یک قدم تا یادگیری فریم ورک های جاوا اسکریپت

فریم ورک های جاوا اسکریپت
تاریخ بروزرسانی : 25 آبان 1399 | تعداد بازدید : 2429 | زمان خواندن مقاله : 10 دقیقه
جاوا اسکریپت،

زبان جاوا اسکریپت یکی از زبان‌های برنامه نویسی در دنیا می‌باشد و در فرآیند توسعه وب در کنار html و css مشارکت می‌کند.

جاوا اسکریپت یک زبان شی‌گرا و مفسری است که توانایی اجرا بر روی بخش کلاینت و سرور را دارد. استفاده کردن از فریمورک‌های جاوا اسکریپت به شما امکان پردازش بالا در روند مدیریت ورودی‌های کاربر را می‌دهد که باعث می‌شود بتوانید ورودی‌ها را بهتر کنترل کنید و در پردازش آنها به بهترین شکل مشارکت داشته باشید.

امروز به معرفی فریمورک‌های جاوا اسکریپت می‌پردازیم. جاوا اسکریپت به همراه تعداد زیادی فریمورک ارائه شده است که این فریمورک‌ها روند نوشتن برنامه‌ها را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.

 

آموزش جاوا اسکریپت

 

فریمورک‌های جاوا اسکریپت را بشناسید:

 

  1. فریمورک Angular.js

فریمورک جاوا اسکریپت به نام AngularAngular.js یکی از بهترین فریمورک‌های جاوا اسکریپت است. با استفاده از این فریمورک می‌توانید کدهای Html خود را غنی کنید.

به طور مثال می‌توانید از تگ‌های جدیدی استفاده کنید که خودتان آن را تعریف می‌کنید. با این فریمورک شما می‌توانید تحت معماری MVC کدهای front –end را بنویسید.

 

  1. فریمورک vue.js

فریمورک جاوا اسکریپت به نام vue.jsvue.js برای ساخت رابط کاربری و اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای وب یا SPAها به کار می‌رود. این فریمورک ساختار ساده‌ای دارد و کدنویسان مبتدی و طراحان وب به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

 

پیشنهاد ویژه: اگر علاقه مند هستید که از طراحی سایت را به صورت حرفه ای یاد بگیرید باید آموزش html css  را به صورت حرفه ای یاد بگیرید.😎

 

 

  1. فریمورک Ember.js

فریمورک جاوا اسکریپت به نام Ember.jsEmber.js در سال 2015 وارد دنیای نرم‌افزار شد و کاربردهای فراوانی دارد به همین دلیل در بین برنامه‌نویسان از محبوبیت زیادی برخوردار است. این فریمورک جاوا اسکریپت بسیار قدرتمند است و مهم‌ترین ویژگی که دارد از روش data binding پشتیبانی می‌کند. Ember.js به یک پلتفرم فوق‌العاده برای مدیریت رابط کاربری پیچیده تبدیل شده است.

 

  1. فریمورک Nuxt.js

فریمورک جاوا اسکریپت به نام Nuxt.jsیکی دیگر از فریمورک‌های جاوا اسکریپت Nuxt.js قدرتمند است که بر پایه Vue.js و Node.js می باشد و قابلیت رندر شدن سمت سرور را دارد. یک فریمورک قوی برای نرم‌افزارهای وب‌سایت است و کار کردن با آن بسیار ساده است.

 

  1. فریمورک Aurelia

فریمورک جاوا اسکریپت به نام AureliaAurelia آخرین نسخه از جاوا اسکریپت است و از آن می‌توان برای ساخت هر رابط کاربری مثل رابط کاربری برنامه‌های موبایل، وب و نرم‌افزارهای دسکتاپ استفاده کرد. این فریمورک می‌تواند Html متناسب با اهداف مختلف را گسترش بدهد.

 

  1. فریمورک Mithril

فریمورک جاوا اسکریپت به نام Mithrilیک فریمورک سمت کاربر می‌باشد که از آن برای طراحی اپلیکیشن‌های تحت وب تک صفحه‌ای استفاده می‌شود. این فریمورک سرعت بسیار زیادی دارد و از حجم پایینی برخوردار است و کمتر از ده کیلو بایت می‌باشد.

 

 

  1. فریمورک React

فریمورک جاوا اسکریپت به نام ReactReact یکی از بهترین کتابخانه‌های جاوا اسکریپت برای رابط کاربری است. این فریمورک هر روز رو به پیشرفت می‌باشد و در حال تبدیل شدن به یک فریمورک ایده ال است. شما با استفاده از این کتابخانه می‌توانید یک اپلیکیشن پویا بسازید. React ویژگی مهم دیگری که دارد با سئو سازگاریی بالایی دارد.

 

  1. فریمورک Gatsby

فریمورک جاوا اسکریپت به نام Gatsbyیک فریمورک بر پایه React و GraphQL است. Gatsby از بهترین قسمت‌های React مثل React Router و Webpack استفاده می‌کند. این فریمورک دارای چندین افزونه می‌باشد و با استفاده از آنها می‌توانیم به‌راحتی پروژه‌ای خود را شروع کنیم.

 

  1. فریمورک Next.js


فریمورک جاوا اسکریپت به نام Next.jsNext.js شبیه به Gatsby است و از قوانین React پیروی می‌کند اما بزرگترین تفاوت این دو فریمورک در این است که Next دارای Server Side Renderer اما Gatsby دارای SSG است.

 

 

  1. فریمورک Node.js

فریموزک جاوا اسکریپت به نام Node.jsیک محیط اجرا برای زبان جاوا اسکریپت است. موتور اجرای اسکریپت بر روی مرورگر کروم، V8 نام دارد و Node.js می‌تواند این موتور را خارج از مرورگر اجرا کند. با این کار زبان جاوا اسکریپت هم می‌تواند در هر جایی اجرا شود مثل زبان جاوا و پایتون.
با اجرا کردن Node.js روی سرور می‌توانیم از جاوا اسکریپت به عنوان یک زبان سمت سرور استفاده کنیم یعنی از آن علاوه بر Fornt-end می‌توانیم در Back-end پروژه‌هایمان استفاده کنیم. کاربرد اصلی Node.js تبدیل کردن جاوا اسکریپت به یک زبان سمت سرور است.

 

  1. فریمورک Metero

فریمورک جاوا اسکریپت به نام Meteroیکی دیگر از فریمورک های جاوا اسکریپت Metero است و یک محیط برای اجرای وب می‌باشد. قسمت‌های مختلف وب سایت شما مثل برنامه‌نویسی Back-end، مدیریت پایگاه داده، رندر کردن Fornt-end اپلیکیشن تحت وب شما را پشتیبانی می‌کند.

 

  1. فریمورک React Native

فریمورک جاوا اسکریپت به نام React Nativeاین فریمورک توسط React می‌تواند با استفاده از جاوا اسکریپت به صورت کراس پلتفرم، اپلیکیشن موبایل بسازد. با استفاده از این روش، هزینه تولید اپلیکیشن کاهش می‌یابد و زمان توسعه آن هم به طور قابل ملاحظه‌ای کم می‌شود. به دلیل استفاده از جاوا اسکریپت کار کدنویسی هم راحت‌تر می‌شود.

 

  1. فریمورک Electron.js

فریمورک جاوا اسکریپت به نام Electron.jsابزاری است که با به کارگیری آن می‌توانید به صورت کراس پلتفرم، اپلیکیشن‌های Desktop مخصوص windows Mac و linux بسازید. ایده به‌وجود آمدن این فریمورک از آنجایی شروع شد که قرار شد یک ویرایشگر متن کراس پلتفرم برای کدهای جاوا اسکریپت، Html و css ساخته شود. با استفاده از Electron.js می‌توانید از امکاناتی مثل آپدیت اتوماتیک، پیغام‌های خطا و امکاناتی که اپلیکیشن‌های Native از آنها برخوردار است در اپلیکیشن‌های جاوا اسکریپتی هم داشته باشید.

سخن آخر با شما:

در اینجا شما فقط با فریمورک های جاوا اسکریپت آشنا شده‌اید و تا زمانی که با آن‌ها کار نکنید متوجه نمی‌شوید که کدام یک بهتر است و چه تفاوت‌هایی با هم دارند. اگر تصمیم دارید که آموزش جاوا اسکریپت را شروع کنید یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم. در وب سایت درسمن، دوره آموزش جاوا اسکریپت مقدماتی تا متوسط به صورت رایگان و کاملا کاربردی تدریس شده است و شما می‌توانید با ثبت نام در درسمن و دانلود این دوره یادگیری این زبان دوست داشتنی را شروع کنید.
 


کلمات کلیدی :
جاوا اسکریپت