هوش مصنوعی مرکب چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

هوش مصنوعی مرکب چیست و چه کاربرد هایی دارد؟
تاریخ بروزرسانی : 03 مهر 1402 | تعداد بازدید : 391 | زمان خواندن مقاله : 10
هوش مصنوعی،

هوش مصنوعی همواره قابلیت های جدید تر و به روز تری را در اختیار صاحبین مشاغل و کسب و کار قرار داده است. هوش مصنوعی مرکب، یکی از جدید ترین مدل های ایجاد شده در دنیای AI به حساب می آید که به واسطه داشتن یک سری ویژگی های خاص و کلیدی، توانسته محبوبیت زیادی هم به دست آورد. همانطور که از نام این مدل پیداست، کارشناسان برای طراحی آن باید چندین مدل مختلف هوش مصنوعی را با یکدیگر ادغام نمایند. 

هوش مصنوعی مرکب چیست؟

 هوش مصنوعی مرکب چیست؟

البته که مفهوم هوش مصنوعی مرکب، یک مفهوم جدید به حساب آمده و همچنان جای زیادی برای پیشرفت دارد. از آنجایی که این تکنولوژی، ترکیبی از مدل های قبلی است، کارشناسان برای یادگیری نحوه کار با آن نیازی به طی کردن دوره های خیلی پیچیده ندارند! موضوع امروز ما، چیستی هوش مصنوعی مرکب و مزایای استفاده از آن در پروژه های مختلف می باشد. البته که یک سری اطلاعات کاربردی در مورد نحوه پیاده سازی این مدل آماده کرده ایم. پس برای کسب بیشترین بازدهی، در ادامه با ما همراه شوید. 

مفاهیم پایه ای برای درک بهتر هوش مصنوعی مرکب

قبل از اقدام برای بررسی هوش مصنوعی مرکب و کاربرد هایش، ما باید به یک سری تعاریف اولیه توجه کنیم. این تعاریف اولیه به ما کمک می کنند تا خیلی راحت تر دنیای هوش مصنوعی و ابزار های به کار رفته در این زمینه را درک کنیم. 

  • Knowledge Graph: نمودار یا گراف دانش، به مجموعه ای از توصیفات متصل به یکدیگر اشاره دارد. به عنوان مثال مفاهیم، رویداد ها و اشیای متصل به یکدیگر از طریق این نمودار مورد بررسی قرار می گیرند. نمودار و پایه دانش می تواند برای ادغام داده های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. نمودار های دانش همه داده های موجود را از محیط دریافت کرده و بر اساس یک الگوریتم خاص، آنها را یکپارچه می کنند. 

 

  • NLP: پردازش زبان طبیعی یا NLP، مفهوم پر اهمیتی در دنیای هوش مصنوعی به حساب می آید. زمانی که کامپیوتر بتواند زبان انسان های عادی را درک کند، از NLP استفاده نموده است. این پروسه از دو مرحله اصلی یعنی پردازش اطلاعات و توسعه الگوریتم تشکیل شده و به شدت کاربردی می باشد. 

 

  • ML: یادگیری ماشین، مفهومی آشنا در دنیای هوش مصنوعی به حساب می آید که تمرکز خود را روی توسعه برنامه هایی قرار داده که می توانند به محیط دسترسی داشته باشند و بر همان اساس توسعه پیدا نمایند. با ML می توان به کامپیوتر اجازه داد تا بدون نیاز به کمک انسان نسبت به یادگیری اقدام نماید. 

 

  • CV: بینایی کامپیوتر یا CV، مبحث پر اهمیتی است که به یک سیستم کامپیوتری اجازه می دهد تا با استفاده از سنسور ها و ابزار های مختلف نسبت به تجزیه و تحلیل محیط اطراف خود اقدام نماید. CV اهمیت زیادی داشته و در مدل های تشخیص چهره به کار می رود. 

 

  • Descriptive statistics: آمار توصیفی به بررسی کمی یک مجموعه می پردازد. زمانی که ما از علم آمار و احتمال برای تجزیه یک گروه یا دسته خاص از داده ها استفاده کنیم، در واقع این مبحث را به کار گرفته ایم. به صورت کلی، استفاده از این مفهوم اهمیت زیادی داشته و می تواند روند توسعه مدل های مختلف هوش مصنوعی را متحول سازد. 

مفاهیم پایه برای درک هوش مصنوعی مرکب

آشنایی بیشتر با هوش مصنوعی مرکب

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که چرا آشنایی با مفاهیم مذکور برای بررسی دقیق چیستی هوش مصنوعی مرکب اهمیت زیادی دارد؟ بیایید کمی دقیق تر به این مدل هوش مصنوعی نگاه کنیم. هوش مصنوعی مرکب یا Composite artificial intelligence، ترکیبی از چندین مدل مختلف هوش مصنوعی و چند مدل آماری ویژه می باشد. اگر بخواهیم خیلی ساده به سوال هوش مصنوعی مرکب چیست پاسخ دهیم، باید بگوییم که این مدل هوش مصنوعی، سوالات و مشکلات یک کسب و کار را با ترکیب مفاهیم مذکور در قسمت های قبل حل می کند. 

در این مدل هوش مصنوعی، کارشناسان یک سری تکنیک ها و الگوریتم های ویژه را برای بهبود یادگیری، توسعه دانش و حل مشکلات تجاری یک کسب و کار مورد استفاده قرار می دهند. بر اساس تحقیقات انجام شده، پیشرفت در این حوزه هوش مصنوعی به یک بازه زمانی 3 تا 6 ساله نیاز دارد. چرا که استفاده از پلتفرم های تصمیم گیری برای توسعه این مدل، کمی پیچیده می باشد. البته که کارشناسان و دانشمندان علوم داده همه تلاش خود را به کار گرفته اند تا سرعت پیشرفت این مدل را افزایش دهند.  

آموزش هوش مصنوعی

هوش تصمیم گیری چیست؟ 

در دنیای هوش مصنوعی مرکب، مفهومی با نام هوش تصمیم گیری مطرح می شود. هوش تصمیم گیری یا DI، به فرآیند ویژه ای گفته می شود که در طی آن کامپیوتر بینش مورد نیاز برای تصمیم گیری، ارزیابی و بهبود نتایج را کسب می کند. محیط های تجاری پویا و سریع موجود در دنیای امروزی ما، همواره باید ابزار های سریعی را مورد استفاده قرار دهند که می تواند بهترین تصمیم را برای شرایط بگیرد. پردازش اطلاعات، بازخورد ها و همکاری با دیگر مدل های هوش مصنوعی بدون استفاده از هوش تصمیم گیری وجود ندارد. 

خیلی از کسب و کار های موجود در دنیای امروزی ما، همچنان از هوش تصمیم گیری مناسبی بهره مند نیستند. این مسئله باعث شده تا خیلی از آنها با مجموعه ای از تصمیمات اشتباه، کل کسب و کارشان را به صورت کامل نابود سازند. لازم به ذکر است که تلاش برای توسعه مدل های مرکب هوش مصنوعی و استفاده از هوش تصمیم گیری، می تواند روند توسعه یک سازمان را به صورت کامل متحول کند.

هوش تصمیم گیری چیست؟

بررسی کاربرد های هوش مصنوعی مرکب

البته که کاربرد های هوش مصنوعی مرکب را می توان از جهات مختلفی مورد بررسی قرار داد. این مدل از انواع هوش مصنوعی به گونه ای طراحی شده تا برای تصمیم گیری در شرایط سخت مورد استفاده قرار گیرد. پس شرکت های تجاری بزرگ و پیشرو در حوزه های مختلف به عنوان مهم ترین کاربران این مدل شناخته شده اند. شما می توانید با خیال راحت این ابزار را برای توسعه کسب و کار های مختلف مورد استفاده قرار دهید. استفاده از این مدل هوش مصنوعی برای ارتقا سطح کیفی بینایی کامپیوتر و مدل های NLP هم یک پروسه نسبتا متداول به حساب می آید. 

مزایای هوش مصنوعی مرکب در یک کسب و کار

تا به امروز افراد زیادی از ما سوال پرسیده اند که به صورت دقیق، مهم ترین مزایای هوش مصنوعی مرکب چیست؟ مدل های مرکب هوش مصنوعی به گونه ای طراحی شده اند تا شبیه به انسان فکر کنند و تصمیم بگیرند. آنها خیلی راحت تر می توانند شرایط فعلی مجموعه را مورد بررسی قرار دهند. جدا از این مسئله، آنها یک پایگاه داده کوچک را دریافت کرده و با استفاده از تکنیک هایی همچون بینایی NLP و تصمیم گیری آماری، آن را به صورت دقیق آنالیز می نمایند.

این مدل ها می توانند هزینه پیاده سازی چندین مدل مختلف هوش مصنوعی را نیز کاهش دهند. زمانی که شما در یک پروژه هم به بینایی کامپیوتر نیاز دارید و هم به NLP، می توانید به راحتی از مدل های مرکب استفاده نمایید.

مزایای هوش مصنوعی مرکب در یک کسب و کار

یک مدل هوش مصنوعی از نوع مرکب چگونه کار می کند؟ 

هوش مصنوعی مرکب، ترکیبی از تکنیک های قدیمی نمی باشد. کسب و کار های مختلف باید بر اساس نیاز ها و مشکلات خودشان نسبت به ایجاد Pipeline برای راه اندازی مدل مرکب اقدام نمایند. مثلا اگر شما به دنبال بهبود تجربه مشتریان خود هستید، می توانید یک مدل NLP را با چندین مدل ML برای کسب بیشترین بازدهی ممکن ترکیب نمایید. پس امکان مشخص کردن یک ساختار عملکردی واحد برای این مدل وجود ندارد. چرا که هر سازمان بر اساس شرایط و نیاز های خود نسبت به پیاده سازی آن اقدام می کند. 

پیاده سازی مدل های هوش مصنوعی مرکب

البته که پیاده سازی مدل های هوش مصنوعی مرکب، کار راحتی نیست. همانطور که گفته شد، دانشمندان باید در ابتدا نسبت به توسعه مدل های پایه ای اقدام نمایند و سپس آنها را با یکدیگر ادغام کنند. البته که ورود به دنیای هوش مصنوعی با هدف توسعه مدل های مرکب، می تواند نتایج مطلوبی را برای علاقه مندان به این حوزه به همراه داشته باشد. مدل های مرکب، تازه وارد بوده و همچنان فضای زیادی برای توسعه در اختیار دارند. استفاده از این مدل می تواند دنیای تجارت را به صورت کامل متحول سازد. به همین علت هم استفاده از مدل مرکب اهمیت زیادی پیدا کرده است. 

اگر شما هم به دنبال ورود به دنیای هوش مصنوعی هستید، باید بتوانید به درستی راه خود را پیدا کنید. استفاده از بهترین دوره های آموزشی طراحی شده در این زمینه باعث افزایش سرعت و میزان بازدهی این مسیر خواهد شد. با شرکت در دوره های ویژه ای همچون دوره آموزش هوش مصنوعی مقدماتی مجموعه درسمن، شما می توانید خود را برای مفاهیم پیچیده تر AI همچون یادگیری ماشین و مدل های مرکب آماده سازید. البته که مجموعه درسمن فقط در زمینه طراحی دوره های پایه ای فعال نبوده و دوره های تخصصی و پیچیده حوزه هوش مصنوعی را نیز در خود جای داده است. 

هوش مصنوعی مرکب در دنیای واقعی

در دنیای واقعی هوش مصنوعی مرکب می تواند نقش مهمی را بازی کند. طراحی و توسعه یک برنامه بر پایه این مدل هوش مصنوعی به شرکت های مختلف اجازه می دهد تا محصولات و خدمات جدید تری را ارائه نمایند. مدل مرکب هوش مصنوعی با آنالیز فرآیند های به کار رفته در یک کسب و کار و استفاده از تکنیک های فرایند کاوی، همواره آماده بهبود روند انجام پروسه های مختلف در یک کسب و کار می باشد. گزارش ها پیش بینی کرده اند که شرکت های آسیایی بیشترین میزان استفاده از هوش تصمیم گیری را در خود جای داده اند. برند های بین المللی زیادی هم در این زمینه فعالیت می کنند. شرکت هایی همچون IBM، SAS، گوگل، مایکروسافت و AWS همواره به دنبال توسعه این مدل هوش مصنوعی برای کسب بیشترین بازدهی ممکن می باشند. 

هوش مصنوعی مرکب در دنیای واقعی

چرا به هوش مصنوعی از نوع مرکب نیاز داریم؟ 

در نهایت، بیایید تا به یک سوال مهم پاسخ دهیم: ما چرا به هوش مصنوعی مرکب نیاز داریم؟ پاسخ به این سوال خیلی راحت است. تجار و شرکت های مختلف، اخیرا به دنیای هوش مصنوعی علاقه مند شده اند. متاسفانه رویکرد های مستقل تعریف شده در این زمینه، همیشه مشکلات یک کسب و کار را به راحتی از بین نمی برند. مسلما استفاده از NLP می تواند برای پردازش ورودی های کاربر و تصمیم گیری مفید باشد اما به تنهایی نمی تواند نسبت به ارتقا هوش تصمیم گیری اقدام نماید. 

برنامه های قرار گرفته در دنیای هوش مصنوعی ترکیبی، بیشتر از هر مدل دیگری می توانند شبیه به انسان فکر کنند و تصمیم بگیرند. آنها نیاز یک کسب و کار به استفاده از تیم های بزرگ فعال در زمینه پردازش داده را کاهش می دهند. جدا از این مسئله، کاربران می توانند از یک مجموعه داده کوچک، اطلاعات عظیمی را دریافت نمایند. همین مسئله هم باعث شده تا خیلی از کسب و کار ها به دنبال پیاده سازی مدل های مرکب هوش مصنوعی برای ارتقا سطح کیفی خدمات خود باشند. 

نتیجه گیری

نتیجه گیری نهایی در مورد هوش مصنوعی مرکب

دنیای هوش مصنوعی، محیط وسیعی بوده و برای موقعیت های مختلفی هم مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از مدل های مختلف هوش مصنوعی همچون هوش مصنوعی مرکب، مزایای بی شماری را برای کسب و کار های مختلف به همراه خواهد داشت. به همین علت هم تیم های توسعه دهنده و کارشناسان با تجربه، همواره به دنبال فعالیت در این زمینه هستند. به خاطر داشته باشید که هوش مصنوعی وظایفی همچون مدیریت داده ها، کاهش ریسک و تصمیم گیری منطقی را بر عهده دارد. با تکامل یافتن دنیای هوش مصنوعی، پروژه های مختلف خیلی راحت تر مدیریت می شوند. 

البته که برای استفاده از هوش مصنوعی مرکب به صورت اصولی، در ابتدا کارشناسان باید نسبت به انجام تحقیقات گسترده اقدام نمایند. این تحقیقات هم به توسعه دنیای هوش مصنوعی کمک کرده و هم میزان بازدهی آنها را افزایش می دهند. با استفاده از این رویکرد، تکنیک ها و رشته های مختلف دنیای هوش مصنوعی با یکدیگر پیوند می خورند. این مسئله نتایج کسب شده از یک مدل هوش مصنوعی را دقیق تر می کند. البته که پیاده سازی درست و اصولی در این زمینه اهمیت زیادی دارد. اگر شما هم به این مباحث علاقه مند هستید، همانطور که گفت شد می توانید هم اکنون دوره های تخصصی مجموعه درسمن را مورد استفاده قرار دهید.