type script چیست، آیا قرار است جایگزین جاوا اسکریپت شود؟

type script چیست
تاریخ بروزرسانی : 30 مرداد 1399 | تعداد بازدید : 1733 | زمان خواندن مقاله : 5 دقیقه
جاوا اسکریپت،

type script چیست، این مسئله‌ای است که امروز می‌خواهیم درباره آن بحث کنیم.

type script چیستهمه ما می‌دانیم که جاوا اسکریپت به یکی از قدرت‌های بزرگ در تولید برنامه‌های تحت وب تبدیل  شده که با ترکیب زبان‌های html و Css هرگونه نیازی را برای تهیه و توسعه برنامه‌های وب حل کرده است. اما این زبان در ابتدا برای اسکریپت‌نویسی سمت کلاینت ایجاد شده بود و سال‌ها به ابزاری برای مدیریت کردن رویدادهای صفحات وب محدود شده بود؛ تا اینکه خود را به قدری توسعه داد که از آن در تولید برنامه‌های Native و برنامه‌های تحت cloud نیز استفاده گردید.

این پیشرفت‌ها باعث به وجود آمدن مشکلات بزرگی برای تولید برنامه‌ها در مقیاس بزرگ شد؛ به همین خاطر جاوا اسکریپت به فکر چاره‌ای برای حل این مسئله افتاد و فریمورک خود به نام type script را توسط مایکروسافت ارائه داد تا برنامه‌های تحت جاوا اسکریپت در مقیاس برنامه‌های بزرگ تولید شود آن هم به‌طوری که با هر مرورگر و سیستم عاملی سازگار باشد.
 

این نکته را باید بگویم که تایپ اسکریپت قرار نیست جایگزین زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت شود. در واقع ما صرفا جاوا اسکریپت را توسعه داده‌ایم تا به رفع یکسری مشکلات از قبیل: تسهیل در خدمات، سرعت بیشتر، بهتر برطرف کردن نیازها و ..... بپردازیم.

 

آموزش جاوا اسکریپت

 

type script چیست؟ آن را بیشتر بشناسیم:


ویژگی‌هایی که در ادامه نام می‌بریم این فریمورک را متمایز کرده است.
 

  1. پشتیبانی مایکروسافت:

اولین ویژگی همانطور که در بالا گفتیم پشتیبانی این فریمورک توسط مایکروسافت و همچنین متن-باز بودن آن است که می توانید مطابق سلیقه‌ای که دارید، در این زبان تغییراتی ایجاد کنید.
 

  1. پسوند فایل‌ها:

ویژگی پسوند فایل type scriptپسوند فایل‌های کدنویسی آن به صورت ts است.

 

 

  1. داشتن ویژگی تعریف نوع:

یعنی اگر یک متغیری برایش تعریف کنیم همیشه این متغیر ثابت است و اگر قصد داشته باشید به صورت دیگری تعریف کنید به شما اخطار می‌دهد زیرا نمی‌توان آن را تغییر داد. مثل انسان‌های باشخصیتی که در شخصیت خود ثبات دارند. اما جاوا اسکریپت اینجوری نیست یعنی اگر به متغیری یک ویژگی جدید هم بدهیم قبول می‌کند جدا از اینکه این ویژگی می‌خواهد درست باشد یا غلط مانند انسان‌هایی که مدام شخصیتشان در حال تغییر است.

 

پیشنهاد ویژه: اگر علاقه مند به طراحی سایت هستید، پیشنهاد میکنیم آموزش html css درسمن را از دست ندهید و از تدریس لذت بخش مهندس عباسی نهایت استفاده را ببرید😍


 

  1. داشتن ویژگی Intellisense:

این ویژگی به ما کمک می‌کند تا زمانی که اولین حروف ابتدایی کدی را وارد کردیم یک لیست از کدهای مورد نظر را به ما نشان دهد تا باعث بالا رفتن سرعت ما در کدنویسی شود. درست مثل باکس گوگل موقع جست وجوی کلمه‌ی مورد نظر ما.
 

  1. داشتن ویژگی syntax: 

داشتن ویژگی syntaxبرای سازماندهی کردن راحت کدهای خود و جلوگیری از نوشتن کدهای تکراری؛ در واقع مثل دوربین‌های پلیس اما در محیط کد نویسی عمل می‌کند و حواسش به ما هست که قوانین را رعایت کنیم تا برنامه‌نویسی را درست انجام دهیم اما از نتیجه‌ی آن خبری ندارد.


 

  1. دارا بودن خاصیت وراثت:

این ویژگی به ما کمک می‌کند تا در کدنویسی از یک کلاس، در بیان کلاس دیگر هم استفاده کنیم.
 

  1. دارا بودن مفهوم Interface:

منظور ما از Interface یکسری چارچوب یا قوانینی است که به خودی خود عملکردی نیستند، اما زمانی که از آن در کلاسی استفاده می‌کنیم به خود قول می‌دهیم که حتما در کلاسی که قرار است از آن اینترفیس خاص استفاده شود، از کلیه متدهایی که داخل اینترفیس قرار گرفته استفاده خواهیم کرد.
 

  1. کامپایلری بودن تایپ اسکریپت:


کامپایلری بودن تایپ اسکریپتبا ویژگی error-checking این زبان به راحتی خطاهای موجود در کدتان را پیدا می کنید. اگر در زبان جاوا اسکریپت خطایی در کد شما وجود داشته باشد، در خروجیتان هیچ چیزی مشاهده نخواهید کرد و باید خودتان دنبال ایراد بگردید که موضوع خسته کننده‌ای برای یک برنامه نویس است.


کلام آخر:

خب عزیزان درباره type script چیست و ویژگی‌های آن صحبت کردیم؛ پس با توجه به مطالب گفته شده می‌توانیم بگوییم که این زبان از 3 بخش اصلی تشکیل شده است:

  • زبان، که شامل دستور زبان، کلمات کلیدی و سایر موارد مربوط به زبان است.

  • کامپایلر، که کدهای نوشته شده به زبان خود را به جاوا اسکریپت ساده تبدیل می‌کند.

  • سرویس TLS که در اطراف pipeline اصلی کامپایلر که برنامه‌های شبه ویرایشی هستند، لایه اضافی اضافه می‌کند.

این زبان در حال حاضر حدودا 5 ساله است و جای کار بسیار دارد. امیدواریم توانسته باشیم با بیانی ساده، شما عزیزان را با یکی از فریم ورک های جاوا اسکریپت آشنا کرده باشیم.

ای کسانی قصد یادگیری جاوا اسکریپت را دارید، بشتابید. ما در سایت، آموزش جاوا اسکریپت را به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده‌ایم که می‌توانید از آن استفاده کنید.

تایپ اسکریپت چیست


کلمات کلیدی :
جاوا اسکریپت