Amp چیست؟ جدیدترین روش در افزایش سرعت بارگذاری موبایل

Amp چیست؟ جدیدترین روش در افزایش سرعت بارگذاری موبایل
تاریخ بروزرسانی : 16 شهریور 1399 | تعداد بازدید : 3227 | زمان خواندن مقاله : 10دقیقه
SEO،

فریمورک amp چیست؟

Amp مخفف کلمه Accelerated Mobile Pages به معنی افزایش سرعت لود موبایل می‌باشد که توسط شرکت گوگل پیشنهاد شده است.

گوگل، در سال 2016 این ساختار بهینه را به طور رسمی انتشار کرد و جزء رتبه‌بندی خود قرار داد که برای گوشی‌های هوشمند کاربرد دارد. Amp متن-باز است؛ به همین دلیل شما می‌توانید طبق هدفی که دارید از آن استفاده کنید. به دلیل متن باز بودن amp، شرکت‌ها برای تولید محتوا و صفحات html از این فریمورک استفاده می‌کنند.

شاید به این سوال برسید که چرا amp باعث بالا رفتن سرعت لود گوشی هوشمند می‌شود؟ با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوال برسید.

 amp چیست

همانطور که در قسمت بالا گفتیم amp یک فریمورک open source است و با استفاده کردن از آن می‌توان کد های html را بهینه کرد. اگر شما یک برنامه‌نویس باشید، مجاز هستید از یکسری تگ‌های خاص html استفاده کنید و همینطور می‌توانید از کدهای ساده css و کدهای پر کاربرد استفاده کنید و amp برای کدهای شما استایل خاصی قرار می‌دهد و کدهایی که حجم صفحه شما را زیاد می‌کند به عنوان یک عامل غیر مجاز در نظر می‌گیرد.

 

پیشنهاد ویژه🎊: اگر شما هم علاقه مند به یادگیری و پیاده سازی وب سایت ها هستید پیشنهاد میکنیم، آموزش html css درسمن را از دست ندهید.😉

 

استفاده کردن از amp می‌تواند برای وب سایت شما محدودیت به‌وجود آورد. برای مثال در amp باید کلیه کدهای css به صورت inline و با حجم کمتر از 50kb باشد.

برای استفاده کردن از amp در وب سایت خود، باید دو نسخه از صفحات وب سایت ایجاد کنید، یکی برای کاربران desktop و یک نسخه هم برای کابران موبایل که توسط amp بهینه شده است. Amp از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی‌کند و به همین منظور نمی‌توانید در صفحات بهینه شده و بخش‌های دیگر سایت که نیاز به جاوا اسکریپت دارد، استفاده کنید.

محدودیت های Amp چیست؟

Amp برای افزایش سرعت و خوانایی بهتر محتوا طراحی شده است و کدهای صفحات را تا حد امکان خلاصه می‌کند. به همین دلیل محدودیت‌هایی که در ادامه نام میبریم را در طراحی صفحات به وجود می‌آورد.

  • Amp فقط مخصوص جاوااسکریپت اجرا می‌شود.

  • یک نسخه ساده در دسترس خواهد بود.

  • در حالت طبیعی و با لود شدن یک وب‌سایت در مرورگر شما، در همان ابتدا تمامی تصاویر دانلود و نمایش داده می‌شود اما در Amp اینطور نیست و فقط بخشی از سایت را می‌بینید. تصاویر زمانی بارگذاری می‌شوند که شما در صفحه جابه جا شوید.

اگر شما می‌خواهید از Amp استفاده کنید حتما به این محدودیت‌ها توجه کنید و برای صفحاتی استفاده کنید که این محدودیت‌ها برایتان مهم نباشد.

دلایل استفاده از amp چیست؟

  1. بهبود سرعت سایت در Seo

بهبود سرعت سایت در سئوهمانطور که می‌دانید امروزه سئو به یک علم فراگیر در هر کسب وکاری تبدیل شده است. ای کسانی که می‌گویید سئو چیست و چگونه سئو سایت خود را بهبود دهم استفاده از amp برای شما بسیار کاربردی خواهد بود. پس مهم‌ترین دلیل استفاده از amp برای بهبود سرعت سئو سایت شما است که گوگل آن را یک نکته اثر بخش در نظر می‌گیرد. استفاده از این فریمورک باعث می‌شود سرعت لود سایتتان در گوشی‌های همراه بالا برود و از نظر گوگل این یک پوئن مثبت است تا سایت شما در رتبه‌های بالاتر گوگل قرار بگیرد.

 
  1. داشتن رابط کاربری (UI)

داشتن رابط کاربریرابط کاربری یک واسط بین انسان و ماشین می‌باشد و امکان استفاده از این ماشین را برای کاربر فراهم می‌کند. واسط کاربری یعنی همان بخش قابل مشاهده و قابل لمس یک ابزار  که کاربر مستقیما با آن در ارتباط است. حال شما خود را جای کاربری قرار دهید که میخواهد از سایت شما بازدید کند؛ باید صفحات به راحتی برایش قابل دسترس بوده تا آنچه که نیاز دارد را به دست آورد. این کار، هم برای کاربر لذت‌بخش است و هم برای شما. پس می‌توانید با استفاده از amp یک رابط کاربری خوب و لذت‌بخش برای کاربران خود به همراه داشته باشید.

 

  1. کاهش Bounce Rate(نرخ پرش)

کاهش نرخ پرشBounce Rate یا همان نرخ پرش یعنی کاربری که وارد سایت شما می‌شود بدون ماندن در سایت و داشتن تعامل، از سایت خارج شد. بالا بودن سرعت سایت امروزه امر مهمی است و اگر سایت شما سرعت لودش از 2 یا 3 ثانیه بیشتر شود این احتمال وجود دارد که کاربران، سایت شما را ببندند و به سراغ سایت‌های دیگر بروند. با استفاده کردن از AMP سرعت سایت خود را افزایش دهید تا نرخ پرش کاربران از سایت کمتر شود.
 
  1. استفاده بیشتر تلفن‌های هوشمند

استفاده بیشتر تلفن‌های هوشمندامروزه به دلیل دسترسی بهتر و حمل و نقل آسان‌تر، تمایل کاربران برای استفاده از گوشی‌های هوشمند بیشتر شده است. زمانی که مطلع باشید کاربران شما از کدام دسته‌اند باید امکاناتی را برای آنها فراهم کنید که از وب سایت شما بهترین بهره را ببرند؛ با به کارگیری AMP می‌توانید به این امکانات برسید و سرعت لود را بالا ببرید. با این کار مطمئنا وب‌سایت شما کاربران زیادی خواهد داشت.

 

 

Amp چگونه کار می کند؟

فریمورک amp از سه بخش تشکیل شده و براساس این سه بخش اجرا می‌شود:

amp چگونه کار میکند

  1. Amp html

دستوراتی ساده به وب سایت شما اضافه می‌شود که اگر شما با زبان html آشنایی داشته باشید، می‌توانید به سادگی با آن کار کنید و تگ‌های موجود را به سایت خود اضافه کنید.

  1. Amp js

 یک فایل جاوا که به صورت اختصاصی برای amp نوشته شده است و مجموعه‌ای از دستورات جاوا می‌باشد که توسط سایت فراخوانی و مدیریت منابع را بر عهده دارد.

  1. AMP CDN

مخفف کلمه Content Delivery Network یک شبکه توزیع محتوا است که صفحات amp وب‌سایت شما را شناسایی کرده و بعد از cache  و بهینه کردن، آن را به نزدیکترین کاربر نشان می‌دهد.

کلام آخر:

به پایان مقاله رسیدیم و متوجه شدیم که apm چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. اگر می‌خواهید وب سایت شما دارای رابط کاربری و سرعت لود بالا باشد از فریمورکamp  استفاده کنید؛ با انجام این کار سایت شما کاربران زیادی را جذب خود می‌کند.


کلمات کلیدی :
سئو seo