آموزش نصب و راه اندازی اندروید استودیو

آموزش نصب و راه اندازی اندروید استودیو
تاریخ بروزرسانی : 01 شهریور 1399 | تعداد بازدید : 5734 | زمان خواندن مقاله : 12
اندروید،
قبل از حرکت به سوی هدفتان بهتر است از مسیری که پیش رو دارید شناخت پیدا کنید و هرچه را که لازم دارید تهیه کنید تا با ابزار و دانش کافی به سوی هدف حرکت کنید.
به همین منظور قبل از نصب و راه اندازی اندروید استودیو  و آغاز برنامه نویسی اندروید، بهتر است درباره فرایند نصب و راه اندازی اندروید استودیو آگاهی داشته باشید. با در اختیار داشتن ابزار لازم و دانش کافی نسبت به محیط و فرایندی ساخت اپلیکیشن بهتر میتوانید کد نویسی را بیاموزید و از این محیط استفاده کنید.
دراین مقاله درباره دانلود اندروید استودیو و ابزارهای آن به همراه نصبشان صحبت خواهیم کرد پس در ادامه با ما همراه باشید.

آموزش اندروید

اندروید استودیو

محیط های برنامه نویسی اندروید انواع مختلفی دارد که میتوانید برای شناخت آن مقاله انواع محیط های برنامه نویسی اندروید را مطالعه کنید.از بین محیط های مختلفی که برای برنامه نویسی اندروید وجود دارد ما بدون تعصب خاصی اندروید استودیو را انتخاب کرده ایم.
با شناخت محیط برنامه نویسی و ابزار­ها، کدنویسی بهتری خواهید داشت. آگاهی از قابلیت های اندروید استودیو در هنگام ایجاد برنامه های اندرویدی سبب میشود بهره لازم و کافی را از این محیط ببرید. قابلیت های ویژه اندروید استودیو، باعث شده این محیط را انتخاب کنیم این ویژگی ها عبارت اند از:
  1. اندروید استودیو یک محیط برنامه نویسی کامل است. محیطی است که در آن هرچیزی که برای ساخت برنامه های اندرویدی یا توسعه آن لازم داشته باشید در اختیار شما قرار می دهد.
  2. یکی دیگر از خوبی های این محیط که سبب شده عده زیادی آن را انتخاب کنند این است که این محیط توسط گوگل ساخته شده و به رسمیت شناخته شده است.
  3. محیط برنامه نویسی اندرویدی که توسط یک شرکت معتبر ساخته و به رسمیت شناخته شده است، مسلما پشتیبانی خوب از برنامه های خود خواهد کرد. به گونه ای که در مرحله ساخت و رفع مشکلات برنامه تعداد موانع پیش روی شما به حداقل برساند.
  4. این محیط قابلیت های که در ورژن جدید به سیستم عامل اندروید اضافه میشود در ساخت اپلیکیشن های جدید نیز در اختیار شما قرار می دهد. برای بروزرسانی اندروید استودیو خود و دریافت قابلیت های جدید آن به منو help رفته و گزینه Check for updates را انتخاب کنید.
  5. اندروید استودیو یک شبیه ساز سریع است که شما میتوانید برای انواع سیستم های اندرویدی برنامه بنویسید.
  6. سیستم ساخت برنامه آن بر پایه گریدل  (Gradle)می باشد.
 
بیشتر بخوانید: قطعا تا به حال به این فکر کرده اید که کدام قدرتمند تر است؟
 اندروید استودیو یا اکلیپس؟ در این مقاله این دو محیط قدرتمند برای هم زور آزمایی می کنند تا در نهایت بدانیم کدام محیط قدرتمند تری است.cool
 

برنامه نویسی با اندروید استودیو

برای ساخت یک اپلیکیشن با اندروید استودیو تنها نصب و راه اندازی اندروید استودیو کافی نمی باشد.  برای اینکه شما یک محیط کامل داشته باشید باید برنامه­ های زیر را  بر روی سیستم خود نصب کنید. با کنارهم قرار گرفتن این برنامه ها محیطی فراهم می شود که برنامه نویسان و توسعه دهندگان برنامه میتوانند از آن استفاده کنند. این سه ابزار یا برنامه عبارت اند از:
  1. (Java SE Development Kit)  JDK
  2. (Software Development kit) SDK
  3. Android Studio محیط

در ادامه به شرح مختصری از کاربرد و ویژگی هرکدام از ابزارها میپردازیم. سپس نحوه نصب آن را یاد خواهید گرفت.

 

JDK چیست؟ کاربرد JDK در اندروید استودیو چیست؟

با زبان های برنامه نویسی مختلفی میتوان کد برنامه های اندرویدی را نوشت که جاوا یکی از این زبانها است، که برای کد نویسی به زبان جاوا در اندروید استودیو از JDK استفاده میشود. JDK (Java Development Kit) کیت توسعه جاوا می باشد که برای نصب و راه اندازی اندروید استودیو به آن نیاز داریم.

در فرایند ساخت برنامه اندرویدی کدهای برنامه برای اجرا به ماشین واسط (Runtime) و برای کامپایل کدهای جاوا به  کامپایلر احتیاج دارند. ماشین واسط در زبان جاوا بر عهده Java Runtime Environment  یا (JRE) و کامپایل کدهای جاوا بر عهده JDK  میباشد.  در نسخه های جدید منتشر شده  JDK شامل JRE نیز می باشد. با نصب JDK هم ماشین واسط و نیز کامپایلر لازم برای زبان جاوا را نصب کرده اید.
 

دانلود و نصبJDK

JDK متناسب با سیستم خود (نسخه 32 یا 64 بیتی) را دانلود کنید و از بین نسخه های منتشر شده آن آخرین نسخه آن را نصب کنید.
 

                              لینک دانلود JDK       https://p30download.com/fa/entry/33429/

 

در تصویر زیر فرایند نصب JDK را مشاهده میکنید.

مراحل نصب JDK

 

مراحل نصب JDK

 
در تصویر شماره سه فرایند نصب JRE را به همراه JDK مشاهده می­کنید.

مراحل نصبJKD

 

همان طور که در تصویر می­بینید فرایند نصب JDK ,JRE به پایان رسیده است.

 

اکنون برای شناسایی این برنامه به کامپیوتر و لپ تاپ روی آیکنPC  یاMy Computer  راست کلیک کرده و گزینه properties را کلیک کنید، صفحه زیر باز می­شود، از قسمت سمت چپ گزینه Advanced system settings را کلیک ­کنید.
 
مراحل شناساییJDK به سیستم
مطابق تصویر شماره 1 بر روی گزینه Environment Variables کلیک کنید.

مطابق تصویر شماره 2 گزینه pathرا انتخاب کنید.

مطابق تصویر شماره 3 گزینه Edit(ویرایش) را کلیک کنید.

مطابق تصویر شماره 4 قبل از ویرایش اطلاعات در Path، به آدرس نصب فایل JDK رفته وارد پوشهbin شوید. آدرس را از نوار بالا کپی کنید.

 

 

مراحل شناسایی JDK به سیستم

مطابق تصویر شماره 5 آدرسی که در بالا کپی کرده اید را در قسمتVariable value وارد کنید و Ok کنید.

مطابق تصویر شماره 6 از قسمت User Variables دکمه New را کلیک کنید.

مطابق تصویر شماره 7 در پنجره باز شده در قسمت Variable name عبارت  JAVA_HOME را وارد کنید.

مطابق تصویر شماره 8 آدرس محل نصب JDK را مطابق تصویر بیابید و آن را از نوار بالا کپی کنید.

 

 

مراحل شناسایی JDK به سیستم

مطابق تصویر شماره 9 آدرس کپی شده را در قسمت Variable value وارد کرده ok را کلیک کنید.

مطابق تصویر شماره 10 ok را کلیک کنید.

اکنون نصب JDK که یکی از مراحل نصب و راه اندازی اندروید استودیو بود به پایان رسید.

 

نکته: برای اطمینان از نصب JDK در قسمت سرچ سیستم خود عبارت cmd را وارد کنید و command prompt را کلیک کنید. در پنجره باز شده عبارت جاوا را وارد کنید تا خروجی مورد نظر مشاهده شود.(مطابق تصویر زیر)
 
صحفه تست نصب JDK
 
 
 

SDK چیست؟ کاربرد SDK در اندروید استودیو؟

فایل نصب اندروید استودیو دو نسخه است که یکی از آن ها IDE و دیگریBundle  میباشد. نسخه IDE آن فقط شامل محیط برنامه نویسی اندروید استودیو است، نسخه Bundle آن ابزارها و تعدادی API لازم برای برنامه نویسی را نیز شامل می شود.
برای کامل بودن فرایند نصب و راه اندازی اندروید استودیو بهتر است ابزار ها وAPI (Application Programming Interface:رابط کاربری برنامه نویسی برنامه که کار یه واسط را فقط انجام می دهد واسطی بین برنامه و امکانات ورژن های سیستم عامل اندروید) را جداگانه دانلود و نصب کنید. که این مجموعه ابزار های و API ها لازم برای ساخت اپلیکیشن را در قالب یه بسته نصبی به اسم SDK تهیه شده که با نصب آن میتوانید با یک محیط برنامه نویسی اندروید استودیو کامل داشته باشید.

 

دانلود و نصب اندروید استودیو و SDK

برای دانلود اندروید استودیو کافی است به سایت https://developer.android.com/studio مراجعه کنید. با اسکرول صفحه با تصاویر زیر رو به رو خواهید شد که عکس اول دانلود ورژن اندروید استودیو مخصوص سیستم شمارا نشان می­دهد. تصویر بعدی لینک های دانلود SDK های برای هر سیستم و در انتهای صفحه مشخصات سیستمی که برای نصب و راه اندازی اندروید استودیو لازم است خواهید دید.

 

دانلود اس دی کی

 

دانلود اندروید استودیو

 

بعد از کلیک برای دانلود اندروید استودیو با صفحه ای روبه رو می­شوید که از شما می­خواهد قبل از دانلود، با شرایط و ضوابط گفته شده موافقت کنید. که پس از تائید آن دانلود آغاز می­شود. در صفحه بعد از شما به عنوان یک توسعه دهنده جدید از دانلود این محیط تشکر می­کند  و چند منبع برای مطالعه معرفی میکند.

هنگامی که دانلود اندروید استودیو به پایان رسید، فایل را از حالت فشرده خارج کرده و فرایند نصب را مطابق تصاویر زیر انجام دهید.

نکته : به هماهنگی نسخه 32 یا 64 بیتی آن با سیستم خود توجه داشته باشید.

نکته لازم ذکر این است که این ابزار در مرحله نصب اندروید استودیو نیز قابل نصب میباشد.

 

دانلود و نصب اندروید استودیو (Android Studio)

برای دانلود اندروید استودیو کافی است به سایت https://developer.android.com/studio مراجعه کنید. با اسکرول صفحه با تصویر زیر رو به رو خواهید شد که تصویر نسخه مختلف اندروید استودیو (نسخه 32 و 64 بیتی) برای سیستم عامل های مختلف(ویندوز،لینوکس یا مک) است.

بعد از کلیک برای دانلود اندروید استودیو با صفحه ای روبه رو می شوید که از شما می خواهد قبل از دانلود، با شرایط و ضوابط گفته شده موافقت کنید. که پس از تایید آن دانلود آغاز میشود. در صحفه بعد از شما به عنوان یک توسعه دهنده جدید از دانلود این محیط تشکر میکند  و چند منبع برای مطالعه معرفی میکند.

هنگامی که فرایند دانلود اندروید استودیو به پایان رسید، فایل را از حالت فشرده خارج کنید و بر روی فایل نصبی آن کلیک کنید.مراحل نصب اندروید استودیو را طبق تصاویر پشت سر بگذارید.

مراحل نصب و راه اندازی اندروید استودیو

 

مراحل نصب و راه اندازی اندروید استودیو

 

مراحل نصب وراه اندازه اندروید استودیو

مراحل نصب و راه اندازی اندروید استودیو

نکته: توجه داشته باشید که به اینترنت متصل باشید تا ابزارهای را که هنگام نصب لازم دارد را دانلود کند.

در تصویر شماره 7 شما میتوانید یکی از دو گزینه های موجود را انتخاب کنید. گزینه Standard  برای زمانی است که SDK را هنگام نصب دانلود می کند، اما گزینه Custom در فرایند نصب آدرس فایل SDKای که قبلا دانلود کرده اید میخواهد.

در تصویر شماره 8 رنگ صفحه کد نویسی را مشخص می­کنید.

 

مراحل نصب و راه اندازی اندروید استودیو

در تصویر شماره 9 مشاهده می­ کنید که با توجه به نوع انتخاب ما که Standard بوده فرایند دانلود SDk (در کادری که در حال Loading است)آغاز میشود که درقسمت Android SDK Location میتوانید مسیر ذخیره سازی آن را مشخص کنید. بهتر است محل ذخیره سازی SDK در درایوی جدا از محل نصب اندروید استودیو باشد.
 
نکته: اگر فرایند دانلود SDK کامل نشود این مرحله را میتوان پشت سر گذاشت.
 
مراحل نصب وراه اندازی اندروید استودیو
اکنون فرایند نصب و راه اندازی اندروید استودیو به پایان رسیده است و میتوانید اولین پروژه خود را بسازید.
 
 

تیم درسمن با تلاش بسیار سعی کرده است تا جامع ترین و کامل ترین دوره آموزش برنامه نویسی اندروید حال حاضر در ایران را برای شما عزیزان تهیه کند. با دیدن این دوره دانش شما برای ساخت اپلیکیشن های کاربردی چندین برابر خواهد شد.smiley