که باید درباره هوش مصنوعی و علم داده بدانید به شما می گوید. دوره استادی هوش مصنوعی پلی برای ورود به دنیای متخصصان هوش مصنوعی و علاقه مندان این حوزه است. برای مطالعه بیشتر درباره دوره بزرگ استادی هوش مصنوعی و ویژگی های این دوره کافیست به صفحه دوره های استادی مراجعه کنید.