بهترین زبان برنامه نویسی برای کودکان کدام است؟

بهترین زبان های برنامه نویسی برای کودکان
تاریخ بروزرسانی : 11 اسفند 1401 | تعداد بازدید : 1727 | زمان خواندن مقاله : 10
کودکان،

زبان برنامه نویسی برای کودکان

در انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای کودکان، فاکتورهای متعددی بایستی مدنظر قرار داده شوند. هر کس قادر به یادگیری نحوه کدنویسی در یکی از صدها زبان برنامه نویسی می باشد. اما انتخاب نوع زبان برای کودکان از حساسیت بیشتری برخوردار است. در این مقاله قصد داریم در انتخاب زبان مناسب برنامه نویسی برای کودکان به کمک پدرها و مادرها برویم و مزایای یادگیری کدنویسی برای کودکان را برای آنها بر شمریم. پس چنانچه علاقه مند هستید ما را تا انتها همراهی نمایید.

چرا کودکان باید کد نویسی را یاد بگیرند؟

چرا باید کودکان برنامه نویسی یاد بگیرند
 

یکی از بهترین اقداماتی که یک پدر و مادر قادر است برای کودک خود انجام دهد، کمک به او در یادگیری زبان برنامه نویسی می باشد. کدنویسی برای کودکان یک مهارت ارزشمند است. دنیای امروز، با سرعت فزاینده ای به سمت فناوری، شبکه ای و مجازی شدن در حال حرکت است و بنیانگذاران این تکنولوژی گسترده، برنامه نویسان هستند.

در مدارس خارج از کشور، برنامه نویسی به عنوان یکی از واحدهای مهم درسی، به کودکان آموزش داده می شود چرا که سازمان آموزش و پرورش به این مهارت به عنوان یک موضوع بسیار ارزشمند و رو به رشد نگاه می کند.

هر چه کودک خود را سریعتر به دنیای پر رمز و راز و جذاب برنامه نویسی وارد کنید، لطف بزرگی به او کرده اید. در سنین پایین تر ذهن آمادگی بیشتری برای تجزیه و تحلیل داده ها و یادگیری دارد. بنابراین آموزش در سنین کمتر، او را در بزرگسالی به یک برنامه نویس چیره دست و بی نظیر تبدیل خواهد کرد. کودک با یادگیری یک زبان برنامه نویسی و آشنایی با اصول کلی این مهارت، قادر به کد نویسی در هر محیط برنامه نویسی دیگر نیز خواهد شد.

رشد فکری و منطقی کودک به کمک برنامه نویسی

آموزش زبان های برنامه نویسی به کودکان، سبب رشد و پیشرفت مهارت حل مسئله و تجزیه و تحلیل او خواهد شد. آموزش الگوریتم و نوشتن کد به بچه ها کمک می کند تا با تقسیم مسائل به بخش های کوچکتر، راه حل بهتر و سریع تری را برای آنها پیدا کرده و مدیریت بهتری داشته باشند.

برنامه نویسی مزایای دیگری نیز به همراه خواهد داشت. با استناد به تحقیقات روانشناسان کودک، برنامه نویسی سبب تقویت قدرت خلاقیت، اراده، صبر و پشتکار کودکان خواهد شد.

انجام پروژه های برنامه نویسی به بچه ها فرصتی خواهد داد که چیزی را طراحی کرده و به مرحله اجرا درآورند. این امر اعتماد به نفس را در کودک افزایش خواهد داد. از طرف دیگر، انجام پروژه های برنامه نویسی گروهی، باعث شرکت کودک در کارهای گروهی شده و سبب توسعه مهارت های مشارکتی، افزایش حس مسئولیت پذیری و آموزش مشورت خواستن از هم گروهی ها در وی خواهد شد.

تضمین آینده شغلی با آموزش زبان برنامه نویسی برای کودکان

آینده شغلی کودکان خود را با برنامه نویسی تضمین کنید
 

کارشناسان یک دلیل موجه دیگر در مورد مزیت آموزش زبان برنامه نویسی برای کودکان مطرح می کنند و آن تضمین شغلی آینده آنهاست. نکته قابل توجه این است که دنیای صنعتی و توسعه یافته آینده به سمت ماشینی شدن و حذف نیروی انسانی پیش می رود. در حالی که همه صنایع تعداد کارکنان خود را کاهش می دهند، تقاضای شرکت ها به جذب مهندسین کامپیوتر و برنامه نویسان روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد.

با توجه به توسعه صنایع و ظهور فناوری در بخش های مختلف، تخمین زده شده است که فارغ‌التحصیلان رشته علوم کامپیوتر آینده شغلی بهتری خواهند داشت. بنابراین خانواده ها با آموزش زبان برنامه نویسی به کودکان، ذهن آنها را در همان سنین پایین با این مقوله آشنا کرده اند.

از طرف دیگر ذهن آموزش دیده و آماده، در برابر ایده های نو عکس العمل سریع تر و مناسب تری خواهد داشت و در عملی کردن ایده های جدید سنجیده تر اقدام خواهد کرد. نتیجه این رویداد، تولید دستگاه ها، اپلیکیشن ها و بازی های پیشرفته و جدیدی خواهد بود که از ذهن کودکان آموزش دیده دیروز نشات گرفته است. پایه ریزی تمام این شگفتی ها از آموزش کودکان در سن کم سرچشمه گرفته است. پس با آموزش زبان برنامه نویسی به کودکان، آینده روشن تری برای آنها رقم خواهید زد.

نمودار کاهش بیکاری مهندسان کامپیوتر از سال 2010 تا 2019

نمودار کاهش چشمگیر درصد بیکاری در میان مهندسان کامپیوتر

بهترین زبان های برنامه نویسی برای کودکان

در دنیای پر از زبان های برنامه نویسی متنوع، انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای کودکان کار دشواری خواهد بود. برای بچه های کوچکتر، زبان های مبتنی بر بلاک مناسب تر هستند. این گونه زبان ها به کدنویسی نیاز نداشته و بلاک ها به شکل گرافیکی دارای کلاس هایی هستند که از پیش کد نویسی شده اند.

کودکان با درگ و دراپ این بلاک های که شبیه به لگو هستند، برنامه خود را ایجاد کرده و از اجرای آن لذت می برند. قدیمی ترین زبان مبتنی بر بلاک، Scratch است اما امروزه تعداد این نوع زبان ها بسیار متنوع گشته و افزایش یافته است.

در این گونه برنامه ها ذهن کودک درگیر مفاهیم، الگوریتم های پیچیده و کد های دستوری نخواهد شد. در عوض متغیرها، حلقه ها و کنترل جریان برنامه نویسی را به شکلی ساده و گرافیکی آموزش خواهد دید.

توجه به املای صحیح کدها و درک مفاهیم آن ها برای کودکی که در نوشتن زبان مادری نیز هنوز تبحر کافی پیدا نکرده اند، سخت و خسته کننده خواهد بود. کودک پس از درک مفاهیم و کلیات برنامه نویسی در زبان های مبتنی بر بلاک، قادر به آموزش زبان های برنامه نویسی پیشرفته تر و مبتنی بر کد خواهد شد.

Scratch، زبان برنامه نویسی برای کودکان کم سن

محیط برنامه نویسی Scratch مناسب برای کودکان

Scratch یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر بلاک بوده که در آموزش متغیرها، عبارات شرطی و رویدادها به کودک کمک خواهد کرد. آموزش این زبان برنامه نویسی برای کودکان کم سن بسیار مناسب است چرا که از امکانات ویژه ای چون، پس‌زمینه‌ و صدا برخوردار می باشد.

از اسکرچ در ساخت بازی، داستان یا انیمیشن نیز می توان استفاده کرد. اینجاست که قدرت تخیل کودک فعال شده و به کمک او خواهد آمد. کودک با برنامه نویسی در Scratch و تماشای نتیجه کار خود، نه تنها تشویق به ادامه برنامه نویسی خواهد شد، بلکه در این زمینه نیز اعتماد به نفس بالایی به دست خواهد آورد. همین امر سرعت پیشرفت او را به حد چشمگیری افزایش خواهد داد.

Python، بهترین زبان برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان

python یکی از بهترین زبان ها برای یادگیری برنامه نویسی کودکان و نوجوانان
 

پایتون از جمله بهترین زبان های برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان می باشد. برای کودکانی که در سن کم با Scratch آشنایی پیدا کرده اند، انتخاب این زبان به عنوان دومین زبان برنامه نویسی، بهترین گزینه خواهد بود.

این زبان در اغلب مدارس خارج از کشور به دانش آموزان یاد داده می شود. پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرا است. کد نویسی در محیط پایتون، به زبان انگلیسی بسیار نزدیک است. به همین دلیل آموزش آن به افراد مبتدی با سهولت و سرعت زیادی همراه خواهد بود.

در زبان برنامه نویسی پایتون، برای جدا کردن کدها از براکت یا علائم دیگر استفاده نمی شود به همین دلیل مبتدیان را دچار سردرگمی نمی کند. این زبان از منابع آموزشی زیادی تشکیل شده، به سادگی در دسترس بوده و بر روی هر سیستمی قابل نصب می باشد.

Ruby، بهترین دوست یک برنامه نویس

زبان برنامه نویسی ruby مناسب برای نوجوانان و کودکان با هوش

Ruby نیز یک زبان برنامه نویسی برای کودکان بوده که همه منظوره می باشد و شباهت های زیادی به پایتون دارد. این زبان بیش از پایتون بر برنامه نویسی شی گرا (OOP) تمرکز دارد.

در واقع در زبان برنامه نویسی روبی هر چیز یک شی است. کد نویسی در روبی از سادگی و گویایی خوبی برخوردار است. همین امر کد نویسی و بررسی بخش های کد نویسی شده را در آن آسان نموده است. این زبان توانست خیلی زود به محبوبیت زیادی در میان برنامه نویسان دست پیدا کند.

HTML, CSS & JavaScript، بهترین زبان برنامه نویسی برای کودکان علاقه مند به توسعه وب سایت

html و css و js زبان های سمت فرانت سایت هستند برای کودکان علاقه مند به طراحی سایت

بهترین زبان برنامه نویسی برای کودکان علاقه مند به توسعه و برنامه نویسی تحت وب سایت، زبان های سه‌گانه HTML، CSS و جاوا اسکریپت می باشند. مزیت این زبان ها این است که نیازی به نصب ندارند و در هر دستگاهی با مرورگر وب در دسترس بوده و قابل کدنویسی و اجرا هستند.

جاوا اسکریپت به محبوب ترین زبان روی زمین تبدیل شده است و به همین دلیل به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی برای کودکان نیز در نظر گرفته می شود. توانایی کودکان به طراحی و توسعه وب آینده روشنی را برای آنها رقم خواهد زد.

فروشگاه ها، مراکز ارائه دهنده خدمات، دانشگاه ها و ارگان ها همگی به سمت مجازی شدن قدم برداشته اند. اولین راه ارتباطی این مجامع با مشتریان، وب سایت آن ها می باشد. طراحی کلیه وب سایت ها به کمک HTML, CSS & JavaScript به سادگی امکان پذیر خواهد بود.

توانایی راه اندازی یک وب سایت، انگیزه ای عالی برای بچه ها رقم خواهد زد، چرا که آنها پیشرفت و نتیجه کار خود را در همان لحظه کدنویسی مشاهده خواهند کرد.
 

زبان برنامه نویسی جاوا

زبان برنامه نویسی جاوا مناسب برای کودکان با سن بیشتر و نوجوانان

جاوا یکی از محبوب ترین زبان ها در جهان بوده و حجم عظیمی از نرم افزارهای سازمانی را پوشش می دهد. با این وجود آموزش این زبان برنامه نویسی برای کودکان کم سن و افراد مبتدی ممکن است با سختی بیشتری همراه باشد.

کدهای نوشته شده به زبان جاوا بایستی کامپایل شده و در یک ماشین مجازی اجرا شوند. جاوا زبانی مبتنی بر کلاس بوده و شی گرا می باشد همین امر آموزش آن را برای کودکان و نوجوانان مبتدی سخت تر کرده است.

یادگیری جاوا به بچه ها فرصتی می دهد که در تولید و توسعه اپلیکیشن های موبایل قدمی بردارند. آموزش جاوا به کودکان پس از یادگیری زبان های ساده تر و تسلط آنها بر کد نویسی، با سهولت و لذت بیشتری همراه خواهد بود.

چگونه بهترین زبان برنامه نویسی را برای کودک خود انتخاب کنیم؟

یادگیری زبان برنامه نویسی برای کودکان عالی است اما مهمتر از آن، انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب برای کودک است. کودک باید زبانی را آموزش ببیند که از آن لذت می برد و این انتخاب بر اساس شخصیت و علایق او شکل می گیرد.

برای کودکانی که بازی ها را دوست دارند، یادگیری برنامه نویسی با Minecraft گزینه خوبی است. برای کودکانی که به پروژه های عملی و ساخت ربات ها علاقه مند هستند آموزش پایتون مناسب است.

در این بین سن کودک نیز در انتخاب زبان برنامه نویسی تاثیرگذار است. در سنین پایین تر آموزش زبان های برنامه نویسی مبتنی بر بلاک یا block-based گزینه ایده‌آلی خواهد بود مانند Scratch. در سنین بالاتر پایتون انتخاب معقولی خواهد بود.
 

سوالات متداول

آموزش زبان برنامه نویسی برای کودکان را از چه سنی آغاز کنیم؟

آموزش را نه خیلی زود آغاز کنید و نه خیلی دیر. شما می توانید اصول اولیه کد نویسی را زمانی که کودک به ادراک محیط اطراف خود رسیده و قادر به کار با رایانه شد، آغاز کنید. بهتر است با زبان های برنامه نویسی مبتنی بر بلاک آغاز کنید. زمانی که کودک پیشرفت کرد او را با کدنویسی آشنا کنید. بدین ترتیب کدنویسی به یک لذت برای او تبدیل خواهد شد.

آموزش زبان پایتون برای بچه ها بهتر است یا جاوا؟

برای بچه هایی که در ابتدای یادگیری هستند، پایتون انتخاب بهتری است. این زبان ساده بوده و نیازی به کامپایل کردن ندارد. برای بچه های بزرگتر و آنهایی که تجربه برنامه نویسی داشته اند، جاوا انتخاب خوبی خواهد بود.

آیا کار کردن با رایانه و کد نویسی در آن، به کودکان آسیبی وارد نمی کند؟

هر کاری نیاز به برنامه ریزی دارد. استفاده مداوم از رایانه، به سلامت جسم و روان کودکان آسیب وارد خواهد کرد. کودکان با روزی دو ساعت تمرین برنامه نویسی، به نتیجه مطلوب خود خواهند رسید. البته نه دو ساعت به طور مداوم بلکه، یک ساعت صبح و یک ساعت بعد از ظهر.

برای تعلیم برنامه نویسی به کودک خود از کجا شروع کنیم؟

پیشنهاد ما به شما این است که در انتخاب زبان برنامه نویسی و زمان دقیق شروع آموزش ها، با یک مشاور خبره و باتجربه مشورت کنید. این افراد با مطرح کردن پرسش هایی از کودک شما متوجه علاقه آنها شده و مشخص می کنند که آیا زمان یادگیری زبان برنامه نویسی برای کودک فرا رسیده است یا خیر. در این میان، آموزشگاه های معتبر و با سابقه نیز کمک زیادی به شما خواهند کرد.

نتیجه گیری

در این مقاله، سعی کردیم در مورد تاثیرات مثبت یادگیری زبان برنامه نویسی برای کودکان اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. از میان کلیه زبان های برنامه نویسی موجود، به معرفی بهترین های آن ها پرداختیم.

برنامه نویسی از سنین پایین تر قدرت خلاقیت، نوآوری، تجزیه و تحلیل و حل مساله را در فرزند شما بالاتر برده و این امر به او در یادگیری دروس مدرسه نیز کمک بزرگی خواهد کرد.

سعی کنید در این مسیر کودک خود را تشویق کنید و با فراهم کردن بستر مناسب، یادگیری برنامه نویسی را برای او تسهیل کنید.