بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع در هر بازه سنی کدام است؟

بهترین زبان های برنامه نویسی برای شروع
تاریخ بروزرسانی : 21 آبان 1402 | تعداد بازدید : 533 | زمان خواندن مقاله : 10 دقیقه
پیرامون برنامه نویسی،

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع کدام است؟ 

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع چیست؟ این سوال از جمله پرسش های متداولی به حساب می آید که افراد علاقه مند و تازه وارد در دنیای برنامه نویسی با آن مواجه می شوند. به صورت کلی، معرفی یک زبان به عنوان برترین زبان برنامه نویسی کار راحتی به حساب نمی آید. متغیر های زیادی وجود دارند که پروسه انتخاب بهترین زبان های برنامه نویسی را تحت تاثیر خود قرار می دهند. یک زبان برنامه نویسی خوب هم باید روند یادگیری ساده ای داشته باشد و هم باید همه اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان قرار دهد. 

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع چیست؟
 

 

خیلی از افراد بدون تفکر و تحقیق، پایتون را به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی معرفی می کنند ولی آیا در واقعیت هم یادگیری پایتون برای شروع نتایج مطلوبی را به همراه دارد؟ سی پلاس پلاس، جاوا، جاوا اسکریپت و پایتون از جمله مهم ترین گزینه هایی به حساب می آیند که در این زمینه تعریف می شوند. با ما در ادامه همراه شوید تا بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی را بررسی کنیم. 

بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی چیست؟ 

بیایید خیلی خلاصه به این سوال پاسخ دهیم: بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع چیست؟ هر متخصصی در این زمینه یک پاسخ خاص دارد. برخی از افراد معتقد هستند که زبان های ساده ای همچون پایتون بهترین گزینه به حساب می آیند و برخی از افراد هم بر این باور هستند که زبان های دشوار تفکر الگوریتمی را به درستی منتقل می نمایند. هیچکدام از این دو پاسخ صحیح نمی باشد! بهترین زبانی که شما باید آن را فرا گیرید، به حوزه فعالیتی مد نظرتان بستگی دارد. مسلما شما نمی توانید از سی پلاس پلاس برای توسعه اندروید و آی او اس استفاده کنید!

قبل از اقدام برای ورود به دنیای برنامه نویسی، شما باید علایق و نیاز های ذهنی خود را مورد بررسی قرار دهید. خیلی از افراد تفکر خلاقانه دارند و می توانند عناصر مختلف را به زیبایی مورد استفاده قرار دهند. در این شرایط توسعه بک اند برای آن ها مناسب نمی باشد. چنین افرادی باید به سراغ فرانت اند بروند. این در حالی است که برخی از افراد تفکر منطقی داشته و الگوریتم های مختلف را به راحتی درک می کنند. اینجاست که فعالیت به عنوان توسعه دهنده بک اند یا دانشمند داده همواره نتایج مطلوبی را برایشان به همراه دارد. پس بهتر است قبل از اقدام برای انتخاب یک زبان برنامه نویسی، در ابتدا با یک کارشناس یا مشاور صحبت کنید. 

آشنایی با بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع

پیش نیاز های انتخاب بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی

شاید شما هم از خود می پرسید که مهم ترین پیش نیاز های ضروری برای یادگیری برنامه نویسی کدام اند؟ دنیای برنامه نویسی یک جهان گسترده است و عناصر زیادی را به همراه دارد. مهم ترین و اولین شرط ورود به دنیای برنامه نویسی، علاقه است. اگر شما به این مبحث علاقه ای نداشته باشید، احتمال این که با چالش های گسترده مواجه شوید بالا می رود. به خاطر داشته باشید که برنامه نویسی به جای جسم، ذهن شما را درگیر می کند. خیلی از افراد به دنبال فعالیت در این زمینه هستند تا یک کار اداری با حقوق خوب داشته باشند. مشغله های ذهنی که این حوزه برایتان ایجاد می کند، میزان خستگی ذهنی را تا حد قابل توجهی بالا خواهد برد. در لیست زیر شما می توانید چند مورد از مهم ترین پیش نیاز های یادگیری برنامه نویسی را مشاهده نمایید. 

  • علاقه: هرچه میزان علاقه شما به این مبحث بالا رود، احتمال موفقیتتان هم بیشتر می شود. 
  • انتخاب مسیر یادگیری: همانطور که گفتیم برنامه نویسی مباحث زیادی را در خود جای داده است. شما باید بهترین مسیر یادگیری را برای خود انتخاب نمایید. 
  • وقت کافی: بدون داشتن وقت کافی، امکان یادگیری مباحث پیچیده و دشوار وجود ندارد. 
  • تمرین: برای ورود به دنیای برنامه نویسی شما لزوما باید مقداری از وقت روزانه خود را صرف تمرین مباحث مختلف نمایید. 

تفاوت های موجود میان بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی و بهترین زبان علامت گذاری

دیگر مسئله ای که قبل از انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع آن را باید مد نظر خود قرار دهیم، به تفاوت زبان های برنامه نویسی و علامت گذاری اشاره دارد. خیلی از افراد تفاوت موجود میان این دو مفهوم را درک نکرده و آن ها را یکسان می دانند. این تفکر اشتباه است. میان زبان های برنامه نویسی و علامت گذاری، تفاوت های زیادی وجود دارد. یک زبان برنامه نویسی به گونه ای طراحی شده تا یک عملیات منطقی یا یک پردازش خاص را پشت سر بگذارد. 

این در حالی است که زبان های علامت گذاری یا نشانه گذاری به کاربران اجازه می دهد تا صفحات مختلفی را ایجاد و آنها را ویرایش نمایند. از جمله متداول ترین زبان های علامت گذاری می توان به XML، Html و Css اشاره کرد. علاقه مندان به دنیای وب نمی توانند تنها با یادگیری زبان های علامت گذاری فعالیت خود را شروع کنند. آن ها لزوما باید در کنار زبان های علامت گذاری، نسبت به یادگیری زبان های برنامه نویسی هم اقدام نمایند. عدم توجه به این مسئله چالش های گسترده ای را برایشان ایجاد خواهد کرد. 

شروع برنامه نویسی با اسکرچ

بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی کودکان و نوجوانان، Scratch است. امروزه کمتر کسی پیدا می شود که با این زبان محبوب و خاص آشنایی داشته باشد. این زبان برنامه نویسی برای اولین بار در سال 2003 و توسط دانشگاه MIT توسعه یافت. هدف اصلی کارشناسان از ایجاد این زبان برنامه نویسی، راه اندازی یک سیستم مطلوب برای شروع آموزش کودکان بود. این زبان سطح بالا بیشتر به عنوان یک ابزار آموزشی مخصوص کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. گروه سنی هدف این زبان برنامه نویسی کودکانی است که در بازه 8 تا 12 سالگی قرار گرفته اند. موتور پردازش این زبان به کاربران اجازه می دهد تا خروجی های خود را در قالب EXE، HTML و برنامه های اندرویدی دریافت نمایند. 

یکی از مهم ترین ویژگی های این زبان برنامه نویسی به ساختار ساده اش اشاره دارد. در این زبان، کودکان خیلی با مباحث پیچیده تر دنیای برنامه نویسی سرو کار نداشته و به صورت مستقیم مباحث ساده را در قالب الگوریتم فرا می گیرند. این مسئله به تنظیم کردن ساختار ذهنی آن ها کمک می کند. جالب است بدانید که رابط کاربری Scratch همواره در حال ساده تر شدن بوده و به کاربران اجازه می دهد تا بر اساس علایق خود نسبت به شخصی سازی آن اقدام نمایند. لازم به ذکر است که ابزار های خاصی همچون اسکرچ همواره در دانشگاه ها و موسسات خارجی به دانش آموزان ارائه می شود. 

برای استفاده از ابزار های خاصی همچون اسکرچ شما لزوما باید در دوره های آموزشی حرفه ای شرکت نمایید. استفاده از بهترین دوره های آموزش مخصوص اسکرچ به شما اجازه می دهد تا همه اطلاعات مورد نیاز خود را در بهترین حالت ممکن قرا گیرید. لازم به ذکر است که اسکرچ معمولا برای ساخت بازی مورد استفاده قرار گرفته و شما نمی توانید برنامه های هوشمند یا خاص را با استفاده از این ابزار طراحی کنید. 

اسکرچ- بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع کودکان

بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی HTML و CSS

سادگی بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی اهمیت زیادی دارد. نوجوانان و جوانان می توانند با استفاده از این دو زبان وارد دنیای برنامه نویسی شوند. Html و Css، در دسته زبان های علامت گذاری قرار می گیرند. بدون استفاده از این دو زبان، امکان ایجاد صفحات اینترنتی وجود ندارد. Html و Css به گونه ای طراحی شده اند تا برای افراد نوجوان و جوان بازدهی مطلوبی را به همراه داشته باشند. با استفاده از این دو زبان شما می توانید نحوه ایجاد صفحات استاتیک وب و طراحی آنها را فرا گیرید. HTML مخفف شدهHyper Text Markup Language و CSS مخفف شده Cascading Style Sheets می باشد. اگر شما در بهترین دوره های آموزشی شرکت کنید و همه مباحث مورد نیاز را به درستی فرا گیرید، می توانید خیلی راحت وارد دنیای طراحی وب شوید. 

آموزش html css

جالب است بدانید که زبان های خاصی همچون HTML و CSS می توانند دریچه ای فوق العاده برای ورود به دنیای وب به حساب بیایند. البته که بدون یادگیری این موارد، امکان کار با تکنولوژی های پیچیده تر دنیای وب همچون جاوا اسکریپت یا پی اچ پی وجود ندارد. html و Css نوعی مکمل برای یکدیگر هستند. html برای ایجاد اسکلت یک صفحه و Css برای طراحی آن مورد استفاده قرار می گیرد. همین مسئله هم باعث شده تا مدرسان این دو زبان را همراه با یکدیگر تدریس نمایند. 

html و css بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع

شروع برنامه نویسی با پایتون

پایتون یک زبان برنامه نویسی عمومی و شی گرا است که طی چند سال اخیر به عنوان بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی شناخته شده است. به نظر شما علت این امر چیست؟ توسعه دهندگان همواره به دنبال استفاده از یک زبان ساده هستند که مباحث سخت را در ساده ترین حالت ممکن پیاده سازی نماید. متاسفانه این مسئله از نظر ذهنی روی برنامه نویسان تاثیر گذار بوده و جلوی تفکر الگوریتمی آنها را به صورت کامل می گیرد. دستور زبان پایتون ساده بوده و کاربران تازه وارد هم با آن ارتباط خوبی برقرار می کنند. 

آموزش پایتون

به خاطر داشته باشید که زبان های خاصی همچون پایتون هم برای توسعه بک اند کاربرد دارند و هم می توانند برای هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گیرند. هر دو این مباحث پیچیدگی زیادی داشته و به درک عمیقی از ریاضیات نیاز خواهند داشت. پس قبل از اقدام برای یادگیری پایتون شما باید مطمئن شوید که آمادگی تجزیه و تحلیل مباحث ریاضیاتی را دارید. 

پایتون، بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی

مزایا و معایب موارد معرفی شده به عنوان بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی

آمار بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری

در نهایت، بیایید به مزایا و معایب زبان های معرفی شده بپردازیم. هر کدام از موارد معرفی شده به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع، یک سری مزایا و معایب خاص را در خود جای داده اند. در جدول زیر شما می توانید مزایا و معایب هر کدام از این موارد را مشاهده نمایید. این اطلاعات به شما در تصمیم گیری کمک خواهند کرد. 

نام زبان مزایا معایب
پایتون
  • ساده بودن
  • یادگیری سریع
  • کتابخانه های گسترده
  • قابلیت توسعه
  • کارایی بیشتر نسبت به سایر زبان ها
  • شی گرا
  • رایگان و متن باز
  • مفسری
  • محدودیت سرعت
  • ضعف در محاسبات موبایل و مرورگرها 
  • محدودیت های طراحی
اسکرچ
  • ساده بودن
  • یادگیری سریع
  • کاربردی بودن
  • بهترین گزینه برای آموزش به کودکان 
  • شروع یادگیری بدون دانش قبلی
  • فقط برای بازی سازی کاربرد دارد
  • پیرو الگوریتم نیست
  • از کدنویسی تکراری استفاده می کند
  • فقدان ویژگی کد نویسی پیشرفته
  • عدم پشتیبانی از پروژه های 3D 
  • دیگران می توانند کار شما را برای خود کنند 
HTML و CSS
  • یادگیری سریع
  • ساده بودن
  • ورود به دنیای طراحی سایت
  • امکان ایجاد صفحات وب جذاب
  • استفاده و تحلیل آسان
  • این موارد زبان برنامه نویسی نبوده و در دسته زبان های علامت گذاری قرار می گیرند
  • برای ایجاد یک صفحه وب با HTML و CSS باید کد های زیادی بنویسید
  • HTML به تنهایی برای ایجاد وب سایت های بصری جذاب کافی نیست

 

کلام آخر

همانطور که در این صفحه مشاهده کردید، موارد زیادی هستند که می توانند به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع معرفی شوند. اگر شما به دنبال یادگیری یک زبان ساده و راحت هستید، پایتون گزینه مناسبی به حساب می آید. اگر به دنیال آموزش برنامه نویسی برای سنین پایین تر هستید، پیشنهاد ما اسکرچ است و اگر می خواهید به ساده ترین شکل ممکن پا به دنیای برنامه نویسان بگذارید، HTML و CSS مناسب شما است. 

پس برای انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی، شما می توانید همین الان از منو بالای صفحه استفاده کنید و بیش از پیش با دوره های درسمن آشنا شوید. اگر در مرحله شروع برنامه نویسی هستید و نمی دانید کدام زبان مناسب شما است و به چه حوزه ای باید وارد شوید، پس همین الان یک کامنت بگذارید. 

سوالات متداول

آینده شغلی کدام زبان برنامه نویسی بهتر است؟  

همه موارد معرفی شده در این مطلب آینده شغلی مطلوبی را در خود جای داده اند. 

پر سود ترین رشته برنامه نویسی چیست؟

توسعه دهندگان طراحان سایت، برنامه نویسان بک اند و در نهایت فول استک کاران بیشتر از سایر کارشناسان فعال در این زمینه دستمزد دریافت می کنند. 

برای یادگیری برنامه نویسی چقدر باید ریاضی بلد باشیم؟

آشنایی با جبر و مباحث پایه ای ریاضی برای همه برنامه نویسان یک مسئله ضروری به حساب می آید. این محاسبات در حوزه هوش مصنوعی بیشتر هم می شوند. اما این اطمینان را به شما می دهیم که بدون دانش ریاضی هم می تواند یادگیری برنامه نویسی را شروع کنید. 

سریع ترین روش یادگیری برنامه نویسی کدام است؟

برای یادگیری برنامه نویسی در بهترین  و سریع ترین حالت ممکن، می توانید از ویدیو های آموزشی رایگانی که در سایت درسمن وجود دارد، استفاده کنید. 

بهترین دوره های آموزش برنامه نویسی را از چه طریقی می توان یافت؟

برای ورود به دنیای برنامه نویسی، شما می توانید از دوره های پایتون، اسکرچ و html, css مجموعه درسمن استفاده کنید. از نظر کیفیتی این دوره ها ویژگی های مثبت زیادی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم به صفحات این دوره ها مراجعه کنید.