تعریف برنامه نویسی در عین سادگی

تعریف برنامه نویسی
تاریخ بروزرسانی : 14 مهر 1399 | تعداد بازدید : 1214 | زمان خواندن مقاله : 10دقیقه
پیرامون برنامه نویسی،

امروز می خواهیم درباره تعریف برنامه نویسی و این که چرا باید برنامه نویسی را یاد بگیریم، صحبت کنیم.
در مقاله شروع برنامه نویسی به شما گفتیم که آیا برنامه نویسی را می توانید برای شغل آینده در نظر بگیرید یا خیر؟ چگونه برنامه نویسی را یاد بگیرید، و این که آیا این شغل نیاز به مدرک دانشگاهی دارد یا خیر؟
حالا فرض کنید می خواهید با یکی از دوستانتان بیرون بروید، با او تماس می گیرید و درخواستتان را مطرح می کنید. اگر شما و دوستتان هر دو فارسی زبان باشید، به زبان فارسی با هم صحبت می کنید. در واقع زبان فارسی، پل ارتباطی بین شما و دوستتان برای برقراری ارتباط و تعامل است.


تعریف برنامه نویسی:

ما از هر ماشین، مثل کامپیوتر انتظار داریم که کارهایی برای ما انجام دهد. در واقع دستوری به آنها می دهیم و در مقابل از آن ها انتظار یک واکنش داریم. پس از طریق برنامه نویسی می توانیم دستورات خود را به ماشین بفهمانیم. چگونه این دستورات را برای ارتباط با یک ماشین برقرار کنیم؟ از طریق زبان های برنامه نویسی مانند مثالی که در ابتدا برایتان گفتیم.

حالا ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که همه چیز در کامپیوتر به صورت صفر و یک اجرا می شود و کامپیوتر هم زبانی به غیر از صفر و یک نمیشناسد، پس چطور بنویسیم؟ شما اصلا نیازی نیست برنامه صفر و یک بنویسید بلکه دستورات را به صورت قابل فهم با هر زبانی که به آن تسلط دارید، می نویسید و واسطی بین شما و ماشین وجود دارد که دستورات شما را دریافت و تبدیل به صفر و یک می کند این واسط، کامپایلر یا مفسر است.


برنامه نویس کیست و چه ویژگی دارد؟

برنامه نویس فردی سخت کوش و منطقیست که قادر است دستورات انسانی را برای کامپیوتر نوشته و از آن برای پردازش های مورد نیاز ما استفاده کند. پس ویژگی اکثر برنامه نویس ها، داشتن ذهنی منطقی و الگوریتمیک است.

 

چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم:
بعد از تعریف برنامه نویسی به سوال این که چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم، می پردازیم و فواید یادگیری برنامه نویسی را برای شما بیان می کنیم.


دلایل یادگیری برنامه نویسی:


شاید فکر کنید که با یادگیری برنامه نویسی، فقط یکسری مهارت فنی و تخصصی به دست می آورید که در کار و تخصص کمکتان خواهد کرد، اما این طور نیست. یادگیری برنامه نویسی در زندگی شخصی و روزمره شما هم کاربرد خواهد داشت.

 

  1. یافتن راه حل برای هر مسئله ای:

یکی از مهم ترین مسائل در برنامه نویسی مشکلات است. شما همیشه در توسعه یک نرم افزار، با مشکلات یا به اصطلاح باگ هایی مواجه خواهید شد که باید برای آن، راه حلی پیدا کنید تا بتوانید پروژه خود را پیش ببرید. ممکن است گاهی اوقات چندین راه حل برای حل یک مشکل بیابید. این کار سبب می شود که ذهنی پرسشگر و حل کننده در مواجه با مشکلات داشته باشید؛ پس وقتی که در زندگی شخصی خود نیز با مشکلات مختلفی مواجه شوید، ذهنتان راه حل ها و راه کارهای مختلفی ارائه می دهد. چرا؟
چون ذهنتان تبدیل به یک ذهن تحلیلگر و مسئله حل کن شده.

به قول استیو جابز: همه باید برنامه نویسی کامپیوتر را یاد بگیرند زیرا برنامه نویسی به شما نحوه ی «فکر کردن» را آموزش می دهد.

 

  1. تبدیل شدن به یک تولید کننده و مشکل گشا:

بخش جذاب برنامه نویسی، تبدیل شدن شما به یک تولید کننده است. در واقع شما با یادگیری برنامه نویسی می توانید یک ارزش خلق کنید که در بسیاری از مواقع این خلق شما مشکل تعداد زیادی از آدم ها را حل می کند. پس شما با تبدیل شدن به یک برنامه نویس، سایت هایی می سازید، اپلیکیشن هایی طراحی می کنید یا نرم افزارهایی می سازید که می تواند به افراد دیگر خدمت کند و مشکلی را از آن ها حل کند و شما را به یک تولیدکننده و مشکل گشای بی نظیر تبدیل کند.

 

  1. داشتن ذهنی سالم با ورزش ذهنی:


حل جدول و مسائل ریاضی از کارهایی است که افراد برای جلوگیری از آلزایمر و بیماری های حافظه در پیری انجام می دهند. در گزینه اول گفتیم که برنامه نویسی، حل مسائل و مشکلات است و زمانی که شما آن را حل می کنید، ذهنتان در حال ورزش کردن است. به همین دلیل یادگیری برنامه نویسی به افراد توصیه می شود؛ نه صرفا به عنوان یک شغل بلکه یک سرگرمی در اوقات فراغت شما.

 

  1. داشتن آینده ای روشن و خوب:


این گزینه برای افرادی است که می خواهند به عنوان یک شغل به برنامه نویسی نگاه کنند. برنامه نویسی، شغل آینده داری است و فرصت های شغلی زیادی برای آن ایجاد می شود زیرا تکنولوژی روز به روز در حال رشد است و افراد و سازمان و کسب و کارها در حال روی آوردن به سمت تکنولوژی هستند. هر قدر که تکنولوژی کاربرد بیشتری داشته باشد، اپلیکیشن ها و سایت ها کاربرد بیشتری پیدا خواهند کرد و این یعنی نیاز به نیروهای متخصص و برنامه نویس زیاد می شود. پس با یادگیری برنامه نویسی و حرفه ای شدن در آن، می توانید آینده شغلی خود را تضمین کنید.

 

  1. از همه مهم تر اجرایی کردن ایده های خود:


یکی دیگر از جذابیت های شغلی برنامه نویسی اجرایی کردن ایده هایی است، که در سر دارید. چند وقت پیش در اخبار خواندم که برنامه نویسی، برای آماده بودن همیشه قهوه خود یک کیت الکترونیکی برنامه نویسی کرده که با گرفتن یک دستور از لب تاپ، قهوه سازش را روشن می کند و زمانی که به آشپزخانه می رود، می تواند قهوه ی آماده خود را داشته باشد. پس شما هم می توانید یک سرویس، سایت و اپ خاص داشته باشید و ایده هایتان را اجرایی و چیزهایی که دوست دارید را بسازید.


کلام آخر:

برنامه نویسی مثل ساخت یک فیلم سینمایی است و برنامه نویس هم کارگردان فیلم است. تصویری که یک کارگردان از یک فیلم سینمایی دارد، با تصویر یک تماشاگر بسیار متفاوت است. یک تماشاگر سینما صرفاً نتیجه نهایی را مشاهده کرده و فیلم را براساس آن نقد می کند. اما یک کارگردان به دلیل داشتن اشراف کامل بر پشت صحنه، بسیار عمیق تر به این ماجرا نگاه می کند.

به طور کلی یک برنامه نویس با کدهای پیچیده و عجیب غریب زیادی سر و کار دارد و تمام تلاشش را می کند تا یک نتیجه رضایت بخش برای کاربران حاصل شود. اگر بخواهیم به زبان ساده تر بیان کنیم، برنامه نویسی یک روش برای نمایش دادن راهکارهای انسان است. یعنی هنر تبدیل کردن خواسته های بشر به زبان قابل فهم برای ماشین.

برنامه نویس به کمک الگوریتم ها، نیازمندی ها و داده ها را تشریح می کند و برای پیاده سازی نتیجه نهایی با استفاده از زبان های برنامه نویسی راهی برای نمایش و معرفی درست و قدم به قدم دستورات و مراحل را همراه با داده ها پیدا می کند و به دستوراتی که توسط کاربر از کامپیوتر خواسته، تبدیل می کند و همه این ها یعنی زمانی که درخواستی از افراد توسط شما صورت می گیرد، شما به عنوان یک برنامه نویس باید توانایی تحلیل کردن این درخواست و تبدیل کردن آن به الگوریتم قابل فهم برای کامپیوتر و در نهایت نوشتن دستورات لازم برای اجرای درخواست و دریافت خروجی ها از سیستم را داشته باشید.