12 تا از پیشرفته ترین ربات های هوش مصنوعی

معرفی و بررسی جدید ترین ربات های هوش مصنوعی
تاریخ بروزرسانی : 17 بهمن 1402 | تعداد بازدید : 2182 | زمان خواندن مقاله : 10
هوش مصنوعی،

آشنایی با 12 تا از ربات های انسان نمای فوق پیشرفته

با پیشرفت در حوزه های مختلف هوش مصنوعی، دانشمندان تصمیم گرفتند تا مدل های خود را از دنیای کامپیوتر خارج کنند. ترکیب علم رباتیک و علم AI توانست تحولات فوق العاده ای را در این دو حوزه رقم بزند. پیشرفته ترین ربات های انسان نما یا ربات های Humanoid، ابزار های هوشمندی به حساب می آیند که تقریبا شبیه به انسان فکر کرده و تصمیم گیری می نمایند. این ربات ها بدنی شبیه به بدن انسان داشته و تا به امروز در چندین مدل مختلف توسعه داده شده اند. جالب است بدانید که برخی از این ربات ها حتی برای نقاشی کردن هم مورد استفاده قرار می گیرند! امروز ما قصد داریم تا ربات های هوش مصنوعی پیشرفته را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر شما هم به این مباحث علاقه مند هستید، ادامه مقاله امروز ما را از دست ندهید. 

ضرورت آشنایی با ربات های هوش مصنوعی

همانطور که از نام این ابزار پیداست، یک ربات در حوزه هوش مصنوعی رفتار انسان را تقلید کرده و نسبتا شبیه به او فکر می کند. این ربات های ویژه می توانند کاربرد های زیادی داشته باشند. زمانی که نام ربات هوش مصنوعی به گوش می رسد، ما به ربات های مجازی، نرم افزار های مختلف یا برنامه هایی همچون چت جی پی تی فکر می کنیم. این موارد از جمله ربات های دیجیتالی به کار رفته در حوزه هوش مصنوعی به حساب می آیند. 

پیشرفته ترین ربات های انسان نما نه تنها می توانند قدرت پردازش ذهنی فوق العاده ای داشته باشند، بلکه از نظر فیزیکی هم امکانات ویژه ای را در خود جای داده اند. آشنایی با این ربات ها برای علاقه مندان به دنیای هوش مصنوعی یک مسئله ضروری به حساب می آید. آشنایی با پیشرفته ترین ربات های هوش مصنوعی به کاربران اجازه می دهد تا خیلی راحت تر در مورد اخبار روز این حوزه، اطلاعات جدیدی کسب نمایند. 

پیشرفته ترین ربات های هوش مصنوعی کدام اند؟ 

حتما شما هم از خود می پرسید که به صورت دقیق، پیشرفته ترین ربات های هوش مصنوعی کدام اند؟ پاسخ به این سوال خیلی راحت نیست. امروزه تیم های زیادی با بودجه های متنوع در سراسر ربات های انسان نما تولید کرده و هر کدام از این تیم ها، یک سری مدل ها و تجهیزات خاص را نیز برای توسعه ربات های خود مورد استفاده قرار داده اند. ربات های به کار رفته در دنیای هوش مصنوعی می توانند کاربرد های زیادی داشته باشند. 
برخی از این ربات ها برای تعامل با انسان ها طراحی شده و برخی هم کاربرد های نظامی دارند. پس ما می توانیم پیشرفته ترین ربات های هوش مصنوعی را در چندین دسته بندی و زیر شاخه مختلف تقسیم کنیم که هر کدام از این دسته بندی ها، روی یک حوزه خاص تمرکز دارند.

آموزش هوش مصنوعی

1-اولین مورد از جدید ترین ربات های هوش مصنوعی، Nadine

حال که همه مباحث مقدماتی را پشت سر گذاشتیم، بیایید تا به سراغ پیشرفته ترین ربات های هوش مصنوعی برویم. نادین یا Nadine اولین رباتی است که ما در مورد آن صحبت می کنیم. این ربات که احساس همدلی را در خود تقویت کرده است، می تواند برای تعامل با انسان ها مورد استفاده قرار گیرد. این ربات می تواند تماس چشمی برقرار کند، از حافظه طولانی مدت برای به خاطر سپردن مکالمات استفاده کند و نیاز های احساسی یک انسان را مورد بررسی قرار دهد. 

ربات هوش مصنوعی با رفتارهای انسانی Nadine

این مورد از انواع ربات های انسان نما، یک شخصیت فوق العاده همراه با احساس را در خود جای داده است. از جمله ویژگی های ظاهری آن می توان به داشتن پوستی درخشان و موی سبز شفاف اشاره نمود. اگر یک بازدید کننده برای بار دوم با نادیا ملاقات کند، این ربات می تواند اطلاعات قبلی را به خاطر بیاورد و بر همان اساس نسبت به ایجاد مکالمه اقدام نماید. استفاده از تکنولوژی بینایی کامپیوتر، دوربین های سه بعدی با کیفیت، میکروفون و مدل های پردازش زبان طبیعی از جمله سایر ویژگی های کلیدی این ربات انسان نما به حساب می آیند. 

2-ربات جمینوید DK و تحولات ایجاد شده توسط آن در حوزه هوش مصنوعی

دومین مورد از پیشرفته ترین ربات های انسان نما به جمینوید DK اشاره دارد. این ربات را می توان به عنوان یک نسخه کپی از Henry Scharfe در نظر گرفت که در دانشگاه آلبورگ قرار گرفته است. این نسخه از ربات های Geminoid، به شدت واقعی بوده و رفتار های خاصی را از خود به نمایش می گذارد. ربات DK با استفاده از تلاش های یک شرکت خصوصی در ژاپن و دانشگاه اوزاکا توسعه داده شده است. 

ربات جمینوید DK

جالب است بدانید که پروسه ساخت این ربات پیشرفته بیش از 9 ماه طول کشید! همانطور که گفتیم، ظاهر این ربات از Henry Scharfe الهام گرفته شده است. این ربات حتی رفتار های هنری را نیز تقلید می نماید. این ربات واقع گرایانه می تواند برای تعامل با انسان ها و بررسی رفتار آنها مورد استفاده قرار گیرد. هدف اصلی تیم توسعه دهنده این ربات، ایجاد واقع گرایانه ترین ربات ممکن بوده است. این تیم هر روز یک قدم تازه برای رسیدن به هدف خود برمیدارد. 

3-سومین مورد از پیشرفته ترین ربات های هوش مصنوعی، Junco Chihira

ربات انسان نما و پیشرفته Junco Chihira

سومین مورد از پیشرفته ترین ربات های هوش مصنوعی، یک ربات 5 فوتی می باشد که شبیه به یک زن ژاپنی 26 ساله طراحی شده است. جنکو چیهیرا یا Junco Chihira، یک ربات توسعه یافته در ژاپن به حساب می آید که هدف اصلی از ایجاد آن، توسعه صنعت گردشگری بود. این ربات توسعه توشیبا ساخته شده و پشتیبانی می شود. این ربات به صورت تمام وقت در یک مرکز فعال در زمینه ارائه اطلاعات گردشگری فعالیت می نماید. این ربات از سال 2017 با استفاده از مدل های NLP قابلیت تشخیص گفتار را نیز در اختیار گرفت. بر اساس اطلاعیه های منتشر شده در مورد این ربات، طی چند سال آینده استفاده از نسخه های جدید تر آن در صنایع بهداشتی و مراقبت از افراد مسن شروع می شود. 

4-معرفی ربات Jia Jia

ربات پیشرفته Jia Jia

ترکیب دو تکنولوژی فوق العاده قوی توسط دانشمندان، می تواند یک ربات ویژه را تولید نماید. ربات Jia Jia، اولین ابزاری است که در کشور چین توسعه داده شده است. این ربات انسان نمای چینی از فناوری ابری برای کنترل فعالیت های خود استفاده می کند. این ربات توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه علم و فناوری در چین راه اندازی شده است. الگوریتم های به کار رفته در این ربات برای تشخیص چهره، ایجاد مکالمه و ذخیره اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند. این ربات با تقلید رفتار ها و حرکات واقعی چشم به راحتی می تواند احساسات، رفتار و علایق خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. 

5-آشنایی با ربات انسانمای Sophia و چه ویژگی های آن

ربات شبیه به انسان Sophia 

پنجمین مورد از پیشرفته ترین ربات های هوش مصنوعی، به صوفیا یا Sophia اشاره دارد. این ربات که قدرت تصمیم گیری و تفکر عالی دارد، ویژگی های مثبت زیادی را با خود حمل می کند. اکثر کارشناسان علوم کامپیوتر، صوفیا را به عنوان پیشرفته ترین ربات انسان نما معرفی کرده اند. این ربات در سال 2016 توسعه یافت و روز به روز قوی تر می شود. این ربات به راحتی با مردم تعامل داشته و می تواند نسبت به پردازش صحبت آنان و ایجاد مکالمه اقدام نماید. Sophia توسط شرکت Hanson در هنگ کنگ طراحی شده است.

نحوه پیاده سازی ربات های هوش مصنوعی

اگر تا اینجا با ما همراه بوده اید، حتما به دنیای هوش مصنوعی علاقه مند هستید. طراحی ربات های هوش مصنوعی و پیاده سازی ربات های انسان نما، کار راحتی نیست. در حال حاضر تیم های توسعه دهنده زیادی در زمینه توسعه ربات های مختلف فعالیت کرده و خدماتشان را در اختیار بشریت قرار می دهند. صنعت هوش مصنوعی، یک صنعت رو به رشد بوده و همواره به کارشناسان مجرب تر و جدید تر نیاز دارد. پس علاقه مندان به دنیای هوش مصنوعی، با انتخاب مسیر درست می توانند وارد بازار کار شوند. بازار کاری که وضعیت فوق العاده ای داشته و می تواند درآمد مطلوبی را نیز به همراه داشته باشد. 

اینجاست که یک سوال مهم مطرح می شود: اولین قدم برای پیاده سازی ربات های هوش مصنوعی چیست؟ یادگیری، مهم ترین قدم توسعه علم به حساب می آید. بدون یادگیری مباحث پایه ای، شما نمی توانید نسبت به ایجاد مدل های مختلف هوش مصنوعی یا راه اندازی ربات های مختلف اقدام نمایید. دوره آموزش هوش مصنوعی مقدماتی مجموعه درسمن، با داشتن کیفیتی فوق العاده، یک انتخاب عالی برای شروع یادگیری به حساب می آید. این دوره آموزشی کاملا رایگان بوده و شما را با مباحث پایه ای دنیای هوش مصنوعی آماده می سازد. جالب است بدانید که مجموعه درسمن دوره های پیچیده و پیشرفته هوش مصنوعی را نیز در خود جای داده است. پس، اگر شما هم به دنبال فعالیت در این زمینه هستید، می توانید هم اکنون در دوره های درسمن شرکت کنید. 

6-ششمین مورد از ربات های هوش مصنوعی، Ameca

ششمین مورد از ربات های هوش مصنوعی انسان نما، به Ameca اشاره دارد. Ameca یک مدل ویژه به حساب می آید که در سال 2021 کار خود را شروع کرده است. بر اساس نظرات خیلی از کارشناسان، Ameca در دسته ربات هایی قرار می گیرد که شباهت های زیادی به انسان و نحوه تفکر او دارند. این ربات از دوربین، نرم افزار های تشخیص چهره، مدل های بینایی کامپیوتر و میکروفون برای آنالیز محیط اطراف خود استفاده می نماید. این ربات می تواند نسبت به تعامل با انسان ها، باز و بسته کردن انگشتان و تغییر زاویه گردن خود اقدام نماید.

ربات هوش مصنوعی Ameca 

بر اساس فیلم های منتشر شده از ربات Ameca، این مدل نقاشی را یاد گرفته و نسبت به کشیدن یک گربه اقدام می نماید. در فیلم هایی که اخیرا از این مدل منتشر شده است، Ameca در ابتدا یک سری اطلاعات در مورد گربه ارائه کرده و سپس نسبت با استفاده از قلم یک گربه را ترسیم می کند. در این فیلم، Ameca می گوید که گربه ها روش خاصی برای ایجاد آرامش و همراهی با انسان را مورد استفاده قرار می دهند. نوازش و تعاملات احساسی از جمله مهم ترین ابزار هایی به حساب می آید که توسط گربه ها مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

7-معرفی RoboThespian

RoboThespian یک ربات انسان نما است که توسط Engineered Arts ساخته شده است. این ربات  برای اجرای نمایش هنری و تعامل با افراد توسعه یافته است. 
RoboThespian قادر به تقلید حرکات انسان از جمله تماس خودکار چشمی و فعالیت‌های ریز صورت است. این ربات دارای کتابخانه‌ای با محتوای از پیش تعیین شده است. اما کاربران می‌توانند یک کتابخانه از برنامه‌های گفتاری، آهنگ و حرکت برای RoboThespian ایجاد کنند.این ربات مانند Ameca، از سیستم عامل Tritium استفاده می‌کند و می‌توانید آن را از طریق یک مرورگر وب سفارشی سازی کنید.

ربات پیشرفته RoboThespian

این ربات طراحی شده تا با انسان‌ها به صورت طبیعی درتعامل باشد. این تعامل شامل حرکات صورتی، حرکات بدن و اصوات متنوع است. اصلی ترین کاربرد RoboThespian در زمینه هنری است.همچنین در زمینه‌های مختلفی از جمله آموزش، تبلیغات، و نمایشگاه‌ها نیز استفاده می‌شود.
قیمت RoboThespian حدود 90000 دلار است. این ربات‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به عنوان جاذبه‌های نمایشی در فضاهای عمومی مانند نمایشگاه‌های تجاری، پنل‌های زنده، تئاتر، پارک‌های علمی یا نمایش‌های تلویزیونی قرار داده می‌شود.


8-بررسی ربات انسان نما Optimus

Optimus یا ربات تسلا، یک ربات انسان نمای مجهز به هوش مصنوعی است که در سال 2021 از آن رونمایی شده است. ربات تسلا دارای چندین حسگر است و از آن برای درک بهتر محیط اطراف خود استفاده می‌کند. این حسگرها به آن این امکان را میدهد که محیط اطراف خود را با شبکه های عصبی و سیستم بصری کنترل کند. همچنین دارای کتابخانه‌ای از حرکات طبیعی است و برای تقلید از حرکت انسان استفاده می‌شود.

ربات انسان نما Optimus برای تسلا

با وجود یک شبکه عصبی پیچیده در Optimus آن را قادر می‌سازد تا بدن خود را در حالت‌هایی مانند حفظ تعادل روی یک پا، حرکت کردن و گرفتن اجسام آماده کند.

این ربات به اندازه سوفیا یا اطلس پیشرفته نیست اما قابلیت های آن به سرعت در حال رشد است. به  گزارش The Sun ربات Optimus قادر خواهد بود کارهایی مانند راه رفتن به جلو، اسکات، حرکت اسکوات، گام های جانبی، چرخش، بلند کردن اجسام را از زمین به سمت جلو انجام دهد.


9-Apollo یک ربات انسان نما همه منظوره

آپولو یکی از پیشرفته‌‌ترین ربات های هوش مصنوعی است که توسط Apptronik ساخته شده است و در آگوست 2023 معرفی شد. آپولو در ابتدا برای کار در انبار و محیط های تولیدی طراحی شد اما در نهایت به حوزه های دیگری مانند خرده فروشی، ساخت و ساز و مراقبت از سالمندان گسترش خواهد یافت. از آپولو در موارد دیگری مانند تخلیه تریلر، چیدن کیس، پالت سازی، مراقبت از ماشین و تحویل سلول کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این شرکت ادعا می کند که این ربات برای تغییر نیروی کار صنعتی و فراتر از آن در خدمت بهبود تجربه انسانی طراحی شده است. آپولو 1.7 متر قد و 73 کیلوگرم وزن دارد و حداکثر ظرفیت حمل بار 25 کیلوگرم را دارد. با استفاده از باتری قابل تعویض خود می تواند حدود چهار ساعت کار کند. آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که این شرکت دو ربات از این مدل ساخته است و برنامه‌هایی برای ساخت تعداد بیشتری در آینده دارد. یکی از ویژگی های هیجان انگیز آپولو، معماری کنترل نیرو آن است. به این معنی که اگر اجسام متحرک را در مجاورت خود تشخیص دهد، می تواند کاری را که انجام می دهد متوقف کند.

 

10-Unitree H1، دهمین مورد از ربات های هوش مصنوعی

 Unitree یک شرکت فناوری چینی است که در زمینه توسعه ربات‌های چهارپایه فعالیت می‌کند. این شرکت با تمرکز بر تحقیقات و توسعه در زمینه رباتیک، سعی در ارائه راهکارهای نوآورانه برای کاربردهای مختلف دارد. Unitree H1  ربات انسان‌نمای همه منظوره است و 90000 دلار قیمت دارد. قد آن 1.80 متر و وزن آن 47 کیلوگرم است و می‌تواند با سرعت 5.5 کیلومتر در ساعت راه برود.

این ربات مجهز به دوربین و LiDAR سه بعدی است و می‌تواند محیط اطراف خود را به صورت سه بعدی ترسیم کند. این ویژگی باعث شده است که این ربات درک دقیقی از اشیاء و سطوح نزدیک خود داشته باشد.
 با توجه به تکنولوژی پیشرفته و قابلیت‌های متنوع رباتیک، Unitree سعی در ارائه راهکارهایی برای صنایع مختلف از جمله صنعت، خدمات، و تحقیقات دارد.

ربات Unitree H1 مجهز به هوش مصنوعی


از ویژگی‌های Unitree می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  1.     پویایی و سرعت حرکت: ربات‌های تولید شده توسط Unitree دارای حرکت پویا و سرعت قابل ملاحظه‌ای هستند.
  2.   پایداری و تعادل: قابلیت پایداری در هنگام حرکت و تعادل در موقعیت‌های مختلف از ویژگی‌های این ربات‌ها است.
  3.   کاربردهای مختلف: Unitree با توجه به ویژگی‌های ربات‌های خود، در حوزه های مختلفی مانند تحقیقات علمی، امور نظامی، خدمات و صنعت کاربرد دارد.

 

11-معرفی ربات انسان نما Bina48

این ربات انسان نما توسط شرکت Terasem Motion و به شکل زنی به نام Bina Rothblatt ساخته شده است. Bina Rothblatt یکی از کارآفرینان و فعالان برجسته در زمینه فناوری و پزشکی می باشد. همچنین در حوزه‌هایی از جمله نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و تکنولوژی مغز فعالیت‌ می کند.
 Bina48 در حال حاضر یکی از پروژه‌های پیشرفته در زمینه هوش مصنوعی و انسان‌نمایی محسوب می‌شود. این ربات با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته از جمله تحلیل صورت، پردازش زبان طبیعی و مکالمات تعاملی ساخته شده است.

ربات انسان نما Bina48

برای ساخت این ربات، اطلاعات و مشخصات جسمانی و فرهنگی به دقت جمع‌آوری شده و در این ربات پیاده‌سازی شده است که این ویژگی‌ها شامل صورت، صدا و حتی مسائل فرهنگی و زندگی‌نامه  Bina Rothblatt است.
این ربات انسان نما توانمندی‌های یک ربات تعاملی را دارد و می‌تواند به سوالات پاسخ دهد، با افراد درمورد  موضوعات مختلف گفت‌وگو کند.این ربات در درک و پردازش زبان طبیعی توانمندی بالایی دارد و به او این امکان را می‌دهد که به سوالات کاربران پاسخ دهد یا درمورد موضوعات مختلف صحبت کند.

 

12-معرفی و بررسی ربات Atlas

در نهایت، آخرین مورد از پیشرفته ترین ربات های انسان نما که ما قصد صحبت در موردش را داریم، به ربات Atlas اشاره دارد. این ربات به صورت اولیه توسط تیم Boston Dynamics توسعه داده شد. سرمایه گذار این پروژه، آژانس توسعه و تحقیقات امنیتی ایالات متحده آمریکا بود. در سال 2013، نسخه اولیه این ربات تکمیل شد. کارشناسان این ربات را به گونه ای طراحی نموده اند که می تواند برای انجام عملیات های نجات و جستجو مورد استفاده قرار گیرد. 

ربات هوش مصنوعی Atlas اطلس

هدف از ساخت ربات Atlas، توسعه مدلی فوق العاده است که می تواند جان انسان ها را در شرایط بحرانی نجات دهد. سرعت عمل فوق العاده، تصمیم گیری سریع و استفاده از مدل های حرکتی متنوع به این ربات اجازه داده تا توسط ارتش آمریکا هم مورد استفاده قرار گیرد. تا کنون فیلم های زیادی از فعالیت ها و روند آموزش این ربات در شبکه های اجتماعی مطرحی همچون یوتیوب منتشر شده است. این ربات نیمه نظامی، می تواند کاربرد های زیادی را برای صنایعی همچون آتش نشانی، پلیس و ارتش کشور های مختلف به همراه داشته باشد.  

کلام آخر

امروز ما سعی کردیم تا چند مورد از پیشرفته ترین ربات های انسان نما را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که گفته شد، هر کدام از این ربات ها یک سری ویژگی های خاص داشته و برای انجام فعالیت های متنوعی هم مورد استفاده قرار می گیرند. مسلما دنیای هوش مصنوعی، یک دنیای رو به رشد است. فرصت های زیادی در این زمینه قرار گرفته و هر کدام از این فرصت ها به نحوی خاص زندگی انسان ها را در آینده تحت تاثیر خود قرار می دهند. ربات های مذکور در این مقاله، تا صحبت همچون انسان و تفکر همچون یک موجود زنده فاصله زیادی دارند. 

البته که کارشناسان همه تلاش خود را به کار گرفته اند تا این ربات ها را حالت ایده آل خود برسانند. صنعت هوش مصنوعی همواره در حال توسعه بوده و روز به روز پیشرفته تر می شود. کارشناسان پیشبینی کرده اند که طی 4 تا 5 سال آینده، احتمال رخ دادن تحولات فوق العاده چشمگیر در این صنعت افزایش پیدا می کند.