20 مورد از پر فروش ترین کتاب های هوش مصنوعی در دنیا

پر فروش ترین کتاب های هوش مصنوعی در دنیا
تاریخ بروزرسانی : 13 مهر 1402 | تعداد بازدید : 2114 | زمان خواندن مقاله : 12 دقیقه
هوش مصنوعی،

20 مورد از بهترین کتاب های هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یکی از موضوعات غالب در دنیای فناوری است که پیچیدگی ها و جذابیت های خاص خودش را دارد. تقریبا در هر صنعتی که جستجو می کنید، ردی از هوش مصنوعی را می بینید، چرا که این علم طیف وسیعی از کاربرد ها را شامل می شود. همین عامل هم موجب شده تا افراد زیادی علاقه مند به یادگیری این دانش باشند. منابع مختلفی برای یادگیری وجود دارد که یکی از آن ها؛ کتاب است. تاکنون کتاب های هوش مصنوعی زیادی به قلم نگارش در آمده است.

این کتاب ها می توانند شما را به سرزمین عجایب هوش مصنوعی ببرند و بگویند که هوش مصنوعی دقیقا چیست، چه کاربرد هایی دارد و چگونه دنیا را تحت تاثیر خودش قرار داده است. در پایان این مطالب، پس از اتمام معرفی کتاب ها نیز برای طرفداران هزار آتیشه هوش مصنوعی یک مطلب ویژه آماده کرده ایم که اگر بخواهید هوش مصنوعی را  به طور جدی دنبال کنید و به یک متخصص هوش مصنوعی تبدیل شوید، باید چه کاری انجام دهید. حالا که دل تو دلتون نیست که این کتاب ها رو بشناسید، ما هم بدون درنگ معرفی رو شروع می کنیم. 

معرفی برترین کتاب های هوش مصنوعی در دنیا 

معرفی برترین کتاب های هوش مصنوعی

همه شما دوستان به این قضیه باور دارید که کتاب ها بهترین منابع جانبی برای یادگیری هستند. کتاب ها می توانند ریز ترین جزئیات را به بهترین شکل ممکن در اختیار شما قرار دهند. این قضایا درباره هوش مصنوعی نیز صدق می کند و کتاب ها می توانند به بهترین شکل کمک کنند تا مفاهیم دشوار هوش مصنوعی به راحتی آب خوردن شود. در ادامه فهرستی از بهترین کتاب های هوش مصنوعی را در اختیارتان قرار می دهیم تا بتوانید با خیالی آسوده از بین آن ها انتخاب کنید. 

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (Artificial Intelligence and Machine Learning)

کتاب Artificial Intelligence and Machine Learning در سال 2014  توسط Vinod Chandra S. S  و Anand Hareendran S نوشته و منتشر شد. این کتاب بهترین گزینه برای افرادی است که می خواهند هوش مصنوعی را به صورت آکادمیک یاد بگیرند. اگر دانشجوی هوش مصنوعی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا هستید، پس مطالعه این کتاب را در اولویت قرار دهید. این کتاب به گونه ای تهیه و تدوین شده است که خوانندگان آن می توانند مفاهیم هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ را به آسانی متوجه شوند و یاد بگیرند. 

این کتاب مقدمه ای کاملا جذاب دارد که در آن چندین مثال پیرامون هوش مصنوعی گنجانده شده است که موجب شده است یادگیری هوش مصنوعی راحت تر شود. در این کتاب به تکنیک های مختلفی چون جستجوی اکتشافی، بازی، نمایش دانش و خوشه بندی نیز مورد بحث قرار گرفته است. اگر به دنبال مرجعی هستید که تمام الگوریتم های هوش مصنوعی را به صورت مجزا و تمام و کمال بررسی کرده باشد، ما این کتاب را پیشنهاد می دهیم. این کتاب به عنوان بهترین کتاب هوش مصنوعی در سال 2023 معرفی شده است.

کتاب هوش مصنوعی و یادگیری ماشین لرنینگ

 

آموزش هوش مصنوعی

هوش مصنوعی، رویکردی مدرن (Artificial Intelligence–A Modern Approach)

کتاب هوش مصنوعی، رویکردی مدرن حاصل یک کار گروهی است که توسط StJohn D. Kelleher، Brian Mac Namee، Aoife D’Arcyuart Russell و Peter Norvig نوشته شده است. این کتاب خیلی جدید نیست و آخرین نسخه آن مربوط به سال 2010 است. با این حال، محتوای آن به گونه ای نگارش شده است که بعد از گذشت این همه مدت همچنان به عنوان یک مرجع از آن استفاده می شود. 

نویسندگان این کتاب سعی خود را بر این گذاشته اند تا هوش مصنوعی را که شامل منطق، ریاضی و آمار و احتمال است، کشف کنند و به درون جعبه سیاه هوش مصنوعی نفوذ کنند. ادراک، استدلال، یادگیری و عمل، از دستگاه های میکروالکترونیک گرفته تا کاوشگران سیاره ای روباتیک در این کتاب بررسی و تحلیل شده اند. آغاز این کتاب با مقدمه ای درباره ماهیت هوش مصنوعی و مبانی اولیه ای است که هر علاقه مند به هوش مصنوعی باید آن ها را بداند. اگر می خواهید تمام مفاهیم هوش مصنوعی را به گونه ای بیاموزید که هرگز آن ها را فراموش نکنید، پس لازم است که این کتاب را بخوانید. 

کتاب هوش مصنوعی، رویکردی مدرن (چاپ سوم)

انسان بودن در عصر هوش مصنوعی (Life 3.0 Being Human in the Age of Artificial Intelligence)

کتاب انسان بودن در عصر هوش مصنوعی نوشته Max Tegmark است که در سال 2017 منتشر شد و یکی از بهترین کتاب های هوش مصنوعی است. انسان ها در آغاز یک دوره جدید هستند که در آن هوش مصنوعی جنگ، جنایت، قانون، کار و حتی جامعه و افراد را نیز تحت تاثیر قرار داده و متحول می کند. هوش حتی باعث شده تا دید انسان ها نسبت به واقعیت به کلی تغییر کند و آنچه که زمانی در داستان های علمی و تخیلی دیده می شد، به سرعت به واقعیت تبدیل شود. 

هوش مصنوعی این توانایی را دارد که آینده همه انسان ها را تغییر دهد و این قضیه را هیچ کس به اندازه مکس تگمارک، بنیان گذار موسسه آینده زندگی و استاد دانشگاه MIT به این جریان کمک نکرده است. خواندن این کتاب شما را با پیشرفته ترین فناوری های وابسته به هوش مصنوعی آشنا می کند و به شما کمک می کند تا مراحل بعدی تکامل زندگی بشر را کشف کنید. این کتاب همچنین به این موضوع پرداخته است که چگونه می توان بدون بیکار کردن افراد از اتوماسیون سود برد. از دیگر مطالبی که در این کتاب گنجانده شده است می توان به چگونگی استفاده از هوش مصنوعی بدون شکست یا هک شدن، اشاره کرد. 

کتاب انسان بودن در عصر هوش مصنوعی
 

هوش مصنوعی، یک رویکرد مدرن (ویرایش سوم) (Artificial Intelligence- A Modern Approach (3rd edition))

کتاب هوش مصنوعی، یک رویکرد مدرن نوشته Peter Norvig و Stuart Russel است که اولین نسخه آن در سال 2003 نوشته شده است، اما از آنجایی که هوش مصنوعی از آن زمان تاکنون پیشرفت های زیادی داشته است، باعث شد تا این کتاب برای سومین بار در سال 2016 ویرایش شود. در این کتاب به معرفی کاربرد های هوش مصنوعی و استفاده گسترده از ترجمه ماشینی، تشخیص گفتار عملی، وسایل نقلیه خودران و ربات های خانگی پرداخته شده است. علاوه بر این موارد؛ موضوعات مهم دیگری چون یادگیری ماشین، استدلال احتمالی و بینایی کامپیوتر نیز در این کتاب گنجانده شده است. 

کتاب هوش مصنوعی رویکریدی نوین
 

موتور های هوش مصنوعی (Artificial Intelligence Engines)

یکی دیگر از بهترین کتاب های یادگیری هوش مصنوعی، کتاب موتور های هوش مصنوعی است. این کتاب  نوشته James V Stone است و در سال 2019 منتشر شده است. یکی از مباحثی که به طور کامل در این کتاب معرفی شده است، مبحث یادگیری شبکه های عصبی و آنالیز های گسترده ریاضی است. شبکه های عصبی تاریخی و شبکه های عصبی عمیق نیز از دیگر مباحث مهم کتاب موتور های هوش مصنوعی است. 

پس از مطالعه این کتاب تجربه عملی کار با شبکه های عصبی را که با استفاده از برنامه های رایانه ای آنلاین را می آموزید. قطعا این سوال برای شما ایجاد شده است که این کتاب مناسب چه افرادی است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این کتاب مقدمه ای بر موتور های الگوریتمی هوش مصنوعی مدرن است که با زبانی بسیار ساده و با استفاده از یک واژه نامه جامع مطالب مربوط به هوش مصنوعی و یادگیری عمیق را آموزش می دهد. 


کتاب موتور های هوش مصنوعی

اولین دوره هوش مصنوعی (A First Course in Artificial Intelligence)

کتاب اولین دوره در هوش مصنوعی، کتاب بعدی است که قصد معرفی آن را داریم. این کتاب نوشته Deepak Khemani است و در سال 2008 به بازار آمده است. کتاب اولین دوره هوش مصنوعی، مقدمه ای بر هوش مصنوعی است که رویکرد پایین به بالا را برای حل مسائل استفاده کرده است. از جذاب ترین مباحثی که در این کتاب آورده شده است، می توان به رویکرد سنتی و مدرن برای حل مشکلات اشاره کرد که در بین آن ها جستجو تابو و جستجو پرتو نیز پوشش داده شده است. 

این کتاب تنها برای خواندن و یادگرفتن نیست. بلکه این ظرفیت را دارد که تبدیل به یک تفریح سرگرم کننده شود که علت آن نیز توضیحات ساده ای است که برای ایده ها داده است و همین طور مثال های فراوان، تصاویر و تفسیر های که بسیار جذابی و خواندنی است که در آن گنجانده شده است. 
 

کتاب اولین دوره هوش مصنوعی

یادگیری ماشین در R و پایتون (Machine Learning (in Python and R) For Dummies)

کتاب یادگیری ماشین در پایتون و R  یکی از شناخته شده ترین کتاب های یادگیری هوش مصنوعی در سطح دنیا است. این کتاب در سال 2016 توسط John Paul Mueller و Luca Massaron نوشته شده است. اگر علاقه مند به یادگیری ماشین هستید و می خواهید این کار را با یک منبع قابل اطمینان اجام دهید، پیشنهاد ما این کتاب است. 

این کتاب یک نقطه ورود عالی برای تمام افرادی است که علاقه مند به ماشین لرنینگ هستند و می خواهند از آن در دنیای واقعی استفاده کنند تا مشکلات موجود را حل کنند. با خواندن این کتاب درک و پیاده سازی ماشین لرنینگ به شدت آسان می شود. از جمله مباحثی که در این کتاب آورده شده است می توان به نحوه استفاده از ماشین لرنینگ در زندگی روزمره، نحوه اجرای کار هایی که الگو محور هستند و همچنین تجزیه و تحلیل داده ها است. کد هایی که در این کتاب آورده شده است به دو زبان پایتون و R است که پایتون با استفاده از Anaconda و R با استفاده از R Studio پیاده سازی می شود. 

کتاب یادگیری ماشین با پایتون و R
 

هوش مصنوعی در بهداشت و درمان (Artificial Intelligence in Healthcare)

کتاب هوش مصنوعی در بهداشت و درمان نوشته دکتر است Parag Suresh Mahajan است که در سال 2018 منتشر شد. این کتاب یکی از کاربردی ترین کتاب های هوش مصنوعی است که به مراقبت های پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی صحبت می کند. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم نویسنده در این کتاب درباره این موضوع صحبت می کند که هوش مصنوعی چگونه می تواند بخش مراقبت های بهداشتی و پزشکی را متحول کند. 

از دیگر موارد گفته شده در این کتاب می توان به نگرانی های اخلاقی در مورد هوش مصنوعی و استفاده از آن در حوزه بهداشت و درمان، جایگاه هوش مصنوعی در تمامی تخصص های اصلی پزشکی، اصول هوش مصنوعی و نحوه عملکرد آن اشاره کرد. اگر از جمله افرادی هستید که دوست دارند تاثیر هوش مصنوعی بر حوزه بهداشت و درمان را بدانند، توصیه می کنیم این کتاب خاص را مطالعه کنید. 

کتاب هوش مصنوعی و بهداشت و درمان
 

شبکه عصبی خودت را بساز (Make Your Own Neural Network)

شبکه عصبی خودت را بساز، در سال 1995 میلادی، توسط Tariq Rashid تهیه و تدوین شد. شبکه های عصبی هوش مصنوعی جزو مفاهیم پایه ای است که به شما کمک می کند تا بتوانید مفاهیم یادگیری عمیق را به صورت جامع و کامل بیاموزید. این کتاب استفاده از شبکه های عصبی را گام به گام توضیح داده است. این کتاب به سه بخش اصلی نحوه کار شبکه های عصبی، DIY با پایتون و مفاهیم سرگرم کننده و جذاب تقسیم شده است. 

در بخش اول درباره ایده ها صحبت شده است، در بخش دوم ایده هایی که در بخش اول مطرح شده است، پیاده سازی شده اند و بخش سوم نیز به گسترش ایده ها اختصاص داده شده است. تمامی آموزش های این کتاب بر اساس زبان اصلی برنامه نویسی هوش مصنوعی، یعنی پایتون آموزش داده شده است. 

کتاب شبکه عصبی خودت رو بساز
 

یادگیری ماشینی: هوش مصنوعی جدید (Machine Learning: The New AI)

کتاب یادگیری ماشین، هوش مصنوعی جدید، توسط Ethem Alpaydin در سال 2016 منتشر شد که انتشار آن نیز توسط The MIT Press صورت گرفت. این کتاب یک نمای کلی از ماشین لرنینگ را ارائه می دهد که در آن به موضوعاتی چون سیستم های توصیه، تشخیص چهره، ماشین های خودران و موارد دیگری از این دست پرداخته شده است. 

نویسنده در فصل اول به معرفی معرفی فناوری های دیجیتال و سیر تکاملی که داشته اند، می پردازد. پس از آن درباره اصول و کاربرد های یادگیری ماشین صحبت می کند. در فصل های بعدی نیز مباحثی چون یادگیری عمیق، علم داده و یادگیری تقویتی مطرح شده است. اگر می خواهید دقیق ترین اطلاعات را درباره یادگیری عمیق به دست بیاورید، این کتاب همان چیزی است که می خواهید. 

کتاب یادگیری ماشینی: هوش مصنوعی جدید
 

مبانی یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل داده ها پیش بینی شده (Fundamentals of Machine Learning for Predictive Data Analytics)

یکی از پر فروش ترین کتاب های هوش مصنوعی کتاب مبانی یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل داده های پیش بینی شده است که توسط John D. Kelleher، Brian Mac Namee و Aoife D’Arcy در سال 2015 توسط نشریه MIT تهیه و تدوین شده است. محتوای این کتاب به گونه ای است که هم کاربرد های نظری و هم کاربرد های رویکرد های مهم یادگیری ماشین را پوشش داده است. 

تمرکز اصلی نویسندگان این کتاب روی 4 رویکرد برای یادگیری ماشین و توصیف آن ها بوده است که این رویکرد ها عبارتند از: یادگیری مبتنی بر اطلاعات، یادگیری مبتنی بر شباهت، یادگیری مبتنی بر احتمال و در نهایت یادگیری مبتنی بر خطا است. با مطالعه این کتاب متوجه خواهید شد که تماما با تجزیه و تحلیل داده ها سروکار خواهید داشت. مطالعات موردی و تصویر سازی مدل ها از دیگر ویژگی هایی است که در این کتاب گنجانده شده است. علاوه بر همه این موارد، در این کتاب حوزه اکتشافات و طبقه بندی کهشان ها نیز بررسی شده است. 

کتاب مبانی یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل داده ها
 

هوش مصنوعی برای انسان ها (Artificial Intelligence For Humans) 

یکی دیگر کتاب های هوش مصنوعی پر طرفدار کتاب هوش مصنوعی برای انسان ها است که توسط Jeff Heaton در سال 2013 نگارش شد. متخصصان حوزه هوش مصنوعی معتقد هستند که این کتاب بهترین کتاب برای یادگیری مقدماتی هوش مصنوعی است. کتاب هوش مصنوعی برای انسان ها تمامی الگوریتم های اولیه را در خود جای داده است و به همین علت خواندن آن به افرادی که می خواهند پایه های خود را در این دانش قوی کنند، توصیه می شود. 

مثال هایی که در این کتاب آورده شده است به زبان های برنامه نویسی مختلفی از جمله جاوا، سی شارپ، پایتون، C و R است. همچنین مفاهیم اعداد تصادفی، نحوه طبقه بندی و محاسبه آن، تفاوت بین اعداد تصادفی یکنواخت و عادی، خوشه بندی K-means، محاسبه خطا، اثر بخشی یک محاسبه الگوریتم و موارد بسیار دیگری از این دست مورد بحث قرار گرفته است. در این کتاب الگوریتم هایی معرفی  شده است که می توان از آن ها برای تجزیه و تحلیل داده ها و تولید نتایج بهتر استفاده کرد. 
 

کتاب هوش مصنوعی برای انسان ها

هوش مصنوعی مقدماتی (Artificial Intelligence: The Basics) 

یکی دیگر از کتاب هایی که برای یادگیری هوش مصنوعی استفاده می شود، کتاب هوش مصنوعی مقدماتی اثر Kevin Warwick است. این کتاب در سال 2011 توسط نشریه Routledge به چاپ رسید. این کتاب یکی از بهترین کتاب های هوش مصنوعی است که مفاهیم مقدماتی این حوزه را به صورت کامل پوشش داده است. 

اگر قصد دارید متوجه شوید که واقعا به هوش مصنوعی علاقه دارید یا نه، توصیه می کنیم این کتاب را حتما مطالعه کنید. محتوای کتاب هوش مصنوعی بیسیک جنبه های جدیدی از هوش مصنوعی را مانند، فلسفه، فناوری و روش های پایه ای را پوشش داده است. در این کتاب، علاوه بر این موارد، موضوعاتی چون رباتیک نیز پوشش داده شده است.فصل آخر کتاب هم به موضوع نحوه برخورد با ورودی حسی در ماشین ها پرداخته شده است. 

کتاب هوش مصنوعی مقدماتی
 

یادگیری ماشین برای مبتدی ها (Machine Learning For Beginners)

کتاب یادگیری ماشین برای مبتدی ها در سال 2018 توسط Chris Sebastian نوشته شده است. با مطالعه این کتاب ابتدا با تاریخچه یادگیری ماشین آشنا می شوید. پس از آن رابطه بین هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را کشف می کنید. کریس سباستین در این کتاب درباره نقش شبکه های عصبی، داده های بزرگ، رگرسیون و هر آنچیزی که پیرامون یادگیری ماشین است را آموزش داده است. 

نویسنده در این کتاب ماشین لرنینگ را با اینترنت اشیا، رباتیک و هوش ازدحامی یا همان هوش تجمعی مقایسه کرده است. اگر علاقه مند هستید با ماشین لرنینگ آشنا شوید و اطلاعات پایه ای درباره آن به دست بیاورید، توصیه می کنیم این کتاب را مطالعه کنید. 

کتاب یادگیری ماشین برای مبتدی ها
 

هوش مصنوعی با مثال (چاپ دوم) (Artificial Intelligence By Example-2nd edition) 

کتاب هوش مصنوعی با مثال، تقریبا کتاب جدیدی حساب می شود. این کتاب نوشته Denis Rothmanl است و در سال 2020 چاپ دوم آن به انتشار درآمد. با مطالعه این کتاب متوجه می شوید که هوش مصنوعی می تواند به شما کمک کند تا به یک متفکر سازگار تبدیل شوید و مفاهیم آن را در موقعیت های مختلف دنیای واقعی به کار ببرید. 

در این کتاب از جالب ترین برنامه های هوش مصنوعی صحبت شده است که این برنامه ها می توانند یک موتور شطرنج ساده باشد تا یک چت بات و شما با مطالعه این کتاب متوجه می شوید که ماهیت آن ها چیست و چگونه باید با آن ها برخورد کنید. از دیگر مباحثی که در این کتاب آورده شده است می توان به پیشرفته ترین مدل های یادگیری ماشین، نحوه استفاده از هوش مصنوعی در بلاک چین، اینترنت اشیا و همچنین چگونگی استفاده از شبکه های عصبی برای تولید ضرایب عاطفی در چت بات ها اشاره کرد. در اصل آنچیزی که با مطالعه این کتاب عایدتان می شود این است که راه حل های ساده هوش مصنوعی چگونه ایجاد می شوند. 

مواردی که در ویرایش دوم به این کتاب اضافه شده است؛ عبارت است از نمونه های از شبکه های عصبی ترکیبی که RL و DL را ترکیب می ‌کند، ترکیب DL و الگوریتم‌ های ژنتیک، یادگیری بدون نظارت با درخت های تصمیم گیری، جنگل های تصادفی، الگوریتم های زنجیره ای، رابط ‌های کاربری مکالمه‌ای  (CUI) برای چت‌ بات‌ ها، محاسبات کوانتومی و محاسبات نورومورفیک.

کتاب هوش مصنوعی با مثال