هوش مصنوعی چیست و چگونه دنیا را متحول خواهد کرد؟

هوش مصنوعی چیست
تاریخ بروزرسانی : 03 مهر 1399 | تعداد بازدید : 6985 | زمان خواندن مقاله : 10دقیقه
هوش مصنوعی،

امروز میخواهیم با طرح یک سوال به موضوع بحث خود بپردازیم.هوش مصنوعی-Ai

شما فکر میکنید پیچیده ترین شی در کهکشان چیست؟

مطمئنا اگر به آن فکر کنید به جواب میرسید چون واقعا در "سر" شماست.

 

بله جواب همان مغز انسان است که حتی قوی ترین سیستم ها و پیچیده ترین شبکه ها نیز به گرد پایش نمیرسند.

حالا جمله ای که بیان کردیم چه ارتباطی با موضوع بحث ما داشت؟

ما میخواهیم بدانیم هوش مصنوعی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

هوش مصنوعی یکی از بزرگترین ابزارهای پیشرفت روز دنیا است، این تکنولوژی تحولی در همه صنایع ایجاد کرده و چاره کار بسیاری از مشکلات پیش روی بشر است. اما اگر به درستی از آن استفاده نکنیم ممکن است خطرات زیادی به وجود بیاورد، ما در این مقاله درمورد خطرات هوش مصنوعی به طور کامل صحبت می کنیم.

 

اما هدف هوش مصنوعی چیست؟

شبیه سازی مغز انسان هدف اصلی هوش مصنوعی می‌باشد. بحث در مورد ساخت ربات نیست، برای ساختن یک ذهن کامپیوتری که بتواند مثل انسان فکر کند راه‌های مختلفی وجود دارد.

آیا میتوانید تصور کنید که هوش مصنوعی در خانه، کار و حتی ترافیک خیابان‌های ما وجود دارد؟هدف هوش مصنوعی چیست؟

باید بگویم بله در واقع هوش مصنوعی خیلی وقت است که در میان ما وجود دارد و میتواند یک وظیفه مهم را بهتر از انسان انجام دهد. به عنوان مثال سوپر کامپیوتر دیپ بلو (Deep Blue) یا همان آبی بزرگ توسط کمپانی  IBMزمانی توانست توجه جهانیان را به خود جلب کند که توانست قهرمان شطرنج جهان، گری کاسپارف(Garry Kasparov)  را در مسابقه‌ای که در سال ۱۹۹۶ میلادی برگزار شد، شکست دهد. حالا اگر از این کامپیوتر درخواست بازی دوز شود قادر به انجام آن نخواهد بود، زیرا توانایی یادگیری بازی جدید را نداشت چون نمیتوانست مثل انسان فکر کند.

خیلی ها بر این عقیده اند که ساخت هوش مصنوعی مثل مغز انسان میتواند برای خودمان خطرناک باشد. تصور کنید کامپیوتری که مثل انسان فکر کند و حتی شاید بتواند به یک انسان تکامل یافته تبدیل شود. بعضی‌ها میگویند این اتفاق باعث نجات بشریت است و یا حتی ممکن است بعضی‌ها میلیاردی روی آن سرمایه گذاری کنند. حالا هر زمانی و به هر صورتی که این اتفاق رخ دهد در یک مساله شکی نیست و آن این است که جهان به طور کامل تغییر خواهد کرد. کارشناسان نیز بر این باورند که تا سال 2050 شاهد دیدن این تغییر هستیم. البته اگر بشود انجام داد.

آموزش هوش مصنوعی

تاریخچه هوش مصنوعی(AI):

باید گفت که هوش مصنوعی(Artificial Intelligence) یکی از غنی ترین تاریخ‌ها را دارد، منتها در قصه‌ها! ماشین‌ها و مخلوقات مصنوعی باشعور، اولین بار در افسانه‌های یونان باستان مطرح شدند. شبه انسان‌ها باور داشتند که باید یک تمدن بزرگ را تشکیل دهند؛ تندیس‌ها و مجسمه‌های انسان نما در مصر و یونان به حرکت در آمده بودند و ...

 از قصه‌ها که بگذریم؛ فیلسوف‌ها و ریاضی دان‌ها از مدت‌ها پیش مباحث مربوط به استدلال و منطق را پیش کشیدند و امروزه این مباحث به صورت قرار دادی، به رسمیت پذیرفته شده است. این گونه منطق‌ها اساس کامپیوتر‌های دیجیتال هستند و یکی از افرادی که نقش اساسی و مهمی در این مورد ایفا کرد آقای آلن تورینگ بود.

تاریخچه هوش مصنوعی-AI

در سال 1950، آلن تورینگ مقاله‌ای را در رابطه با AI منتشر ساخت که بعدها به تست تورینگ مشهور شد. در این مقاله عنوان شده بود که اگر فردی از پشت یک دیوار یا هر چیز جدا کننده دیگری، با کامپیوتر مکالمه کتبی داشته باشد و نداند که طرف مقابلش انسان نیست و پس از پایان مکالمه نیز متوجه این موضوع نشود، آنگاه می‌توان کامپیوتر را ماشینی هوشمند نامید زیرا توانسته است که در برابر یک انسان به اندازه کافی از استدلال و منطق استفاده کند. تست تورینگ تا حدی توانست هوشمندی را توجیه کند ولی فقط ((تا حدی))! اما از آن زمان تا کنون ماشینی اختراع نشده است که توانسته باشد این تست را با موفقیت بگذراند. هر چند زبان AIML ابداع شد، اما این زبان هرگز به این حد از هوش مصنوعی دست نیافت.

تئوری تورینگ بر این بود که می‌شود با استفاده از نشانه‌ها و اعدادی مانند 0 و 1، هر استدلال ریاضی را در کامپیوتر عملی کنیم. همزمان با این نظریه کشف‌های تازه‌ای در زمینه‌ی عصب‌شناسی، نظریه اطلاعات و فرمان شناسی، به وقوع پیوسته بود. این پیشرفت‌ها باعث شد تا گروهی کوچک از پژوهشگران به طور جدی به مساله ایجاد یک مغز الکترونیکی رسیدگی نمایند. بنابراین در تابستان سال 1956 تیمی در زمینه هوش مصنوعی شروع به تحقیق کرد و کنفرانسی را در محوطه کالج دارتموس برگزار کردند. این کنفرانس به همراه افرادی مانند جان مک کارتی، ماروین مینسکی، آلین نویل و هربت سیمون که سالها پیشتازان تحقیق برای هوش مصنوعی بودند انجام شد.

تحقیق در باره هوش مصنوعی

آنها و دانش آموزان آنها، برنامه‌ای نوشته بودند که حقیقتا برای عده زیادی از مردم شگفت آور بود. این برنامه می‌‌توانست مشکلات نوشتاری در جبر را حل کند، استدلال‌های منطقی را اثبات کند و به زبان انگلیسی سخن بگوید. در اواسط دهه ی 1960، بودجه سنگینی برای دایرکردن آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در گرداگرد دنیا، از سوی حوزه‌ی دفاعی ایالات متحده آمریکا، اختصاص داده شد. پیشتازان هوش مصنوعی درباره آینده آن در جهان بسیار خوش بین بودند.

هربت سیمون پیش بینی کرده بود که در مدت 20 سال، کامپیوترهای هوشمند می‌توانند هر کاری را که انسان انجام می‌دهد، انجام دهند. در واقع مشکلات بزرگی که در آن زمان برای ایجاد هوش مصنوعی وجود داشت، اساسا حل شده بود. علی رغم مطالبی که گفته شد؛ تیم مذکور در شناخت و رفع برخی از مشکلات هوش مصنوعی با شکست مواجه شد و در سال 1970 در مقابل انتقادات آقای جیمز لایتهیل از انگلستان و فشارهای مداوم کنگره برای کم کردن بودجه برای پروژه‌های بزرگ، دولت‌های انگلیس و آمریکا تمام پژوهش‌های به نتیجه نرسیده برای هوش مصنوعی را لغو کردند و در اندکی سال بعد از آن، به سختی برای AI بودجه اختصاص داده می‌شد. این دوره را زمستان هوش مصنوعی یا A.I winter می‌نامند.

هوش مصنوعی چیست

به زودی در سال 1980، پژوهش‌ها بر روی هوش مصنوعی از سر گرفته شد و این امر مدیون این بود که سیستم‌های هوشمند به موفقیت‌های تجاری دست یافتند. سیستم‌های هوشمند ترکیب‌هایی از هوش مصنوعی بودند که مهارت و دانش و توان تجزیه تحلیلی یک متخصص را شبیه سازی می‌کردند. در سال 1985 نیز هوش مصنوعی به بازار یک میلیارد دلاری دست یافت و در همان زمان پروژه‌ی کامپیوترهای نسل پنجم ژاپن که متوقف شده بود از سر گرفته شد وبودجه‌ای برای تحقیقات آکادمیک در این زمینه در نظر گرفته شده بود.

اما در سال 1987 باز هم چرخ گردان به گونه‌‌ای دیگر چرخید و بازار فروش ماشین‌های پردازش با زبان Lisp با مشکلاتی که مواجه بود، نابود شد و در یک ثانیه تمام آبروی هوش مصنوعی را هم با خود برد. پس این بار زمستان طولانی‌تر و سخت‌تری برای هوش مصنوعی فرارسید. پس از این مشکلات، در دهه 1990 و نزدیک به قرن بیست و یکم، هوش مصنوعی به یکی از بزرگ ترین موفقیت‌های خود دست یافت. اگر چه چیزهایی پشت پرده ماندند ولی هوش مصنوعی در زمینه‌های مهمی مانند استدلال و منطق، داده کاوی، تشخیص‌های پزشکی و طیف‌های گسترده‌ای از تکنولوژی و صنعت به کار گرفته می‌شد.

این هم تاریخچه هوش مصنوعی. در ادامه نیز به تعریف و کاربردهای این تکنولوژی بزرگ میپردازیم.

هوش مصنوعی چیست؟

با گفته‌هایی که تا الان خدمت شما عزیزان بیان کردم میتوان گفت که هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که در آن ساخت ماشین‌هایی هوشمند پرداخته می‌شود که مانند انسان‌ها عمل کنند و واکنش انجام دهند. در واقع عامل هوشمند، سیستمی است که با شناخت محیط اطراف خود شانس موفقیت خود را بعد از تحلیل و بررسی افزایش میدهد.

هوش مصنوعی چیست-AI
 

انواع هوش‌مصنوعی چیست:

  1. AIN(هوش مصنوعی محدود)انواع هوش مصنوعی و هوش مصنوعی محدود یا AIN

در این روش تنها میتوان در حیطه‌ی محدودی از تخصص فعالیت کرد مانند بازی آبی بزرگ که در ابتدای مطلبمان برای شما بیان کردیم. این بازی محدود به شکست دادن انسان در شطرنج شد. شما همین حالا نیز توسط هوش مصنوعی ضعیف یا AIN محاصره شده اید که مطمئنا تعجب خواهید کرد و میگویید چگونه؟ همین ماشین‌هایی که جست‌وجوی شما در گوگل را پیگیری می‌‌کنند و از میان هزاران متغیر مختلف، تبلیغ مناسب را برای شما نمایش می‌دهند که این کار توسط ANIهای ابتدایی ساخته شده که در طول زمان علایق شما را یاد می‌گیرند. AIN نسخه نسبتا بی ضرر هوش مصنوعی است که سود آن به تمامی بشریت میرسد زیرا اگرچه قادر به پردازش میلیاردها درخواست در یک زمان است اما مقید به عمل در یک حیطه‌ی خاص است.

 

  1. AGI(هوش عمومی مصنوعی)هوش عمومی مصنوعی

وقتی در مورد هوش عمومی مصنوعی صحبت می‌کنیم، به نوعی AI اشاره می‌کنیم که به اندازه یک انسان توانمند است. با این حال، هوش عمومی مصنوعی هنوز یک فناوری نوظهور است و نگرانی بسیاری را برانگیخته، چرا که می تواند بزرگترین دستاورد علوم کامپیوتر باشد و اگر بتوان به آن دست پیدا کرد همه ی زوایای جهانی که می شناسیم تغییر خواهد کرد. هوش عمومی مصنوعی هوش ماشینی است که می‌تواند با موفقیت هر کار فکری‌ را که یک انسان قادر به انجام آن باشد، اجرا کند.

 

  1. ASI(سوپر هوش مصنوعی)سوپرهوش مصنوعی یا ASI

سوپر هوش مصنوعی راهی برای آینده است و این همان چیزی است که پژوهشگران به آن اعتقاد دارند که برای رسیدن به این نقطه و نامیدن این اسم، هوش مصنوعی باید در همه چیز از انسان‌ها پیشی بگیرد و از یک انسان توانایی بیشتری داشته باشد. این نوع هوش مصنوعی قادر خواهد بود عملکرد خوبی در مواردی مانند هنر، تصمیم گیری و روابط عاطفی داشته باشد. به عبارت دیگر او باید بتواند کارهایی که اکنون اعتقاد بر این است که تنها انسان از عهده آنها بر می‌آید را انجام دهد.

 

طبقه‌بندی‌های هوش‌مصنوعی چیست؟

  • یادگیری ماشین

یادگیری ماشین شاخه‌ای از AI است که به مطالعه و ساخت سیستم‌هایی با قابلیت یادگیری از داده‌ها می‌پردازد. به طور مثال، به کمک سیستم یادگیری ماشین می‌توان یک سیستم مدیریت ایمیل را آموزش داد تا پیام‌های هرزنامه را از دیگر پیام‌ها تشخیص دهد. این سیستم پس از یادگیری می‌تواند به دسته‌بندی ایمیل‌های جدید به هرزنامه و غیر آن بپردازد. پس مساله اصلی در یادگیری ماشین، عرضه و کلی‌سازی است.

طبقه بندی هوش مصنوعی چیست-یادگیری ماشین

منظور از عرضه و کلی سازی چیست؟

عرضه یعنی نمونه‌های داده‌ای و توابعی که بر اساس این نمونه‌ها ارزیابی می‌شوند، همگی بخشی از سیستم‌های یادگیری ماشین هستند. کلی‌سازی به معنی قابلیتی است که سیستم روی نمونه‌های داده‌ای نادیده نیز به خوبی عمل خواهد کرد.

  • بینایی ماشین

بینایی ماشین فناوری و روش‌های مورد استفاده برای بهبود شناسایی و تحلیل خودکار مبتنی بر تصویر در کاربردهایی مانند بازرسی خودکار، کنترل، روند و هدایت ربات در صنعت است. حوزه بینایی ماشین بسیار گسترده است و کاربرد اصلی آن در بازرسی خودکار و هدایت ربات‌های صنعتی است. از دیگر کاربردهای رایج بینایی ماشین در تضمین کیفیت، دسته‌بندی، کار با مواد، هدایت ربات‌ها و اندازه‌گیری نوری است.

  • پردازش زبان طبیعی

پردازش زبان طبیعی یکی از حوزه‌های علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی و زبان شناسی است که به تعامل کامپیوتر و زبان طبیعی انسان می‌پردازد. از این منظر پردازش زبان طبیعی به حوزه تعامل انسان-کامپیوتر مربوط می‌شود یعنی ایجاد توانایی در کامپیوتر برای استخراج مفهوم ورودی زبان انسانی یا طبیعی.

طبقه بندی هوش مصنوعی چیست-پردازش زبان طبیعی

  • رباتیک

رباتیک شاخه‌ای از فناوری است که به طراحی، ساخت، عملیات و کاربرد ربات‌ها و سیستم‌های کامپیوتری برای کنترل، فیدبک حسگرها و پردازش اطلاعات می‌پردازد. این فناوری‌ها با دستگاه‌های خودکاری سر و کار دارند که می‌توانند جانشین انسان در محیط‌ها یا روندهای تولیدی خطرناک‌ شوند یا ظاهر رفتار و درک انسانی را شبیه‌سازی کنند. مفهوم ایجاد ماشین‌هایی که بتوانند خودکار کار کنند، به زمان‌های دور برمی‌گردد. اما تحقیق روی عملیاتی کردن و کاربردهای احتمالی ربات‌ها از قرن بیستم آغاز شد. در طول تاریخ، ربات‌ها به تقلید رفتار انسانی شناخته شده و توانسته‌اند کارهای مشابهی نیز انجام دهند. امروزه با پیشرفت فناوری رباتیک، بسیاری از ربات‌ها کارهایی را انجام می‌دهند که برای انسان خطرناک است؛ مانند خنثی‌سازی بمب و مین و بازرسی لاشه کشتی.

طبقه بندی هوش مصنوعی چیست- رباتیک

  • سیستم‌های خبره

در Artificial Intelligence ، سیستم خبره یک سیستم کامپیوتری است که توانایی تصمیم‌سازی یک انسان خبره را شبیه ‌سازی می‌کند. سیستم‌های خبره از اولین اشکال موفق نرم‌افزارهای AI بودند. سیستم خبره یک ساختار خاص، متفاوت از برنامه‌های کامپیوتری متداول است و به دو بخش تقسیم می‌شود.

طبقه بندی هوش مصنوعی-سیستم های خبره

  • ثابت و متغیر

در اجرای سیستم خبره، موتور همانند یک انسان بر اساس پایگاه دانش، استدلال می‌کند. در دهه ۸۰ بخش سومی هم ظاهر شد، رابط مکالمه برای ارتباط با کاربران.

  • شبکه عصبی

شبکه عصبی مصنوعی گروهی از گره‌های (نودها) به هم پیوسته، همانند شبکه عصبی گسترده در مغز است. در اینجا هر کدام از نودهای دایره ‌شکل نشان‌ دهنده یک عصب مصنوعی و فلش‌ها نشانگر اتصال از خروجی یک عصب به ورودی عصب دیگر هستند.

در علوم کامپیوتر و رشته‌های مربوطه، شبکه‌های عصبی مصنوعی مدل‌هایی الهام‌گرفته شده از سیستم عصبی مرکزی حیوانات (به ویژه مغز) هستند که توانایی یادگیری دستگاه و تشخیص الگو را دارند. این شبکه‌ها معمولا سیستمی از عصب‌های به هم پیوسته‌اند که می‌توانند مقادیر ورودی را با تزریق اطلاعات در شبکه محاسبه کنند. همانند دیگر روش‌های یادگیری ماشین، شبکه‌های عصبی هم در انواع فعالیت‌هایی استفاده می‌شوند که انجام آنها با برنامه‌نویسی قراردادی معمولی دشوار است؛ از جمله بینایی ماشین و تشخیص صحبت.

طبقه بتدی هوش مصنوعی چیست-شبکه عصبی

  • الگوریتم ژنتیک

در شاخه هوش مصنوعی الگوریتم ژنتیک، یک جست‌وجوی مکاشفه‌ای است که روند انتخاب طبیعی را شبیه ‌سازی می‌کند. این مکاشفه، به صورت معمول برای ایجاد راه‌حل‌های مفید در مسائل بهینه‌سازی و جست‌وجو استفاده می‌شود. الگوریتم‌های ژنتیکی به طبقه‌ای بزرگ‌تر از الگوریتم‌های تکاملی تعلق دارند که با استفاده از تکنیک‌های الهام‌گرفته از تکامل طبیعی، مانند ارث‌بری، جهش، انتخاب و عبور، راه ‌حل‌هایی را برای مسائل بهینه‌سازی، تولید می‌کنند. الگوریتم‌های ژنتیکی در بیوانفورماتیک، فیلوژنتیک، علوم محاسباتی، مهندسی، اقتصاد، شیمی، تولید، فیزیک، ریاضیات، داروشناسی و دیگر موارد کاربرد دارد.

طبقه بندی هوش مصنوعی چیست-الگوریتم ژنتیک

 

یک پیشنهاد جذاب برای علاقه مندان به هوش مصنوعی، اگر می‌خواهید در این حوزه فعالیت داشته باشید، می‌توانید با استفاده از دوره‌های آموزش پایتون علوم های مختلف هوش مصنوعی مانند ساخت رباتیک را فرا بگیرید.

 

 

کاربرد هوش‌مصنوعی چیست؟

 

  1. هوش مصنوعی در گوشی های هوشمند 

اگر درست حدس بزنم اکثر شما در حال خواندن این مقاله در تلفن هوشمند خود هستید، امروزه تلفن هوشمند به ضروری ترین وسیله برای هر فرد تبدیل شده است که همه ما تقریبا تمام وقت از آن استفاده می‌‌‌‌‌‌کنیم. یکی از کاربردهای هوش مصنوعی Google Assistant (دستیار گوگل) است، یک دستیار صوتی که توسط شرکت گوگل توسعه داده شده است، که با نگه داشتن دکمه Home یا با گفتن جمله Hey Google به کمک شما می‌آید. 

کاربرد هوش مصنوعی

در قدم اول، شما را با عنصر آشکاری از هوش مصنوعی آشنا کردم که اکثر ما دانش نسبی در مورد آن ها داریم، برای مثال، هنگامی که شما از یک دستیار هوشمند استفاده می کنید، خواه آن دستیار Google Assistant ،Alexa ،Siri یا Bixby باشد، کم و بیش می‌دانید که این دستیارها مبتنی بر هوش مصنوعی هستند با این حال، زمانی که ما در هنگام تصویربرداری، از یک ویژگی، مانند افکت حالت عمودی استفاده می‌کنیم، هرگز در نظر نمی‌گیریم که ممکن است هوش مصنوعی پشت این قضیه باشد. آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چگونه تلفن‌ها یا آیفون‌‌های Google Pixel می‌توانند عکس‌های فوق العاده پرتره بگیرند؟ بله، پاسخ هوش مصنوعی است! 

 

  1. رسانه های اجتماعی و هوش مصنوعی کاربرد هوش مصنوعی در رسانه های اجتماعی

به احتمال زیاد شما با رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، اسنپ چت، فیس بوک و... آشنایی دارید، اگر از این رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، جالب است بدانید بیشتر تصمیمات شما تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرند، از feedهایی که در جدول زمانی خود مشاهده می‌کنید تا اعلان هایی که از این برنامه‌ها دریافت می‌کنید، همه چیز توسط AI تنظیم می‌شود. هوش مصنوعی تمام رفتارهای گذشته، جستجوهای وب، تعامل و سایر مواردی را که هنگام حضور در این وب سایت‌ها انجام داده‌اید، در حافظه خود ضبط می‌کند. تنها هدف هوش مصنوعی در اینجا این است که برنامه‌ها را برای شما چنان اعتیاد آور کند که دوباره و دوباره به آنها برگردید و من مطمئن هستم که AI در این جنگ، بر شما پیروز خواهد شد! 

 

 

  1. کاربرد هوش مصنوعی در پخش موسیقی و فیلم

از دیگر کاربردهای AI، سرویس‌های پخش موسیقی و فیلم است. احتمالا شما به طور روزانه از YouTube ،Netflix و یا Spotify استفاده می‌کنید. پس از آنکه ساعت‌ها در این برنامه‌ها وقت گذراندید پس از مدتی متوجه می‌شوید که AI ذائقه شما را شناخته و از آن به بعد، یک لیست پخش بر اساس سلیقه شخصی‌تان به شما پیشنهاد می‌کند که این واقعا حیرت آور است!

 

 

  1. تبلیغات هدفمند و پر‌بازده با استفاده از هوش مصنوعی

یکی از بزرگترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت تبلیغات آنلاین است به طوری که AI نه تنها آمار کاربران را ردیابی می‌کند بلکه براساس آن آمار به ما تبلیغات می‌دهد. بی شک می‌توان گفت بدون استفاده از هوش مصنوعی، صنعت تبلیغات آنلاین با شکست مواجه خواهد شد زیرا در این صورت، تبلیغات به طور کاملا تصادفی به کاربران نشان داده خواهد شد، تبلیغاتی که مرتبط با خواسته‌های کاربران نیست!
AI در تشخیص نیازهای ما و ارائه تبلیغات بسیار موفق عمل کرده است، بنابراین از دفعات بعد که به صورت آنلاین در فضای مجازی می‌گردید اگر تبلیغات مورد نظر خود را دیدید یا محصول مورد نیازتان برای خرید به شما پیشنهاد شد، قطعا بدانید پشت پرده این ماجرا هم هوش مصنوعی پنهان شده است! 

 

کاربردهای هوش مصنوعی

 

  1. نقش  AIدر اتومبیل های هوشمند و هواپیماهای بدون سرنشین 

یکی از بهترین و برجسته ترین کاربردهای هوش مصنوعی در خودروهای هوشمند و هواپیماهای بدون سرنشین است. هر ساله شرکت‌های Amazon و Walmart در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین، سرمایه گذاری های زیادی می کنند که این رویا خیلی زودتر از آنچه انتظار دارید به واقعیت تبدیل می‌شود، اگر فکر می‌کنید این مسئله بسیار دور از ذهن است، بدانید که از سالیان پیش، نظامیان در سرتا‌سر جهان از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کرده‌اند. 

در صنعت خودروسازی نیز، شرکتهایی مانند Tesla بسیار پیشرفت کرده‌اند. اتومبیل‌های Tesla نمونه ای از کاربردهای AI در زندگی روزمره ما است. آیا می‌دانید که تمام اتومبیل‌های تسلا به هم متصل هستند و چیزهایی که اتومبیل شما یاد می‌گیرد در تمام اتومبیل ها به اشتراک گذاشته می‌شود؟ 

در حال حاضر بیش از 500،000 اتومبیل تسلا فقط در ایالات متحده مشغول به کار هستند و اکنون که تسلا مشکلات اصلی تولید خود را حل کرده است، این تعداد به صورت تصاعدی در حال افزایش است. با اتومبیل‌های خود‌مختار که در جاده ها حرکت می‌کنند و هواپیماهای بدون سرنشین که بالای سر ما پرواز می‌کنند، نمی‌توانید تأثیر هوش مصنوعی را بر زندگی روزمره انکار کنید. 

 

  1. استفاده از هوش مصنوعی در مسیر یابی

اما در صنعت تاکسی رانی و مسافرت چطور؟کاربرد هوش مصنوعی در مسیریابی
اکثر ما هر از گاهی مسافرت می‌رویم و تقریباً روزانه از تاکسی‌ها استفاده می‌کنیم، آیا می‌دانید اگر از Google Maps یا Apple Maps  برای یافتن مسیر خود استفاده می‌کنید یا از اپلیکیشن Uber تاکسی می‌گیرید، در واقع شما از یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی استفاده می‌کنید؟ خب، اگر قبلاً آن را نمی‌دانستید، وقت آن است که با کاربردهای شگفت انگیز AI آشنا شوید. هم گوگل مپ و هم اپل مپ به همراه سایر سرویس‌های مسیریابی برای تفسیر صدها هزار لوکیشنی‌‌ که دریافت می‌کنند، از هوش مصنوعی کمک می‌گیرند. هنگامی که شما در حال تماس با Uber هستید، قیمت گذاری و انتخاب خودرویی که مطابق درخواست شما باشد، توسط AI تعیین می‌شود. همانطور که مشاهده می‌کنید، AI نقش مهمی در نحوه سفر ما از مبدا به مقصد دارد.

 

 

  1.  صنعت بانکداری و دارایی با استفاده از هوش مصنوعی

صنعت بانکداری و دارایی نقش عمده‌ای در زندگی ما دارد، منظور من این است که دنیا با پول کار می‌کند و بانک‌ها اساساً نقش قابل توجهی در این مسیر دارند. آیا می‌دانید صنعت بانکداری و دارایی برای مواردی مانند خدمات به مشتری، جلوگیری از کلاهبرداری، سرمایه گذاری و ... به شدت به هوش مصنوعی اعتماد دارد؟ در ادامه شما را با کاربردهای هوش مصنوعی در این صنعت آشنا می‌کنم.
یک مثال ساده، ایمیل‌های خودکار است که در هر زمان که معامله انجام دهید از طرف بانک ها دریافت می‌کنید. خب، این هوش مصنوعی است که از حساب شما مراقبت می‌کند و سعی دارد به طور مداوم برای جلوگیری از هرگونه تقلب، به شما هشدار دهد. هوش مصنوعی همچنین قابلیت این را دارد تا نمونه‌های بزرگی از داده‌های کلاهبرداری را جستجو کند و الگویی را پیدا کند تا بتواند از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری کند. همچنین، هنگامی که با قسمت خدمات به مشتریان بانک صحبت می‌کنید، احتمال دارد که با یک ربات AI صحبت کنید. حتی سرمایه گذاران بزرگ صنعت مالی نیز از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می‌کنند تا بهترین راه ها را برای سرمایه گذاری پول پیدا کنند تا با کمترین ریسک بتوانند بیشترین سود را بدست آورند. اما این همه چیز نیست، تصور می‌شود که AI نقش بزرگتری را در این صنعت بازی می‌کند زیرا بانک‌های بزرگ در سراسر جهان، میلیاردها دلار در فناوری هوش مصنوعی سرمایه گذاری می‌کنند. 

 

 

  1.  کاربردهای هوش مصنوعی در صفحه کلیدهای هوشمندکاربرد هوش مصنوعی چیست

یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در صفحه کلیدهای هوشمند است که به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند راحتتر و سریعتر تایپ کنند. همچنین هوش مصنوعی نقش مهمی در پیش بینی کلمات، درست کردن غلط‌های تایپی و... دارد.

 

 

  1.  نقش اساسی AI در بهداشت و درمان

استفاده از هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در دنیای امروز است. با اختراع دستگاه‌های مجهز به تکنولوژی هوش مصنوعی، تشخیص بیماری بسیار ساده تر شده است، همچنین این امر نقش بسزایی در نحوه مدیریت و ساده تر شدن فرآیندهای درمانی داشته است. در نتیجه، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی همگی از فناوری های مجهز به هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا همه چیز را از تحقیقات گرفته تا تشخیص بیماری‌ها تسهیل کنند.
 

 

خطرات هوش مصنوعی چیست؟خطرات هوش مصنوعی چیست


امروزه AI ابزاری عالی برای توسعه علوم رایانه و هوشمند کردن تجهیزات به شمار می‌رود، این فناوری در همه صنایع، انقلابی به پا کرده و بسیاری از مشکلات پیش روی بشر را حل کرده است اما توجه داشته باشید که هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه خود است و در صورت عدم مدیریت صحیح می‌تواند آسیب‌های بزرگی به دنبال داشته باشد.
"موفقیت در هوش ‌مصنوعی یا بهترین رویداد برای بشر خواهد شد یا بدترین"
این نقل قول توسط فیزیکدان افسانه ای، استفان هاوکینگ در کنفرانس فنی در رابطه با هوش مصنوعی بیان شده است، با یادآوری این مطلب در ادامه به خطرات هوش مصنوعی در آینده خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

 

  • از بین رفتن حریم خصوصی توسط هوش مصنوعی


حریم خصوصی یکی از ابتدایی ترین و مهم ‌ترین حقوق هر شخص به شمار می‌رود، احتمالا یکی از خطرات هوش مصنوعی در آینده از بین رفتن حریم خصوصی باشد، از آن جایی که همه دوربین‌های امنیتی، مجهز به فن آوری هایی نظیر تشخیص چهره هستند، شما به راحتی در هر جمعیتی شناسایی می‌شوید همچنین توانایی جمع آوری داده ها توسط AI از دیگر خطرات آن است، با گرد آوری داده‌های شما از شبکه‌های اجتماعی مختلف، می‌تواند به جدول زمانی از فعالیت‌های روزانه شما دسترسی پیدا کند.
جالب است بدانید چین یک سیستم اعتباری اجتماعی را راه اندازی کرده است که با استفاده از آن به شهروندان خود رتبه می‌دهد، این سیستم توسط AI ایجاد شده است که بر اساس نحوه رفتار شهروندان به آن‌ها نمره می‌دهد و حتی آن‌ها را مجازات می‌کند. عدم پرداخت بدهی، پخش موسیقی با صدای بلند در قطار، سیگار کشیدن در منطقه غیر سیگاری، فعالیت بیش از حد در بازی‌های ویدئویی و غیره از مواردی هستند که به راحتی توسط این تکنولوژِی ضبط و ثبت می‌شوند، این یک نمونه اصلی از چگونگی دستیابی هوش مصنوعی به کلیه قسمت های زندگی و از بین رفتن کامل حریم خصوصی است.


 

  • سلاح‌های خود‌ مختار مجهز به هوش مصنوعی


در ادامه شما با یکی دیگر از خطرات هوش مصنوعی آشنا می‌شوید. سلاح‌های خود مختار یا ربات‌های قاتل، ربات‌های نظامی هستند که می‌توانند طبق دستورالعمل های از پیش برنامه ریزی شده، اهداف خود را جستجو کرده و به طور مستقل هدف گذاری کنند، تقریبا تمام کشورهای پیشرفته در حال تولید این ربات ها هستند، در حقیقت، یک مقام ارشد در یک شرکت دفاعی چینی اظهار داشت که جنگ های آینده توسط انسان ها انجام نمی‌شود و استفاده از سلاح‌های مستقل کشنده، اجتناب ناپذیر است اما خطرات زیادی هم در به کار بردن این سلاح ها وجود دارد، چه می‌شود اگر آنها سرکشانه به هر جا بروند و افراد بیگناه را بکشند یا حتی غم انگیزتر، اگر نتوانند بین اهداف خود و افراد بیگناه تمایز قائل شوند و به اشتباه افراد بیگناه را بکشند چه می‌شود؟ چه کسی مسئول این وضعیت است؟
اگر این ربات‌های قاتل توسط دولت هایی ساخته شده باشند که به زندگی بشر اهمیتی نمی‌دهند، مشکل بزرگتر نیز خواهد شد، از بین بردن این ربات‌ها بسیار دشوار خواهد بود، سرانجام با در نظر گرفتن این مشکلات، در سال 2018 تصمیم گرفته شد كه ربات‌های خود مختار برای حمله، مجبور باشند دستور نهایی را از یک انسان بگیرند اما همچنان خطرات هوش مصنوعی با افزایش فناوری در آینده می‌تواند به صورت تصاعدی افزایش یابد.


 

  • هوش مصنوعی منجر به کاهش مشاغل انسانی و افزایش بیکاری می شود


هرچه  AI بیشتر و پیشرفته تر شود، بدیهی است کارهایی را انجام دهد که زمانی توسط انسان‌ها انجام می شده است، طبق گزارشی که توسط موسسه جهانی مک کینزی منتشر شده، ممکن است تا سال 2030 حدود 800 میلیون شغل به دلیل اتوماسیون در سراسر جهان از بین بروند، برخی معتقدند بسیاری از مشاغل نیز به دلیل هوش مصنوعی ایجاد می شوند و این ممکن است کمی مقیاس‌ها را جا به جا کند، افراد می‌توانند از مشاغل بدنی و تکراری به سمت مشاغلی حرکت کنند که در واقع به تفکر خلاق و استراتژیک نیاز دارند، آن‌ها همچنین می توانند زمان بیشتری را برای گذراندن در کنار دوستان و خانواده خود پیدا کنند.

خطرات هوش مصنوعی


در نظر داشته باشید گسترده شدن آن ممکن است شکاف بین ثروتمندان و فقیران را نیز بیشتر کند اگر ربات ها در شرکت‌ها به جای نیروی انسانی شاغل شوند، این بدان معنی است که شرکت‌ها دیگر نیازی به پرداخت حقوق به کارمندان خود ندارند بنابراین صاحبان شرکت‌های مجهز به هوش مصنوعی تمام سود نهایی را به تنهایی به دست می‌آورند و روز به روز ثروتمندتر می‌شوند این در حالی است که انسان‌هایی که بیکار شده اند رفته رفته فقیرتر می‌شوند بنابراین باید یک مجموعه جدید اجتماعی ایجاد شود تا همه انسان‌ها در این سناریو نیز بتوانند درآمد کسب کنند.

 

  • کمک به تروریسم
     

در حالی که AI می تواند به طور چشمگیری به جهان کمک کند، متأسفانه می تواند به تروریست ها نیز کمک کند تا بتوانند حملات تروریستی خود را راحت تر انجام دهند، بسیاری از سازمان های تروریستی در حال حاضر از هواپیماهای بدون سرنشین برای انجام حملات در کشورهای دیگر استفاده می کنند، در حقیقت، داعش اولین حمله پهپادی موفق خود را در سال 2016 انجام داد که باعث کشته شدن 2 نفر در عراق شد، اگر هزاران هواپیمای بدون سرنشین با برنامه نویسی پرتاب شوند تا فقط یک عده خاصی از افراد را بکشند، این یک نوع حمله تروریستی بسیار ترسناک است که فناوری به آن کمک می کند، سازمان های تروریستی همچنین می توانند از وسایل نقلیه خود مختار برای تحویل و انفجار بمب بدون هیچ کمک انسانی استفاده کنند.
از دیگر خطرات هوش مصنوعی این است که تروریست ها می توانند به ربات‌های قاتل که در بالا اشاره شد دسترسی پیدا کرده و از آن‌ها استفاده کنند، در حالی که دولت ها هنوز هم ممکن است پایبند به اخلاق باشند و سعی در جلوگیری از کشته شدن انسان های بیگناه داشته باشند، تروریست ها چنین اخلاقی نخواهند داشت و آن‌ها از این ربات ها برای حملات تروریستی خود استفاده خواهند کرد.
 

  • گسترش تعصبات نژادی و جنسیتی با استفاده از هوش مصنوعی

این یک واقعیت تاسف آور است که انسان گاهی علیه سایر ادیان، جنسیت‌ها، ملیت‌ها و غیره مغرضانه عمل می کند و ممکن است این تعصب ناخودآگاه به سیستم های هوش مصنوعی که توسط انسان ها توسعه یافته نیز وارد شود، تعصب همچنین ممکن است به دلیل داده های ناقصی که توسط انسان ایجاد می شود وارد سیستم ها شود به عنوان مثال، اخیرا آمازون فهمید که الگوریتم استخدام مبتنی بر Machine Learning که در سال 2014 توسط ده‌ها مهندس برای استخدام کارمندان جدید طراحی شده بود داوطلبین مرد را به داوطلبین زن اولویت داده است، در واقع به این برنامه یاد داده شده بود که الگوهای مشخصی را از میان رزومه‌های ده سال اخیر استخراج کند و چون بیشتر این رزومه‌ها متعلق به مردان بوده است در نتیجه، برنامه شروع کرد به ارجح دانستن رزومه‌هایی که شامل واژه‌هایی می‌شدند که بیشتر توسط مردان استفاده می‌شد.
بنابراین سوال این است که "چگونه می توان با این تعصب مقابله کرد؟" چگونه مطمئن شویم که هوش مصنوعی مانند برخی از انسان‌های این دنیا نژادپرست یا جنسی نیست. خب، تنها راه حل این امر این است که محققان به طور دستی هنگام ایجاد و آموزش سیستم های هوش مصنوعی و انتخاب داده ها سعی در حذف تعصب کنند.

کلام آخر:

به هر حال اگر روزی شبیه سازی کامل مغز انسان ساخته شود؛ این شبیه ساز باید قادر به فکر کردن، احساسات انسانی مانند عشق، نفرت و درد باشد و همانند یک انسان عمل کند.

 

 

 

امیدواریم هوش مصنوعی جهان را جای بهتری برای زندگی کردن کند نه بدتر! راستی شما چه آینده‌ایی را با وجود پیشرفت‌های روزافزون هوش مصنوعی تصور می‌کنید؟