کامل ترین لیست ابزار های هوش مصنوعی، از پیشرفت تا کاربرد

ابزار های هوش مصنوعی
تاریخ بروزرسانی : 29 خرداد 1403 | تعداد بازدید : 270 | زمان خواندن مقاله : 20 دقیقه
هوش مصنوعی، پایتون،

با ابزارهای هوش مصنوعی، شگفتی بسازید

آیا ابزارهای هوش مصنوعی را می‌شناسید؟ آیا از آن ها استفاده کردید؟ در واقع ابزارها همیشه باعث می‌شوند تا روند کارها راحت‌تر شود و دقت ما در انجام آن‌ها بالاتر برود؛ به همین دلیل در موضوع امروز درسمن می‌خواهیم به معرفی ابزارهایی بپردازیم که می‌تواند مانند یک دستیار، ما را در انجام کارهای مختلفی چون کدنویسی، ساخت عکس و ویدیو، تولید محتوا و دیگر فعالیت‌ها یاری کنند و با پیشنهاد راه‌حل‌های مختلف باعث می‌شوند تا دید بهتری در یافتن پاسخ‌های جدید برای حل مسائل مختلف داشته باشیم. پس در ادامه همراه ما باشید تا لیستی از بهترین‌ها، در حیطه‌های کاری مختلف را به شما معرفی کنیم.

بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای کدنویسی

در اولین معرفی، می‌خواهیم به ابزارهای مورد نیاز برنامه‌نویسان بپردازیم که باعث می‌شوند توسعه و تولید کدهای خودکار بالاتر برود و به همان نسبت، انجام اشتباه و خطا های کدنویسی، کاهش یابد. علاوه‌براین، توسعه‌دهندگان تازه‌کار با استفاده از این ابزار ها می توانند به حفظ استانداردهای کدنویسی، دست پیدا کنند و با رهایی از انجام کارهای تکراری، بهره‌وری خود را افزایش دهند. 

آموزش هوش مصنوعی

همچنین این ابزارها، قابلیت اطمینان کد برای برنامه‌های کاربردی و باثبات را افزایش داده و سازگاری و همکاری بین تیم‌های توسعه را تقویت می‌کنند. شما نیز می‌توانید به عنوان یک برنامه‌نویس مبتدی تا پیشرفته، از این ابزارها در انجام وظایفی چون تولید کد براساس ورودی‌ها، تکمیل خودکار کد و صرفه‌جویی در زمان و کاهش خطا، اشکال‌زدایی کدها با ارائه پیشنهادهای مختلف و در نهایت توضیح کد برای درک کدهای پیچیده و یادگیری زبان‌های برنامه نویسی جدید، استفاده کنید. پس بهترین این ابزارها در کدنویسی عبارت‌اند از:

1- GitHub Copilot

اولین جعبه ابزارهوش مصنوعی برای برنامه‌نویسان که توسط شرکت CODEX و سیستم هوش مصنوعی شرکت OpenAi ساخته شده، GitHub Copilot است. نحوه کارکرد ابزار GitHub Copilot به این صورت است که با پردازش‌ کدها و پروژه‌های آنلاین موجود در اینترنت، یک رابطه‌ بین چیزی که شما می‌خواهید و کدهای موجود، پیدا کرده و آن را با توجه به خواسته‌ شما بازنویسی خواهد کرد.

پس می‌توان گفت با استفاده از این ابزار می‌توان کارهایی از جمله تشخیص کدهای تکراری و الگوی تکرار آن‌ها، تست کدنویسی، پیشنهاد مابقیِ کد در حال نوشتن یک تابع در صورت متوجه شدن منطق کد و در نهایت ترجمه کد شما از هر زبانی به هر زبان دیگر را انجام داد. برای استفاده از ای ابزار، کافیست تا افزونه آن را روی ادیتور خود نصب کنید و در ادامه تکه کدی که می‌خواهید را در یک خط کامنت توصیف دکمه  Enter را بزنید تا این دستیار تکه کدی که میخواهید را تولید ‌کند.

2- aiXcoder

یکی دیگر از بهترین‌ ابزارهایی که به کمک برنامه‌نویسان آمده، aiXcoder است که از زبان‌های برنامه‌نویسی چون جاوا، پایتون، سی‌شارپ، سی، جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت پشتیبانی می‌کند. استفاده رایگان از این ابزار، محدود بوده و بعد از آن نیاز به خرید اشتراک ماهانه است.

از ویژگی‌های ابزار aiXcoder باید به مواردی چون تکمیل کد تمام خطی و چند خطی هوشمند و پیش‌بینی حرکت بعدی شما، جستجوی کد تطبیقی GitHub برای یافتن خطوط خاصی از کد و جلوگیری از توسعه مکرر و اقدامات حفظ حریم خصوصی و ایمنی برای اطمینان از محافظت داده‌ها را نام برد.

3- TabNine

در ادامه معرفی لیست ابزارهای هوش مصنوعی به ابزار TabNine می‌رسیم که برنامه‌نویسان از آن استفاده می‌کنند. این ابزار که از یک شبکه عصبی برای یادگیری مجموعه بزرگی از کدهای منبع باز استفاده می‌کند، در تکمیل کدها برای کدنویسی‌های پیچیده نیز بسیار مناسب است.

با استفاده از ابزار TabNineمی‌توانید کدهای خود را سریع‌تر و بهتر بنویسید و بهره‌وری کار خود را افزایش دهید. همچنین این ابزار از زبان‌هایی چون Python، Java، JavaScript، PHP، Go و Rust نیز پشتیبانی کرده و مهم‌ترین ویژگی آن، ارائه پیشنهاد کدهای برنامه‌نویسی مطابق با نحوه کدزنی شما به مرور زمان است.

4- Cody by Sourcegraph

یک دستیار کدنویسی دیگر از هوش مصنوعی که به توسعه‌دهندگان، این امکان را می‌دهد تا کدی بهتر برای پایگاه داده خود بنویسند. از ویژگی‌های کلیدی این ابزار باید به موارد چون جستجو و پیمایش کد برای پیدا کردن و درک راحت‌تر آن در هر بخش، فراهم کردن راهنمای ابزار شناور، رفتن به تعریف و یافتن مراجع برای درک عمیق‌تری از ساختار و وابستگی‌های کد و ادغام با ابزارهای توسعه برای بررسی اطلاعات کد در IDE را نام برد.

نحوه کار با این افزونه به این صورت است که یک پنل، در سمت چپ VS Code باز شده تا یک جعبه متنی را مستقیما در ویرایشگر کد شما فراهم کند. با اینکار شما می‌توانید به بررسی کد مورد نظر خود بپردازید و  به عنوان یک کمک‌کننده برنامه‌نویسی ایده‌آل، از آن بهره ببرید که هم برای برنامه‌نویسان مبتدی مطلوب است و هم برای برنامه‌نویسان در سطح پیشرفته.

5- AskCodi

یکی دیگر از ابزارهایی که به توسعه‌دهنگان برای کدنویسی‌های فردی کمک بسیاری می‌کند، AskCodi است که از ویژگی‌های مهم آن باید به نوشتن تست‌های واحد و مستندات برنامه، تولید کد برنامه‌نویسی به زبان‌های مختلف و در نهایت توضیح کد برنامه، اشاره کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های فوق‌العاده این ابزار که آن از نرم‌افزارهایی چون ChatGPT یا Chatsonic متمایز می‌کند، یکپارچه شدن مستقیم در محیط توسعه مثل Visual Studio Code است که این قابلیت سبب می‌شود تا شما دیگر نیازی به تغییر تب‌ها و سوییچ کردن بین پنجره‌ها تو موقعیت کدنویسی نباشید. 

برای استفاده از این ابزار می‌توانید از طریق وبسایت مربوط به آن دسترسی پیدا کنید یا از افزونه‌هایی که برای محیط‌های توسعه متداول مانند Visual Studio Code، Visual Studio و JetBrains وجود دارند، بهره ببرید. جالب است بدانید که AskCodi علاوه‌بر پشتیبانی بیش از 50 زبان برنامه‌نویسی، چندین زبان طبیعی مثل انگلیسی، آلمانی، لهستانی و اسپانیایی هم ساپورت می‌کند. بنابراین حتی اگر زبان انگلیسی قوی هم نداشته باشید، می‌توانید با زبان خود با آن صحبت و از آن استفاده کنید.

6- BlackBox

در آخرین ابزار هوش مصنوعی برای کدنویسان به Blackbox می‌پردازیم که از ویژگی‌های قدرتمند آن باید به پشتیبانی بیش از ۲۰ زبان برنامه‌نویسی، امکان مکالمه با سیستم به صورت طبیعی و بدون نیاز به استفاده از دستورات خاص و شناسایی خطاها و ارائه پیشنهاد برای رفع آن، اشاره کرد.

جالب است بدانید که با استفاده از ابزار BlackBox می‌توانید درخواست یک کلاس با زبان مورد نظر خود را با توجه به ورودی و خروجی شما، داشته باشید. همچنین این ابزار با هر IDE، مرورگر وب و پایگاه داده کار می‌کند و دسترسی به آن حتی در سرعت اتصال بسیار پایین نیز امکان‌پذیر است. علاوه‌بر همه این‌ها، BlackBox بیش از 100 میلیون مخزن کد برای جستجو و ارائه دقیق‌تر نتایج به شما را دارد.

بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای نوشتن و تولید محتوا

در ادامه می‌خواهیم به معرفی ابزارهای مورد نیاز برای نوشتن و تولید محتوا بپردازیم اما قصد داریم به شما بگوییم که تولید محتوا با هوش مصنوعی یعنی چه و این ابزارها چگونه به تولید محتوا می‌پردازند. در واقع ابزارهایی که هوش مصنوعی برای تولید محتوای متنی در اختیار افرادا قرار داده است، این توانایی را دارند تا هرگونه محتوا در زمینه وبلاگ، متن و کپشن برای شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌های تبلیغاتی، ارائه ایده برای سناریو ساخت یک ویدیو، ویرایش عکس و هر نوع محتوای دیگر را ایجاد کنند. 

پس استفاده از آن ها در تولید محتوا به این معنی نیست که خود نرم‌افزار یک محتوا به شما تحویل دهد، بلکه آن‌ها در کنار یک نیروی انسانی معنی می‌گیرند. درحقیقت این ابزارها برای ارائه هر نوع محتوای مورد نیاز کاربر، ابتدا باید یکسری اطلاعات را دریافت کنند تا متناسب با آن، متنی مناسب با ورودی کاربر در اختیار او قرار گیرد. پس می‌توان گفت استفاده از این ابزارها محتوای شما را یک سروگردن از رقبای خود بهبود داده و در زمان شما نیز صرفه‌جوی می‌کند که همین امر سبب کاهش هزینه‌های شما در تولید محتوا می‌شود. اما این ابزارها چگونه اینکار را انجام می‌دهند؟ 

در حقیقت ابزارهای مورد استفاده برای تولید محتوا، از مدل‌های پردازش زبان طبیعی (NLP) و تولید زبان طبیعی (NLG) استفاده می‌کنند که مدل NLP هوش مصنوعی اطلاعات را درک و مدل NLG آن، محتوا را تولید می‌کند. پس می‌توان گفت که NLP مثل مغز هوش مصنوعی و NLG مانند دست‌های او است. از این‌رو می‌توان بهترین آن‌ها در حیطه تولید محتوا و نوشتن را شامل موارد زیر دانست:

7- ChatGPT

ChatGPT یک ابزار هوش مصنوعی بوده که توسط OpenAI توسعه یافته است. این مدل بر پایه معماری GPT-3.5 قرار دارد که نسخه‌ای از سری مدل‌های Generative Pre-trained Transformer) GPT) است. GPT-3.5، به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین مدل‌های تولید متن در زمینه هوش مصنوعی شناخته می‌شود که  برای گفتگوها و تعامل با کاربران طراحی شده است.

این ابزار قابلیت انجام گفتگوهای طبیعی و پاسخ به سوالات کاربران را دارد و برخلاف مدل‌های GPT قبلی که به شکل یک تکه متن خروجی می‌دادند اما در این نسخه، امکان پاسخ‌های منطقی و مرتبط در یک محیط گفتگو را ایجاد کرده است. برای آشنایی بیشتر با این ابزار و همچنین نحوه استفاده از آن، می‌توانید به مقاله ما درباره ChatGPT چیست، مراجعه کنید.

8- Jasper

در اوایل سال‌های 2000، Jasper نرم‌افزاری متن‌باز (open-source) بود که برای تولید گفتار متن به صورت اتوماتیک، استفاده می‌شد. این نرم‌افزار مختص موتور گفتار هوش مصنوعی مصنوعی Sphinx بود، توسط دانشگاه Carnegie Mellon توسعه داده شد.

Jasper AI یک ابزار فوق‌العاده برای تولید محتوا محسوب می‌شود که از مهم‌ترین ویژگی‌ آن باید به تولید محتوای بدون نقص با رعایت اصول سئو، اشاره کرد. جالب است بدانید که از این ابزار برای ایجاد کپشن‌ شبکه‌های اجتماعی، مقالات، ایمیل‌ها و دیگر موارد استفاده می‌شود. البته این هم بدانید که جاسپر، یک اشتراک 7 روزه رایگان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که بعد از اتمام آن، برای استفاده باید از اشتراک‌های این ابزار استفاده کنند.

9- Copy.ai

یکی از ابزارهای مناسب برای بازاریاب‌ها با استفاده از هوش مصنوعی که آن‌ها را در نوشتن ایمیل‌ها، توضیحات محصول، کپشن‌های اینستاگرام، متن‌های تبلیغات و دیگر موارد کمک می‌کند، ابزار Copy.ai است. از ویژگی‌ این ابزار قدرتمند نسبت به ChatGPT، می‌توان به تعیین لحن خروجی آن اشاره کرد که چت‌بات OpenAI درخصوص انجام این موضوع دچار مشکل است. 

همچنین جعبه ابزار هوش مصنوعی Copy.ai دارای پیش‌نویس‌های مختلفی است که می‌توانید برای انواع صفحات فرود، بلاگ‌پست‌ها، عناوین، توضیح محصول و حتی کپشن اینستاگرام، از آن‌ها استفاده کنید. البته این هم بدانید که نسخه رایگان Copy.ai، تنها توانایی تولید 2000 کلمه را برای یکبار دارد و برای نوشتن محتوای طولانی انتخاب مناسبی نیست و بهتر است برای تولید محتواهای تبلیغاتی از آن استفاده شود.

10- Writesonic

یکی دیگر از بهترین ابزارها که با آن می‌توان متن‌های طولانی نوشت، Writesonic است. این ابزار در ابتدا به شما ایده می‌دهد و در ادامه به نوشتن مقدمه می‌پردازد. در مرحله سوم یک طرح کلی ایجاد کرده و در نهایت مقاله را کامل می‌نویسد.

پس اگر در حیطه حرفه‌ای فعالیت خود به دنبال یک دستیار خوب هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که استفاده از این ابزار را فراموش نکنید. البته ناگفته نماند که محتواهای تولید شده در Writesonic به 4 شاخه Economy (اقتصادی)، Average (متوسط)، Good (خوب) و Premium (حرفه‌ای) تقسیم می‌شود.

رایت سونیک انواع قالب تولید محتوا برای متن‌های تبلیغاتی، شبکه‌های اجتماعی و مقاله را ارائه می‌دهد که یک ابزار بسیار مهم برای بازاریابان محتوا و کپی‌رایترها محسوب می‌شود. همچنین این ابزار توانایی تولید  محتوا رایگان تا 25 هزار کلمه در ماه را دارد.

11- Grammarly

یکی از ابزارهای مورد استفاده برای تولید محتوا در زمینه گرامر و اصلاح نوشتار، Grammarly نام دارد که از ویژگی‌های مهم آن باید به اصلاح املا و گرامر در زمان کوتاه، پیشنهادات مناسب برای بهبود سبک نوشتار، امکان تشخیص سرقت ادبی و کپی بودن محتوا و همچنین مناسب برای تولید محتوای متنی با سبک نوشتاری خاص، اشاره کرد.

در حقیقت افراد با استفاده از این ابزار خطاهای گرامری، املایی، ویرایشی و دیگر خطاهای یک متن را شناسایی و آن را اصلاح می‌کنند. این هم فراموش نکنید که ابزار Grammarly در بررسی محتوا فارسی ضعف دارد اما برای ویرایش نکات گرامری متن‌های انگلیسی بسیار مناسب است.

12- Rytr

در ادامه معرفی لیست ابزارها به Rytr می‌رسیم که از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند اما در تولید محتواهای طولانی و پیچیده نسبت به دیگر ابزارها کمی ضعیف‌تر‌ عمل می‌کند و از الگوهای کمتری برای نوشتن در سبک‌های خاص است. همچنین برای استفاده از طرح رایگان ابزار رایتر، قادر به تولید محتوا تا 10000 کاراکتر در ماه خواهید بود.

این ابزار شامل سه بخش اصلی به نام Copy، Image و Chat است که در ادامه به توضیح می‌پردازیم. از بخش Copy این ابزار می‌توان ویژگی‌هایی چون تعیین لحن، تعیین نوع محتوا، توضیحات محتوا و تعیین میزان خلاقیت را مشخص کرد. بخش Image، همانطور که از اسم آن هم مشخص است برای تولید عکس مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بخش Chat ابزار رایتر که به تازگی اضافه شده، شما می‌توانید با هوش مصنوعی به چت بپردازید.

کلام آخر درباره ابزارهای هوش مصنوعی

هدف ما در این مطلب معرفی ابزارهای هوش مصنوعی در زمینه‌های کاری مختلف بود که در آینده نیز، دسته‌بندی‌های بیشتری را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم اما این را فراموش نکنید که این ابزارها قرار نیست جایگزین نیروی انسانی شود بلکه می‌خواهند به افراد مختلف برای انجام بهتر کارها کمک کنند تا بسیاری از مشکلات مانند صرف زمان زیاد برای پیدا کردن خطاها یا تلاش بیش‌از حد برای نوشتن یک سناریو محتوایی و دیگر کارها را کاهش دهد. پس اگر شما هم ابزار دیگری را می‌شناسید یا درخصوص مطلب امروز درسمن سوالی دارید، پیشنهادات و سوالات خود را در بخش نظر این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

مفیدترین ابزارهایی که هوش مصنوعی در اختیار افراد قرار داده، کدام است؟

برخی از ابزارهای مفید هوش مصنوعی شامل Keras، Scikit-learn، Theano، Pcitory، Jasper، Fireflies، Murf و Tidio هستند. 

بهترین ابزارهای هوش مصنوعی درحال حاضر، چیست؟

بهترین ابزار هوش مصنوعی در زمان کنونی شامل Bing، ChatGPT، Perplexity.ai و Jasper است.

بهترین ابزارهای رایگان هوش مصنوعی شامل چه مواردی است؟

ابزارهایی که در صدر فهرست بهترین‌ها و همچنین با استفاده رایگان قرار دارد شامل ChatGPT، Google Assistant، Boost.ai، Jasper، Synthesia، Murf.ai و Adobe Firefly است. 

ابزارهایی که معرفی کردیم، چگونه باعث افزایش بهره‌وری کارها می‌شوند؟

این ابزارها با مدیریت وظایف، ایجاد برنامه‌های مرجع، اولویت‌بندی اهداف، مدیریت عملکرد، ایجاد برنامه‌های مرجع و پیگیری زمان، باعث می‌شوند تا بهره‌وری کارها افزایش یابند.

آیا استفاده از ابزارهایی که هوش مصنوعی در اختیار ما قرار داده، می‌توانند باعث افزایش کارایی شوند؟

بله؛ هوش مصنوعی قادر است با از بین بردن افزونگی در وظایف کارایی را افزایش دهد. همچنین با کاهش زمان و صرف تلاش بیشتر در انجام کارها، باعث می‌شود تا شما زمان بیشتری برای خلاقیت داشته باشید که این موضوع به صرفه‌جویی در انرژی و در نتیجه افزایش کارایی کمک می‌کند.