اخلاق هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟

اخلاق هوش مصنوعی چیست؟
تاریخ بروزرسانی : 20 آذر 1402 | تعداد بازدید : 619 | زمان خواندن مقاله : 20
هوش مصنوعی،

اخلاق هوش مصنوعی چیست و چرا ملزم به شناخت آن هستید؟

اخلاق هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟ این سوال از جمله پرسش‌های متداولی به حساب می‌آید که همه کارشناسان فعال در دنیای هوش مصنوعی بالاخره یک روز با آن مواجه می‌شوند. هوش مصنوعی یک ابزار قدرتمند است که با استفاده از آن می‌توان دنیا را تا حد قابل توجهی تغییر داد. این ابزار به گونه‌ای طراحی شده تا روند انجام فعالیت‌های مختلف را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهد.
 
اگر در دنیای هوش مصنوعی، اخلاق به درستی تعریف نشود، احتمال اینکه کاربران با چالش مواجه شوند افزایش می‌یابد. از آنجایی که مدل‌های هوش مصنوعی توسعه یافته‌اند تا فرا‌تر از انسان‌ها فکر کنند، به کار بردن اخلاق برای طراحی آن‌ها می‌تواند نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که مباحث پر اهمیتی همچون اخلاق در دنیای هوش مصنوعی، همواره روند انجام پردازش‌ها و فعالیت‌های مختلف را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. امروز ما قصد داریم تا چیستی اخلاق در دنیای هوش مصنوعی را بررسی کنیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اخلاق در دنیای هوش مصنوعی، با ما همراه شوید.

آموزش هوش مصنوعی

AI ethic چیست؟

بیایید کارمان را با پاسخ به یک سوال مهم و کلیدی شروع کنیم: AI ethics چیست؟ به صورت کلی، در حوزه کاری که به پیشرفت بشریت کمک می‌کند، یک سری اصول اخلاقی دارد. این اصول اخلاقی باعث شده‌اند تا ایجاد مدل‌های آسیب‌زا و مشکل دار، با چالش مواجه شود. زمانی که ما یک سری اصول اخلاقی خاص را برای مدل‌های هوش مصنوعی خود تعریف کنیم، از AI Ethics استفاده کرده‌ایم. این مفهوم می‌تواند روند طراحی و ایجاد و آموزش مدل‌های هوش مصنوعی را تا حد قابل توجهی تحت تاثیر خود قرار دهد. خیلی از اوقات مشکلات و اشتباهات انسانی، دیتای موجود در دنیای هوش مصنوعی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

در چنین شرایطی استفاده از اخلاق هوش مصنوعی به یک مسأله ضروری تبدیل می‌شود. جالب است بدانید که با توسعه بیگ دیتا و افزایش میزان اهمیت اتوماتیک‌سازی فرآیند‌های مختلف، دانشمندان به اهمیت اخلاق در دنیای هوش مصنوعی بیش از پیش پی برده‌اند. با استفاده از این مفاهیم کاربران به راحتی می‌توانند نسبت به گسترش مدل‌هایی اقدام نمایند که برای بشریت مفید بوده و چالش‌های گسترده‌ای را نیز سر راه کاربران قرار نمی‌دهد. لازم به ذکر است که مدل‌های هوش مصنوعی اجازه اعمال تغییر روی مباحث اقتصادی یا ورود به حریم خصوصی افراد را ندارند. اینجاست که استفاده از اخلاق برای توسعه این مدل‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. پس اگر شما هم به دنبال فعالیت در حوزه هوش مصنوعی هستید، لزوماً باید به اخلاق توجه کنید.

ethics of artificial intelligence چیست؟

بررسی کاربرد‌های اخلاق در هوش مصنوعی

به نظر شما اخلاق هوش مصنوعی چه کاربردی دارد؟ برای درک بهتر اخلاق در حوزه هوش مصنوعی، بیایید یک مثال را با هم مورد بررسی قرار دهیم. طی چند سال گذشته، مدل‌های هوش مصنوعی زیادی توسط سازمان‌های بزرگ و کوچک توسعه یافتند. هر کدام از این مدل‌های هوش مصنوعی روی یک مبحث خاص متمرکز بودند. برخی از این مدل‌ها برای پردازش تصویر، برخی از این مدل‌ها برای پردازش متن و برخی از آن‌ها هم برای ایجاد تصاویر و نقاشی به کار گرفته شدند.

زمانی که کاربران عادی با این مدل‌ها آشنا شدند، استفاده از آن‌ها تا حد قابل توجهی افزایش یافت. در این میان یک سری از کاربران تصمیم گرفتند تا از مدل‌های هوش مصنوعی که در اختیار دارند، سوء استفاده نمایند. برخی از آن‌ها به حریم خصوصی سایر افراد تجاوز کردند و برخی هم با استفاده از مدل‌های پردازش تصویر، نسبت به ایجاد تصاویر آزار دهنده و زننده اقدام نمودند. در این شرایط کارشناسان فعال در دنیای هوش مصنوعی با در نظر گرفتن جوانب و اخلاق، جلوی سوء استفاده از مدل‌های خود را تا حد قابل توجهی گرفتند. لازم به ذکر است که مدل‌های پیچیده‌تر دنیای هوش مصنوعی می‌توانند روی زندگی یک انسان به صورت مستقیم تاثیر‌گذار باشند. پس توجه به اخلاق هنگام توسعه آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

اصول مهم برای اخلاق در هوش مصنوعی

یک سری اصول مهم هستند که اخلاق هوش مصنوعی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. اگر شما هم به دنبال ایجاد یک مدل جدید هستید یا اینکه قصد دارید تا در این زمینه آموزش ببینید، لزوماً باید به اصول پر اهمیت طراحی شده در این زمینه توجه ویژه‌ای داشته باشید. توجه به اصول اخلاقی، روند انجام فعالیت‌های مختلف را تا حد قابل توجهی تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. اولین مورد از مهم‌ترین اصول اخلاقی دنیای هوش مصنوعی به احترام مربوط است. مدل‌های هوش مصنوعی باید بتوانند احترام اشخاص مختلف را حفظ نمایند و از ایجاد چالش در این زمینه جلوگیری کنند.
 
زمانی که دکتر‌ها از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند، سوگند خورده و نسبت به حفظ اطلاعات بیماران خود می‌کوشند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی هم باید توسط همین موارد محدود شوند. یعنی الگوریتمی که شما آن را توسعه داده‌اید تحت هیچ شرایطی نباید اطلاعات خصوصی افراد مختلف را در اختیار سایرین قرار دهد. فرقی ندارد که اطلاعات مورد نیاز چقدر خاص یا پیچیده هستند، در هر صورت استفاده از آن‌ها اهمیت زیادی خواهد داشت. در نهایت آخرین اصلی که برای هوش مصنوعی شما باید آن را مد نظر خود قرار دهید به عدالت اشاره دارد. عدالت می‌تواند مشکلات زیادی را حذف کند. اگر مدل شما برای تقسیم منابع یا ابزار‌های مختلف طراحی شده است، بهتر است آن را منصف توسعه دهید.

اصول مهم اخلاق در هوش مصنوعی

مهم‌ترین نگرانی‌های هوش مصنوعی در دنیای امروز

توسعه یک تکنولوژی جدید کار راحتی نیست. جدا از چالش‌ها و مشکلات فنی، کارشناسان باید بتوانند به درستی تاثیر تکنولوژی روی زندگی عادی انسان را نیز مورد بررسی قرار دهند. این مسأله در دنیای هوش مصنوعی خیلی بیشتر از سایر موارد اهمیت پیدا می‌کند. خیلی از دانشمندان و کارشناسان بزرگ دنیای ریاضیات و علوم کامپیوتر در مورد خطرات استفاده از هوش مصنوعی به کاربران هشدار‌های زیادی داده‌اند. در هر صورت، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مطرح شده در حوزه هوش مصنوعی به تکنولوژی اشاره دارد. اگر تکنولوژی به کار رفته در پشت صحنه این مدل‌ها خیلی پیشرفته و پیچیده شود، احتمال ورود آسیب به ساختار جامعه انسان هم افزایش می‌یابد.

جدا از این مسأله، هوش مصنوعی می‌تواند حریم خصوصی، امنیت اطلاعات و امنیت شغلی انسان‌های مختلف را تا حد قابل توجهی تحت تاثیر خود قرار دهد. تا امروز سازمان‌های بزرگ آمریکایی و دولت‌های اروپایی نسبت به وضعیت قوانین مخصوص مدیریت هوش مصنوعی اقدام نموده‌اند. یعنی با استفاده از چنین قوانینی، توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی دیگر نمی‌توانند نسبت به اعمال تغییر روی مدل‌های پیچیده‌تر دنیای هوش مصنوعی اقدام نمایند. جدا از همه این موارد، مدل‌های هوش مصنوعی برای هیچ کدام از فعالیت‌های خود مسئول نیستند. یعنی فرقی ندارد که مدل شما چقدر پیچیده است و چقدر درست کار می‌کند، مسئول سوء استفاده از آن شما هستید. پس لزوماً برای توسعه یک مدل هوش مصنوعی باید از اخلاق استفاده کنید.

تاثیر هوش مصنوعی روی امنیت اطلاعات

همانطور که در قسمت‌های قبل‌تر هم به این مسأله مهم اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های هوش مصنوعی به تاثیر این مفهوم روی امنیت اطلاعات اشاره دارد. اخلاق هوش مصنوعی همواره باعث شده تا توسعه‌دهندگان جلوی دسترسی‌های غیر مجاز این مدل‌ها به اطلاعات خصوصی افراد را بگیرند. این مسأله تا زمانی ثابت است که توسعه‌دهندگان بر اساس قوانین و اخلاق عمل نمایند. اگر یک توسعه دهنده تصمیم بگیرد تا بدون توجه به اصول اخلاقی نسبت به ایجاد یک مدل اقدام نماید، احتمال مواجه شدن جامعه با چالش، چند برابر خواهد شد. لازم به ذکر است که امنیت اطلاعات در دنیای هوش مصنوعی، یک مفهوم پیچیده به حساب می‌آید. توسعه‌دهندگان همواره باید در این زمینه تحقیقات کافی را انجام دهند و مطمئن شوند که مدل‌هایشان به امنیت اطلاعات کاربران، آسیبی وارد نمی‌کنند.

تاثیر هوش مصنوعی روی امنیت اطلاعات

چگونه می‌توان در دنیای هوش مصنوعی اخلاق ایجاد کرد؟

برای ایجاد اخلاق هوش مصنوعی، اصول به کار رفته در چندین سازمان خاص باید با یکدیگر ترکیب شوند. به عنوان مثال، در اولین مرحله دولت باید وارد عمل شود. اگر سیاست‌های دولت برای توسعه هوش مصنوعی درست نباشد، احتمال سوء استفاده بالا می‌رود. جدا از این مسأله، مدل‌های یادگیری ماشین می‌توانند عملیات‌های پنهان زیادی را در خود جای داده باشند. این عملیات‌های پنهان، روند عملکرد هوش مصنوعی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. برای جلوگیری از ایجاد مشکل، توسعه‌دهندگان باید درک خود را در حوزه هوش مصنوعی افزایش دهند و تعداد لایه‌های پنهان را پایین بیاورند. عدم توجه به این مسأله هم مشکلات جدی را برای مدل‌های هوش مصنوعی ایجاد می‌کند.

سازمان‌های مدیریت اخلاق هوش مصنوعی در سراسر جهان

جالب است بدانید که با هدف کنترل اخلاق در دنیای هوش مصنوعی در سراسر جهان، یک سری سازمان‌های خاص تأسیس شده‌اند. این سازمان‌ها توانسته‌اند روند انجام تحقیقات در مورد دنیای هوش مصنوعی را به صورت کامل متحول سازند. این سازمان‌ها خیال کاربران عادی را در مورد وضعیت اخلاق در دنیای هوش مصنوعی راحت می‌سازند. در جدول زیر شما می‌توانید چند مورد از این سازمان‌ها و وظایفشان را مشاهده نمایید.

نام سازمان  وظیفه سازمان
AlgorithmWatch  تمرکز روی آموزش مدل‌های هوش مصنوعی همراه با سیاست‌های حفاظت از حریم خصوصی
AI Now Institute  سازمانی تحت نظارت دانشگاه نیویورک و متمرکز روی توسعه مدل‌های هوش مصنوعی نوین
NASCAI  کمیسیون ملی امنیت در برابر هوش مصنوعی همواره روی خطرات این حوزه متمرکز می‌باشد
CHAI  این سازمان از چندین دانشگاه مختلف تشکیل شده و روی افزایش میزان بازدهی مدل‌های هوش مصنوعی و حفظ امنیت اطلاعات کاربران متمرکز است

 

نظر سازمان IBM در مورد اختیار در دنیای هوش مصنوعی

البته که سازمان‌های بزرگ فعال در زمینه توسعه مدل‌های هوش مصنوعی همچون IBM هم در حال به کار گیری سیاست‌های اخلاقی خاصی هستند. چنین سازمان‌هایی همواره مدل‌های خود را بر اساس قوانین بین المللی تنظیم می‌نمایند. به عنوان مثال، سازمان IBM هدف توسعه مدل‌های خود را کمک به بشریت تعریف کرده است. این سازمان همواره روی وضعیت امنیت اطلاعات کاربران خود حساسیت زیادی نشان می‌دهد. با استفاده از خدمات IBM، شرکت‌های کوچک زیادی سیاست‌های خود را در این زمینه تغییر داده‌اند.

اختیارات هوش مصنوعی

کلام آخر

همانطور که در این صفحه مشاهده نمودید، اخلاق هوش مصنوعی یک مفهوم پر اهمیت و کلیدی به حساب می‌آید. کارشناسان و سازمان‌های بزرگ فعال در زمینه توسعه مدل‌های هوش مصنوعی همواره روی اخلاق تمرکز داشته و مدل‌هایی را ایجاد کرده‌اند که از این نظر چالشی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند. لازم به ذکر است که اخلاق در دنیای هوش مصنوعی می‌تواند سرعت ایجاد تحول را تحت تاثیر خود قرار دهد. اگر همه توسعه‌دهندگان به مفاهیمی همچون اخلاق توجه کنند، احتمال مواجه شدن با چالش کمتر خواهد شد.

در هر صورت، اگر شما هم به دنیای هوش مصنوعی علاقه‌مند هستید و قصد دارید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، لزوماً باید از بهترین دوره‌های آموزشی مخصوص هوش مصنوعی هم استفاده نمایید به کار‌گیری بهترین دوره‌های آموزشی مخصوص هوش مصنوعی به شما اجازه می‌دهد تا بر اساس سرفصل‌های بین‌المللی، مفاهیم پر اهمیت دنیای هوش مصنوعی را فرا گیرید. مجموعه درسمن با طراحی دوره‌های آموزشی با کیفیت مخصوص هوش مصنوعی یک گزینه عالی برای شروع کار به حساب می‌آید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره هوش مصنوعی آکادمی درسمن، شما می‌توانید هم اکنون با واحد پشتیبانی ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

عدم استفاده از اخلاق در حوزه هوش مصنوعی چه مشکلی را ایجاد می‌کند؟

اگر کاربران به استفاده از اخلاق در حوزه هوش مصنوعی علاقه‌ای نشان ندهند، مدل‌هایی توسعه می‌یابند که به حریم خصوصی افراد تجاوز کرده و آسیب‌های اقتصادی زیادی را به اشخاص، حکومت‌ها و سازمان‌های مختلف وارد می‌نمایند. پس اخلاق در دنیای هوش مصنوعی اهمیت زیادی دارد.

چگونه می‌توان از اخلاق در دنیای هوش مصنوعی استفاده کرد؟

مدل‌های به کار رفته در دنیای هوش مصنوعی، زیر شاخه‌ها و دسته‌بندی‌های زیادی دارند. مسلماً هر کدام از این دسته‌بندی‌ها، همراه با یک سری ویژگی‌های خاص توسعه می‌یابند. نحوه پیاده‌سازی مدل و هدف انجام این کار از جمله متغیر‌هایی به حساب می‌آیند که اخلاق در دنیای هوش مصنوعی را تغییر می‌دهند.

بهترین دوره آموزش هوش مصنوعی فارسی کدام است؟

اگر شما هم به دنبال یادگیری هوش مصنوعی و ورود به بازار کار از این طریق هستید، باید خدمات بهترین دوره‌های آموزشی را به کار گیرید. ما در مجموعه درسمن با تمرکز روی کیفیت نهایی دوره‌های آموزشی، نسبت به ایجاد دوره‌های مخصوص هوش مصنوعی اقدام نموده‌ایم. پس برای ورود به دنیای بازار کار، شما می‌توانید با خیال راحت وارد دوره هوش مصنوعی درسمن شوید.