20 مورد از پردرآمد ترین مشاغل هوش مصنوعی

14 مورد از پر درآمد ترین مشاغل هوش مصنوعی
تاریخ بروزرسانی : 17 بهمن 1402 | تعداد بازدید : 11037 | زمان خواندن مقاله : 10
هوش مصنوعی،

20 تا از بهترین مشاغل هوش مصنوعی در دنیا 

تمام افرادی که علاقه مند به یادگیری هوش مصنوعی هستند و می خواهند از این حوزه به درآمد برسند، این سوال را می پرسند که مشاغل هوش مصنوعی شامل چه مواردی است و افراد فعال در این حوزه چه مسئولیت هایی بر عهده دارند. اگر بخواهیم درباره هوش مصنوعی صحبت کنیم، باید بگوییم که هوش مصنوعی هر جایی که فکرش را کنید وجود دارد، حتی در جایی که ممکن است فکرش را هم نکنید. این یعنی کسی که هوش مصنوعی را یاد گرفته است، می تواند در هر جایی مشغول به کار شود، حتی جایی که فکرش را هم نمی کند و هیچ محدودیتی وجود ندارد. 

یک سری مشاغل وجود دارند که با متخصص شدن در آن ها می توانید در موقعیت های کاری این حوزه دست به کار شوید. البته متخصص شدن در این حوزه آسان نیست و نیازمند آموزش اصولی است که در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه هوش مصنوعی را به صورت کاملا اصولی از صفر شروع کنید. پس اگر آماده هستید، مشاغل مربوط به هوش مصنوعی را بررسی کنیم و نکاتی که باید درباره کار در این حوزه بدانید را به شما بگوییم. 

آشنایی مختصر با هوش مصنوعی

تقریبا همه افراد عبارت هوش مصنوعی را شنیده اند و می دانند که کاربرد های فراوانی دارد و روز به روز به مزیت هایی که دارد افروده می شود، مهم تر از آن هم این که افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، درآمد بالایی دارند. اما اکثر این افراد شناختی از ماهیت واقعی هوش مصنوعی ندارند. هوش مصنوعی شبیه سازی هوش انسان در ماشین است، به طوری که ماشین ها بتوانند مانند انسان فکر کنند و اعمال انسانی را تقلید کنند. 

اصطلاح هوش مصنوعی همچنین برای ماشین هایی به کار می رود که ویژگی هایی مانند یادگیری یا حل مسئله را دارند  که این ویژگی ها مرتبط با ذهن انسان است. سیری (Siri) و الکسا (Alexa) دستیار های هوشمندی هستند که از هوش مصنوعی استفاده می کنند و از معروف ترین نمونه های استفاده از هوش مصنوعی هستند. 

پاندورا و نتفلیکس از دیگر نمونه های هوش مصنوعی هستند که آهنگ و سرگرمی های شخصی سازی شده را به کاربرانشان پیشنهاد می دهند. چت بات ها، جاروبرقی های رباتیک، وسایل نقلیه خودران، نرم افزار های تشخیص چهره همگی نمونه هایی از هوش مصنوعی هستند و قطعا نمونه های بسیار زیاد دیگری هم وجود دارد. 

هوش مصنوعی همه جا هست. طبق گفته برنارد مار، مشاور کسب و کار ها و دولت ها، در مصاحبه ای که با فوربس داشته است، گفته است که هوش مصنوعی روز به روز  سریع تر، دقیق تر و هوشمند تر می شود و به همین دلیل هم تقاضا برای متخصصان این حوزه بسیار زیاد است. او همچنین یک مثال ساده را در این مصاحبه آورده است که این مثال درباره Spotify است. هر چقدر که شما آهنگ های بیشتری از طریق این پلتفرم گوش کنید، Spotify می تواند محتوا های بیشتری که ممکن است از آن ها لذت ببرید به شما پیشنهاد کند. 

چگونه شغلی را در هوش مصنوعی شروع کنیم؟ 

اگر تاکنون فعالیتی در این حوزه نداشتید و اولین بار است که می خواهید وارد این حوزه شوید، پس نیاز به آموزش دارید. اولین گام برای ورود به این حوزه آموزش است، چرا که بدون تخصص و مهارت نمی توانید در مشاغل مربوط به هوش مصنوعی مشغول به کار شوید. بهترین گام برای شروع هم شرکت در دوره های رایگان است، چرا که شما تازه قرار است به این حوزه ورود کنید و اگر همان ابتدا هزینه کرده باشید و با شروع دوره متوجه شده باشید که علاقه ای به هوش مصنوعی ندارید، عملا پول خود را دور ریخته اید. 

پیشنهاد ما برای شروع آموزش این حوزه؛ شرکت در دوره آموزش هوش مصنوعی درسمن است که به صورت رایگان برگزار می شود. در این دوره شما مفاهیم پایه هوش مصنوعی را می آموزید و می توانید راحت تر تصمیم گیری کنید که این حوزه را ادامه دهید و آن را به صورت تخصصی یاد بگیرید یا خیر. این دوره برای تمام علاقه مندان به این دانش مناسب است و در سطح مقدماتی برگزار می شود. منتظر چی هستید؟ همین الان تو این دوره ثبت نام کنید و یادگیری را شروع کنید. 

درسمن، بهترین مرجع آموزش هوش مصنوعی

خیلی از افراد به این اصل اعتقاد دارند که برای فعالیت در این حوزه باید در رشته های مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده باشند و سایرین اجازه ورود به این حوزه را ندارند که این اصل کاملا غلط است. کافی است شما آموزش دیده باشید و بتوانید تخصص و مهارت خود را اثبات کنید تا موقعیت شغلی مورد نظرتان را به دست آورید. 

دن ایوب، مدیر کل آموزش واقعیت ترکیبی (MR) کمپانی مایکروسافت، در مقاله ای توضیح داده است که با وجود تمام پیشرفت هایی که هوش مصنوعی داشته است، همچنان یک حوزه نوظهور به حساب می آید و کالج ها و دانشگاه ها هنوز نمی توانند میزان تخصص افراد را مشخص کنند. او همچنان افزود آشنایی با علوم کامپیوتر و زبان برنامه نویسی پایتون قدم های خوبی برای شروع هستند.

اگر از جمله افرادی هستید که علاقه دارند در مقطع کارشناسی ارشد هم در این حوزه تحصیل کنند، توصیه می کنیم که در هوش مصنوعی و علم داده دانش لازم را به دست آورید، چرا که افراد متخصص در این حوزه ها می توانند پایه های خود را قوی کنند و تجربه ای متشکل از دانش و مهارت عملی را به دست آورند. 

آیا مشاغل هوش مصنوعی تقاضا بالایی دارند؟ 

افراد فعال در این حوزه  و دیگر متخصصان هوش مصنوعی معتقد هستند که آینده این حوزه و چشم اندازی که انتظارش را می کشند کاملا امیدوار کننده است. آمار هایی که در ایالت متحده آمریکا منتشر شده است، نشان می دهد که از سال 2019 تا سال 2029 شاهد 11 درصد رشد مشاغل این حوزه خواهیم بود. خروجی این آمار به معنای ایجاد 531200 شغل جدید خواهد بود. 

البته این تخمین کمی محافظه کارانه است و ممکن است فراتر از این اعداد و ارقام برود. بر اساس اعلام مجمع جهانی اقتصاد؛ دومین شغل پر تقاضا جهان، مشاغل مربوط به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. همانطور که این حوزه رشد می کند و به بلوغ می رسد، تعداد مشاغل زیر مجموعه هوش مصنوعی نه تنها از نظر پیچیدگی، بلکه از نظر تعداد هم افزایش پیدا می کنند و این باعث می شود متخصصان این حوزه بتوانند در حوزه های بیشتری مشغول به کار شوند. 

آموزش هوش مصنوعی

آشنایی با مشاغل هوش مصنوعی 

علیرغم اینکه هوش مصنوعی حوزه جدیدی است اما مشاغل زیادی را به وجود آورده است. در این بخش می خواهیم مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی را معرفی کنیم و به مهارت ها و تخصص هایی که برای ورود به این حوزه ها باید به دست بیاورید، اشاره کنیم. 

1- مهندس یادگیری ماشین (Machine Learning Engineer): 

مهندسی یادگیری ماشین یک رشته بین رشته ای است که می توانیم آن را نقطه مشترک مهندسی نرم افزار و علم داده بدانیم. افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند باید از ابزار های کلان داده و فریمورک های برنامه نویسی که مخصوص هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ هستند، استفاده کنند و مدل های علم داده مقیاس پذیر ایجاد کنند. این سیستم می تواند چندین ترابایت داده را در کسری از ثانیه مدیریت کند. 

مهندس یادگیری ماشین برای هر کسی که علاقه مند به مهندسی نرم افزار، تحقیق و بررسی و در نهایت علم داده است، می تواند گزینه مناسبی باشد. کارفرمایان این حوزه به دنبال استخدام افرادی هستند که مهارت های قوی در ریاضی، یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، شبکه های عصبی، برنامه های ابری داشته باشند. علاوه بر این موارد مهارت برنامه نویسی در پایتون و اسکالا نیز جزو موارد ضروری است که باید در آن تخصص داشته باشید. از دیگر مواردی که یک مهندس یادگیری ماشین باید یاد بگیرد، مهارت توسعه در ابزار های Eclipse و IntelliJ است. 

بهترین بخش سرکار رفتن و استخدام هم مربوط به حقوق و مزایا است. آمار دقیقی از حقوق این افراد در ایران در دسترس نیست. اما در ایالات متحده آمریکا میانگین حقوق مهندسان یادگیری ماشین به 131000 دلار می رسد. البته اگر در کمپانی هایی مانند اپل، فیسبوک و توییتر استخدام شوید، درآمد های بالاتری را تجربه خواهید کرد که حدود آن 170000 تا 200000 دلار است. 

معرفی مهندس یادگیری ماشین به عنوان بهترین مشاغل هوش مصنوعی

2- دانشمند داده (Data Scientist): 

یکی دیگر از مشاغل هوش مصنوعی؛ دانشمند داده است. دانشمند داده کسی است که بیشترین میزان تعامل با داده ها را دارد. کسی که در این حوزه فعالیت می کند، باید داده ها را جمع آوری کند، آن ها را تجزیه و تحلیل کنید و بینش های خودش را برای طیف وسیعی از داده ها ثبت کند تا بتواند از آن ها برای رسیدن به اهداف مختلف استفاده کند. دانشمندان داده باید از ابزار ها، الگوریتم ها و فرآیند های مختلفی استفاده کنند تا الگو های معنا دار را شناسایی کنند و داده های مورد نظرشان را به دست بیاورند. 

برای اشتغال در این حوزه باید آمار، ریاضیات و علوم کامپیوتر را به صورت پیشرفته بیاموزید. درک داده ها بدون ساختار و تجزیه و تحلیل آماری از دیگر پیش نیاز های فعالیت در این حوزه است. توانایی استفاده از ابزار هایی چون Amazon S3 و Hadoop و همچنین دانش کار با Spark، MapReduce، Pig و Hive از جمله مواردی است که یک دانشمند داده باید بیاموزد. 

البته فراموش نکنید که لازم نیست در ابتدا تمام این مهارت ها را داشته باشید، شما می توانید کارتان را در سطح جونیور شروع کنید و مرحله به مرحله با یادگیری مواردی که قبل تر گفتیم، خودتان را به سطح سنیور برسانید. از بحث جذاب حقوق دور نشویم. میانگین حقوق یک دانشمند داده در آمریکا 105000 دلار است که این رقم ممکن است تا 200000 دلار نیز برسد. 

دانشمند داده از مشاغل پر درآمد هوش مصنوعی

3- توسعه دهنده هوش تجاری (Business Intelligence Developer): 

سومین شغلی که قصد داریم معرفی کنیم، توسعه دهنده هوش تجاری یا BI است. توسعه دهندگان هوش تجاری داده های پیچیده داخلی و خارجی را برای شناسایی روند ها پردازش می کنند. به عنوان مثال اگر به عنوان یک توسعه دهنده هوش تجاری در یک شرکت مالی مشغول به کار شوید، باید داده هایی که مربوط به بازار سهام است را زیر نظر بگیرید تا شرکت بتواند بهترین سرمایه گذاری خودش را انجام دهد. 

یا مثلا همین موقعیت شغلی را در یک شرکت ارائه دهنده محصولاتی خاص دارید. در این شرکت شما موظف هستید روند فروش را برای تطابق با استراتژی فروش بررسی کنید. یکی از وجه تمایز هایی که این موقعیت شغلی با تحلیلگر داده در این است که توسعه دهندگان هوش تجاری مسئولیت ایجاد گزارش را بر عهده ندارند. 

این افراد موظف هستند طراحی، مدل سازی و نگهداری داده های پیچیده در پلتفرم های مبتنی بر ابر را انجام دهند. اگر می خواهید برای این موقعیت شغلی درخواست دهید، باید بدانید که کارفرمایان انتظار دارند داده کاوی یا sql را بلد باشید و بتوانید با ابزار هایی مانند Power BI و Tableau کار کنند. علاوه بر این باید مهارت های فنی و تحلیلی قوی هم داشته باشید. درآمدی که می توانید با کار به عنوان یک توسعه دهنده هوش تجاری به دست بیاورید، مبلغی حدود 86500 تا 130000 دلار است. 

توسعه دهنده هوش تجار از مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی

4- دانشمند محقق (Research Scientist): 

شاید نام این موقعیت شغلی را کمتر از سایر موارد شنیده باشید اما باید بدانید که دانشمند محقق یکی از مشاغل هوش مصنوعی آکادمیک به حساب می آید. یکی از جذابیت های این موقعیت شغلی این است که شما می توانید سوالات خلاقانه و جدیدی که به ذهنتان می رسد را بپرسید و هوش مصنوعی به آن پاسخ دهد. افرادی که در این موقعیت شغلی استخدام می شوند، در حوزه هایی مانند ریاضیات، یادگیری عمیق، یادگیری ماشینی و علم داده متخصص هستند. 

کارفرمایانی که به دنبال جذب این افراد هستند، انتظار دارند که شخص متقاضی درک بالایی از کامپیوتر، مدل های گرافیکی، یادگیری تقویتی و همچنین پردازش زبان طبیعی داشته باشند. اگر می خواهید یک سر و گردن نسبت به رقبایی که برای موقعیت شغلی دانشمند محقق درخواست داده اند، بالاتر باشید، پیشنهاد می کنیم که مباحث محاسبات موازی، دانش بنچمارک، محاسبات توزیع شده، هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ را یاد بگیرید. این موقعیت شغلی بسیار پرطرفدار است و آمار استخدامی بالایی هم دارد. میزان پرداختی این افراد سالانه 99800 دلار است. 

دانشمند محقق از جمله مشاغل معروف هوش مصنوعی

5- مهندس/ معمار کلان داده (Big Data Engineer/Architect): 

مهندسان و معماران کلان داده پنجمین شغل از لیست مشاغل هوش مصنوعی است. این افراد می توانند اکو سیستم هایی را توسعه دهند که از فناوری های مختلف استفاده می کنند و کسب و کار ها را توانمند می سازند. در مقایسه با دانشمندان داده، این شغل بسیار موثر تر است. مهندسان و معماران داده موظف هستند که محیط های کلان داده را در سیستم هایی مانند Spark و Hadoop برنامه ریزی کرده، طراحی کنند و در نهایت آن را توسعه دهند. 

برای این موقعیت شغلی؛ اکثر شرکت ها ترجیح می دهند که افراد با مدرک دکتری را استخدام کنند. لزوما این افراد باید دانش کافی در ریاضیات و علوم کامپیوتر را داشته باشند. البته اگر تجربه لازم را داشته باشید، می توانید با مدارک تحصیلی پایین تر هم در همان شرکت ها استخدام شوید. یکی از انتظاراتی که هر کارفرمایی از مهندسان کلان داده دارد، این است که مهارت لازم در برنامه نویسی پایتون ، جاوا یا اسکالا را داشته باشند. 

آن ها همچنینی باید در داده کاوی، تجسم داده ها و همچنین انتقال داده تجربه لازم را داشته باشند. مهندسان و معماران داده از پردرآمد ترین افراد فعال در حوزه هوش مصنوعی هستند که حقوق سالیانه آن ها در آمریکا مبلغی حدود 151300 دلار است. 

معمار و مهندس کلان داده از مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی

6- مهندس نرم افزار (Software Engineer): 

مهندس نرم افزار در اینجا مربوط به هوش مصنوعی است. مهندس نرم افزار هوش مصنوعی محصولات نرم افزاری را برای استفاده در هوش مصنوعی می سازد. مهندسان نرم افزار وظیفه توسعه کد ها، یکپارچه سازی گسترده و به صورت متداوم، کنترل کیفیت، مدیریت API و وظایف دیگری از این دست را بر عهده دارند. این مهندسان موظف هستند تا نرم افزار هایی را دانشمندان داده و معماران داده استفاده می کنند را توسعه دهند و آن ها نگهداری کنند. اگر بخواهید از آخرین اخبار هوش مصنوعی مطلع شوید، باید به سراغ این افراد بروید. 

انتظاری که کارفرمایان از مهندسان نرم افزار هوش مصنوعی دارند این است که هم در نرم افزار و هم در هوش مصنوعی متخصص باشد. این افراد باید مهارت هایی چون برنامه نویسی، ریاضیات و آمار تحلیلی را در سطوح بالایی بلد باشند. برای استخدام در این موقعیت شغلی حداقل مدرک لازم لیسانس است. 

مهم ترین مدرکی که حکم نشان نماینده حاکم؛ میتی کومان را برای کارفرمایان دارد مدرکی مبتنی بر گذراندن دوره های هوش مصنوعی و علم داده است. مدرکی که نشان دهنده اتمام چنین دوره هایی باشد و تخصص و مهارت شما را اثبات کند. میانگین حقوق یک مهندس نرم افزار 108000 دلار در سال است که هر چقدر در این حوزه متخصص شوید، رقم پرداختی بالا می رود و تا 150000 دلار نیز خواهد رفت. 

مهندس نرم افزار از جمله مشاغل هوش مصنوعی

7- معمار نرم افزار (Software Architect): 

هفتمین مورد از مشاغل هوش مصنوعی که قصد معرفی آن را داریم، معمار نرم افزار است. معماران نرم افزار وظیفه طراحی و نگهداری سیستم ها، پلتفرم ها، ابزار ها و استاندارد های فنی را بر عهده دارند. اگر بخواهیم این قضیه را به هوش مصنوعی بسط بدهیم؛ می توانیم بگوییم که معماران نرم افزار هوش مصنوعی این کار ها را برای نرم افزار های هوش مصنوعی انجام می دهند. 

این افراد معماری نرم افزار های هوش مصنوعی و حتی خود هوش مصنوعی را ایجاد و توسعه می دهند، راه حل ها را با استفاده از برنامه ریزی، پیاده سازی می کنند. آن ها جعبه ابزار های لازم را انتخاب می کنند و کاری می کنند که جریان داده هیچگاه متوقف نشود. شرکت هایی که معماران نرم افزار استخدام می کنندت، انتظار دارند که افراد متقضای حداقل مدرک لازم در علوم کامپیوتر را داشته باشند.

البته باز هم یادآوری می کنم که مهرت و تخصص کافی و لازم می تواند کمبود مدارک تحصیلی را پوشش دهد. تجربه هایی که می توانند این کار را انجام دهند، عبارتند از کار با پلتفرم های ابری، توسعه نرم افزار، فرآیند های داده، تجزیه و تحلیل آمار ها و موارد دیگری از این دست. افراد شاغل در این حوزه سالانه مبلغی بالغ بر 150000 دلار دریافت می کنند. که این ارقام می تواند با یادگیری علم داده، ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی بالاتر از این مقدار هم برود. 

معماری نرم افزار در مشاغل هوش مصنوعی

8- تحلیلگر داده (Data Analyst): 

هشتمین شغل از مشاغل هوش مصنوعی، تحلیلگر داده است. این جایگاه شغلی نسبت به دیگر مشاغلی تا کنون معرفی کرده ایم، شناخته شده تر است. برای مدت های طولانی، این تحلیل گران داده ها بودند که وظیفه خظیر جمع آوری داده ها، پاکسازی، پردازش و تجزیه و تحلیل آن ها را بر عهده داشتند. 

در اکثر موارد این کار ها بسیار پیش پا افتاده و تکراری بودند که با ظهور هوش مصنوی بسیاری از این کار های تکراری و خسته کننده به صورت خودکار انجام می شدند که این عامل باعث شد نقش تحلیلگران داده در سازمان ها و شرکت ها ارتقا پیدا کند. امروزه کار تحلیلگران داده به این صورت است که باید داده ها را برای مدل های یادگیری ماشین جمع آوری و آماده کنند و بر اساس نتایجی که از آن ها حاصل می شود، گزارش های مفهومی تهیه کنند. 

دانش لازم برای فعالیت در این حوزه عبارت است از SQL و زبان های پایگاه داده دیگری که به جهت استخراج و پردازش داده ها استفاده می شوند. همچنین یادگیری و مهارت بالای زبان برنامه نویسی پایتون به جهت تجزیه و تحلیل و همچنین پاکسازی داده ها لازم است. یادگیری ابزارهای تجسم مانند Tableau و PowerBI نیز به افراد علاقه مند به این حوزه توصیه می شود. یک تحلیل گر داده در ایالت متحده آمریکا سلانه مبلغی بالغ بر 65000 دلار حقوق می گیرد که این رقم با کار کردن در کمپانی هایی مانند گوگل و فیسبوک به 100000 دلار نیز می رسد. 

تحلیلگر داده از مشاغل هوش مصنوعی با درآمد بالا

9- مهندس رباتیک (Robotics Engineer): 

یکی از اولین مشاغل هوش مصنوعی که ظاهر شد، مهندسی رباتیک بود که این داستان مربوط به اوایل دهه 1950 بود که تازه صنعت ربات ها رونق پیدا کرده بود. ربات ها راه طولانی را تا کنون پیش رو گذاشته اند. از خطوط مونتاژ در کارخانه ها گرفته تا آموزش زبان انگلیسی. در طی این سال ها ربات هایی ساخته شده است که در جراحی ها به انسان کمک می کنند، ربات های انسان نمایی که به عنوان دستیار شخصی به افراد کمک می کنند و موارد بسیاری که در این مخلص نمی گنجد. وجه اشتراک تمام ربات ها، مهندسان رباتیکی هستند که تمام این ربات ها را ساخته اند. 

مهندسان رباتیک برای ساخت این ربات ها از هوش مصنوعی استفاده می کنند. برای استخدام در سازمان هایی که طراحی و ساخت ربات های مختلف را انجام می دهند، باید درجات بالایی در علوم کامپیوتر داشته باشید. علاوه بر این موارد یک مهندس رباتیک باید ماشین لرنینگ، هوش مصنوعی، سیستم های بینایی ماشین، اینترنت اشیا و CAD/CAM را بلد باشد. میانگین حقوق یک مهندس رباتیک 87000 دلار در سال است که با افزودن به کوله بار تجربه هایش می تواند آن را به 130000 دلار در سال نیز برساند. 

مهندس رباتیک از جذاب ترین مشاغل هوش مصنوعی

10- مهندس پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing (NLP) engineer): 

مهندس پردازش زبان طبیعی از دیگر مشاغل هوش مصنوعی است که طرفداران زیادی دارد. این متخصصان، مهندسان هوش مصنوعی هستند که در زبان انسانی؛ از جمله اطلاعات نوشتاری و گفتاری تخصص دارند. این مهندسان روی تکنولوژی هایی چون دستیار های صوتی، پردازش اسناد و تشخیص گفتار کار می کنند. افرادی که داوطلب استخدام در این موقعیت شغلی هستند، باید مدرک تخصصی در زبان شناسی داشته باشند. 

از جمله مهارت هایی که این افراد باید داشته باشند، مهارت های محاسباتی و تجزیه و تحلیل آماری عمومی است. یک مهندس پردازش زبان طبیعی به مهارت هایی چون استخراج معنایی، ساختار های داده، مدل سازی، تجزیه و تحلیل احساسات، مجموعه ای گسترده از کلمات، n-gram و . . . نیاز اساسی دارد. تجربه کار با Python و ElasticSearch نیز مزیت به حساب می آید. میانگین حقوق یک مهندس پردازش زبان های طبیعی 78000 دلار در سال است که با کسب تجربه می تواند آن را به 100000 دلار در سال نیز برساند. 

مهندس پردازش زبان طبیعی شغلی پردرآمد در هوش مصنوعی

11- دانشمند رباتیک (Robotic Scientist): 

ربات ها می توانند کار های خود را به صورت خودکار انجام دهند، اما برای این کار نیاز به برنامه نویسی دارند تا در پشت صحنه بتوانند کار های خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. رباتیک در حوزه های مختلفی کاربرد دارد که از جمله آن ها می توان به حوزه بهداشت و درمان، اکتشافات فضایی، امنیت و موارد بسیار دیگری اشاره کرد. 

دانشمند رباتیک موظف هستند با استفاده از هوش مصنوعی و علم مکانیک ربات هایی بسازند که قابلیت اجرای دستورات انسانی را دارند. افرادی که قصد ورود به این حوزه را دارند باید مهارت لازم برای نوشتن برنامه های کامپیوتری و ایجاد تغییر در آن ها را داشته باشند. علاوه بر این موارد آن ها باید توانایی کار گروهی و همکاری با سایر تیم ها را نیز داشته باشند. 

دانش تخصصی در ریاضی، علوم زیست و فیزیک ، مواد، دینامیک سیالات و هوش مصنوعی از واجبات ورود به این حوزه هستند. میانگین حقوق پرداختی به افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند 83241 دلار در سال است. 

مهندس رباتیک و هوش مصنوعی

12- مدیر محصول هوش مصنوعی (AI Product Manager): 

یکی دیگر از مشاغل هوش مصنوعی که طرفداران زیادی دارد، مدیر محصول هوش مصنوعی است. افرادی که در این موقعیت استخدام می شوند، وظیفه ایجاد، توسعه و مدیریت محصولاتی مرتبط با هوش مصنوعی را بر عهده دارند. این افراد باید اطمینان حاصل کنند که محصولات و خدمات هوش مصنوعی به درستی کار می کنند و می توانند انتظارات شرکت ها را برآورده کنند و آن ها را به اهدافشان برسانند. 

مدیر محصول هوش مصنوعی باید با تیم هایی چون توسعه دهندگان نرم افزار ها، دانشمندان داده و در نهایت سهامداران تجاری همکاری کنند. مهارت هایی که برای فعالیت در این حوزه نیاز است داشته باشید، می توان به مهارت در علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی و فناوری های وابسته به آن، مدیریت پروژه و مدیریت محصول اشاره کرد. میانگین پرداختی افراد فعال در این حوزه، سالانه 120171 دلار است. 

مدیر محصول هوش مصنوعی از مشاغل جدید هوش مصنوعی

13- مشاور هوش مصنوعی (AI Consultant): 

کم کم به انتهای لیست بهترین و پردرآمد ترین مشاغل هوش مصنوعی نزدیک می شویم. شغلی که قرار است معرفی کنیم، یکی دیگر از مشاغل پر درآمد هوش مصنوعی است. مشاور هوش مصنوعی متخصصی است که به سازمان ها و شرکت ها کمک می کند تا بتوانند راه حل هایی مبتنی بر هوش مصنوعی برای مشکلاتشان پیدا کنند. 

شغل مشاور هوش مصنوعی مستلزم ارتباط مستقیم و کار با مشتریان است، چرا که باید نیاز های تجاری آن ها را درک کنند و برای آن ها راه حل مناسبی را که مبتنی بر هوش مصنوعی هم باشد را پیدا کنند. برای کار به عنوان یک مشاور هوش مصنوعی بهتر است در حوزه هایی مانند علوم کامپیوتر و علم داده تحصیل کرده باشید.

علاوه بر آن در توسعه نرم افزار و همچنین تجزیه و تحلیل داده ها نیز تجربه قبلی داشته باشید. توانایی ارتباطی بالا، کار تیمی و مدیریت و رهبری پروژه های هوش مصنوعی نیز از واجبات ورود به این حوزه است. میانگین پرداختی این موقعیت شغلی در ایالات متحده مبلغ 100512 دلار در سال است. 

مشاور هوش مصنوعی و کار در حوزه هوش مصنوعی

14- مهندس یادگیری عمیق (Deep Learning Engineer): 

آخرین شغل از لیست مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی، شغل مهندس یادگیری عمیق است. یک مهندس یادگیری عمیق موظف است تا الگوریتم های یادگیری عمیق را ایجاد و مدیریت کند تا بتواند از آن ها استفاده کند و در زمینه های مختلفی چون حوزه مالی، وسایل نقلیه خودران، بهداشت، درمان و پزشکی از آن ها استفاده کند. این افراد متخصصانی هستند که می توانند شبکه های عصبی مبتنی بر یادگیری عمیق را بسازند و از طریق آن ها اطلاعات زیادی را جذب کنند. 

از ملزومات ورود به این حوزه می توان به تخصص در علوم کامپیوتر، علم داده، یادگیری عمیق یادگیری ماشین، برنامه نویسی با زبان پایتون، تجزیه و تحلیل داده ها و توانایی پیاده سازی الگوریتم های مختلف یادگیری عمیق اشاره کرد. کار با نرم افزار های پیرامون فضای ابری نیز مزیت به حساب می آید. میانگین حقوق افراد فعال در این حوزه در آمریکا، سالانه 137474 دلار در سال است. 

 

15- توسعه‌دهنده هوش مصنوعی (AI Developer):

توسعه‌دهنده هوش مصنوعی (AI Developer) یکی دیگر از مشاغل هوش مصنوعی است که در زمینه توسعه و پیاده‌سازی نرم‌افزارها و سیستم‌هایی که از هوش مصنوعی بهره می‌برند، فعالیت می‌کند. این حرفه مختص افرادی است که از مهارت‌ها و دانش لازم در زمینه الگوریتم‌ها، یادگیری ماشین، پردازش زبان‌های طبیعی، بینایی ماشین و سایر فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی، برخوردار باشند.
حقوق توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها باید به موقعیت جغرافیایی، تجربه کاری، تحصیلات و مهارت‌ها اشاره کرد. همچنین، شرکت‌ها و صنایع مختلف نیز ممکن است حقوق متفاوتی به توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی پرداخت کنند.
علاوه‌برآن، در کشور و شهرهای مختلف نیز میزان حقوق متفاوت بوده که البته هزینه زندگی در هر منطقه هم تأثیرگذار است اما با این وجود، می‌توانید به عنوان یک توسعه‌دهنده هوش مصنوعی با مهارت‌ها و تجربه‌های بدست آمده، حقوق مناسبی دریافت کنید. 
به عنوان مثال، حقوق توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی در برخی از مناطق ممکن است از 80,000 دلار سالانه شروع شده و به مرور زمان با تجربه و تخصص بیشتر، افزایش یابد که این ارقام می‌توانند متغیر باشند.


16- تحلیلگر امنیت هوش مصنوعی (AI Security Analyst):

تحلیلگر امنیت هوش مصنوعی (AI Security Analyst) یک تخصص در حوزه امنیت اطلاعات است که به امانت داشتن شبکه‌ها، سیستم‌ها و نرم‌افزارهای استفاده‌کننده از هوش مصنوعی می‌پردازد. این حرفه با هدف شناسایی و مدیریت تهدیدات امنیتی مرتبط با فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین سروکار دارد. تحلیلگر امنیت هوش مصنوعی نقش مهمی در حفظ امنیت اطلاعات و پیشگیری از حملات سایبری با استفاده از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی دارد.
از تحلیلگر امنیت هوش مصنوعی انتظار می‌رود که در حوزه امنیت سایبری و تکنولوژی هوش مصنوعی اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند به بهترین نحو ممکن، از تکنولوژی‌های جدید استفاده کرده و امنیت سیستم‌ها را تضمین کند.
حقوق تحلیلگر امنیت هوش مصنوعی (AI Security Analyst) ممکن است بسیار متغیر باشد و به عوامل مختلفی از جمله تجربه، تخصص، موقعیت جغرافیایی، برند شرکت و صنعت، وابسته باشد. در این زمینه، حقوق افراد با تجربه و مهارت بالاتر معمولا بیشتر است.
برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد میزان حقوق تحلیلگر امنیت هوش مصنوعی می‌توانید به گزارش‌های حقوقی مختلف، آمارها و تحقیقات بازار کار در زمینه امنیت سایبری و هوش مصنوعی مراجعه کنید. همچنین، مشاوره با افرادی که در همین حوزه فعالیت می‌کنند و دارای تجربه هستند نیز می‌تواند به شناخت بهتر شما درخصوص حقوق این حوزه کمک کند اما به طورکلی می‌توان متوسط حقوق تحلیلگر امنیت با توجه به متغیرهای ذکر شده را چیزی در حدود 80,000 تا 120,000 دلار یا بیشتر در سال تخمین زد. بنابراین همیشه به روز بودن با اطلاعات بازار کار مهم است، چراکه این ارقام می‌توانند در آینده تغییر کنند.


17- متخصص سلامت هوش مصنوعی (AI in Healthcare Specialist):

متخصص سلامت هوش مصنوعی یکی از پردرآمدترین مشاغل هوش مصنوعی است. این حوزه با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) در تلاش است که به بهبود خدمات سلامت و بهداشت انسانی کمک کند. همچنین این حوزه تلاش می‌کند تا با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، تشخیص بیماری‌ها، مدیریت بیماران، پیشگیری از بیماری‌ها و بهبود عملکرد سیستم‌های بهداشت و درمان را بهبود بخشد.

حقوق متخصص سلامت هوش مصنوعی بستگی به عوامل متعددی از جمله تجربه کاری، تحصیلات و محل کار دارد. در حوزه هوش مصنوعی و سلامت متخصصانی که از دانش تخصصی و تجربه بالایی برخوردار هستند، معمولا حقوق بالاتری را دریافت می‌کنند.
متوسط حقوق متخصصان سلامت هوش مصنوعی در ایالات متحده و سایر کشورهای پیشرفته ممکن است در حدود 100,000 تا 150,000 دلار در سال یا حتی بیشتر باشد. برای دقت بیشتر در مورد حقوق متخصص سلامت هوش مصنوعی، مشاوره با افراد یا منابع تخصصی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، می‌تواند به درک بهترشما در این حوزه کمک کند.


18- متخصص شبکه‌های عصبی (Neural Network Specialist):

متخصص شبکه‌های عصبی (Neural Networks Specialist) یک تخصص در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری عمیق است که به توسعه، طراحی و اعمال شبکه‌های عصبی برای حل مسائل پیچیده می‌پردازد. شبکه‌های عصبی مدل‌های ریاضی هستند که به نحوی از ساختار مغز انسان الهام گرفته‌اند و برای انجام وظایفی از جمله تشخیص الگوها، ترجمه ماشینی، تصویربرداری و پیش‌بینی استفاده می‌شوند.

متوسط حقوق متخصصان شبکه‌های عصبی در ایالات متحده و سایر کشورهای مشابه، ممکن است در حدود 100,000 تا 150,000 دلار درسال یا بیشتر باشد.
متخصصان با تجربه و مهارت بالاتر نیز مخصوصا در حوزه‌های پیشرفته یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی پیچیده، می‌توانند حقوق بالاتری را دریافت کنند. 


19- متخصص توسعه سیستم‌های هوشمند (Intelligent System Developer):

متخصص توسعه سیستم‌های هوشمند در زمینه طراحی، توسعه و پیاده‌سازی سیستم‌های هوشمند مشغول به کار است. سیستم‌های هوشمند از ترکیب فناوری‌های مختلف از جمله هوش مصنوعی، اینترنت اشیا (IoT)، داده‌کاوی و تحلیل داده‌ها برای ارتقا کارایی و امکانات سیستم‌ها استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها معمولا قابلیت انطباق با محیط و اتخاذ تصمیمات هوشمند را دارند.
متوسط حقوق متخصصان توسعه سیستم‌های هوشمند در ایالات متحده و سایر کشورهای مشابه ممکن است در حدود 90,000 تا 130,000 دلار درسال یا بیشتر باشد. 


20- تحلیلگر خدمات مالی هوش مصنوعی (AI Financial Analyst):

تحلیلگر خدمات مالی هوش مصنوعی یک سیستم هوش مصنوعی بوده که به طور خاص برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات مالی در صنعت خدمات مالی توسعه یافته است. این نوع تحلیلگرها از الگوریتم‌ها و مدل‌های یادگیری ماشین برای پیش‌بینی رفتارها، شناسایی الگوها و ارائه پیشنهادهای مالی به صورت خودکار استفاده می‌کنند.
مهمترین وظیفه تحلیلگرهای خدمات مالی هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل دقیق داده‌های مالی است. این داده‌ها ممکن است شامل اطلاعات مربوط به معاملات مالی، شاخص‌های بازار، سابقه معاملات، اخبار مالی و سایر اطلاعات مربوط به بازارها باشد. با تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها، این تحلیلگرها قادر به شناسایی الگوها و ترندهای مهم در بازارهای مالی هستند، چراکه این اطلاعات می‌توانند برای سرمایه‌گذاری بهتر و بهینه مورد استفاده قرار گیرند.

درخصوص حقوق یک تحلیلگر خدمات مالی هوش مصنوعی می‌توان گفت که متغیرهای مختلفی تعیین کننده هستند و درآمد این حرفه را متفاوت می‌کنند. برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد حقوق تحلیلگر خدمات مالی هوش مصنوعی، بهتر است با بازار کار محل خود و شرایط خاص این حوزه با دیگران مشورت کنید. همچنین در سایت‌های معتبری که آگهی‌های استخدام مرتبط با این حوزه را انتشار می‌دهند، می‌توانید به اطلاعات مفیدی درباره حقوق و شرایط کاری تحلیلگر خدمات مالی هوش مصنوعی دست یابید.
 

مهندس یادگیری عمیق، متفاوت ترین شغل در مشاغل هوش مصنوعی

کلام آخر درباره مشاغل هوش مصنوعی 

در این مطلب درباره مشاغل هوش مصنوعی صحبت کردیم و 14 شغل پردرآمد این حوزه را به شما معرفی کردیم. برای آن دسته از عزیزانی که می خواهند به این حوزه ورود کنند و در یکی از این مشاغل مشغول به کار شوند، توصیه می کنیم آموزش هوش مصنوعی را از همین امروز شروع کنند و خودتان را برای انجام کار های موفقیت آمیز بسیار آماده کنید. شما می توانید در یک دوره جامع هوش مصنوعی مانند دوره استادی هوش مصنوعی درسمن شرکت کنید و مهارت های لازم را به دست آورید. 

علاوه بر آن می توانید مدرک پایان دوره را نیز دریافت کنید که این مدرک برای استخدام در هر مجموعه ای لازم و واجب است. این دوره به شما کمک می کند تا دانش عمیقی از زبان برنامه نویسی پایتون، هوش مصنوعی، علم داده، ماشین لرنینگ و دیپ لرنینگ برسید. پس از اتمام این دوره شما می توانید در هر مجموعه ای که بخواهید استخدام شوید. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد و از آن نهایت استفاده را برده باشید. شما به کدام یک از مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی علاقه دارید؟ چرا؟ پاسخ خود را در قست کامنت ها برای ما بنویسید. 

بنظر شما تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل مثبت است یا منفی؟ برای دانستن این موضوع می توانید روی لینک کلیک کنید.

سوالات متداول

آیا برای ورد به مشاغل مربوط به هوش مصنوعی باید دانش خاصی داشته باشیم؟ 

اولین گام برای ورود به این حوزه داشتن علاقه است، چرا که علاقه هر سختی را آسان می کند و کمک می کند که بتوانید از مسیر آموزش و متخصص شدنتان نهایت لذت را ببرید. پس از آن نوبت به یادگیری هوش مصنوعی می رسد. برای آن که متوجه شوید آیا واقعا به هوش مصنوعی علاقه دارید یا خیر، باید از یک دوره مقدماتی رایگان شروع کنید. دوره هوش مصنوعی مقدماتی درسمن همان دوره ای است که نیارز دارید. این دوره مباحث هوش مصنوعی را در سطح مقدماتی آموزش می دهد و به شما کمک می کند تا علاقه خود به این حوزه را کشف کنید. 

چشم انداز شغلی در مشاغل مربوط به هوش مصنوعی به چه صورت است؟ 

متخصصان معتقد هستند که مشاغل این حوزه آینده درخشانی پیش رو دارند و می توان به آن ها امیدوار بود. اگر در این حوزه تبدیل به یک متخصص شوید، بیکاری برای شما بی معنی می شود. آمار ها نشان می دهد هیچ نشانه ای از کاهش سرعت رشد مشاغل حوزه هوش مصنوعی دیده نمی شود. میزان تقاضا برای متخصصان ماهر این حوزه بسیار بالا است. کافی است دانش لازم در این حوزه را کسب کنید تا شغل رویاییتان را به دست آورید. 

آیا برای ورود به این حوزه باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشیم؟ 

مشاغل هوش مصنوعی نیزمانند هر شغل دیگری نیازمند مهارت و تخصص بالا است که این مهارت ها را می توان در مقاطع بالای تحصیلی نیز تا حدودی به دست آورد. البته در این شغل هم مانند مشاغل حوزه های مختلف اگر تحصیلات پایین تری داشته باشید اما به همان نسبت دانش و مهارت بالایی داشته باشید، می توانید شغل مورد نظرتان را به دست آورید. کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که مهارت بالایی دارند، نه افرادی که سال های سال در دانشگاه ها درس خوانده اند، اما هیچ مهارت کاربردی ندارند.