سئو چیست و چگونه لقب پادشاه دیجیتال مارکتینگ را به خود گرفته؟

سئو چیست ؟
تاریخ بروزرسانی : 17 شهریور 1399 | تعداد بازدید : 5369 | زمان خواندن مقاله : 15 دقیقه
SEO،

سئو چیستسئو (SEO) برگرفته از عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه‌سازی سایت برای موتور‌های جستجو است. به عبارت دیگر سئو شامل یک سری فرایند و استراتژی‌‌هایی است که روی سایت انجام می‌دهیم تا در نتایج جستجو‌های مردم در گوگل، سایت در رتبه‌های بهتری قرار گیرد. سئو از جمله علومی است که در آن راه‌حل مسائل کاملا دقیق مشخص نیست. در سئو بازاریاب‌ها همواره باید در تلاش برای یافتن نکات جدید باشند تا در صفحه جستجو نسبت به رقبا رتبه بهتری بدست آورند. سئو یک فرایند بلند مدت و ادامه دار است که مزایای بلند مدتی برای سایت شما دارد.

گوگل بیش از 200 فاکتور را برای اندازه‌گیری قدرت سایت‌ها در نظر می‌گیرد. موضوعی که باید در سئو در نظر داشته باشید این است که الگوریتم‌های رتبه‌بندی در گوگل دائما در حال تغییر هستند زیرا موتورهای جستجو می‌خواهند بهترین خدمات را به کاربران خود ارائه دهند. موتور‌های جستجو برای ارتقاء تجربه کاربران به تغییرات ادامه می‌دهند بنابراین همیشه باید تا حد امکان با این تغییرات همراه باشید.

هدف سئو بهینه‌‌سازی سایت برای موتورهای جستجو و کاربران است. هیچ‌گاه کاری را صرفا برای کسب رتبه بهتر در نتایج موتورهای جستجو انجام ندهید، الویت اول باید جلب رضایت و راحتی کاربر از وبسایت باشد چرا که مخاطبین اصلی سایت ما کاربران هستند و امروزه رمز موفقیت در موتورهای جستجو و کسب رتبه مناسب بر اساس ارتباط و تعامل کاربر با سایت سنجیده می‌شود.

 

چرا سئو مهم است؟

موتورهای جستجواگر شما یک وب سایت، وبلاگ یا فروشگاه آنلاین دارید، بازاریابی سئو به شما کمک می‌کند تا به هر اهدافی که در کسب و کار خود دارید دست یابید. گوگل حدود 75 درصد از بازار جستجو را در اختیار دارد به همین دلیل اکثر مردم برای جستجوی صفحات مورد‌نظر خود از گوگل استفاده می‌کنند. در همین راستا، جذب بازدید کننده زیاد از طریق گوگل می‌تواند موفقیت کسب و کار شما را تضمین کند. از این رو الگوریتم‌هایی که گوگل برای رتبه‌بندی وب سایت‌ها استفاده می‌کند برای ما بسیار حائز اهمیت هستند.

بیشتر کاربران موتورهای جستجو به احتمال زیاد بر روی یکی از 3 پیشنهاد اول در نتایج صفحات جستجو(SERP)  کلیک می‌کنند. موتورهای جستجو دقیقا همان چیزی را نشان می‌دهند که کاربران جستجو می‌کنند پس اگر کسب و کار شما در صفحه اول نتایج جستجو نیست، کسب و کار شما برند نیست.

 

سئو چه مزیت‌هایی برای وبسایت شما دارد؟

  • افزایش تعداد  بازدید‌کنندگان وب‌سایت
  • بهبود رتبه‌بندی در نتایج موتور‌های جستجو
  • ایجاد تجربه کاربری بهتر برای بازدید‌کنندگان سایت
  • افزایش فروش محصولات
  • جلب اعتماد و اطمینان کاربران
  • افزایش ترافیک سایت
  • یک سرمایه‌گذاری واقعی برای کسب‌و‌کار

 

مراحل اصلی روند سئو چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد سئو یک پروژه یک باره نیست بلکه یک چارچوب با قوانین و فرایندهایی است که لازمه موفقیت در آن تلاش، زمان و از همه مهم‌تر صبر است. مراحل اصلی روند سئو را می‌توان به 3 مرحله تقسیم کرد:

 

سئو تکنیکال  (Technical Seo)

تنظیماتی که روی پیکربندی سایت انجام می‌دهیم تا کار خزنده‌های موتورهای جستجو را در سایت ساده‌تر کنیم. گوگل برای درک محتوای سایت شما بیش از هر چیزی باید به آن دسترسی داشته باشد. چک لیست سئو تکنیکال یا مواردی که باید در سئو تکنیکال رعایت شامل موارد زیر می‌باشد:

 

  • بهینه سازی فایل  robots.txt

بهینه سازی فایل

 

‌ Robots.txtیک فایل متنی می‌باشد که در ریشه هاست (root) وبسایت قرار می‌گیرد. این فایل شامل دستورالعمل‌هایی است که موتورهای جستجو برای ایندکس صفحات وب به آن مراجعه می‌کنند. به وسیله این فایل می‌توان به موتورهای جستجو دستور داد که چه صفحاتی را نادیده بگیرند و چه مطالبی را ایندکس کنند.

 

  • بهینه سازی ساختار وبسایت

مطالب سایت خود را در دسته‌بندی‌های مختلف قرار دهید. به گونه‌ای که کاربر با ورود به سایت شما بتواند به آسانی به مطالب دست پیدا کند. صفحات آرشیو مطالب ایجاد کنید و آنها را هم مانند باقی صفحات بهینه سازی کنید.

 

  • استفاده از Bread Crump

bread crump  یک نقشه سایت برای کاربران به حساب می‌آید که گوگل روی استفاده از آن بسیار تاکید کرده است. یک منو شامل   لینک‌ صفحات قبلی است که به کاربران کمک می‌کند متوجه شود که کجای سایت شما قرار گرفته است.

 

  • استفاده از‌structured data‌ها

structured data‌ها یا داده‌های ساختار یافته به کدهایی گفته می‌شود که شما در قالب وبسایت خود اضافه می‌کنید تا هر بخش از محتوای وبسایت خود را به موتورهای جستجو معرفی کنید. این کدها بر اساس قانون‌ها و قراردادهایی نوشته می‌شوند که موتورهای جستجوی اصلی آن را پذیرفته و درک می‌کنند.

 

  • بهینه‌سازی صفحات 404

بهینه سازی صفحات 404

 

هنگامی که کاربران به صفحاتی مراجعه می‌کنند که دیگر آن صفحه در سایت وجود ندارد با خطای ۴۰۴ مواجه می‌شوند. این صفحات ممکن است آدرس آنها تغییر کرده باشد یا قبلاً حذف شده باشند.

 

 

  • sitemap.XML یا نقشه‌ سایت

یک فایل شامل کدهای XML است که در ریشه‌ی هاست وب‌سایت شما قرار می‌گیرد و آدرس صفحات وبسایت شما را به موتورهای جستجو معرفی می‌کند. توسط این فایل شانس ایندکس تمام صفحات سایت شما بالا می رود و زمان ایندکس، آدرسی فراموش نمی ‌شود.

 

  • افزایش سرعت سایت

سرعت سایت یکی از معیارهای مهم و تاثیر گذار در رتبه‌بندی سایت‌ها می‌باشد که گوگل به آن توجه زیادی دارد. افزایش سرعت سایت یکی از زیر شاخه‌های سئو تکنیکال می‌باشد که بیشتر به زیر ساخت سایت شما مرتبط است.

 

سئو درون صفحه  (On Page Seo)

مجموعه عملیاتی که روی سایت و داخل صفحات سایت انجام می‌شود که تا حد زیادی در رتبه‌بندی سایت تاثیر مستقیم دارد. سئو درون صفحه شامل تمام عناصری است که روی سایت آپلود یا اضافه می‌کنید. شما کنترل کامل روی این عناصرها دارید و می توانید برای بهبود این عوامل در طول زمان با استفاده از بهترین شیوه‌های بهینه سازی، یک وب سایت عالی ایجاد کنید. برای سئو درون صفحه خود می‌توانید از متا تگ‌های مهم در سئو نیز بهره ببرید.

 

  • تولید محتوا  (content)

تولید محتوایکی از اصلی‌ترین و تاثیر گذارترین مواردی که در سئو اهمیت بسیاری دارد و  می تواند شما را از رقبا در جایگاه بهتری در صفحات جستجو قرار دهد تولید محتوای با کیفیت و جذاب است. تولید محتوای مناسب موجب تاثیر گذاری عمیق و ماندگاری در ذهن کاربران می شود. شناخت مخاطب چراغ راه شما در تولید محتوا است و می‌توانید محتوای خود را متناسب با تمایلات آنها تولید کنید.

 

 

  • کلمات کلیدی (Keywords)

پیدا کردن کلماتی که می خواهیم سایت ما با جستجوی این کلمات در موتورهای جستجو در بالاترین نتایج جستجو قرار بگیرد. انتخاب درست کلمات کلیدی اولین و مهم ترین مرحله برا کسب موفقیت در سئو است. انتخاب صحیح کلمات کلیدی باعث افزایش ترافیک سایت، افزایش اعتبار صفحه، افزایش اعتبار دامنه و افزایش فروش سایت خواهد شد. برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود می توانید از ابزار‌‌های KWFinder و Google Trends استفاده کنید.

 

  • انتخاب عنوان(Title Tag) 

برچسب عنوان در هر صفحه به موتورهای جستجو می‌گوید که صفحه شما درباره چه چیزی است پس عنوانی که انتخاب می‌کنید باید مرتبط با محتوای صفحه باشد. در عنوان می‌توانید از کلمه کلیدی اصلی یا از نام تجاری برند خود استفاده کنید این کار تاثیر بسیاری روی سئو سایت خواهد داشت. عنوان صفحه در صفحه نتایج گوگل نمایش داده می‌شود به همین دلیل انتخاب عنوان مناسب برای صفحه بسیار اهمیت دارد.

 

  • Meta Description

توضیح مختصری در مورد محتوای صفحه که در نتایج جستجوی گوگل در زیر آدرس سایت نمایش داده می‌شود Meta Discription است، که باید شامل کلمه کلیدی اصلی و هم چنین اطلاعات کافی برای کاربر، در مورد محتوایی که ارائه می‌دهید باشد.

 

  • بهینه سازی  URL

بهینه سازی URL 

آدرس صفحه یا url یکی دیگر از مواردی است که در سئو سایت اهمیت دارد. آدرس صفحه سایت باید مرتبط با محتوا صفحه و حاوی کلمه کلیدی اصلی باشد. ساختار url توصیه می‌شود خوانا و تا حد ممکن کوتاه باشد.

 

 

  • استفاده از Heading Tag 

برای مشخص کردن اهمیت تیتر‌های موجود در محتوای سایت می‌توانید از تگ‌های تیتر استفاده کنید که از H1 تا H6 نامگذاری می ‌شوند. در سئو، عنوان صفحه باید با H1 مشخص شود و بهتر است فقط یک بار از این تگ استفاده کنید. استفاده از این تگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خوانایی محتوا را هم برای کاربر و هم برای موتور‌های جستجو بهتر می‌کند.

 

  • بهینه‌‌‌‌سازی تصویر و تگ Alt 

سعی کنید در مطالب خود از تصاویر هم استفاده کنید چرا که مخاطب را تشویق به خواندن مطلب می‌کند. در بهینه سازی تصاویر برای موتور‌های جستجو باید مواردی را رعایت کنیم از جمله: نام تصویر، که باید مرتبط، مختصر و مفید باشد. تگAlt، اگر به هر دلیلی عکس در سایت نمایش داده نشد متن تگ Alt جایگزین تصویر می‌شود. همچنین از کلمه‌کلیدی اصلی می‌توانید در نام تصویر و تگ Alt استفاده کنید. نکته بعدی بهینه سازی حجم تصویر است که بر روی سرعت بارگذاری سایت شما تاثیر می‌گذارد. برای این کار می‌توانید از نرم افزار فتوشاپ استفاده کنید.

 

  • لینک‌سازی داخلی  (Internal Linkn)

لینک‌سازی داخلی بدون تردید، باید یکی از اصلی‌ترین اقدامات شما در استراتژی جامع سئو سایتتان باشد. لینک‌سازی داخلی، به معنی قرار دادن لینک های داخلی است که یک صفحه را به صفحه مناسب و مرتبط دیگری متصل می کند. با لینک‌سازی داخلی به کاربران اجازه می‌دهید که به بخش‌های مختلف سایت دسترسی داشته باشد و موضوعات یا پست‌های داخل سایت را سریعتر پیدا کنند. از طرف دیگر ایجاد لینک داخلی باعث کاهش نرخ پرش، افزایش نرخ تبدیل و افزایش میزان کلیک می‌شود.

 

سئو بیرون صفحه (Off Page Seo):

مجموعه عملیاتی که در خارج از یک وب سایت انجام می‌شود که می‌تواند رتبه شما را تحت تاثیر قرار دهد. گرچه شما کنترل مستقیم روی عوامل سئو بیرون صفحه ندارید اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید شانس خود را برای بدست آوردن این عوامل به نفع خود افزایش دهید. از جمله عواملی که می‌تواند رتبه سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد عبارت است از:

 

  • لینک‌سازی خارجی (External link)

لینک سازی خارجیبک لینک یا لینک خارجی یعنی از یک سایت دیگر به سایت شما لینک داده شود. بک لینک‌ها یکی از موثر‌ترین راه‌هایی است که می ‌تواند رتبه‌بندی سایت را در موتورهای جستجو تحت تاثیر قرار دهد. در هنگام ساخت بک لینک تعداد و کیفیت لینک‌هایی که به سایت شما اشاره دارد بسیار اهمیت دارد. راه‌های زیادی برای ساخت بک لینک وجود دارد اما در هنگام ساخت بک‌لینک، باید بسیار محتاط باشید زیرا اگر این کار را به صورت درست و اصولی انجام ندهید ممکن است سایت توسط گوگل جریمه شود.

 

 

  • شبکه‌های اجتماعی (Social Signal)

حضور در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با کسب و کار شما، موجب محبوبیت محتوا و افزایش ترافیک سایت خواهد شد. اگر محتوایی که تولید می‌کنید با کیفیت باشد و آنرا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید این کار باعث بازنشر محتوا توسط کاربران و افزایش بازدید سایت و افزایش درآمد می شود.

از لذت‌بخش‌ترین لحظه‌های یک سئوکار دیدن رتبه‌ی الکسای محبوب خود است. پس اگر شما هم به فکر بهبود رتبه الکسا وبسایت خود هستید این مقاله را از دست ندهید.

 

انواع تکنیک‌های سئو:

راهکارها و تکنیک‌های سئو، در بهینه‌سازی سایت را به سه گروه تقسیم می‌کنیم. که عبارتند از: تکنیک‌های سئو کلاه سفید، تکنیک های سئو کلاه سیاه و در نهایت تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری

 

سئو کلاه سفید (White Hat SEO)

سئو کلاه سفیداستفاده از تکنیک‌های درست و اصولی سئو که بر اساس شرایط و قوانین موتورهای جستجو صورت می‌گیرد را سئو کلاه سفید می ‌گویند. فرایند سئو کلاه سفید زمانبر بوده و در دراز مدت منجر به افزایش رتبه سایت می‌شود. اما در عوض زمانی که جایگاه واقعی سایت را در نتایج جستجو بدست آوردید گوگل به شما اعتماد کرده و جایگاه خود را به راحتی از دست نمی‌دهید. در سئو کلاه سفید دیر به نتیجه می رسید اما تاثیر آن ماندگار خواهد بود.

شما به  صورت کلی در سئو کلاه سفید، اقدامات زیر را انجام می‌دهید:

  • با در نظر گرفتن قوانین راهنمای گوگل Google Webmaster Guidelines وب سایت خودتان را برای موتورهای جستجو بهینه می ‌کنید.
  • سایت خود را برای کاربران بهینه می‌کنید، نه برای موتورهای جستجو.
  • محتوایی تولید می‌کنید که هدف آن رفع نیاز کاربر باشد.

 

سئو کلاه سیاه (Black hat SEO)

سئو کلاه سیاهاستفاده از تکنیک‌های غیر قانونی و مخالف قوانین موتورهای جستجو در جهت رتبه بندی سریع سایت در موتورهای جستجو را سئو کلاه سیاه می‌گویند. درست است که در سئو کلاه سیاه سریع می‌توانید رتبه اول گوگل را نصیب خود کنید اما به همان سرعت رتبه خود را از دست خواهید داد. در سئو کلاه سیاه زود به نتیجه می‌رسید اما تاثیر آن همیشگی نیست.

تکنیک‌های سئو کلاه سیاه برای سایت بسیار خطرناک هستند زیرا معمولاً دیر یا زود تشخیص داده می‌شوند. در نتیجه انجام این تکنیک‌ها، برای یک وب‌سایت می‌تواند منجر به حذف یا مجازات شود. این مجازات معمولاً شامل افت ناگهانی و شدید رتبه سایت یا صفحه است و در موارد نادری هم حذف کامل سایت از صفحه نتایج جستجو مشاهده شده است. تصور کنید این کاهش شدید ترافیک چه بلایی بر سر فروش سایت خواهد آورد!

 

سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)

سئو کلاه خاکستری

 

سئو کلاه خاکستری ترکیبی از هر دو روش است. این روش از بعضی از قوانین گوگل پیروی می‌کند و بعضی دیگر نه. در واقع این روش گوگل را طوری که متوجه نشود دور می‌زنند! به همین دلیل این روش باید توسط سئوکارهای حرفه‌ای انجام شود. اگر افراد غیر حرفه‌ای این کار را انجام دهند، نمی‌توانند از مجازات گوگل فرار کنند.

 

 

 

تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری:

تکنیک‌های زیادی برای سئو کلاه خاکستری وجود دارد که به وسیله متخصصین سئو در سایت‌های مختلف انجام شده است. این تکنیک‌ها همیشه در حال بروز شدن هستند و همیشه باید در انجام آنها دقت کنید تا زیاده روی نشود و باعث جریمه یا افت رتبه وبسایت‌تان نشود. برخی از مهمترین تکنیک‌هایی که در این تکنینک سئو وجود دارد عبارت است از:

 

  • خرید دامین
  • حساب‌های شبکه‌های اجتماعی جعلی درست کنید
  • طراحی مجدد سایت
  • کامنت مارکتینگ کنید
  • بک‌لینک دادن به سایت خود
  • تکنیک سوشال سیگنال
  • به کارگیری کلمات کلیدی فقط در عنوان
  • قراردادن لینک در ایمیل سایت‌های خبری
  • طراحی دوباره و آپدیت صفحات
  • خرید ریپورتاژ با کیفیت
  • لینک‌سازی چند گره‌ای
  • خرید دامنه‌های منقضی شده

 

نتیجه‌گیری کلی:

علم سئو بسیار گسترده است و عوامل بسیار زیاد دیگری وجود دارد که می‌تواند رتبه بندی سایت را تحت تاثیر قرار دهد. شما به عنوان سئو کار باید بتوانید تحلیل درستی از تغییرات الگوریتم‌های موتور‌های جستجو داشته باشید و در صورت نیاز این تغییرات را در بهینه ‌سازی سایت اعمال کنید. در این مقاله سعی شده شما را با مفاهیم اصلی فرایند سئو آشنا کنیم. امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.


کلمات کلیدی :
سئو seo