زنان موفق برنامه نویس قرن را بشناسید

زنان موفق برنامه نویس قرن را بشناسید
تاریخ بروزرسانی : 22 تیر 1399 | تعداد بازدید : 3320 | زمان خواندن مقاله : 10دقیقه
پیرامون برنامه نویسی،

امروز اینجا هستیم تا شما را با زنان موفق برنامه نویس آشنا کنیم. زنانی که هم در برنامه‌نویسی موفق بوده‌اند و هم اینکه هر کدام زبان‌برنامه‌نویسی خاص خود را به وجود آورده‌اند. شاید بعضی‌ها معتقد باشند که دنیای کامپیوتری و ماشینی فاصله زیادی با روحیه زنان دارد و مردان در این زمینه موفق تراند؛ اما آینده بر مدار تکنولوژی می‌چرخد و هیچ کس قصد این را ندارد که از آینده جا بماند. در اینجا با 5 زن برنامه نویس و مخترع زبان برنامه نویسی آشنا می‌شوید.

آشنایی با زنان موفق برنامه نویس قرن

  1. خانم گریس هاپر (Grace Hopper)

خانم گریس هاپر یکی از اولین زنان موفق برنامه نویس قرن و عضو نیرو دریایی ارتش آمریکا بود. ایشان معتقد بودند که زبان‌های برنامه‌نویسی باید مثل زبان گفتار ساده و قابل فهم باشد و نقش مهمی در ایجاد یکی از زبان‌ های برنامه نویسی به نام COBOL(common Business-oriented language) داشته است. زبان COBOL در سال 1959 میلادی توسعه یافت و از این زبان در کارهای تجاری و مالی استفاده می‌کردند.

یک از زنان موفق برنامه نویس به نام Grace HopperGrace Hopper از دوران بچگی علاقه زیادی به دانستن جزئیات داشت و کنجکاوی او در حدی بود که ساعت کوکی خود را از هم جدا کرد تا نحوه کار کردن آن را متوجه شود. همین کنجکاوی‌ها باعث شد که او یکی از زنان موفق برنامه نویس قرن شناخته شود. هاپر می‌گوید اکثر مردم از تغییر می‌ترسند و دوست دارند همیشه کارها را با یک روش انجام دهند و این چیزی است که من همیشه با آن مبارزه می‌کنم.

 

 

 

 

  1. خانم سینتیا سالمون (Cynthia solomon)

زن موفق برنامه نویس به نام Cynthia solomonدر اواخر دهه 1960 میلادی محققان آمریکایی دنبال ایجاد زبانی برای کودکان بودند. زبانی که مبتنی بر کلمات باشد و در آن کمتر از عدد و نماد استفاده شود. خانم سینتیا یکی از این محققان بود و در زمینه هوش مصنوعی و زبان برنامه نویسیLips  فعالیت داشت.

او با استفاده کردن از این زبان توانست زبان جدیدی به نام Logo  اختراع کند که این زبان مبتنی بر گرافیک است و در آموزش برنامه نویسی کودکان استفاده می‌شد.

 
 
 
 
  1. خانم جین سمت (jean sammet)

یکی از زنان موفق برنامه نویس به نام jean sammetشرکت IMB در دهه 50 میلادی از زبانfortran  برای انجام محاسبات ریاضی و تحقیقی استفاده می‌کرد. این شرکت ریاضیدانی به نام جین سمت را استخدام کرد که بعد از حدود 10 سال خانم جین formac را در ادامه زبان fortarn اختراع کرد. توانایی‌های این زبان حل مسائل جبری بود و اولین زبانی بود که برای محاسبات ریاضیاتی پارامتری مورد استفاده قرار گرفت.

 
 
 
 
 
 
 
  1. خانم ادل گلدبرگ (َAdele Goldberg)

یکی از زنان برنامه نویس به نام Adele Goldbergیکی دیگر از زنان موفق برنامه نویس، خانم ادل گلدبرگ است و در دهه 70 میلادی به تیم توسه‌دهندگان small talk پیوست و نقش مهمی در ایجاد این زبان داشت. small talk زبانی بود که با هدف آسان کردن برنامه‌نویسی توسعه و ایجاد شد. این زبان، شی‌گرا و دینامیک می‌باشد و از ترکیب آن با زبان c در توسعه سیستم عامل ios استفاده شده است. یکی از زبان‌های شی‌گرایی، سی شارپ است و اگر قصد یادگیری این زبان را دارید می‌توانید دوره آموزش سی شارپ ما را استفاده کنید.

 
 
 
 
  1. خانم باربارا لیسکف (Barbara Liskov)

آخرین برنامه‌نویسی که به شما معرفی می‌کنیم و به عنوان یکی از زنان موفق برنامه نویس قرن شناخته شده است، خانم باربارا لیسکو است. یکی از تاثیر گذارترین زنان آمریکایی در حوزه کامپیوتر می‌باشد. باربارا سرپرستی گروهی از محققان را بر عهده داشت و توانستند زبانCLU  را اختراع کنند. او با این کار توانستد گامی بزرگ در جهت تحول توسعه زبان‌های برنامه‌نویسی بردارد.یکی دیگر از زنان موفق برنامه نویس به نام Barbara Liskov

با اختراع زبان CLU، مفاهیمی مانند انواع داده‌های انتزاعی و پیمایش را به برنامه نویسی وارد کند و در سال 2008 به خاطر فعالیت‌های خود و اختراع زبان‌های برنامه‌نویسی و شیوه‌هایی که باعث توسعه برنامه‌نویسی شی‌گرایی شدند، موفق به دریافت جایزه معتبر Turing Award شد.

 

 

 

 

 

کدام کشورها بهترین زنان برنامه نویس را دارد؟

تا اینجا با زنان موفق برنامه نویس قرن آشنا شدیم. می‌خواهیم لیستی از 10 کشوری که بهترین زنان برنامه نویس را دارد به شما معرفی کنیم. در این لیست روسیه در رتبه اول قرار دارد و آمریکا در این لیست وجود ندارد و رتبه 14 را به خود اختصاص داده است.لیست و رتبه بندی کشورهایی که بهترین زنان برنامه نویس را دارند

  1. روسیه
  2. ایتالیا
  3. لهستان
  4. چین
  5. فرانسه
  6. رومانی
  7. آلمان
  8. سنگاپور
  9. هند
  10. انگلستان

در ادامه این بحث در مورد دانشمندان برتر علوم کامپیوتر که هنوز زنده هستند صحبت می کنیم و به معرفی آنها می پردازیم که در بین این دانشمندان برتر، زنان دانشمند برتر هم وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید: الگوریتم برنامه نویسی چیست؟ کلیدی ترین نکات راجب به این موضوع را در این مقاله بخوانید.smiley

 

دانشمندان برتر علوم کامپیوتر

  • سوفیا ویلسون

خانم سوفیا ویلسون، دانشمند علوم کامپیوتری اهل بریتانیا می‌باشد و به عنوان طراح میکرو کامپیوتر آرکون شناخته شده است. در سال 2011 نام ویلسون به عنوان هشتمین زن تاثیر گذار در دنیای فناوری ثبت شد.

  • نیکولاس ویرت

نیکولاس ویرت طراح زبان پاسکال است و با زبان پاسکال شهرت پیدا کرد. البته به جز زبان پاسکال زبان‌های دیگری مثل: Algol w.Euler ،oberon ،oberon-2 ،oberon-7 کرده است.

  • کارل ساسنرا

کارل ساسنرا به عنوان برنامه‌نویس چند برنامگی کامپیوترهای شخصی شناخته شده است.

  • ریچارد استالمن

آقای استالمن در دنیای هکرها بهRSM  مشهور است و بنیان‌گذار بنیاد نرم‌افزار آزاد است. همچنین کمپین‌هایی برای آزادسازی نرم‌افزارها راه انداخته و موفق به دریافت 14عنوان دکترای افتخار گردیده است.دانشمندان برتر علوم کامپیوتر

  • راسموس لردورف

آقای لردورف یک برنامه‌نویس کانادایی است و به اسم خالق زبان اسکریپ نویسیphp  شناخته شده است. امروزه 34% از سایت‌های دنیا بر پایه زبانphp  اجرا می‌شوند. او در سال 2003 از طرف MIT نامش به عنوان نوع آورترین افراد جهان ثبت شد.

  • بیارنه استراس تروپ

بیارنه اهل دانمارک می‌باشد و دانشمند علوم کامپیوتر است و زبان c++ را طراحی کرده است. او در سال 2004 به عنوان یکی از اعضای آکادمی جهانی مهندسان انتخاب شد.

  • خیدو فان روسوم

آقای روسوم برنامه‌نویس کامپیوتر و اهل هلند است که او را به عنوان نویسنده برنامه‌نویسی پایتون می‌شناسند. از سال 2013 در شرکت گوگل کار می‌کند و بر روی پروژه Drop box  فعالیت دارد.

  • دونالد کنوت

آقای دونالد کنوت با اسم پدر تجزیه و طراحی الگوریتم مشهور است و او را با این عنوان می‌شناسند. دونالد کنوت یکی از اساتید بازنشسته علوم ریاضیات و کامپیوتر دانشگاه استنفورد می‌باشد و مجموعه کتاب‌های هنر برنامه‌نویسی رایانه را به چاپ رسانده است.

  • جان ریسگ

John Resig، کار آفرین مهندسی نرم‌افزار و توسعه‌دهنده jquery می‌باشد. آقای جان به عنوان نویسنده، برنامه‌نویس و وبلاگ‌نویس در شرکت موزیلا فعالیت کرده است. در حال حاضر در بخش توسعه نرم‌افزاری آکادمی khan  فعالیت دارد.

  • تیم برنرزلی

Tim Berners-Lee اهل بریتانیا و دانشمند علوم کامپیوتر است و در سال 1989، یک سیستم جدید برای مدیریت اطلاعات اختراع کرد که این اختراع شبکه جهانی وب ( html) نام دارد.

 

سخن آخر

با خواندن این مقاله، شما کاربران عزیز با زنان موفق برنامه نویس قرن و همچنین با دانشمندهای برتر علوم کامپیوتر آشنا شدید.

شاید این افراد مخترع زبان‌های سطح بالا مانند c  و یا جاوا نیستند که امروزه بیشتر برنامه‌نویسان از آن‌ها استفاد می‌کنند، اما این زبان‌های ساده تاثیر زیادی در هموار کردن مسیر برنامه‌نویسی و پیش نیاز زبان‌های سطح بالا بوده است.