معرفی 13 نفر از دانشمندان هوش مصنوعی ایرانی و خارجی

معرفی معروف ترین دانشمندان هوش مصنوعی
تاریخ بروزرسانی : 06 آذر 1402 | تعداد بازدید : 1400 | زمان خواندن مقاله : 15 دقیقه
هوش مصنوعی،

معرفی برترین دانشمندان هوش مصنوعی ایرانی و خارجی

به نظر شما مشهور‌ترین دانشمندان هوش مصنوعی کدام‌اند؟ بهترین و قوی‌ترین دانشگاه فعال در این زمینه توانسته‌اند تا دنیای هوش مصنوعی را تا حد قابل توجهی ارتقا دهند. الگوریتم‌های خاصی همچون یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی به تنهایی طراحی نمی‌شوند. برای توسعه چنین الگوریتم‌هایی کارشناسان همواره باید از خدمات دانشمندان و تکنسین‌های حرفه‌ای استفاده نمایند.

این دانشمندان با استفاده از الگوریتم‌های نوین و محاسبات ریاضی پیچیده توانسته‌اند تا دنیای هوش مصنوعی را تا حد قابل توجهی ارتقا دهند. از جمله این دانشمندان مطرح و شناخته شده می‌توان به Andrew NG و دکتر Smola اشاره نمود. در این صفحه ما قصد داریم تا چند مورد از شناخته شده‌ترین کارشناسان فعال در دنیای هوش مصنوعی را بررسی کنیم. پس جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانشمندان مطرح هوش مصنوعی با ما همراه شوید.

ضرورت آشنایی با مشاهیر هوش مصنوعی

بیایید کارمان را با پاسخ به یک سؤال مهم و کلیدی شروع کنیم: مهم‌ترین مشاهیر هوش مصنوعی چه کسانی هستند و چرا آشنایی با آن‌ها یک مسأله مهم و ضروری به حساب می‌آید؟ پاسخ‌های زیادی را می‌توان برای این سؤال در مورد دانشمندان فعال در حوزه هوش مصنوعی در نظر گرفت. هر کدام از این پاسخ‌ها به نحوی خاص روند اجرای پروژه‌های مختلف را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. به صورت کلی، دانشمندان فعال در دنیای هوش مصنوعی همواره یک الگوی آموزشی خوب برای علاقه‌مندان این حوزه به حساب می‌آیند.

آشنایی با مهم‌ترین و برجسته‌ترین دانشمندان هوش مصنوعی به شما اجازه می‌دهد تا سطح اطلاعات خود در مورد آن‌ها را تا حد قابل توجهی ارتقا دهید. جالب است بدانید که دانشمندان مطرح فعال در حوزه هوش مصنوعی همواره تکنیک‌های نوینی را برای انجام محاسبات مورد نیاز ابداع نموده‌اند. خدمات برجسته آن‌ها باعث شده تا نامشان برای همیشه در دنیای هوش مصنوعی ماندگار شود. پس اگر شما هم به این حوزه علاقه‌مند هستید، بهتر است کمی وقتتان را صرف مطالعه در مورد آن‌ها نمایید. در ادامه می‌توانید اشخاص مطرح ترینی که به عنوان دانشمندان فعال در دنیای هوش مصنوعی شناخته می شوند را بشناسید.

آموزش هوش مصنوعی

 

نام دانشمند  حوزه فعالیت
Andrew Ng سازنده Landing ai
Fei-Fei Li   استاد دانشگاه استنفورد
Andrej Karpathy  دانشمند فعال در کارخانه تسلا
Demis Hassabis     سازنده Deep mind
Ian Goodfellow دانشمند هوش مصنوعی در اپل
Yann LeCun  دانشمند شرکت فیس بوک
Jeremy Howard     محقق در Fas.ai
Ruslan Salakhutdinov     استاد دانشگاه Mellon
Geoffrey Hinton  استاد دانشگاه تورنتو
Alex Smola دانشمند شرکت آمازون
Rana el Kaliouby     سازنده Affectiva
Daphne Koller   سازنده کورسرا
لطفی علی عسگر زاده اردبیلی مبدع نظریه منطق فازی

 

معرفی بزرگ ترین دانشمندان هوش مصنوعی

Andrew Ng

بیایید کارمان را با معرفی یکی از مطرح‌ترین دانشمندان هوش مصنوعی شروع کنیم. Andrew NG سازنده و طراح Landing AI و Deeplearning. ai می‌باشد. این دانشمند فعال در حوزه هوش مصنوعی کارنامه درخشانی دارد. تا امروز او روی پروژه‌های زیادی کار کرده و توانسته در شرکت‌های بزرگ زیادی مشغول شود. دکتر NG همه تمرکز خود را روی مباحثی همچون یادگیری ماشین و یادگیری عمیق و بینایی ماشین قرار داده است. از نظر آکادمیک تحقیقات این دانشمند کیفیت مطلوبی داشته و همواره به عنوان برترین تحقیقات موجود در دنیای هوش مصنوعی شناخته شده است.

Andrew NG دانشمند هوش مصنوعی

Fei-Fei Li

دکتر Fei Fei Li یکی از مطرح‌ترین دانشمندان هوش مصنوعی فعال در دانشگاه استنفورد به حساب می‌آید که تا امروز تحقیقات زیادی در حوزه علوم کامپیوتر انجام داده است. از جمله مهم‌ترین مباحثی که توسط او مورد بررسی قرار گرفته‌اند می‌توان به یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و بینایی کامپیوتر اشاره نمود. جالب است بدانید که دکتر Li همواره به دنبال طراحی سیستم‌های هوشمندی است که مراحل پردازش‌های منطقی هوش مصنوعی را تا حد قابل توجهی ارتقا می‌دهد.

fei-fei-li

Andrej Karpathy

حتماً شما هم تا امروز حداقل یک بار نام ماشین‌های تسلا را شنیده‌اید. یکی از مهم‌ترین ویژگی ماشین‌های تسلا، قابلیت حرکت اتوماتیک و تشخیص موانع موجود در مسیر می‌باشد. تیم تسلا با استفاده از خدمات برجسته‌ترین دانشمندان فعال در دنیای هوش مصنوعی توانسته چنین سیستمی را پیاده‌سازی نماید. دکتر Andrej Karpathy دانشمند ارشدی است که روی سیستم حرکت اتوماتیک ماشین‌های تسلا کار می‌کند. تحقیقات او در دنیای شبکه‌های عصبی باعث شده تا فعالیت ماشین‌های تسلا هر روز بهتر شود. جالب است بدانید که این دانشمند هم مدرک خود را از دانشگاه استنفورد کسب کرده است.

Andrej Karpathy

Demis Hassabis

دیگر مورد از مطرح‌ترین دانشمندان هوش مصنوعی به دکتر Demis Hassabis اشاره دارد. او که سازنده Deep Mind می‌باشد همواره تکنیک‌های جدیدی را برای انجام پردازش‌های منطقی طراحی نموده است. شرکت Deep Mind در سال ۲۰۱۴ توسط گوگل خریداری شد. برنامه‌های ویژه‌ای همچون AlphaGo توسط این دانشمند مطرح راه‌اندازی شده‌اند. جالب است بدانید که تا امروز این دانشمند چندین مقاله با کیفیت را در مورد نحوه عملکرد هوش مصنوعی طراحی کرده است. خدمات با ارزش او باعث شده تا دنیای یادگیری عمیق تا حد قابل توجهی ارتقا یابد.

Demis Hassabis

Ian Goodfellow

شرکت اپل همواره به دنبال استفاده از تکنیک‌های روز هوش مصنوعی برای ارتقای قابلیت‌های موجود در دستگاه‌های خود است. دکتر Ian GoodFellow یکی از شناخته شده‌ترین دانشمندان هوش مصنوعی فعال در شرکت اپل به حساب می‌آید. او قبلاً روی پروژه Google Brain کار می‌کرد و اخیراً وارد شرکت اپل شده است. جالب است بدانید که این دانشمند شناخته شده مدارک خود را از دانشگاه استنفورد کسب نموده و هم اکنون به عنوان یکی از مطرح‌ترین دانشمندان فعال در دنیای هوش مصنوعی شناخته شده است. جالب است بدانید که دانشمندان مطرحی همچون Ian GoodFellow همواره توانسته‌اند قابلیت‌های جدیدی را به دستیار هوشمند اپل یا Siri اضافه کنند.

Ian Goodfellow

Yann LeCun

دیگر مورد از دانشمندان هوش مصنوعی به دکتر LeCun اشاره دارد. این دانشمند که تمرکز خود را روی پروژه‌های هوش مصنوعی در فیس بوک قرار داده است، همواره تاثیرات زیادی در این حوزه داشته و توانسته به قابلیت‌های جدید این شرکت اضافه کند. رباتیک موبایل، یادگیری ماشین و بینایی کامپیوتر از جمله مهم‌ترین شاخه‌های فعالیتی این دانشمند مطرح به حساب می‌آید. از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های او می‌توان به اضافه کردن قابلیت مخصوص تشخیص کاراکتر‌ها و حروف در یک کامپیوتر اشاره نمود.

Yann LeCun

Jeremy Howard

دکتر Howard یک دانشمند شناخته شده و مطرح در شرکت Fas. ai به حساب می‌آید. این کارآفرین و توسعه دهنده همواره به خاطر خدمات ارزنده‌اش در دنیای هوش مصنوعی مورد تقدیر قرار گرفته است. اولین پروژه او طراحی یک سیستم یادگیری ماشین با هدف ارائه بهتر دارو برای بیماری‌های مختلف بود. این مدل یادگیری ماشین می‌توانست سرعت تجویز دارو‌های مختلف را تا حد قابل توجهی ارتقا دهد. جالب است بدانید که الگوریتم‌های یادگیری عمیق طراحی شده توسط این دانشمند همواره برای تشخیص بیماری‌ها و مشکلات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Ruslan Salakhutdinov

همه دانشمندان فعال در دنیای هوش مصنوعی همیشه تمرکز خود را روی مباحث عملی قرار نمی‌دهند. دکتر Salakhutdinov یکی از اساتید مطرح دانشگاه میلان به حساب می‌آید. تخصص او به مباحث پیچیده‌ای همچون یادگیری ماشین و علوم کامپیوتر مربوط است. جالب است بدانید که این دانشمند رزومه طولانی را به همراه دارد. از جمله فعالیت‌های او می‌توان به تحقیق در شرکت اپل، گوگل و تدریس در دانشگاه تورنتو اشاره نمود. فعالیت‌های این دانشمند همواره باعث تربیت کارشناسان مطرحی در حوزه هوش مصنوعی شده است.

Ruslan Salakhutdinov

Geoffrey Hinton

دکتر Hinton یکی از اساتید علوم کامپیوتر در دانشگاه تورنتو است. او که به خاطر فعالیت‌های ارزنده‌اش در حوزه یادگیری ماشین و شبکه‌های عصبی شناخته شده، اخیراً وارد حوزه تدریس شده و به دنبال تربیت دانشمندان جدید می‌باشد. از جمله فعالیت‌های ارزنده این دانشمند می‌توان به توسعه مدل‌های مخصوص تشخیص‌اشیا اشاره نمود. جالب است بدانید که این دانشمند روی پروژه Google brain هم کار کرده و توانسته آن را تا حد قابل توجهی ارتقا دهد.

 

از دانشمندان هوش مصنوعی Geoffrey Hinton

Alex Smola

پروفسور Smola یکی از دانشمندان حاضر در شرکت آمازون به حساب می‌آید که روی پروژه‌های پیچیده این شرکت به صورت مستقیم تاثیر‌گذار بوده است. او با استفاده از تکنیک‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق توانست روند پردازش سفارشات را در این شرکت متحول سازد. جالب است بدانید که تیم تحت نظر این دانشمند همواره به دنبال کارشناسان جدیدی است که تخصص خوبی دارند.

Rana el Kaliouby

دکتر Kaliouby یکی از دانشمندان فعال در دنیای هوش مصنوعی به حساب می‌آید. او مدرک دکترای خود را از دانشگاه کمبریج دریافت کرده و به عنوان یک دانشمند وارد آزمایشگاه تحقیقات دانشگاه MIT شده است. جالب است بدانید که راه‌اندازی ابزار‌های تشخیص تکنولوژی و شی از جمله مهم‌ترین تحقیقات این دانشمند به حساب می‌آید. از جمله فعالیت‌های او می‌توان به ایجاد سیستم‌های مخصوص پایش وضعیت سلامتی روان اشاره نمود. در حال حاضر او روی پروژه‌هایی همچون Affectiva کار کرده و از دانشگاه MIT با همین منظور خارج شده است.

Rana el Kaliouby

Daphne Koller

جالب است بدانید که سازنده کورسرا و Insitro یعنی Daphne Koller هم یکی از مطرح‌ترین دانشمندان فعال در دنیای هوش مصنوعی به حساب می‌آید که همواره خدمات ارزنده‌ای را در اختیار کارشناسان فعال در این زمینه قرار داده است. مهم‌ترین حوزه فعالیتی این دانشمند به طراحی سیستم‌های هوش مصنوعی مخصوص دنیای پزشکی اشاره دارد. جالب است بدانید که دانشمندان مطرحی همچون Daphne Koller همواره از تکنیک‌های جدیدی برای اجرای پروژه‌های مختلف استفاده می‌نمایند.

Daphne Koller

لطفی علی عسکر‌زاده اردبیلی

البته که نمی‌توان لیست پژوهشگران برتر هوش مصنوعی را بدون نام بردن یکی از شناخته شده‌ترین دانشمندان ایرانی به اتمام رساند. لطفی علی عسکر‌زاده یکی از ریاضی دان‌ها و دانشمندان مطرح ایرانی فعال در حوزه هوش مصنوعی به حساب می‌آید که به واسطه طراحی الگوریتم‌های محاسبات Fuzzy در دنیای ریاضیات محبوبیت و شهرت زیادی کسب کرده است. دکتر علی عسکر‌زاده یکی از مهم‌ترین اساتید دانشگاه کالیفرنیا بود که دانشمندان بزرگی را در این زمینه تربیت کرده است. الگوریتم‌های محاسباتی طراحی شده توسط دکتر علی عسکر‌زاده همواره دنیای هوش مصنوعی را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند.

 دانشمند هوش مصنوعی ایرانی Lotfi Aliasker Zadeh

کلام آخر

همانطور که در این صفحه مشاهده کردید، دانشمندان زیادی در دنیای هوش مصنوعی فعال هستند. از جمله شناخته شده‌ترین دانشمندان هوش مصنوعی در جهان می‌توان به مواردی همچون Ian Goodfellow اشاره نمود. چنین دانشمندانی با استفاده از تکنیک‌های نوین برای انجام محاسبات منطقی و ریاضیاتی مختلف، همواره توانسته‌اند مرز‌های علم و دانش را ارتقا دهند. به خاطر داشته باشید که دنیای هوش مصنوعی همواره در حال گسترش بوده و به دانشمندان و متخصصان زیادی نیاز دارد.

اگر شما هم به این حوزه علاقه‌مند هستید، شایدد یکی از دانشمندان بزرگ بعدی شوید! مسلماً امکان ورود به یک حوزه تخصصی همچون هوش مصنوعی بدون داشتن دانش اولیه وجود ندارد. برای ورود به دنیای هوش مصنوعی شما باید کار خود را با استفاده از دوره‌های آموزشی با کیفیت شروع کنید. دوره‌های آموزشی خاصی همچون دوره آموزشی هوش مصنوعی درسمن با داشتن سطح کیفیتی فوق‌العاده یک گزینه عالی برای شروع کار به حساب می‌آید. پیشنهاد می کنیم به صفحه این دوره بروید و ویژگی های آن را مطالعه کنید. اگر نام دانشمندی در این لیست خالی است، حتما نام او را در قسمت کامنت ها به ما بگویید.

سؤالات متداول

برای ورود به حوزه هوش مصنوعی باید روی چه مباحثی تسلط داشته باشیم؟

اگر شما هم به ورود به دنیای هوش مصنوعی علاقه‌مند هستید، در اولین مرحله باید روی جبر خطی و محاسبات ریاضی پیچیده و در مرحله بعد به تکنیک‌های برنامه‌نویسی و الگوریتم‌های پیچیده طراحی شده در این زمینه تسلط داشته باشید. معادلات دیفرانسیل به کار رفته در حوزه هوش مصنوعی نسبتاً پیچیده هستند. پس بدون داشتن دانش اولیه در این زمینه امکان حل آن‌ها وجود ندارد. اما نکته ای که مهم تر از همه این موارد است، آن است که به این حوزه علاقه کافی داشته باشید، چون علاقه به یک کار تمامی سختی های آن را آسان می کند.

بهترین راه ورود به دنیای هوش مصنوعی کدام است؟

اگر شما هم قصد ورود به دنیای هوش مصنوعی را دارید لزوماً باید بهترین منابع آموزشی طراحی شده در این زمینه را نیز به کار گیرید. خیلی از افراد بر این باور هستند که بهترین راه ورود به دنیای هوش مصنوعی، استفاده از کلاس‌های دانشگاهی می‌باشد. این تفکر اشتباه است چرا که خیلی از دانشمندان فعال در حوزه هوش مصنوعی کار خود را با استفاده از دوره‌های آموزشی آنلاین شروع کرده‌اند. آکادمی درسمن نیز برای افراد علاقه مند دوره های مقدماتی تا پیشرفته هوش مصنوعی را ارائه داده است و قدرتمندانه کنار افرادی که قصد دارند به این حوزه وارد شوند، ایستاده است.

آیا فقط مطالعه کتاب و جزوه برای کار در این حوزه کافی است؟

مطمئناً نه! برای فعالیت در حوزه هوش مصنوعی شما هم باید در دوره‌های تخصصی شرکت کنید و هم کتاب‌های نگارش شده در این زمینه را مطالعه نمایید. عدم توجه به این موارد احتمال مواجه شدن با چالش شما را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. کتاب ها منابع تکمیلی هستند و نمی توان به افرادی که می خواهند به تازگی وارد این حوزه شوند، گفت که با کتاب آموزش ببینند. دوره‌های آموزشی با کیفیتی همچون دوره هوش مصنوعی درسمن یک گزینه خوب برای شروع به حساب می‌آید.

آینده هوش مصنوعی چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

به عقیده کارشناسان و دانشمندان بزرگ دنیای هوش مصنوعی، این حوزه جدید می‌تواند زندگی انسان را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهد. پیشرفته‌تر شدن هوش مصنوعی می‌تواند خیلی از کار‌های سخت و حوصله سر بر را به صورت کامل نابود سازد.