شبکه کامپیوتری چیست؟ آشنایی کامل با انواع شبکه کامپیوتری

شبکه کامپیوتری چیست؟ آشنایی کامل با انواع شبکه کامپیوتری
تاریخ بروزرسانی : 09 آذر 1399 | تعداد بازدید : 2146 | زمان خواندن مقاله : 10 دقیقه
پیرامون برنامه نویسی،

امروز تصمیم دارم در مورد موضوعی صحبت کنم که همه‌ی ما روزانه با آن زیاد سروکار داریم و آن چیزی نیست جز شبکه کامپیوتری؛ امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که با این شبکه سروکار نداشته باشد. حتما با خودتون فکر می‌کنید، شبکه کامپیوتری چیست که با آن در ارتباط هستید؟ برای دانستن این مساله کافیست با من همراه باشید تا باهم به بررسی موضوع بپردازیم.

شبکه کامپیوتری چیست؟

شبکه کامپیوتری به کامپیوترهای متصل به‌هم گفته می‌شوند. این کامپیوترها می‌توانند شخصی و یا کامپیوترهای سرویس‌دهنده باشند که از طریق سوئیچ یا مسیریاب به‌هم متصل شده و یک شبکه کامپیوتری را تشکیل می‌دهند. دستگاه‌های زیادی مثل دوربین‌های مدار بسته، تلفن‌های هوشمند، کنسول‌های بازی و... قابلیت اتصال به شبکه را دارند.

 

شگفتانه: باید به شما دوستان بگم که پایتون در بحث شبکه هم حرف برای گفتن دارد، آن هم با پایتون سوکت. اگر نمی‌دانید پایتون سوکت چیست با ما همراه شوید.

 

معرفی انواع شبکه کامپیوتری

شبکه‌ها بر اساس استانداردهای مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که به صورت زیر است. در ادامه هرکدام از آنها را به طور مفصل توضیح می‌دهیم.

  • شبکه گسترده (WAN)

شبکه گسترده یک شبکه ارتباطی است که می‌تواند دستگاه‌ها را از مکان‌های مختلف در سراسر جهان به ‌هم متصل کند. WAN یکی از بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین شبکه‌های کامپیوتری می‌باشند. شبکه گسترده در سازمان بین‌المللی کاربرد دارد و به آنها اجازه م‌دهد بدون تاخیر کارهای مهم روزانه خود را انجام دهند. کارمندان قادرند از WAN اداری برای به اشتراک گذاشتن داده‌ها و ارتباط برقرار کردن با همکاران خود استفاده کنند.شبکه گسترده (WAN)

مزایای شبکه گسترده WAN

  1. متمرکز ساختن زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات

  2. حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی

  3. برقرار کردن تماس صوتی

 

 

  • شبکه شهری (MAN )

شبکه شهری یک شبکه رایانه‌ای بزرگ می‌باشد و می‌توان یک منطقه شهری یا دانشگاه باشد. همچنین شبکه شهری، اتصال اینترنت را برای شبکه‌های محلی در شهرهای بزرگ ایجاد می‌کند.شبکه شهری man

مزایای شبکه MAN

  1. قیمت پایین‌تر از WAN

  2. از WAN سرعت بالاتری دارد

  3. اشتراک اینترنت

 

 

  • شبکه محلی (LAN )

شبکه محلی، شبکه کامپیوتری می‌باشد که کامپیوترها را در محدوده کوچکتر مثل مدارس و دانشگاه‌ها به‌هم متصل می‌کند. LAN، یک نوع شبکه خصوصی و یک روش مفید برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات بین کاربران است. شبکه محلی از مجموعه دستگاه‌های به هم متصل در یک ساختمان یا دفتر است و می‌تواند کوچک یا بزرگ باشد.شبکه محلی (LAN)

مزایای شبکه LAN

  1. به اشتراک گذاشتن یک برنامه کاربردی یا نرم‌افزار

  2. اشتراک‌گذاری اینترنت

  3. امنیت داده‌ها

  4. ارتباط راحت و به‌صرفه

  5. اشتراک منابع

 

 

  • شبکه شخصی (PAN)

شبکه‌ای شخصی که برای یک شخص ایجاد می شود؛ مثلا زمانی که تلفن هوشمند خود را به لپ تاپ و یا تلوزیون متصل می‌کنید یک شبکه PAN ساخته می شود. از این شبکه می‌توانید برای انتقال فایل، تصویر، آهنگ و...استفاده کنید.

نمونه ای از شبکه PAN

  • موس بی‌سیم

  • تلفن هوشمند

  • شبکه شخصی (PAN)کنترل تلوزیون

  • کیبورد بی‌سیم

مزایای شبکه PAN

  1. قابل حمل

  2. مقرون به‌صرفه

  3. همگام‌سازی داده‌ها بین دستگا‌های مختلف

  4. عدم نیاز به فضای اضافه

 

اجزای تشکیل‌دهنده شبکه کامپیوتری

  • Client: کلاینت دستگاه‌هایی است که کاربران از آن استفاده می‌کنند. مثل کامپیوترهای شخصی، لپ تاپ، تبلت و غیره. Client در واقع همان سیستم‌های سرویس گیرنده هستند.

  • Server: کامپیوترهای قدرتمندی که نقش سرویس‌دهی را در شبکه‌های کامپیوتری بر عهده دارند. مثل وب، ایمیل و...

  • Switch: نقش سوئیچ اتصال اجزای مختلف شبکه کامپیوتری به یکدیگر و تبادل ترافیک بین آنها می‌باشد.

  • Router: کاربرد مسیریاب اتصال شبکه‌های کامپیوتری مختلف به یکدیگر می‌باشد. اتصال برای تبادل ترافیک بین شبکه‌ها براساس IP Address یک Router انجام می‌شود.

 

تقسیم‌بندی شبکه کامپیوتری

شبکه های کامپیوتری به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

تقسیم بندی شبکه های کامپیوتری

  • شبکه‌های peer-to-peer

 در این شبکه یک نقطه مرکزی به عنوان سرور وجود ندارد و هر کامپیوتر در هر لحظه می‌تواند هم کلاینت باشد و هم سرور، از این نوع شبکه در دفاتر کوچک و با سیستم‌های حداکثر 10 عدد قابل پیاده‌سازی می‌باشد و هزینه پیاده‌سازی آن پایین است.

  • شبکه‌های client/server

 در این شبکه کلیه منابع روی یک یا چند سرور مرکزی قرار دارند و بقیه دستگاه‌های کلاینت متصل به شبکه، فقط نقش سرویس‌گیرنده را دارند. سان بودن مدیریت منابع یکی از ویژگی‌های این نوع شبکه است


دلایل استفاده از شبکه کامپیوتری 

  1. استفاده مشترک از منابع

  2. کاهش هزینه

  3. قابلیت اطمینان

  4. کاهش زمان

  5. قابلیت توسعه

  6. ارتباطات

مقاله ما در ارتباط با شبکه کامپیوتری چیست در اینجا به پایان رسید. ما سعی کردیم تا مهم‌ترین مباحث این مطلب را بیان کنیم و امیدوارم مطالبی که در مورد شبکه کامپیوتری گفته شد برای شما کاربردی باشد. حتما نظرات، انتقادات و یا سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.