وردپرس یا جوملا؟ %99 اشتباهات درباره این دو cms

وردپرس یا جوملا؟ %99 اشتباهات درباره این دو cms
تاریخ بروزرسانی : 17 شهریور 1399 | تعداد بازدید : 1748 | زمان خواندن مقاله : 15 دقیقه
پیرامون برنامه نویسی،

برای رسیدن به پاسخ وردپرس یا جوملا تا انتهای مطلب باید همراه ما باشید.

انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای وب‌سایت، تصمیم مهمی است که پیامدهای زیادی برای آن دارد.

CMSهایی در فضای آنلاین موجود هستند که طرفداران پر و پا قرصی دارند، طرفدارانی که CMS مورد علاقه خود را با دیگری عوض نمی‌کنند (مثلا کاربرانی که به سیستم عامل اندروید تعصب دارند و سمت ios نمی روند). در بین سیستم‌های مدیریت محتوا دو CMS وجود دارد که یک سر و گردن از دیگران بالاترند و کاربران بیشتری نسبت به بقیه دارند: وردپرس و جوملا

نگران نباشید! ما در این مطلب قصد داریم تا باهم به تماشای یک مسابقه بین وردپرس و جوملا، با طرفدارانی متعصب که در حال برگزار شدن هست بنشینیم تا ببینیم در چهار راندی که در اختیار این دوتیم قرار گرفته کدام یک برنده میدان خواهند بود. راستی برای تماشای این مسابقه نیازی به تهیه بلیط ندارید، کافی است در جای خود بنشینید تا با هم به تماشای این بازی مهیج بپردازیم.

تعریف وردپرس:

اجازه دهید که هر دو تیم قبل از برگزاری مسابقه به معرفی خود بپردازند تا شما با آنها بیشتر آشنا شوید؛ جناب وردپرس بفرمایید.

وردپرس چیستمن یک سیستم کاملا کاربر پسند بلاگینگ (بلاگ نویسی) می‌باشم ولی از من به عنوان یک وب‌سایت معمولی بدون داشتن دانش html  هم می‌توانید، استفاده کنید. شما توانایی این را خواهید داشت که پست‌ها و صفحات مختلفی ایجاد کنید و با پلاگین‌ها، امکانات متعددی را در من اضافه نمایید. چون من یک سیستم بلاگینگ هستم، گوگل علاقه زیادی به آن دارد و بنابراین از نقطه نظر مارکتینگ و تجاری، چشم پوشی از بنده دشوار است. 

بنده دارای محیط کاربری ساده‌ای هستم و نیاز به یادگیری مباحث پیچیده ندارید بگونه‌ای که بعد از راه‌اندازی می توانید بعد از 2 روز مرا در لیست گوگل ببینید. بنده قابلیت چند زبانه بودن را ندارم ولی با کمک پلاگین‌هایی مانند Polylang می‌توانید این قابلیت را اضافه نمایید که البته کار با آن نیز بسیار ساده می‌باشد.

تعریف جوملا:

حالا نوبت به جناب جوملاست که ما را با خود آشنا کند.

جوملا چیستمن هم برای ایجاد شبکه‌ای با قابلیت عضوگیری، سایت خبری، انجمن، مقاله، ارائه مقالات دیگر نویسندگان و … انتخاب خوبی هستم، چون برای همین منظور طراحی و ایجاد شده‌ام. ایجاد یک ساختار، زمانی که کار کردن با آن را فرا بگیرید آسان است و البته نیازی به فراگیری دانش مرتبط با html ندارید، همچنین می توانید زمان حذف یا انتشار اتوماتیک مقالات را نیز تنظیم نمایید. بنابراین، من قدرت مانور زیادی به شما می‌دهم که این قدرت در بخش admin هست. تا جایی که به خاطر قدرت انتخاب‌های زیاد، ممکن است بار اولی که با محیط من روبرو می‌شوید باعث گیج شدن شما گردد پس برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید از راهنماهای متعددی که در مورد بنده در فضای اینترنت قابل یافتن هست، استفاده کنید زیرا در غیر اینصورت برای کار کردن دچار سرگردانی شما می‌شوید.

بر خلاف وردپرس، من قابلیت چندزبانه بودن (multi-lingual) را به صورتbuilt-in  دارا هستم. این قابلیت بسیار خوب کار می‌کند ولی کار با آن خیلی هم ساده نیست. شما باید ترتیب و نظم خاصی را جهت کارکرد صحیح آن دنبال نمایید، ولی با این وجود این قابلیت بسیار کارآمد است که برای یادگیری فقط کافی است عبارت “joomla multilingual” را در سایت‌ها جستجو نمایید.

:وردپس یا جوملا

برای رسیدن به این پاسخ می‌خواهیم چهار راند مسابقه بین دو سیستم مدیریت محتوا وردپرس و جوملا برگزار کنیم تا در نهایت برنده مسابقه معلوم شود.

  • راند اول: بهینه سازی برای موتورهای جستجو

قبل از برگزاری این راند و راندهای دیگر لازم است تا نکاتی را خدمت شما عزیزان بیان کنم.

وردپرس یا جوملااولین نکته‌ای که باید بدانید این است که نه تنها وردپرس و جوملا، بلکه هیچ یک از سیستم‌های مدیریت محتوا را نمی‌توان به عنوان یک نرم‌افزار تلقی کرد و در نظر گرفت، چرا که این سیستم‌های مدیریت محتوا هنگامی که بر روی وب سرور نصب می‌شوند، در واقع مفسرهای پایگاه داده هستند که شروع به کار می‌کنند و در نهایت یک سایت در خروجی برای ما نشان می‌دهند. وب سرور هم همان‌طور که می‌دانید، شما باید از یک شرکت شخص ثالث با عنوان هاست تهیه ‌کنید تا موارد مورد نیاز برای راه‌اندازی سایت را در اختیار شما قرار دهد.

نکته بعدی این است که برای استفاده از وردپرس یا جوملا باید از یک هاست مناسب استفاده کنید تا پاسخگوی نیازهای شما بر اساس میزان ترافیک و سرعت پردازش اطلاعات شما باشد.

خب برویم سراغ شروع مسابقه.

بهینه‌سازی و افزایش میزان سئوی سایت یکی از مهم‌ترین مسائل است چون کاربران را از موتورهای جست وجوی مختلف با مطلبی که دنبال آن هستند به سایت شما می‌آورد تا شما بتوانید خدماتی را به آنها ارائه دهید. حالا ما به بررسی سئو و بهینه‌سازی وردپرس و جوملا میپردازیم تا ببینیم هر 2 سیستم مدیریت محتوا چگونه این کار را انجام می‌دهند.

بهینه‌سازی با افزونه Yoast Seo در وردپرس

افزونه یوآست وردپرسیکی از بهترین افزونه‌های وردپرس، افزونه سئو یا همون Yoast Seo است که این امکان را در اختیار کاربران قرار میدهد تا با ارائه ویژگی‌های زیاد و قدرتمند بتوانند در جهت افزایش میزان بهینه‌سازی وبسایت خود بپردازند. افزونه Yoast برای این که نشان دهد محتوا به چه میزان بهینه است از یک سیستم نورپردازی خیلی ساده و مناسب استفاده کرده که در آن از رنگ‌های قرمز، زرد و سبز برای طبقه‌بندی محتوا در سه سطح مختلف از نظر بهینه‌سازی و سئو استفاده می‌کند و با ارائه چک لیست‌های لازم، به شما این امکان را می‌دهد تا موارد بهینه‌سازی که محتوا را به رنگ سبز تبدیل می‌کند را برایتان نشان دهد و اگر نتوانستید در برخی چک لیست‌ها نمره‌ای را دریافت کنید، بر اساس ویژگی خوانایی نوشته میزان بهینه‌سازی نوشته شما برای موتورهای جستجو را بهبود می‌بخشد تا بتوانید به صورت اصولی به نگارش محتوای خود بپردازید.

اما سئو مطالب در جوملا با افزونه EfSEO

پلاگین EFSEO جوملا مانند پلاگین Yoast Seo در وردپرس است و امکاناتی را برای شما فراهم می‌کند تا بسیاری از چک لیست‌های مشابه که در وردپرس هم وجود دارد را مانند ویرایش اطلاعات متا نوشته، در انتهای آن به صورت مستقیم وارد کنید و یا اینکه با استفاده از حالت اتوماتیک به ساخت اطلاعات متا برای نوشته خود بپردازید.

بنابراین نتیجه ای که در راند اول از مقایسه وردپرس و جوملا میتوان گرفت این است که وردپرس در زمینه بهینه‌سازی و سئو از جوملا جلوتر قرار دارد و راند اول را میتوانیم با دادن یک نمره به وردپرس در زمینه سئو و بهینه‌سازی پیروز اول مقایسه اعلام کنیم.

  • راند دوم: امنیت

مقایسه امنیت بین وردپرس یا جوملاوقتی به مقوله امنیت می‌رسیم، تنها سوالی که پیش خواهد آمد این است که کدام پلتفرم وردپرس و یا جوملا از امنیت بالاتری برخوردار است؟ برای پاسخ به این سوال لازم است تا به بررسی یه نکته مهم بپردازیم و آن تعداد حملات به یک پلتفرم است که در ادامه به توضیح بیشتر میپردازیم. همان طور که میدانید وردپرس به دلیل محبوبیت بالایی که دارد و به دلیل بالا بودن تعداد سایت‌های استفاده کننده از وردپرس نسبت به جوملا، در زمینه امنیت بیشتر تحت‌الشعاع قرار گرفته و اگر بخواهیم گزارش حمله به سایت ها را بررسی کنیم وردپرس سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر به دلیل دارا بودن هزاران پلاگین در مخزن وردپرس که هر کدام از این افزونه‌ها امکاناتی را برای شما فراهم می‌کند به عنوان یک مشخصه مثبت در نظر گرفته می‌شوند تا در سایت خود از آن استفاده کنید اما در مقابل همین موضوع، باعث می‌شود تا یک کابوس بزرگ برای سایت‌های وردپرسی از نظر امنیتی پیش آید زیرا ما نمیدانیم که آیا این افزونه‌ها قابل اطمینان هستند یا خیر؟ آیا با آخرین نسخه وردپرس که از آن استفاده می‌کنیم سازگاری کامل دارد یا نه؟ آیا به دلیل گذشتن مدت زمان بسیار زیاد از آخرین به‌روزرسانی افزونه همچنان میشود اطمینان داشت یا نه؟ اینها سوالاتی هستند که افزونه‌ها و همچنین قالب‌های وردپرس باعث می‌شوند تا امنیت وردپرس در لبه پرتگاه قرار گیرد؛ چرا که همین افزونه‌ها و قالب‌ها بخشی از راه‌های نفوذ را برای هکرها در صورتی که به درستی کدنویسی نشده باشند، فراهم میکنند.

بر خلاف جوملا، وردپرس به صورت پیش فرض از مواردی مثل استفاده از SSL در داشبورد خودرو یا ورود به صورت دو مرحله‌ای برخوردار نیست. در واقع میشه این نتیجه را گرفت که اگر از وردپرس استفاده می‌کنیم، در بخش امنیت بر روی افزونه‌ها باید تمرکز بیشتری داشته باشیم تا سطح امنیت را بالا ببریم.

پس در راند دوم مقایسه وردپرس و جوملا میتوانیم برنده راند دوم را جوملا اعلام کنیم.

  • راند سوم: میزان پتانسیل سفارشی‌سازی

سفارشی‌سازی به این معنی است که یک کاربر مبتدی به راحتی قادر باشد، بدون نیاز به دانش کدنویسی با استفاده از پوسته‌ها و افزونه‌هایی که در اختیار آن قرار می‌دهد، راحت‌تر عمل کند. پس در مورد پوسته‌ها و افزونه‌های مورد استفاده چه برای وردپرس و چه برای جوملا میتوانیم از طریق وبسایت‌های رسمی هر دو پلتفرم، به فهرست عظیمی از این پوسته‌ها و افزونه‌ها دسترسی داشته باشیم. اما بین این دو CMS، وردپرس است که فراوانی افزونه و پوسته در آن بیشتر و نسبت به جوملا موفق‌تر عمل کرده است. همچنین در وردپرس قالب‌هایی با سطح بالا، با کیفیت، استفاده از طراحی مدرن و به‌‌روز در درجه بالاتری نسبت به جوملا قرار دارد و میتوانید پوسته‌های دلخواه خود را راحت‌تر تهیه کنید و از یک پشتیبانی خوب و مناسب‌تری برخوردار شوید.

مقایسه میزان پتانسیل سفارشی سازی وردپرس یا جوملا

  • راند چهارم: توانایی مدیریت و کنترل محتوا

اگر تاریخچه وردپرس را بررسی کنیم این سیستم در ابتدا به عنوان یک سیستم مدیریت وبلاگ بود که شروع به کار کرد اما با گذشت زمان میتوانیم با استفاده از وردپرس هر نوع سایتی را راه‌اندازی کنیم. جوملا هم بر اساس آمار منتشر شده، از انعطاف‌پذیری بالایی برای راه‌اندازی هر نوع وبسایتی برخوردار است. اما تفاوتی که با وردپرس دارد، منحنی یادگیری در جوملا برای کاربران مبتدی و آماتور، زمان‌بر و طولانی است. در واقع کار با جوملا برای بسیاری از کاربران که با کدنویسی و توسعه وب سایت آشنا نیستند، پیچیدگی خاص خود را دارد.

مقایسه توانایی مدیریت و کنترل محتوا وردپرس یا جوملابا وجود پتانسیل که هر دو سیستم مدیریت محتوا دارند، میتوان منصفانه گفت که وردپرس کاربران را قادر می‌سازد محتوای خود را با سهولت بهتری مدیریت کنند. هر کسی می‌تواند سیستم مدیریت محتوای وردپرس را نصب کند و چگونگی افزودن نوشته، صفحات یا انواع پست‌های سفارشی را در عرض چند دقیقه با استفاده از آموزش‌هایی که وجود دارد، یاد بگیرد. ولی در جوملا، برای یادگیری و کار با آن به فرصت و مدت زمان بیشتری نیاز داریم.

بنابراین راند چهارم هم با پیروزی وردپرس به پایان خواهد رسید.

راه‌یابی به فینال مسابقه بین وردپرس و جوملا 

با بررسی و مقایسه‌ای که در 4 راند به دست آوردیم، وردپرس به دلیل کسب امتیازات بیشتر در هر زمینه پیروز کلی این میدان شد. بنابراین باید بر اساس معیارهایی که در این 4 راند به آن اشاره شد و معیارهای شخصی باید به یک انتخاب درست و صحیح برسیم. اجازه دهید تا اشاره‌ای به یکی از این معیارها که میتواند برای ما مهم باشد، داشته باشم؛ این معیار چیزی نیست جز صرفه اقتصادی.

با یک جستجوی ساده برای قالب متناسب با کسب و کار و سایت خود می‌توانید یک قیمت حدودی بگیرید و ببینید که وردپرس از نظر هزینه برای شما انتخاب بهتری خواهد بود. از طرف دیگر به دلیل اینکه وردپرس دارای منابع آموزشی بیشتری نسبت به جوملاست کاربر استفاده کننده از وردپرس هر چقدر هم که مبتدی و آماتور باشد بهتر میتواند با تکیه بر همین آموزش‌های موجود در سطح اینترنت به تغییرات و مدیریت سایت خود بپردازد.

کلام آخر:

در هر صورت، هر دو سیستم مدیریت محتوا در این بین پیروز هستند چرا که مهم‌ترین نکته‌ای که در این مقاله به آن پرداخته نشد، نیاز شما خواهد بود و این شما هستید که می‌توانید سیستم مدیریت محتوای مناسب خود را انتخاب کنید و با انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای خوب یک کسب و کار اینترنتی موفق داشته باشید. به نظر شما جوملا بهتر است یا وردپرس؟


کلمات کلیدی :
وردپرس