فریم ورک سیمفونی یک شگفتی از php

فریم ورک سیمفونی یک شگفتی از php
تاریخ بروزرسانی : 01 شهریور 1399 | تعداد بازدید : 1891 | زمان خواندن مقاله : 10دقیقه
مقاله های PHP،

فریم ورک سیمفونیامروز تصمیم دارم در مورد یکی از محبوب‌ترین فریمورک ‌های php (فریم ورک سیمفونی) مطلبی بنویسم تا شاید براتون جالب و کاربردی باشه و بتونید ازش استفاده کنید؛ پس تا پایان بحث با من همراه باشید.

قبل از معرفی فریم ورک سیمفونی باید بدونیم php چیه؟؟؟

شاید خیلیاتون هنوزم با زبان php آشنا نباشین؛ پس به همراهیتون ادامه بدین تا برسیم به موضوع اصلیمون. زبان php یکی از مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور است و برنامه‌نویسان زیادی از این زبان استفاده می‌کنند. Php فریمورک‌های زیادی مثل سیمفونی دارد و استفاده کردن از این فریمورک‌ها امکانات زیادی در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد.

فریم ورک سیمفونی چیست؟

سیمفونی یکی از بهترین فریمورک‌هایی می‌باشد که می‌توان از آن نام برد. از سال 2005 پا به دنیای طراحی وب گذاشته و تا به حال با قدرت به فعالیت خود ادامه داده است. سیمفونی یک فریمورک متن-باز است و مجموعه‌ای از چارچوب‌ها و استانداردهایی می‌باشد که به برنامه‌نویسان در توسعه سایت و نرم‌افزار کمک می‌کند. استفاده کردن از این فریمورک در پروژه‌ها مزیت‌های زیادی دارد. Simfony مجموعه‌ای از componentهای php می‌باشد و بر پایه mvc است و تنها فریمورکی است که استانداردهای زبان php را رعایت می‌کند. فریمورک سیمفونی به آسانی روی پلتفرم نصب می‌شود و انجمن‌های کاربری زیادی دارد که نسبت به دیگر فریمورک‌ها کار کردن با آن برای توسعه‌دهندگان حرفه‌ای راحت‌تر است.

آشنایی با ویژگی‌های فریم ورک سیمفونی

  1. قابلیت انعطاف‌پذیری بالا

فریم ورک سیمفونی امکانات زیادی دارد. پلاگین‌هایی در این فریمورک وجود دارد که نام آنها باندل می‌باشد و مجموعه‌ای از فایل‌های php ،java script ،photo و... هستند که با استفاده کردن از این باندل‌ها می‌توان بخش‌های مختلف وبسایت مثل بلاگ را طراحی و پیاده‌سازی کرد. Bundleها قابل تغییر هستند و می‌توان در دیگر پروژه‌ها از آن‌ها استفاده کرد. فریم ورک سیمفونی componentهایی دارد که روند پیاده‌سازی بخش‌های پروژه را سرعت می‌بخشد که این کار به برنامه‌نویسان کمک زیادی در پیاده‌سازی هر بخش می‌کند. با استفاده کردن از باندل‌ها و کامپوننت‌ها می‌توانید وابستگی‌های پروژه را کاهش دهید و اعمال کردن تغییرات راحت‌تر می‌باشد که همین موارد باعث انعطاف‌پذیری بالای سیمفونی می‌باشند.

پیشنهاد ویژه: برنامه‌نویسان و علاقه‌مندان حوزه طراحی سایت، اگر شما هم می‌خواهید به جمع متخصص طراحی بپیوندید و می‌خواهید دانش طراحی کردن صفحات سایت را بالا ببرید، حتما و حتما دوره جامع آموزش html css را از دست ندهید.

  1. پشتیبانی طولانی

ویژگی پشتیبانی طولانی فریمورک سیمفونیفریم ورک سیمفونی آپدیت‌های زیادی دارد و نسخه‌های قدیمی‌تر به خوبی با نسخه‌های جدیدتر هماهنگ می‌شوند. این کار باعث می‌شود که برای توسعه‌دهندگان مشکلی به وجود نیاید. این فریمورک با داشتن انجمن‌های فعال و open_source بودنش، باعث شده که توسعه دهندگان به آسانی بتوانند آن را تغییر داده و در اختیار دیگر کاربران قرار دهند.

  1. داشتن مشتریان خوب

لاراول که یکی از محبوب‌ترین و بهترین فریورک‌های php است در بخش‌هایی، از امکانات فریم ورک سیمفونی استفاده کرده است و همچنین یکی از برترین‌های سیستم مدیریت محتوا در جهان که Drupal نام دارد، از این فریمورک استفاده می‌کند و همین موارد باعث محبوبیت و قدرت سیمفونی شده است.

اجزای تشکیل‌دهنده فریم ورک سیمفونی

  • Routing

این بخش مسئولیت مسیریابی و انتخاب کنترلر را دارد. به طور مثال: اگر کاربر آدرس /abuotus را در مرورگر خود جستجو کند برای دستیابی به صفحه درباره ما در خواست به controller صفحه abuotus ارجاع داده می‌شود.

  • entity

اجزای تشکیل دهنده فریم ورک سیمفونیمسئولیت این بخش سامان بخشیدن به ارتباطات database می‌باشد. به طور مثال: در این قسمت ارتباط موجود بین جدول‌های بانک اطلاعاتی مشخص می‌شود.

  • view

در این بخش فایل‌های مختص به نمایش اطلاعات نگهداری می‌شود.

  • controller

اصلی‌ترین بخش هر برنامه در فریم ورک سیمفونی، controller است. کنترلر بعد از دریافت ورودی‌ها و انجام پردازش‌های مورد نظر  روی داده‌ها، خروجی مناسب را برای نمایش آماده می‌کند و همچنین نتیجه را به کاربر نمایش می‌دهد.

  • form

این بخش، وظیفه ذخیره فرم‌های مورد استفاده در برنامه را دارد.


تا اینجای بحث همه مزیت‌های این فریم ورک محبوب را گفتیم ولی هر چیزی امکان دارد معایب و محدودیت‌هایی هم داشته باشد. در ادامه می‌خواهیم بدانیم محدودیت‌های فریم ورک سیمفونی چیست؟

فریم ورک سیمفونی در شبکه‌های اجتماعی کمتر استفاده می‌شود؛ به دلیل اینکه در اپلیکیشن‌ها هنگام Real_time کارایی کمی دارد و توانایی پاسخ به حجم بالایی از کاربران را به طور همزمان ندارد. اما با به کارگیری از php7 این مشکلات تا حدودی رفع می‌شود و در بعضی موارد برنامه‌نویسان نمی‌توانند این محدودیت‌ها را نادیده بگیرند و فریمورک دیگری جایگزین می‌کنند. همین محدودیت‌ها باعث شد که سیمفونی جایگاه اول و دوم را از دست بدهد و در جایگاه سوم قرار گیرد. البته کار کردن با فریم ورک سیمفونی برای افراد حرفه‌ای راحت است.

کدام شرکت‌ها از فریم ورک سیمفونی استفاده می کنند؟شرکت های استفاده کننده از فریم ورک سیمفونی

  • orupal

  • laravel

  • phpBB

  • yahoo

  • PIWIK

  • ORCRM

کلام آخر:

اگر برای انجام پروژه‌های بزرگ و طولانی مدت دنبال یک فریمورک مناسب هستید، سیمفونی بهترین گزینه برای کمک به شما در این مسیر طولانی می‌باشد؛ چراکه با داشتن انجمن‌های فعال می‌تواند مشکلاتتان را رفع و پشتیبانی کند.

ممنون از اینکه تا پایان بحث همراهم بودین امیدوارم مطالب کاربردی و قابل درک باشد اگر سوالی دارید در قسمت نظرات می‌تونید بپرسید.


کلمات کلیدی :
php html