نرم افزار فتوشاپ چیست، چه تفاوتی بین CC و CS وجود دارد؟

همه چیز درباره نرم افزار فتوشاپ، تفاوت CC و CS چیست؟
تاریخ بروزرسانی : 10 شهریور 1399 | تعداد بازدید : 11745 | زمان خواندن مقاله : 10
گرافیک،

در این مقاله قصد داریم شما را با نرم افزار فتوشاپ بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید با آگاهی کامل و درک بهتر به یادگیری فتوشاپ بپدازید. علاقمندان به گرافیک، اگر با دیگر نرم افزارهای گرافیکی آشنایی ندارید من پیشنهاد می‌کنم مقاله انواع نرم افزارهای گرافیکی را مطالعه کنید.

اکثر افراد سوال‌های مختلفی درباره این نرم‌افزار می‌پرسند که این سوالات غالباً شامل موارد زیر است:

  • نرم افزار فتوشاپ چیست؟

  • ورژن‌های مختلف نرم‌افزار فتوشاپ چیست و چه تفاوتی بین  CCو CS وجود دارد؟

  • این نرم افزار چه قابلیت‌هایی دارد و چه امکاناتی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد؟

 

نرم افزار فتوشاپ چیست؟

نرم افزار فتوشاپ چیستنرم افزار فتوشاپ یک برنامه برای ویرایش و ساخت عکس می‌باشد که ساخت شرکت ادبی است. لازم است بدانید همه نرم‌افزارهای این شرکت کامل، قدرتمند و حرفه‌ای هستند. برای پروژه‌های بزرگ و خلاق گرافیکی در جهان، به بهترین نرم‌افزارهای طراحی و ویرایش تصویر احتیاج داریم، اکنون بهترین نرم افزار ویرایش عکس در جهان برنامه فتوشاپ می‌باشد.

اما یادگیری آن کمی سخت و چالش برانگیز است.

آشنایی و یادگیری این نرم‌افزار ویرایش برای افرادی که در زمینه گرافیک و نرم‌افزارهای گرافیکی کار می‌کنند، ضروری است. نرم‌افزار فتوشاپ قابلیت‌های زیادی دارد که به کمک آن می‌توانید ایده‌های خلاقانه خود را بدون محدودیت پیاده‌سازی کنید.

 

فتوشاپ یک نرم‌افزار گرافیکی می‌باشد که با پیکسل (Rastorise) کار می‌کند. این خاصیت دو نتیجه برای تصاویر شما به دنبال دارد:

  • یکی اینکه با تغییر سایز عکس کیفیت تغییر خواهد کرد

  • دیگری اینکه حجم تصویر ساخته شده پایین باشد

 

آشنایی با ورژن‌های نرم افزار فتوشاپ

اولین نسخه این نرم‌افزار یک نسخه عمومی بود که در سال 1989 برای لپ تاپ‌های اپل که سیستم عامل مکینتاش داشتند ساخته شده بود و آخرین نسخه انتشار یافته در سال 2020 نسخهv20.0.2.30  (Adobe Photoshop CC 2019 v20.0.0.24) است. این 30 سال نسخه‌های مختلفی با قابلیت‌های مختلفی ساخته و روانه بازار شده که در ادامه معرفی می‌کنیم.

  • 1989: نسخه مخصوص مکینتاش منتشر شد

  • 1991: تغیراتی در نسخه قبلی ایجاد شد

  • 1994: نسخه قابل نصب مکینتاش و ویندوز آن منتشرشد (لایه ها در فتوشاپ از این نسخه به بعد به فتوشاپ اضافه شد.)

  • 1996: اضافه شدن چند ابزار و دو فرمت خروجی (PDF & PNG) به برنامه فتوشاپ

  • و.....

بحث درباره نسخه های مختلف فتوشاپ طولانی و طاقت فرسا می باشد. اما نکته‌ای که درباره نرم‌افزار فتوشاپ وجود دارد این است که نسخه‌های متفاوت با قابلیت‌های متفاوت هستند. مسلما هرچه نسخه آن جدیدتر باشد کیفیت آن بهتر می‌باشد (باگ ها کمتر می‌شود) و ابزارهایش و حجم فایل نصبی افزایش می‌یابد.

 اهمیت این موضوع برای افرادی است که از نظر امکانات و قابلیت‌های سیستم خود محدود بوده و یا از نظر پرداخت هزینه مشکل دارند. در ایران این نرم‌افزار به صورت کرک شده استفاده می‌شود، در نتیجه مشکلی برای هزینه نیست و همه نسخه‌ها رایگان در اختیار همه قرار دارد.

به همین منظور سعی می‌کنیم هرآنچه را که لازم است درباره نسخه‌ها به شما بگوییم تا بتوانید نسخه مناسب کارتان را انتخاب و نصب کنید.

از سال 2003 نام نسخه‌های برنامه فتوشاپ به دو دسته  CC و CS تقسیم شد.

cs and cc

  1. نسخه فتوشاپ با نام CS (Creative Suits): از سال 2003 تا 2012 در 5 نسخه منتشر شد.

  2. نسخه فتوشاپ با نام CC (Creative Cloud) : از سال 2013 تا 2020 در 8 نسخه منتشر شد.

نسخه CS6

معرفی نسخه CS6 نرم افزار فتوشاپنسخه 13 منتشر شده (آخرین نسخه با عنوان CC) با نام CS6 کامل‌ترین و پرطرفدارترین نسخه آن در زمان خود بوده است زیرا:

واسط کاربری آن از نو ساخته شده و واسط 3D آن نیز از اول طراحی شده و در نتیجه برای استفاده کاربران بهبود یافته است. در کنار این تغییرات ظاهری، ابزارهایی به این برنامه اضافه و برخی ویرایش شد.

مشخصات سیستم برای نصب فتوشاپ CS6 در ویندوز

  • پردازنده Intel4 ،Pentium4 یا AMD Athlon 64

  • سیستم‌عامل: Microsoft Windows بهتر است Windows 7 به بالا نصب کنید.

  • رَم: حداقل 1 گیگابایت حال هرچه بیشر باشد بهتر است.

  • هارددیسک: فضای موردنیاز برای نصب 1 گیگابایت باشد. فضای اضافی مورد نیاز در حین نصب مشخص می‌شود. (روی دستگاه‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر فلش قابل نصب نمی‌باشد)

نسخه CC7 (نسخه 20)

معرفی نسخه CC7 نرم افزار فتوشاپنسخه 20 منتشر شده (بیشترین نسخه درحال استفاده توسط کاربران) با نام CC و نسخه یکی به‌آخر می‌باشد. از جمله تفاوتی‌هایی که باید درباره ورژن 20 نرم افزار فتوشاپ بدانید این است نسخه 32 بیتی ندارد (فقط نسخه 64 بیتی دارد) و نیازی به کرک هم نیست. این نسخه ابزاری دارد به نام Frame Tool که برای ایجاد قاب‌های حفره یا سوراخ برای تصاویر استفاده می‌شود و امکان پیمایش سریع‌تر بین گزینه‌های مختلف حالت ترکیب در پنل لایه‌ها را فراهم می‌کند.

 

سایر موارد اضافی عبارت‌اند از:

  • چرخ چرخشی

  • تبدیل متناسب بدون کلید Shift

  • توزیع فاصله مانند Illustrator

  • امکان مشاهده نام های طولانی لایه و...

مشخصات سیستم برای نصب فتوشاپ 2019 در ویندوز

  • سیستم‌عامل : Microsoft Windows بهتر است بر روی ویندوز 10 نصب کنید.

  • پردازنده مرکز 1.6GHz : یا بیشتر با قابلیت پشتیبانی از  SSE2

  • رَم: حداقل 4 گیگابایت حال هرچه بیشر باشد اجرای برنامه بهتر صورت می‌گیرد.

  • هارد دیسک: فضای موردنیاز برای نصب 5.2 گیگابایت باشد.

  • گرافیک: حداقل 512 مگابایت بهتره است 2 گیگابایت باشد.

نسخه CC8 (نسخه21)

معرفی نسخه CC8 نرم افزار فتوشاپنسخه CC8 فتوشاپ در تاریخ 4 نوامبر 2019 منتشر شد. نسخه 21 دارای ویژگی‌های جدید و پیشرفته‌ای مانند Content Aware Fill Workspace (یعنی واقعیت را با فتوشاپ مجددا تصور کنید) است. قابلیتی که کاربران به کمک آن بتواند ویرایش‌های روزمره و یا تحول کامل تصویر را انجام دهند. نرم‌افزار طراحی گرافیک فتوشاپ 2020 ابزارهای عکاسی حرفه‌ای را ارائه می دهد. امکاناتی مانند:  تنظیم، برش، حذف اشیاء، روتوش و تعمیر و ترمیم عکس‌های قدیمی با رنگ، جلوه‌ها و موارد دیگر کمک می‌کند تا کارهای خارق‌العاده‌ای انجام دهید.

امکانات جدید دیگر این نسخه برنامه فتوشاپ، داشتن گوشه‌های متنوع برای تصاویر، حذف لرزش در عکس‌ها، تقویت‌بخش طراحی عکس برای وب سایت (بهبود کدهای css) و داشتن پنل سه بعدی جدید است.

داشتن حالت تقارن که به شما این  امکان را می‌دهد یک محور تعریف کنید و یا از بین انواع از پیش تعیین شده، به صورت دایره‌های، شعاعی، مارپیچ یا ماندالا انتخاب کنید.

این نسخه همچنین اولین نسخه‌ای بود که نسخه iPad منتشر شد.

مشخصات سیستم برای نصب فتوشاپ 2020 در ویندوز:

  • پردازنده: پردازنده Intel Core 2 یا AMD Athlon® 64؛ پردازنده 2 گیگاهرتز یا سریعتر

  • سیستم عامل: مایکروسافت ویندوز 10 (64 بیتی)

  • رَم:  RAM 2 GB یا بیشتر RAM (توصیه می‌شود 8 GB)

  • فضای هارد دیسک: 3.1 گیگابایت یا بیشتر فضای هارد دیسک موجود برای نصب 64 بیتی. فضای خالی اضافی مورد نیاز در حین نصب (امکان نصب بر روی حجمی که از یک سیستم پرونده ای حساس به پرونده استفاده کند) نیست

  • وضوح مانیتور: صفحه نمایش 1024x768 (توصیه می‌شود 1280x800) با رنگ 16 بیتی و 512 مگابایت یا بیشتر VRAM اختصاصی 2 گیگابایت توصیه می‌شود .

  • پردازش گرافیکی به سیستم دارای قابلیت OpenGL 2.0 نیاز دارد

نکته: اگر سیستم قدرتمندی برای اجرای فتوشاپ 2020 ندارید و یا طراحی گرافیک حرفه‌ای انجام نمی‌دهید، می‌توانید فتوشاپ  CS6 را دریافت کنید. 

کاربردهای نرم افزار فتوشاپ

در آغاز تنها کاربرد برنامه فتوشاپ برای آماد‌ه‌سازی عکس در چاپ استفاده می‌شد.

بعد از اینکه نرم‌افزار طراحی گرافیک فتوشاپ همه‌گیر شد، علاقمندان بسیاری پیدا کرد زیرا می‌توانستند کارهایی با برنامه فتوشاپ انجام دهند که برایشان جالب بود تا هنر و خلاقیت خود را به وسیله آن پیاده‌سازی کنند.

کاربردهای نرم افزار فتوشاپبه مرور زمان افراد، کمبودهایی را در این برنامه مشاهده کردند که باعث نارضایتی آنان شد. شرکت تولیدی فتوشاپ تلاش کرد تا این کمبودها را جبران کند و رضایت مردم را جلب کند.

این تلاش برای بهبود نرم‌افزار تا به امروز ادامه یافته و همین امر باعث شد یک برنامه ویرایش عکس ساده، به قدرتمندترین و محبوب‌ترین نرم‌افزار ویرایش تصویر تبدیل شود.

امروزه برنامه فتوشاپ در زمینه ساخت و ویرایش عکس، طراحی لوگو و بنر، طراحی بسته‌بندی و پوستر، ساخت و ویرایش انیمیشن، طراحی ست اداری، روتوش صورت، ساخت لوح‌های فشرده، ساخت و طراحی عکس‌های دیجیتال در طراحی سایت و....کاربرد فراوان دارد.

فتوشاپ تقریبا تمامی نمونه رنگ‌های اصلی و مهم (،RGB ،CMYK ،Bitmap ،LAB سیاه و سفید) را پشتیبانی می‌کند و شما به عنوان یک گرافیست‌کار باید تفاوت Rgb و cmyk دو مد رنگی محبوب فتوشاپ را بدانید.

از دیگر قابلیت‌های برنامه فتوشاپ این است که برای ایجاد تصاویر کاملاً جدید، می توانید با لایه‌ها و ماسک‌های نامحدود کار کنید. همچنین اگر نسخه اصلی آن را خریداری کنید تصویر شما در فضای ابری ذخیره شده و یک تصویر را می‌توانید از طریق برنامه دسکتاپ یا تبلت تصویر خود را ویرایش کنید (یعنی بر روی دو سیستم شما اشتراک‌گذاری می‌شود.)

همچنین این نرم‌افزار، تنوع در انتخاب فونت‌های نوشته و فرمت‌های خروجی (فرمت اصلی برنامه فتوشاپ PSD است. PSB برای فایل‌های تولید شده‌ای که حجم بالای 2 گیگ دارند، می‌باشد.) است. همچنین شما می‌توانید هر فونتی و سبک نوشتاری را به آن اضافه کنید. از دیگر قابلیت‌های برنامه فتوشاپ، داشتن ارتباط با دیگر نرم‌افزارهای قدرتمند و تخصصی شرکت ادبی می‌باشد.

علاقمندان به یادگیری فتوشاپ توجه کنید که این برنامه بسیار قوی و گسترده است؛ پس ابتدا یک آموزش مقدماتی بگذارنید سپس در زمینه خاص مناسب کار یا علاقه خود تخصص پیدا کنید.


کلمات کلیدی :
فتوشاپ