uwp چیست؟ یک پلتفرم جهانی ویندوز از مایکروسافت

uwp چیست
تاریخ بروزرسانی : 26 مرداد 1399 | تعداد بازدید : 5207 | زمان خواندن مقاله : 5 دقیقه
پیرامون برنامه نویسی،

سلام خدمت همه علاقه‌مندان به یادگیری؛ بنده کارمند شرکت مایرکوسافت با داشتن چند سال سابقه کاری می‌خواهم امروز درباره uwp چیست با شما صحبت کنم. این تکنولوژی یکی از خلاقیت‌های این شرکت است که با تکمیل آن، تحول بزرگی در علم نرم‌افزار و کامپیوتر  رقم خواهد خورد. شاید با خود تصور می‌کردید مایکروسافت این هیولای نرم‌افزار چُرتش گرفته و کار خاصی انجام نمی‌دهد؛ اما دیدیم که اینگونه نیست و با پروژه (uwp (Universal Windows Platform خود، قدرتش را یکبار دیگر به جهان یادآوری خواهد کرد.

uwp چیست:

uwp چیستاین تکنولوژی در سال 2015 معرفی شد و توانایی اجرا شدن روی تمامی دستگاه‌ها که دارای ویندوز 10 هستند را دارد مانند کامپیوتر های شخصی، تلفن همراه، تبلت، ایکس باکس وان و .... . برای این کار برنامه‌نویس‌ها فقط یکبار کد نویسی می‌کنند و خروجی‌های مختلف برای انواع پردازنده‌ها از قبیل x86 ،x64 و ARM دریافت می‌کنند و برای نشر آن، فروشگاه مایکروسافت که داخل ویندوز 10 وجود دارد، ایجاد شد.

 

تا کنون بیش از 700 میلیون کاربر در سرتاسر جهان از ویندوز 10 استفاده می‌کنند، یعنی هر نرم‌افزار uwp که داخل فروشگاه مایکروسافت منتشر شده در مقابل 700 میلیون کاربر قرار گرفته است.

البته این را بدانید uwp برای اولین بار در ویندوز 8 به عنوان Runtime (ران تایم) ویندوز معرفی شد و بعد در ویندوز 10 پیشرفت‌های چشمگیری کرد. بنابراین uwp یک پلتفرم همه منظوره برای ویندوز می‌باشد و این امکان را برای برنامه‌نویس فراهم می‌کند تا نرم‌افزارهای ویندوز را طوری طراحی کند که بدون هیج تغییری در چند دستگاه ویندوزی مختلف قابل اجرا باشد. یعنی فقط اندازه و چیدمان عناصر برنامه تغییر می‌کند نه امکانات نرم‌افزار در همه دستگاه‌ها.

مزایا uwp چیست:

خب بعد از تعریف uwp، نوبت به بیان مزایای این تکنولوژی می‌رسیم.مزایای uwp چیست

  • انجام برنامه نویسی براساس خانواده دستگاه نه سیستم عامل 

وقتی یک نرم‌افزار برای یک خانواده دستگاه نوشته می‌شود، دیگر موقع اجرای برنامه مشکلی پیش نمی‌آید. مزیت این نوع برنامه‌نویسی این است که APIها، مشخصات و رفتارهای مربوط به خانواده دستگاه را تشخیص دهد. در ویندوز استور هم می‌تواند تشخیص دهد، نرم افزار مورد نظر روی چه دستگاه‌هایی نصب و اجرا می‌شود.

  • پکیج شدن این نرم افزار با فرمت .Appx

برنامه‌هایی با فرمت .appx قابلیت نصب روی نسخه دسکتاپ و ویندوزفون را دارند که در ویندوزفون از نسخه 8.1 به بالا پشتیبانی می‌شود.

  • یک مرکز خرید و دانلود برنامه به نام استور برای تمامی دستگاه‌ها

نرم‌افزارهای ویندوز 10 در یک استور آپلود می‌شوند و برنامه‌نویس تعیین می‌کند که نرم‌افزار برای همه یا فقط چند خانواده دستگاه در دسترس باشد. همچنین می‌توانند برنامه‌هایی که برای ویندوز نوشته و منتشر کردند را در یک مکان مدیریت کنند.

  • دارا بودن کیت‌های اضافی توسعه نرم‌افزار

به برنامه‌نویس این امکان را می‌دهد تا APIهای خاصی را برای یک خانواده مشخصی از دستگاه بسازد و در نرم‌افزار یونیورسال (uwp) از آنها استفاده کند.

  • داشتن قابلیت طراحی واکنش گرا

در واقع برنامه‌های یونیورسال خودشان اندازه نمایشگر را تشخیص می‌دهند و اندازه و چیدمان همه عناصر گرافیکی را به طور اتومات براساس اندازه نمایشگر دستگاه تنظیم می‌کنند.

روش تعامل برنامه uwp (یونیورسال) با کاربر:


روش تعامل برنامه uwp  با کاربرروش‌هایی که در ادامه بیان می کنیم روش‌های مختلفی از تعامل با کاربر هستند که اطلاعات را به نمایش میگذارند.

  • Push notifications

امکانی فراهم می‌شود که نرم‌افزار یونیورسال بتواند یک پیام از سرور دریافت و به کاربر نمایش دهد. مثلا اگر نسخه جدید آن در ویندوز استور منتشر شود به کاربر اطلاع‌رسانی می‌کند.

  • Action center

در این بخش پیام و یا سوال‌های تعاملی مربوط به برنامه نمایش داده می‌شود که کاربر می‌تواند در این قسمت پیام‌ها را مدیریت کند و در سمت راست صفحه قرار دارد.

  • Background execution

می‌تواند در پس‌زمینه پردازش‌های ویندوز 10 قرار گیرد تا هر وقت که لازم شد کاربر دوباره به آن مراجعه کند و به کار خود ادامه دهد.

مطلب آخر:

خب دوستان به پایان مقاله uwp چیست، رسیدم؛ امیدوارم مطالب برای شما عزیزان جذاب و مورد قبول بوده باشد اما به عنوان نکته پایانی میخواهم بگویم که مایکروسافت قرار است برنامه‌های آفیس خود را یونیورسال کند که مسلما کار بسیاری از افراد راه می‌افتد. برنامه‌هایی چون: Alarm Clock ،3D Builder ،Camera، کورتانا، Calendar نمونه‌هایی از برنامه یونیورسال در ویندوز 10 هستند.

uwp چیست

اگر قصد ساخت یک برنامه‌نویسی یونیور سال را دارید، می‌توانید با آموزش سی شارپ این زبان دوست داشتنی و یا حتی  VB و C++ و JavaSqript این کار را انجام دهید. البته این زبان‌ها برای نوشتن منطق برنامه به کار می‌روند. برای رابط کاربری، زبان Xaml در نظر گرفته شده است چرا که امکانات فوق العاده‌ای را در طراحی رابط کاربری به وجود آورده است که اگر کسی مقدار کمی با آن کار کند متوجه امتیازاتش می‌شود. همچنین معماری این تکنولوژی شباهت بسیاری به Wpf دارد که از محیط ویژوال استودیو می‌توانید برای اینکار استفاده کنید.

کافیست روی گزینه wpf چیست، کلیک کنید تا درباره کاربردها و خصوصیات آن بیشتر بدانید.


کلمات کلیدی :
سی شارپ