با الگوریتم کافئین گوگل سئو سایت خود را بهتر کنید

همه چیز درباره الگوریتم کافئین
تاریخ بروزرسانی : 18 مرداد 1399 | تعداد بازدید : 1492 | زمان خواندن مقاله : 15
SEO،

الگوریتم‌های زیادی در گوگل وجود دارد که سبب موفقیت و محبوبیت این موتور جستجو شده است. الگوریتم کافئین گوگل یکی از آنهاست.

بزارید موضوع را اینگونه شروع کنیم: گوگل سیستمی داشت به نام گوگل‌ایندکس که هر صفحه را طبق کلمه‌کلیدی خاص ثبت و گروه‌بندی میکرد. سپس وقتی کاربر واژه‌ای را جستجو میکرد گوگل به سراغ گروه‌بندی‌هایی که انجام داده بود میرفت و تعدادی صفحه را انتخاب و به کاربر نشان میداد.

عیبی که این روش داشت سرعت و حجم به‌روزرسانی‌ها محدود و متفاوت بود. بگونه‌ای که مهمترین آنها حدود دو هفته یکبار آپدیت میشد. به همین دلیل برخی از وبسایت‌های تازه تاسیس چند ماه طول میکشید تا با این سیستم شناسایی شوند.

سئو بهتر با الگوریتم کافئین گوگلبه همین دلیل هر زمانی که کاربران موضوعات مورد نظرشان را در جستجو می‌کردند با صفحات قدیمی و محدود مواجه می‌شدند. زیرا گوگل برای آپدیت کردن هر گروه باید ابتدا اطلاعاتی که از صفحات ورودی به‌دست می‌آورد را آنالیز می‌کرد. این کار نیز زمان متفاوتی را در بر می‌گرفت، به همین علت نتیجه‌ی به‌روزرسانی صفحات جستجو به صورت همزمان اتفاق نمی‌افتاد و در نتیجه صفحات کمتری نیز در نتایج به کاربران نمایش داده می‌شدند. این ایرادات، گوگل را مجبور ساخت تا فکری برای این موضوع کند. آن هم راهی نبود جز اضافه کردن یک الگوریتم جدید دیگر که به الگوریتم کافئین گوگل نامگذاری شد.

به مثال زیر توجه کنید:
وقتی شما به تنهایی زندگی میکنید به تعداد ظروف زیادی نیاز ندارید در نتیجه نیاز خاصی هم به مرتب کردن آنها ندارید اگر هم بخواهید آنها را مرتب کنید، زمان زیادی را نخواهد گرفت. اما وقتی که در خانواده‌ای پر جمعیت زندگی کنید شرایط فرق دارد. هر کدام از افراد سلیقه خاصی دارند و از وسایل خاصی استفاده میکنند. حال این وظیفه شماست که مراقب نظم حاکم بر افراد خانواده باشید. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید استفاده از روش و سیستمی جدید برای جایگذاری و منظم کردن وسایل است. این همان کاری است که گوگل با الگوریتم کافئین انجام داد.

پس اگر می‌خواهید با این الگوریتم بیشتر آشنا شوید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

ایندکس(index) چیست؟ کراول(crawl) چیست؟

قبل از آشنایی، بهتر است بدانید که موتور جستجو گوگل چگونه صفحات سایت خود را شناسایی و بررسی می‌کند؟ به همین علت شما باید با دو مفهوم crawl(کراول) و ایندکس گوگل آشنا شوید.

ربات گوگل برای ایندکس-الگوریتم کافئین گوگلگوگل برای بررسی صفحات سایت از ربات‌ها استفاده می‌کند. ربات­‌های گوگل در صفحات سایت حرکت می‌کنند و محتوای همه سایت را می خوانند. به این عمل ربات‌های گوگل اصطلاحا crawl(کراول) گفته می‌شود. از بین اطلاعاتی که ربات‌ها می‌خوانند، گوگل هر آنچه را که برای شناسایی سایت و موضوع آن لازم است را طبق الگوریتم خاص خود جمع‌آوری و ذخیره می ­کند. به این عملindex  کردن گفته می‌شود.

هنگامی که کاربران عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنند، مرورگر گوگل از اطلاعات ایندکس سایت‌ها و کوئری کاربر استفاده می‌کند و به جستجو می‌پردازد تا صفحات متناسب با درخواست کاربران را پیدا کند و در صفحه نتایج نمایش دهد.

یکی از مشکلات سیستم ایندکس‌گذاری گوگل در گذشته این بود که سرعت ایندکس صفحات پایین بود و تعداد صفحاتی که می‌توانست در واحد زمان ایندکس کند، بسیار کم بود. این امر سبب شد که گوگل نتواند همه سایت‌ها را شناسایی و بررسی کند(بررسی نشدن همه صفحات باعث می‌شد برخی صفحات خوب دیده نشوند).

از طرفی سیستم ایندکس‌گذاری، موتور جستجوی گوگل را کند و تازگی محتوا را از آن گرفته بود و این امر باعث نارضایتی کاربران شد.

گوگل در ادامه تلاش‌های خود برای جلب رضایت کاربرانش و بالا بردن کیفیت خود تغییری اساسی در عملکرد سیستم ایندکس‌گذاری ربات‌های خود ایجاد کرد. این تغییر اساسی با طراحی و پیاده سازی الگوریتم کافئین ممکن شد.

 

الگوریتم کافئین گوگل

 کافئین گوگل چیست؟ در اینباره باید بگوییم:

الگوریتم کافئین گوگلکافئین یکی از الگوریتم‌های گوگل است که در 10 آگوست 2009 معرفی و رونمایی شد و در 8 ژوئن 2010 ارائه و پیاده‌سازی شد.

کافئین ماده‌ای انرژی‌بخش است که مصرف آن توسط انسان‌ انرژی مضاعفی به او می‌بخشد، خستگی را از بین می‌برد و حس پویایی و تازگی می‌دهد.

استفاده از الگوریتم کافئین برای ایندکس‌گذاری سایت‌ها در موتور جستجوی گوگل سبب شد توانایی گوگل در ایندکس و بررسی سایت‌ها چندین برابر شود. سرعت ایندکس‌گذاری افزایش پیدا کند و به پایگاه داده آن پویایی و تازگی دهد. این ها علت انتخاب نام کافئین برای این الگوریتم بوده است.

 هدف از ساخت الگوریتم کافئین، بهبود فرایند ایندکس صفحات گوگل می‌باشد که تاثیر مستقیمی بر کیفیت موتور جستجوی گوگل دارد. به طور خلاصه این الگوریتم سبب می‌شود تا موتور جستجو، صفحات بیشتری را با سرعت بیشتر خزیده و ایندکس کند.

کافئین گوگل فرایند کرول کردن را با الگوریتم و نظم جدیدی انجام می‌دهد به نوعی که اگر صاحب سایت بعد از اولین ایندکس تغییری در سایت ایجاد کند، آن را بررسی و تحلیل می‌کند. سپس اطلاعات جمع‌آوری شده از یک صفحه را دسته­‌بندی و ذخیره می‌کند و همچنین می‌تواند همه نوع محتوایی(متن، فیلم، عکس، صدا و..) را شناسایی و بررسی کند.

همه چیز درباره الگوریتم کافئین

الگوریتم کافئین چگونه کار می‌کند؟

کافئین گوگل بر رتبه سایت تاثیر می‌گذارد؟

الگوریتم کافئین چه تاثیری بر سئو دارد؟

فرایند ایندکس صفحات سایت­‌ها در این الگوریتم، اطلاعاتی که برای شناسایی عنوان و موضوع یک سایت لازم است را جمع‌آوری، دسته‌بندی و ذخیره می‌کند.

الگوریتم کافئین گوگلفضای ذخیره‌سازی اطلاعات در گوگل بعد از اجرای این الگوریتم به اندازه‌ای افزایش پیدا کرده که گوگل می­‌تواند میلیون­‌ها گیگ داده را در خود ذخیره کند. همچنین می‌تواند، داده‌های حاصل از ایندکس سایت‌های بیشتری را در حافظه خود نگهداری کند، حتی الگوریتم کافئین کمک می‌کند تا داده‌های سایت به صورت معنایی دسته‌بندی شوند.

الگوریتم کافئین همه لینک‌هایی که از سایت شما خارج شده است را از نظر عنوان محتوایی، کیفیت سایت و... مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد. اطلاعات جمع شده از این بررسی‌ها در کنار اطلاعات وب سایت قرار می گیرد.

هدف کافئین گوگل این است که صفحات را درست و کامل شناسایی کند تا نتایج جستجوی گوگل با درخواست کاربران دقیقا یکی شود یا نزدیک به هم باشد و برای این کار نیاز است مثل انسان‌ها فکر کرده تا بتواند جواب مورد انتظار آنها را پیدا کند. به همین علت برای طراحی این الگوریتم از هوش‌مصنوعی که از هوش انسانی گرفته شده است، استفاده کرده‌اند. این امر سبب شده که موتور جستجوی گوگل، دقیق و هشیار باشد و نتایج جستجوی گوگل روز ­به ­روز بهتر شود. 

همه الگوریتم‌های گوگل برای بهتر شدن موتور جستجوی گوگل طراحی شده‌اند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر رتبه سایت نیز تاثیر می‌گذارد. کافئین هم مانند الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و دیگر الگوریتم‌ها بر سئو سایت تاثیر می‌گذارد. اما الگوریتم کافئین چگونه بر سئو سایت تاثیر می‌گذارد؟؟

این الگوریتم سبب افزایش سرعت ایندکس سایت‌ها و افزایش تعداد ایندکس‌ها در واحد زمان می‌شود و گوگل می‌تواند همه سایت‌ها را ببیند و با هر بار بروزرسانی، گوگل یکبار سایت شما را بررسی می‌کند. از این رو آپدیت سایت توسط شما باعث می‌شود از نظر گوگل این سایت ارزشمند شناخته شود. همچنین گوگل به سایتهای آپدیت بالا علاقه زیادی دارد و برای اینکه کاربران آن را ببینند رتبه آنها را بهبود می دهد.

بروزرسانی و آپدیت سایت تاثیر مفید دیگری نیز دارد و آن بالا بردن کیفیت و تازگی محتوای سایت است. اما این بروزرسانی برای همه وبسایت‌ها همزمان و به یک اندازه نیست و گوگل این موضوع را نیز بررسی می‌کند.

این الگوریتم سبب شده که همه وبسایت‌ها توسط گوگل دیده شوند و بهترین و تازه‌ترین نتایج، در اختیار کاربران قرار بگیرد و میزان رضایت کاربران از این موتور جستجو بالا برود.(قبل از این الگوریتم بخاطر نمایش نتایج قدیمی یا بی ربط کاربران از گوگل راضیت نداشتند.)

 

در نتیجه

اگر بخواهیم یک جمع‌بندی از الگوریتم کافئین گوگل داشته باشیم، میتوانیم بگوییم که این الگوریتم دارای مزایای زیر است:الگوریتم کافئین گوگل

  • سرعت ایندکس‌سازی: سرعت بروزرسانی صفحه‌ها در این الگوریتم بسیار زیاد است و در هر ثانیه هزاران صفحه بروزرسانی میشود و کاربران می‌توانند به جدیدترین و بروزتری صفحات دسترسی داشته باشند.

  • بالا بودن سرعت الگوریتم به گوگل کمک میکند تا جستجوی معنایی در عبارات را، در مقیاس های بزرگتری انجام دهد و نتایج بهتر و مطلوب‌تری در اختیار کاربران قرار گیرد.

  • اندازه‌ی ایندکس: کافئین با تقریبا 100 میلیون گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در یک پایگاه‌داده، روزانه صدها هزار گیگابایت بیشتر اضافه می‌شود.

  • ارتباط: کافئین یک تغییر الگوریتمی نبود؛ با این حال نتایج جستجو به دلیل ایندکس شدن جزئی بهبود یافته است.

  • مقیاس‌پذیری: کافئین به منظور مقیاس توسعه‌ی وب طراحی شده است.


کلمات کلیدی :
سئو seo