انواع محیط های برنامه نویسی اندروید

انواع محیط های برنامه نویسی اندروید
تاریخ بروزرسانی : 07 مرداد 1398 | تعداد بازدید : 8246 | زمان خواندن مقاله : 15
اندروید،

برای یادگیری برنامه نویسی موبایل و یا توسعه برنامه‌های اندرویدی، لازم است با محیط‌های برنامه نویسی اندروید آشنایی داشته باشیم و بین آن‌ها بهترین محیط را انتخاب کنیم.

اما یک نکته که باید به آن توجه داشته باشیم این است که بهترین محیط برنامه نویسی اندروید را باید با توجه به هدف خود انتخاب کنیم، یعنی محیط برنامه‌نویسی اندروید در تمام مراحل ساخت اپلیکیشن مورد نظرتان همه امکانات و ابزارهای لازم را در اختیارتان قرار دهد.

در این صورت شما می‌توانید بدون دغدغه و با خیال راحت برنامه خود را بسازید و کامپایل کنید و این دلایل می‌تواند لازمه انتخاب یک IDE قدرتمند باشد. در ادامه، انواع محیط های برنامه نویسی اندروید را با ویژگی و امکانات آن برای شما مطرح می‌کنیم تا خودتان بهترین محیط را انتخاب کنید.

آموزش اندروید

انواع محیط‌های برنامه‌نویسی اندروید

IDE که به اختصار(Integrated Development Environment)  محیط مجتمع توسعه یا همان محیط برنامه‌نویسی است، ابزار اصلی برای ساخت برنامه اندرویدی است.

IDE یک رابط کاربری است که روند کدنویسی را برای شما آسان‌­تر می‌کند. IDEهای  برنامه نویسی اندروید، انواع مختلفی دارد که عبارت اند از:

  1. Android Studio (اندروید استودیو)

  2. Visual Studio With Xamarin (زامارین)

  3. Eclipse (ای کلیپس)

  4. IntelliJ IDEA

  5. AIDE

  6. Net Beans (نت بینز)

  7. Phone Gap (فون گپ)

  8. Unity 3D (یونیتی)

  9. Unreal Engine

  10. B4A (بیسیک فور اندروید)

جدولی برای شما فراهم کرده‌ایم که ماهیت آن مقایسه کردن محیط های برنامه نویسی اندروید می‌باشد.

در این جدول انواع محیط های برنامه نویسی اندروید نسبت به زبان برنامه‌نویسی که میتوانند، ساپورت کنند و همچنین قابل اجرا بودن در سیستم عامل‌های مختلف را مورد بررسی قرار میدهد. پس با ما همراه باشید تا بتوانید بهترین محیط برنامه نویسی اندروید را انتخاب کنید.

انواع محیط های برنامه نویسی

  • اندروید استودیو(Android Studio)

اندروید استودیو یک محیط برنامه نویسی اندروید است که توسط شرکت گوگل ساخته شده و گوگل توانسته است پشتیبانی قوی از این محیط داشته باشد. همین علت سبب شده که مرجع بسیاری از منابع رسمی به حساب آید. پشتیبانی از این IDE به این صورت است که مداوم بروزرسانی می‌شود. خاصیت این موج  به­‌روز­رسانی در این است که مشکلات و باگ‌های آن برطرف شده و امکانات جدیدی که در مرحله ساخت و فروش لازم دارد در اختیار برنامه‌نویسان این محیط قرار می‌گیرد.

محیط برنامه نویسی اندروید

 از این جهت که گوگل این محیط را ساخته و پشتیبانی می‌کند بسیار به برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان اندروید پیشنهاد می‌شود. با اندروید استودیو می‌توانید برنامه و یا بازی ساده خود را بسازید فقط در مواقعی که بازی حرفه‌ای خواستید بسازید محیط خود را تغییر دهید.

محیط برنامه نویسی اندروید استودیو از زبان جاوا و kotlin پشتیبانی می‌کند و این محیط برنامه‌ها را متناسب با ورژن سیستم عامل اندرویدی که برایش تعیین کردید کامپایل می‌کند. همچنین شامل یک ویرایشگر XML و "نمایش طراحی" برای تنظیم عناصر بر روی صفحه نمایش است.

این محیط همه کتابخانه و ابزارهای لازم و APIهای لازم را در قالب یک مجوعه به نام SDK برای شما تهیه کرده است. درست است که یادگیری کار با این محیط و SDK دشوار می‌باشد اما مطمئن هستیم که آینده خوبی در پیش دارد. پس اندروید استودیو جز بهترین محیط برنامه نویسی اندروید است.

 

پیشنهاد ویژه: یک بار برای همیشه آموزش برنامه نویسی اندروید را از صفر تا حرفه ای یاد بگیرید و اپلیکیشن های جذابی را پیاده سازی کنید.surprise
 
  • زامارین استودیو (Xamarin)

یک محیط برنامه نویسی اندروید است که توسط شرکت ماکروسافت ساخته شده که برای ساخت برخی اپلیکیشن های ساده موبایلی مناسب است. این محیط قبلا فروشی بود اما اکنون به صورت رایگان در اختیار برنامه نویسان قرار گرفته است.

محیط برنامه نویسی Xamarin

در این محیط برنامه نویسی اندروید، باید به زبان سی‌شارپ کد نویسی کنید. این محیط برای کسانی که به زبان سی‌شارپ کامل مسلط هستند و آن را فرا گرفته‌اند، بسیار مناسب است. می‌توان گفت بهترین محیط برنامه نویسی اندروید برای برنامه نویسان .net می‌باشد، زیرا دیگر نیازی نیست زبان جاوا را یاد بگیرند تا پیچیدگی آن را کنترل کنند.

این محیط امکان آزمایش برنامه‌های روی دستگاه‌های متعدد متصل به فضای ابری را فراهم می‌آورد. این یک محیط بسیار مناسب است، اگر قصد انتشار برنامه‌هایتان را بر روز سیستم Android و ios دارید چراکه دیگر لازم نیست دوباره کد بزنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این تکنولوژی میتوانید مقاله زامارین چیست را مطالعه کنید.

  • ایکلیپس(Eclipse )

یک محیط برنامه نویسی اندرویدی است که امکانات اندروید استودیو را برای ساخت برنامه در اختیار شما قرار می‌دهد. Eclipse قبل از اندروید استودیو طراحی شده و فقط برای برنامه نویسی اندروید نیست بلکه زبان‌های دیگری را هم برای برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند. این علت سبب شده سرعت آن در مقابل محیط تخصصی برنامه نویسی اندروید استودیو کند شود و به راحتی نتواند خطایابی کند. این محیط دیگر نمی‌تواند بهترین محیط برای اندروید نویسان باشد.این محیط دیگر به رسمیت شناخته نمیشود.

محیط برنامه نویسی اندروید Eclipse

 
  • IntelliJ IDEA

IntelliJ IDEA یک IDE جاوا برای توسعه نرم‌افزار موبایل که توسط JetBrains توسعه یافته است. این محیط برنامه نویسی امکاناتی مثل تکمیل هوشمند کد، Framework خاص کمکی، بالا بردن کارایی، اضافه کردن زبان و... را با خود به همراه دارد. IntelliJ IDEA کد را تجزیه و تحلیل می کند و به دنبال ارتباط بین نمادها در تمام فایل های پروژه و زبان ها است. با استفاده از این محیط برنامه نویسی اطلاعات زیادی از عمق برنامه‌نویسی، تجزیه و تحلیل برنامه و خطاها به دست آورد. و آن یک محیط مناسب برای حرفه‌ای‌ها می‌باشد.

محیط برنامه نویسی اندروید IntelliJ IDEA

  • AIDE

این محیط برنامه نویسی اندروید بر روی گوشی نصب می‌شود و شما به pc یا لپ تاپ نیاز ندارید. ولی در مواقعی که به انتقال برنامه به کامپیوتر نیاز است محیط ایکیلیپس از آن پشتیبانی می‌کند. این محیط برای کسانی که میخواهد در تلفن همراه خود برنامه بنویسند، میتواند بهترین محیط برنامه نویسی اندروید باشد. این محیط برنامه نویسی اندروید رایگان می‌باشد.

محیط برنامه نویسی اندروید AIDE

 

  • نت بینز(Net Beans)

این محیط برنامه نویسی اندروید یک محیط در حال توسعه است اما شرکت‌های توسعه‌دهنده ایران راتحریم کرده اند. به کد آن میتوان دسترسی داشت و از زبان‌های c ،php ،java و غیره پشتیبانی می‌کند. این محیط مناسب برای نصب سیستم لینوکسی، ویندوزی و مک است. این محیط حجم برنامه بالایی دارد و همچنین با مشکلات نصب JDK روبه رو هستید. نت بینز برای کسانی که می‌خواهند جاوا کار کنند می‌تواند بهترین محیط برنامه نویسی اندروید باشد اما برای اندروید پیشنهاد نمی‌شود.

محیط برنامه نویسی اندروید Net Beans

 

  • فون گپ(Phone Gap)

شما به کمک این محیط برنامه نویسی می‌توانید در ساخت اپلیکیشن خود از زبان‌های تحت وب استفاده کنید که اپلیکیشن شما به نحوی شبیه یک وب سایت عمل می‌کند. برای ساخت اپلیکیشن­‌های قدرتمند و بازی ها، محیط مناسبی نیست. به کمک این برنامه شما به راحتی می‌توانید از امکانات تلفن همراه برخودار شوید و این محیط برای کسانی که از ویژگی‌های تلفن همراه بسیار استفاده می‌کنند میتواند بهترین محیط برنامه نویسی اندروید باشد. این محیط برای طراحان وب بهترین محیط برنامه نویسی است  به این علت که از زبان css ،html و جاوا اسکریپت در آن استفاده می‌شود.

محیط برنامه نویسی اندروید Phone Gap

 
  • یونیتی(Unity)

این محیط برای برنامه نویسی اندروید امکانات زیادی در زمینه طراحی سه بعدی و نورپردازی دارد که برای ساخت بازی مناسب است. این محیط امکانات جانبی مثل کتابخانه و... دارد که برای ساخت بازی، کاربردی و لازم است.

محیط برنامه نویسی اندروید Unity

این محیط در اصل به عنوان موتور بازی‌سازی معروف است در نتیجه می‌توان گفت این محیط برنامه نویسی اندروید برای کسانی که علاقه به ساخت بازی‌های اندرویدی دارد و برای افراد مبتدی و پیشرفته می‌تواند بهترین محیط برنامه نویسی اندروید باشد.

 یونیتی از زبان جاوا اسکریپت و سی‌شارپ پشتیبانی می‌کند به طوری که هرجای برنامه لازم باشد میتوان از آنها استفاده کرد. همین قابلیت باعث شده در ساخت بازی بسیار قدرتمند باشد و بتوان هر بازی را با آن ساخت و طراحی کرد. از دلایل دیگری که میتواند بهترین محیط برنامه نویسی باشد قابلیت اجرا برنامه‌های حاصل از این محیط بر روی گوشی اندرویدی، ios، ویندوزی می‌باشد.

  • Unreal Engine

موتور Unreal نیز یک موتور بازی است و یک جایگزین برای کسانی است که علاقمند به توسعه کامل بازی و cross-platform هستند. مانند Unity، Unreal پشتیبانی آسانی برای اندروید را ارائه می دهد و با داشتن منبع باز برتر گرافیکی است.

محیط برنامه نویسی اندروید Unreal Engine

این محیط دارای پشتیبانی داخلی برای تولیدات موبایل و 2D است و گزینه‌ای مناسب برای اکثر بازی‌های موبایل است. اگر می‌خواهید بازی 3D برای اندروید بسازید باید با استفاده از موتور Unreal آن را بنویسید. در نهایت شما تصمیم می‌گیرید که با کدام یک از این محیط‌ها بازی خود را طراحی و پیاده‌سازی کنید.
  • بیسیک فور اندروید (Basic For Android)

B4A (Basic for Android) یک ابزار توسعه اندرویدی یا همان محیط برنامه نویسی اندروید است کمتر شناخته شده و بر «توسعه سریع» تمرکز دارد. این محیط برنامه نویسی زیاد درگیر برنامه‌نویسی نمی‌شود از این رو برای افراد مبتدی که تجربه‌ای از برنامه‌نویسی اندروید ندارند، بسیار مناسب است.

محیط برنامه نویسی اندروید Basic For Android

 شاید برای برخی از برنامه‌نویسان این بهترین محیط برنامه نویسی اندروید باشد؛ زیرا ساده‌ترین زبان برنامه نویسی است و با دانستن انگلیسی به راحتی میتوان برنامه نویسی با این محیط را آموخت و کد نویسی خود را آغاز کرد.

 این محیط برای کسی که برنامه‌نویس نبوده و اکنون میخواهد کار توسعه برنامه‌های اندرودی را آغاز کند، مناسب است؛ زیرا عملکرد سریع دارد برای برنامه نویس مبتدی که از برنامه نویسی و برای توسعه برنامه‌ای که با اندروید استودیو ساخته شده APIهای لازم را در اختیار دارد.

حجم برنامه‌های یکسان در محیط  بیسیک فور اندروید کمتر از اندروید استودیو است. این محیط قابلیت تغییر کد اندرویدی برای سیستم‌های ios را دارد. اما مسئله این است که این محیط برنامه نویسی اندروید را باید خریداری کنید.

بهترین محیط برنامه نویسی اندروید

در بالا شما را با انواع محیط های برنامه نویسی اندروید آشنا کردیم که خروجی حاصل از همه محیط‌ها با هم یکسان است. پس شما با توجه به نیاز خودتان می‌توانید بهترین محیط برنامه نویسی اندروید را انتخاب کنید.

کسانی که از برنامه‌نویسی اندروید چیزی نمی‌دانند و تازه تصمیم به یادگیری برنامه‌نویسی اندروید و ساخت پروژه خود دارند ممکن است کمی سرگردان شوند که چکار کنند. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته اندروید استودیو می‌تواند بهترین محیط برنامه نویسی اندروید باشد حداقل تا زمانی که رشته تخصصی خود را در این زمینه می‌یابید. بهترین محیط است زیرا می‌توانید برنامه‌های خود را با پشتیبانی گوگل و در اختیار داشتن همه ابزار و امکانات لازم برای برنامه نویسی اندروید بسازید و پیاده‌سازی کنید و یک محیط به رسمیت شناخته شده است.

نکته مهم دیگر این است که سیستم عامل اندروید که مداوم در حال بروز رسانی است این محیط هم نیز به‌روزرسانی شده و امکانات جدید را در اختیار برنامه‌نویسی قرار می‌دهد تا بتواند برنامه به‌روز و کاربر پسندی بسازد. اما از این بهتر B4A اما این محیط را باید خریداری کنید. از این جهت بهتر است که هیچ ضعف و کمبودی ندارد و سریع نیز می‌باشد از همه مهم‌تر برنامه نویسی با آن آسان می‌باشد.


کلمات کلیدی :
اندروید