کدام قدرتمند تر است، اندروید استودیو یا اکلیپس؟

کدام قدرتمند تر است، اندروید استودیو یا اکلیپس؟
تاریخ بروزرسانی : 02 مهر 1399 | تعداد بازدید : 5720 | زمان خواندن مقاله : 15دقیقه
اندروید،
در این مطلب میخواهیم به مقایسه دو IDE مطرح در حیطه اندروید، یعنی اندروید استودیو و اکلیپس بپردازیم و بدانیم استفاده از کدام محیط بهتر است.

ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که IDE چیست؟

IDE مخفف کلمه development environment به معنی محیط توسعه یکپارچه (مجتمع) است. در دنیای فناوری اطلاعات به برنامه نویس، توسعه دهنده و به محیطی که یک برنامه نویس در آن برنامه نویسی میکند محیط توسعه گویند. پس IDE یک محیط برنامه نویسی است که مجموعه ای از نرم افزار ها شامل: ویرایشگر کد، برنامه، کامپایلر، دیباگر و در نهایت رابط گرافیکی را یکجا جمع کرده و در اختیار برنامه نویس قرار داده است.

به طور کلی میتوان گفت هر IDE به 3 بخش تقسیم میشود:

  • code editor
  • build automation tools
  • a debugger

آموزش اندروید

چگونگی به وجود آمدن محیط های توسعه:

اوایل سال 2005 میلادی بود، شرکت گوگل که رقیبی در اندروید نداشت توانست سیستم عامل اندروید را خریداری کند. این سیستم عامل در واقع نسخه مشتق شده یا باز نویسی شده از سیستم عامل Linux بود که ثروت و شهرت عظیمی را نصیب شرکت نرم افزاری گوگل کرد و توانست در سال 2013 به بهترین سیستم عامل در دنیا از نظر محبوبیت تبدیل شد.

ظهور اکلیپس:

ظهور اکلیپسدر اواخر سال 2013 میلادی یک تحقیق بین المللی نشان داد، حدود هفتاد و یک درصد از برنامه نویسان دنیا برنامه های خود را برای سیستم عامل اندروید می نویسند. این امر طبیعی بود چرا که محبوب ترین سیستم عامل برای اکثر گوشی ها و تبلت های دنیا این سیستم عامل بود.

با ظهور اندروید و محبوبیت آن و همچنین بحث سورس آزاد بودن این سیستم عامل باعث شد تا شرکت ها و گروه های معتبر زیادی اقدام به طراحی و ساخت محیط های توسعه این سیستم عامل انجام دهند ولی عده کمی از آنها توانستند پا به دنیای رقابت و جهانی شدن بگذارند. شرکت Eclipse یکی از آن ها بود که توانست شهرت بالا و سود زیادی را از این طریق برای خود دست و پا کند.

به همین دلیل برنامه نویسان اندروید در شروع برنامه نویسی خود از محیط رایگان Eclipse استفاده می‌کردند. Eclipse رایگان بود و به منابع سخت افزار کمی نیاز داشت. در ابتدا گوگل با ارائه پلاگین ADT برای اکلیپس امکان برنامه نویسی اندروید را به این محیط اضافه کرد. بعد‌ها گوگل، نسخه‌ای کامل تحت عنوان Eclipse ADT Bundle یک محیط توسعه مناسب تر برای اندروید به کاربران ارائه داد. این محیط نیز تا سال های اخیر بهترین راه معمول برای نوشتن برنامه های متوسط بود.

ظهوراندروید استودیو:

سود بالا و شهرت روز افزون برای Eclipse باعث شد تا گوگل خودش هم به فکر توسعه ی محیط برنامه نویسی اندروید بیفتد. برای همین تلاش کرد تا بتواند رقیبی برای اکلیپس باشد؛ بنابراین فعالیت گوگل شروع شد. بستر هایی هم به این تلاش کمک کرد، مثلا چون گوگل صاحب یا مالک موتور جست وجوی قدرتمند Google بود توانست به خوبی ادیتور جدید خود را تبلیغ کند یا این ذهنیت که گوگل چون مالک خود اندروید است می تواند بهترین ادیتور را برای آن طراحی کرده و بسازد بر روی محبوبیت زود هنگام ادیتور ساخته شده توسط گوگل اثر گذاشت.

ظهور اندروید استودیودر نهایت در 16 می سال 2013 میلادی برای اولین بار گوگل ادیتور خود را با نام Google studio یا Android studio منتشر کرد.
Android Studio بر اساس IntelliJ IDEA که یک محیط توسعه برای زبان جاوا و منتشر شده توسط شرکت JetBrains است ساخته و طراحی شده است. این محیط برنامه نویسی به منابع سخت افزاری بیشتری نسبت به Eclipse نیاز دارد و در عین حال خدمات جالب تری را به برنامه نویس ارائه می‌دهد.
 
 
 
بیشتر مطالعه کنید: اگر قصد داری یک بار برای همیشه، آموزش نصب و راه اندازی اندروید استودیو را یاد بگیری پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید.smiley
 
اندروید استودیو از سیستم بیلد Gradle (گریدل) استفاده می‌کند. در واقع Gradle یک اتوماتیک بیلدسیستم می باشد که بر اساس زبان XML طراحی شده و براساس زبان Groovy شکل گرفته است که کدهای برنامه‌نویسی را به یک بسته‌ی قابل نصب یا یک برنامه‌ی قابل اجرا روی سیستم ‌عامل که ممکن است شامل چندین مرحله کامپایل، کپی فایل، فشرده‌سازی، بسته بندی و موارد دیگر باشد، تبدیل کند. چون انجام این کارهای تکراری در دفعات زیاد تنها سبب از بین رفتن زمان خواهد شد. پس gradle یک سیستم اتوماتیک است که این امکان در آن وجود دارد تا تمامی فایل ها را به یک فایل فشرده شده در آورد.

به همین دلیل در روزها و ماه و حتی سال اول تولید این نرم افزار می شود گفت محبوبیت چندانی نداشت اما بعد از نسخه های جدید آن و رفع بعضی مشکلات بنیادین سیستم بیلد Gradle و هم چنین بعضی ترفند های ناجوانمردانه ی گوگل، این ادیتور توانست مانند سیستم عامل محبوب خود جای در دل برنامه نویسان اندرویدی باز کند.

رقابت بین اندروید استودیو و اکلیپس:

رقابت بین اندروید استودیو و اکلیپس

وجود معیار خوب در هر کدام از برنامه های توسعه ی اپ باعث شده بود تا این دو برنامه دوش به دوش هم برای مدتی سردمدار محیط های برنامه نویسی اندرویدی باشند تا اینکه گوگل تیری ناجوانمردانه پرتاب کرد. گوگل بعد از کش و قوس های فراوان با شرکت Eclipse توانست استفاده از محیط توسعه برای برنامه نویسی اندروید را به شکل انحصاری در آورد و به عبارت دیگر همه ی دنیا را مجبور به استفاه از Google Studio بکند. گوگل اعلام کرد که Eclipse و سایر محیط های غیر زیر مجموعه ی گوگل نمی توانند از ویژگی ها و خدمات موجود در ورژن های اندروید 5.0.0 به بالا استفاده کنند. یعنی هر پلاگینی که در نسخه ی اندرویدی 5 به بالا موجود هست فقط قابل برنامه نویسی با محیط Android Studio می باشد.

سیستم عامل اندروید محصول گوگل بود و گوگل صاحب آن به شمار می رفت، پس گوگل حق چنین کاری را داشت. شرکت Eclipse با ترفند هایی، تا یکی دو ورژن بالاتر از این ورژن را هم مورد پوشش قرار داد ولی سختی هایی که این پروسه هم برای شرکت و هم برای برنامه نویسان به همراه آورد باعث شد نسل جدید برنامه نویسان اندرویدی اصلا به سمت Eclipse نرود و از ابتدا با اندروید استودیو شروع به کار کنند.

در نهایت برای انتخاب ادیتور مناسب به مقایسه ویژگی های این دومحیط میپردازیم:

ویژگی های اندروید استودیو

  • پشتیبانی از Build مبتنی بر Gradle
  • بازنویسی کد و اصلاحات فوری مخصوص اندروید
  • ابزارهای Lint برای رفع مشکلات عملکرد، کارایی، سازگاری ورژن ها و مشکلات دیگر
  • پنجره های Wizard مبتنی بر Template برای ایجاد طرح ها و مولفه های رایج اندروید
  • یک Layout Editor غنی که به کاربران اجازه می دهد مولفه های محیط کاربری را درگ و دراپ کنند و گزینه ای برای پیش نمایش Layout ها در چندین پیکربندی صفحه نمایش وجود دارد.
  • پشتیبانی از ساخت برنامه های Android Wear
  • پشتیبانی داخلی از پلتفرم Google Cloud که اجازه ادغام با پیام رسانی و موتور برنامه Google Cloud را می دهد.
  • جامعیت بسیار بالای پروژه ها
  • ابزارهای تست و عیب یابی بسیار مفید تر
  • برنامه نویسی برای همه ی ورژن های اندرویدی
  • پشتیبانی گوگل و help بسیار نیرومند
 

 ویژگی های اکلیپس

  • تنظیمات محیطی بسیار راحت
  • بروز رسانی راحت برنامه
  • وجود فایل ها و فیلم های بی شمار برای آموزش
  • حجم خیلی کم تر
  • رابط کاربری ساده
  • انجام تنظیمات با پرسش از کاربر
 بعد از گفتن ویژگی ها، هر دو محیط عیب هایی دارند که باید گفته شوند. مهمترین عیب اندروید استودیو انجام بعضی تنظیمات و اعمال بدون اجازه ی کاربر، حجم بسیار بالای بروز رسانی ها و کم بودن نسبی آموزش های موجود رایگان. از عیب های محیط اکلیپس هم می توان به عدم توانایی برای نوشتن ورژن های بروز، انجام بعضی کار های تکراری و خسته کننده و عدم وجود پنجره های ویزارد کافی و نبود یک پشتیبان کد نویسی به شکل اسپانسر اشاره کرد.
 

کلام آخر:

این نکته را باید گفت که برنامه نویسی برای اندروید های ورژن بالاتر با اکلیپس امکان پذیر است اما در قیاس با سختی هایی که دارد و آسانی هایی که اندروید استودیو برای ما فراهم می کند عقل سلیم حکم به استفاده از اندروید استودیو را صادر می کند.

میتوان گفت بهترین جمله برای توضیح این شرایط این است:

"اگر برای ورژن های 5 و کم تر برنامه می نویسید تفاوت چندانی بین گوگل استودیو و اکلیپس وجود ندارد و شاید حتی برای چند سال آینده که اندروید 5 در جریان است می توانیم از اکلیپس که ساده تر است استفاده کنیم اما اگر قصد برنامه نویسی برای لایه ی اپلیکیشن شبکه یا کد گذاری های احراز هویت با اثر انگشت را داریم ترجیحا بهتر است از اندروید استودیو استفاده کنیم."
 

و در نهایت پیشنهاد ما به شما:

آموزش برنامه نویسی اندروید
اگر به یادگیری زبان اندروید علاقه مند هستید و به دنبال یک منبع خوب برای یادگیری مفاهیم مقدماتی این زبان هستید، می توانید از دوره آموزش برنامه نویسی اندروید ما که در سایت برای شما دوستان قرار داده ایم، استفاده کنید تا تجربه متفاوتی از یادگیری را داشته باشید.

کلمات کلیدی :
اندروید اکلیپس