سینتکس در برنامه نویسی چیست و چه مفهومی دارد؟

سینتکس در برنامه نویسی
تاریخ بروزرسانی : 25 فروردین 1400 | تعداد بازدید : 6807 | زمان خواندن مقاله : 10 دقیقه
پیرامون برنامه نویسی،

تا به حال به این فکر کرده‌اید که یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های زبان برنامه‌نویسی دقیقا چه چیزی است؟

ممکن است عامل‌های زیادی وجود داشته باشد که زبان‌های برنامه‌نویسی باهم تفاوت داشته باشند یکی از این عامل‌ها سینتکس آن زبان است، موضوع امروز این مقاله درباره سینتکس یا نحوه در برنامه‌نویسی می‌باشد در ادامه به مفهوم این موضوع میرسیم.


سینتکس در برنامه‌نویسی چیست؟

سینتکس در برنامه نویسی چیستبه شیوه قرار گرفتن صحیح کلمات در کنار یکدیگر به منظور ساختن جملاتی استاندارد در یک زبان برنامه‌نویسی است. به اصطلاح دستور زبانی است که با کمک آن جملاتی  ساخته می‌شود را syntax گفته می‌شود. برای بهتر فهمیدن این موضوع مثالی را بررسی می‌کنیم:

  1. خوشبختانه، رضا توانست ماشین بخرد

  2. رضا،خوشبختانه توانست ماشین بخرد

  3. رضا توانست خوشبختانه ماشین بخرد

با جابجا کردن کلمه خوشبختانه در جمله بالا سینتکس‌های مختلفی به وجود آمد که همه این جمله‌ها در زبان فارسی درست و قابل قبول هستند. تا اینجا تقریبا با مفهوم سینتکس آشنا شدیم در ادامه بیشتر این موضوع را بررسی می‌کنیم.

آشنایی بیشتر با مفهوم سینتکس در برنامه‌نویسی 

برنامه‌نویسی در واقع یک نوع زبان خصوصی و مختص دنیای کامپیوتر و دیجیتال است که در آن کلمات و عبارات در قالب کدها معنا و مفهوم پیدا می کنند و با ساختار منحصر به فرد آن زبان در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. همانطور که در دنیای واقعی زبان‌های مختلفی مثل فارسی، عربی، انگلیسی و ... برای برقراری ارتباط وجود دارد. در دنیای کامپیوتر هم زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی وجود دارند که از هرکدام از آنها برای توسعه نرم افزارها، اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌ها استفاده می‌شود.

زبان برنامه‌نویسی مجموعه‌ای از کارکترها می‌باشد و در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که توسط کامپایلر یا مفسر به کدهای باینری تبدیل شوند و عملی را در کامپیوتر انجام دهند.

آشنایی با مفهوم سینتکس در برنامه نویسی

سینتکس یا نحوه در برنامه‌نویسی فرم نوشتن آن را مشخص می‌کند و هنگامی که یک قسمت از کد زبان برنامه‌نویسی مشکلی از نظر نحوه قرار گرفتن کلمات و عبارات در کنار یکدیگر به وجود آید و با قوانین نگارشی مطابقت نداشته باشد Syntax Error رخ می‌دهد.

بطور مثال در زبان فارسی جمله رضا خوب است از نظر نگارشی درست است، اما جمله رضا است خوب دارای اشکال نحوه‌ی است به دلیل اینکه طبق قوانین زبان فارسی فعل در آخر جمله قرار می‌گیرد.

سینتکس یا نحوه فقط  قوانین قرار گرفتن درست  کلمات در کنار یکدیگر را مشخص می‌کند و کاری به معنای آن ندارد مثلا جمله رضا سیب است از نظر سینتکس درست است ولی از نظر معنایی مشکل دارد که قوانینی در این خصوص وجود دارد به نام Semantic (قوانین معنایی) و معنایی یک عبارت یا دستور را مشخص می‌کند. زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف مانند: پایتون، جاوا، سی شارپ و php  هرکدام سینتکس مربوط به خود را دارند.

کلام آخر با شما:

امیدوارم که با مفهوم سینتکس در برنامه‌نویسی به خوبی آشنا شده باشید، شما اگر قصد شروع یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی هستید قبل از اینکه زبان برنامه‌نویسی را انتخاب کنید باید یکسری مراحل را انجام بدهید و بعد به سراغ برنامه‌نویسی بروید.

اولین قدمی که در این راه برمیدارید آموزش الگوریتم و حل مسئله می‌باشد که با یادگیری این موضوع به شما در شروع آموزش برنامه‌‌نویسی و همچنین برنامه‌نویس شدن کمک بسیار زیادی می‌کند.