کاربردهای جذاب chatGPT و نحوه استفاده از آن

chatgpt چیست و چه کاربردی دارد؟
تاریخ بروزرسانی : 13 خرداد 1402 | تعداد بازدید : 505 | زمان خواندن مقاله : 20 دقیقه
هوش مصنوعی،

اگر درحال خواندن این موضوع هستید، بخاطر آن است که پیشرفت اخیر هوش مصنوعی تقریبا در هر صنعتی سر و صدای زیادی به پا کرده تا جایی که شما نیز مشتاق و علاقه‌مند به شناخت آن شدید. به همین خاطر ما نیز در درسمن تصمیم گرفتیم تا درباره Chat GPT، بیشتر صحبت کنیم.

در واقع ما قرار است به مباحثی چون شناخت Chat GPT، کاربردها، مزایا، چالش‌ها، محدودیت‌ها و همچنین خطرات استفاده از این ابزار بپردازیم. پس اگر دانستن این حقایق از چت جی پی تی نیز برای شما جذاب است تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

چت جی پی تی (Chat GPT) چیست؟

ChatGPT یک ابزار پردازش زبان است که برای انجام کار، از هوش مصنوعی بهره می‌برد. در واقع این موضوع نشان‌دهنده یک تغییر قابل توجه در پردازش زبان به‌حساب می‌آید و هوش مصنوعی را قادر می‌سازد تا پرسش افراد برای حوزه‌های مختلف کاری را در قالب یک متن منسجم با موضوع و تقریبا با گفتاری شبیه به انسان ایجاد کند. پس ChatGPT یک ربات چت هوش مصنوعی است که با کمک هوش مصنوعی، انسان را برای ارائه تعاملات مکالمه‌ای یاری می‌کند.

چت جی پی تی چیست

معماری ChatGPT چیست؟

ChatGPT مخفف Generative Pre-trained Transformer و مبتنی بر معماری ترانسفورماتور است. معماری ترانسفورماتور یک مدل شبکه عصبی است که برای پردازش زبان طبیعی طراحی شده و برای انجام کار، از مکانیسم‌های توجه به خود و پردازش موازی در مقیاس بزرگ جهت تولید متن استفاده می‌کند.

به عبارت بهتر  این معماری براساس الگوها و داده‌های از قبل آموزش داده، ابزار را قادر می‌سازد تا به تولید محتوا بپردازد. همچنین این مدل با آموزش روی حجم وسیعی از داده‌های متنی منابع مختلف، به ابزار این امکان را می‌دهد که طیف گسترده‌ای از الگوهای زبانی، دستور زبان، اطلاعات مرتبط با مطلب را بیاموزد. 

آموزش هوش مصنوعی

معرفی ویژگی‌های کلیدی و اصلی ChatGPT

اکنون که می‌دانیم ChatGPT چیست،  ویژگی‌های کلیدی، اهمیت و تاثیر آن‌ها بر نحوه پاسخ‌دهی ChatGPT و همچنین قابلیت‌های برجسته آن را مورد بررسی قرار دهیم. از جمله ویژگی‌های اصلی این ربات هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درک پیشرفته زبان

یکی از ویژگی‌های کلیدی و اصلی چت جی پی تی، توانایی آن در درک زبان انسانی است. درک عمیق دستور زبان، نحو و حتی معناشناسی براساس معماری جی پی تی، به این ابزار اجازه می دهد متنی تولید کند که بسیار شبیه به محتوای تولید شده توسط انسان است.

  • دارا بودن دامنه دانش گسترده

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم Chat GPT پایگاه دانش گسترده آن است. چت ربات هوش مصنوعی با آموزش مجموعه داده‌ای عظیم از منابع متعدد، می‌تواند به موضوعات مختلف پاسخ دهد. به عبارت بهتر شما درباره موضوعات مختلفی چون علم و فناوری، هنر و علوم انسانی، علوم‌اجتماعی، ریاضیات و آمار، پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی، تجارت و امور مالی، قانون و سیاست، فیلم، تلویزیون، موسیقی، ورزش، زندگی روزمره، محیط و جغرافیا، اطلاعاتی را در اختیار افراد قرار دهد.

البته با اینکه ChatGPT درباره طیف وسیعی از موضوعات دانش دارد اما دقت و عمق درک آن بسته به موضوع و پیچیدگی سوال می‌تواند متفاوت باشد.

معرفی ویژگی‌های کلیدی و اصلی chatgpt

ChatGPT در عرصه‌های مختلف چه کاربردی دارد؟

حال که با ویژگی‌های این ابزار هوشمند آشنا شدید، می‌خواهیم به بیان کاربردهای ChatGPT بپردازیم. از مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین کاربردهای ChatGPT، باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید محتوا

با ChatGPT، می‌توانید برای وبلاگ‌ها یا شبکه‌های اجتماعی خود محتوا تولید کنید. این موضوع به تهیه مقالات خبری، مشخص کردن سرفصل، تهیه نسخه بازاریابی و حتی ایجاد ایده‌های موضوعی جدید به نویسندگان و کسب‌وکارها کمک بسیاری می‌کند.

با ترکیب کلمات کلیدی و تنظیم خروجی بر اساس نیازها و مطالب خود، می توانید محتوایی که با برند و مخاطبان هدف شما همسو باشد را تولید کنید.

  • عملکرد به عنوان پشتیبانی از مشتری و تبدیل شدن به دستیار مجازی

بله شما با استفاده از ChatGPT، می‌توانید ربات‌ هوش مصنوعی را به یک دستیار مجازی پشتیبان 24 ساعته تبدیل کنید که همیشه در دسترس است و می‌تواند به سوال مشتریان پاسخ دهد و با آن‌ها مکالمات انسان‌مانند داشته باشد.

این ربات‌ گفتگو پیشرفته می‌تواند علاوه‌بر پاسخ به سوالات، توصیه‌هایی را ارائه و حتی ایده‌هایی برای تولید محتوا را به شما پیشنهاد دهد. همچنین می‌تواند در تعاملات گسترده نیز شرکت کند تا کیفیت انجام پاسخ به کاربران داخلی و خارجی بهبود پذیرد.

پشتیبانی مشتری و تبدیل شدن به دستیار مجازی

  • تولید محتوای تصویری

حتما با فهمیدن این موضوع بسیار تعجب می‌کنید، چراکه شاید هیچگاه تصور نمی‌کردیم روزی ابزاری باشد که بتواند تولید محتوای تصویری را با خلاقیت خودش به تصویر بکشد. حال می‌توانید به چت جی پی تی اطلاعاتی را درباره موضوع مورد نیاز خود بدهید تا یک تصویر مطابق با ایده و خلاقیت این ابزار دریافت کنید.

  • حل مسائل ریاضی 

یکی دیگر از تست‌هایی که روی chatGPT انجام گرفت، حل مسئله‌های پیچیده ریاضی و فیزیک است که این ابزار توانست مسائل مربوط به واحد ریاضی را از سطح کاردانی تا کارشناسی ارشد، در مدت زمان چند ثانیه حل کند.  یکی دیگر از کاربردهای این ربات، اثبات مسائل ریاضی است.

  • برنامه‌نویسی و رفع باگ‌ها

قطعا با دیدن این کاربرد شگف‌زده خواهید شد اما باید بگوییم که این ابزار قابلیت خود در برنامه و رفع باگ‌های برنامه‌نویسی را به اثبات رسانده است. این موضوع هم می‌تواند به عنوان یک ابزار کمکی برای برنامه‌نویسان باشد و هم کمی نگران‌کننده که البته دقت ذهن آدمی همیشه بهتر و بالاتر از یک ربات هوشمند است. 

برای استفاده از این قابلیت نرم‌افزار کافیست کدهای برنامه‌نویسی را در اختیار چت جی پی تی قرار دهید تا در چند ثانیه ایرادات آن مشخص و رفع گردد. این خبر خوب هم به برنامه‌نویسان بدهیم که پیاده‌سازی برنامه‌ها در این ابزار تنها توسط شما انجام می‌گیرد و در حال حاضر خود chatGPT قادر به نوشتن برنامه‌های خلاقانه نیست.

برنامه نویسی و رفع باک ها
 

  • آموزش و انتقال دانش 

یکی دیگر از کاربردهای chatGPT، استفاده در سیستم آموزش است که البته در این موضوع هیچگاه نمی‌تواند جای انسان را بگیرد، چراکه در کسب تجربه و استفاده از روش‌های خلاقانه تدریس ناتوان است.

آیا می‌دانید محدودیت‌ها و چالش‌های ChatGPT چیست؟

حال که با کاربردهای این ربات هوشمند آشنا شدید، می‌خواهیم چالش‌ها و محدودیت‌های آن را بشناسیم.

گرچه ChatGPT یک ابزار چشمگیر با کاربردهای متعدد است اما بدون محدودیت و چالش نیست. از جمله محدودیت‌های چت جی پی تی عبارت است از:

  • دانش ناقص یا قدیمی

داده‌های آموزشی این ابزار متعلق به داده‌های سپتامبر 2021 است و این یعنی پاسخ‌های آن مطابق با آخرین اطلاعات در مورد برخی از موضوعات نیست. همچنین پایگاه دانش آن نیز توسط داده‌های متنی آموزشی، محدود شده که این مسئله باعث می‌شود تا همه موضوعات را به طور جامع پوشش ندهد.

  • ناتوانی در تایید حقایق یا دسترسی به اطلاعات بلادرنگ

ChatGPT تنها به داده‌های از قبل آموزشی خود متکی است، به همین خاطر نمی‌تواند حقایق را تأیید کند و به اطلاعات زمانی، تحقیقات در حال اجرا زنده یا رویدادهای پیش‌بینی نشده دسترسی داشته باشد.

در حقیقت این محدودیت می‌تواند منجر به عدم دقت آن در پاسخ‌ به سوالات شود و برای کارهایی که نیاز به اطلاعات به‌روز یا بررسی‌شده است، قابل اعتماد نیست.

  • احتمال تولید محتوای متنی تکراری

به دلیل استفاده مخاطبین مختلف از این ربات، متن نوشته شده با هوش مصنوعی گاهی اوقات بیش از حد کلی یا تکراری است و  این موضوع سبب کاهش کیفیت متن تولید شده توسط ChatGPT می‌شود.

احتمال تولید محتوای متنی تکراری

استفاده از چت جی پی تی (ChatGPT) چه خطراتی دارد؟

استفاده از ChatGPT مانند هر فناوری قدرتمند دیگری، یکسری خطرات احتمالی به همراه دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. در این بخش، می‌خواهیم نگرانی‌هایی که این هوش مصنوعی برای افراد ایجاد کرده را مورد بررسی قرار دهیم که شامل موارد زیر است:

  • اطلاعات غلط و امکان دستکاری در آن

ChatGPT متنی با دانش محدود می‌نویسد و این موضوع نگرانی انتشار اطلاعات نادرست، تبلیغات یا محتواهای جعلی را افزایش می‌دهد.

  • عدم حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها

به دلیل متکی بودن آموزش ChatGPT به مجموعه داده‌‎های بزرگ، این ابزار ممکن است حاوی اطلاعات حساس یا شخصی باشد و سبب ایجاد نگرانی در مورد حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها شود.

  • اتکای بیش از حد و تضعیف مسئولیت‌پذیری

امکان تولید محتوای گسترده در موضوعات مختلف توسط ChatGPT ممکن است منجر به اتکای بیش از حد افراد به محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی شود و خلاقیت و تفکر انتقادی انسان را تضعیف کند.

  • تاثیر اقتصادی و اجتماعی

پذیرش ChatGPT و فناوری‌های مشابه هوش مصنوعی ممکن است پیامدهای اقتصادی قابل توجهی داشته باشد. به عبارت بهتر این ابزارها می‌توانند جایگزین منابع انسانی در صنایع خاص یا تمرکز شرکت‌های بزرگ در استفاده از منابع هوش مصنوعی به جای استفاده از نیروهای کاری و انسانی شود.

تاثیر اقتصادی و اجتماعی

کاربران ایرانی چگونه می‌توانند از ChatGPT استفاده کنند؟

تا اینجا دریافتیم که چت جی پی تی(ChatGPT) چیست و چه کاربردهایی دارد. همچنین با خطرات و آسیب‌های آن نیز آشنا شدیم. اکنون برای استفاده کاربران ایرانی از این ابزار کافیست مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • ابتدا فیلترشکن خود را روشن کرده و وارد سایت ChatGPT به آدرس https://openai.com می‌شوید. در ادامه با زدن گزینه Learn more about ChatGPT و ورود به صفحه جدید، گزینه Try on web را مانند شکل زیر کلیک کنید.

نحوه استفاده کاربران ایرانی از چت جی پی تی

  • اکنون با صفحه‌ای مواجه می‌شوید که نیاز به لاگین یا ایجاد حساب کاربری است. در اینجا باید گزینه Sign Up را کلیک و مراحل ثبت‌نام را به ترتیب طی کنید. اما بخش قابل توجه در زمان ثبت‌نام درخواست یک شماره تماس از شماست که به دلیل عدم پشتیبانی از کشور ایران، لازم است به سایت NumberLand رفته و روی گزینه OpenAI کلیک کنید.
  • حال باید نسبت به خرید یک شماره اقدام کنید تا آن را به عنوان شماره حساب کاربری خود در ساخت اکانت چت جی پی تی هنگام دریافت شماره بدهید.
  •  در نهایت پس از گرفتن شماره از سایت NumberLand و طی کردن مراحل ثبت‌نام در سایت چت جی پی تی، کافیست وارد حساب کاربری خود شوید و از این ابزار استفاده کنید.

اکنون به طور کامل می‌دانید که چت جی پی تی(ChatGPT) چیست

در پایان مطلب چت جی پی تی(ChatGPT) چیست به این اشاره می‌کنیم که استفاده از هر ابزاری در کنار مزایا و امکانات، یکسری معایب و چالش‌ها را به همراه دارد که به طور خلاصه می‌توان از مزایای مهم این ربات هوش مصنوعی به مواردی چون پاسخگویی سریع، رساندن کاربر به پاسخ اصلی خود، پاسخگویی شبیه به لحن انسان، استفاده کاملا رایگان و مناسب بودن برای برخی از مشاغل، اشاره کرد.

همچنین داشتن محدودیت در پاسخ دادن به برخی از سوالات، تاثیر منفی روی قدرت تفکر و خلاقیت و امکان از بین بردن برخی از مشاغل را می‌توان از مهم‌ترین مشکلات و معایب این ابزار دانست. پس اگر شما هم تجربه استفاده از این ابزار هوشمند را داشتید، حتما آن را با درسمن و دیگر کاربران در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

اکنون می‌خواهیم به برخی از سوالاتی که افراد پس از آشنایی با چت جی پی تی مواجه می‌شوند را برای شما عزیزان بیان کنیم:

  • آموزش ChatGPT براساس چه منابعی صورت می‌گیرد؟

برای  پایگاه داده ChatGPT از منابع مختلفی چون وبسایت‌ها، کتاب‌ها و مقاله‌ها استفاده شده تا این ربات  توانایی درک استفاده از زبان‌های مختلف را داشته باشد. همچنین آموزش‌هایی درباره گرامر، دستور و نکات مربوط به ویرایش یک متن نیز به پایگاه داده چت جی پی تی داده شده است.

  • ChatGPT برای چه مواردی استفاده می شود؟

ChatGPT برای کارهای مختلفی مانند مقاله‌نویسی، پشتیبانی مشتری و یادگیری زبان استفاده می‌شود. در واقع توانایی آن در درک و ایجاد متنی که به نظر می‌رسد توسط یک شخص نوشته شده، آن را به ابزاری ارزشمند در بسیاری از زمینه‌ها مانند آموزش، تجارت، و سرگرمی تبدیل کرده است. همچنین ChatGPT به کاربران در صرفه‌جویی زمان، بهبود ارتباطات و تولید محتوای خلاقانه در طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها نیز کمک می‌کند.

  • چه چیزی ChatGPT را متمایز می کند؟

ChatGPT به دلیل توانایی آن در ایجاد پاسخ‌های انسان مانند در طیف گسترده‌ای از موضوعات، آن را به یک ابزار خاص تبدیل کرده است.

  • آیا استفاده از ChatGPT رایگان است؟

ChatGPT 3.5 یک سرویس رایگان است که هر کسی در وبسایت OpenAI می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. اما برای استفاده از نسخه GPT-4 و دسترسی به امکانات بیشتر، باید هزینه‌ برای آن پرداخت کنید.

  • آیا بین ChatGPT و موتور جستجو تفاوتی وجود دارد؟

بله، Chat GPT با موتور جستجو متفاوت است زیرا پاسخ‌هایی شبیه انسان به درخواست‌های متنی ایجاد می‌کند، در حالی که یک موتور جستجو لیستی از صفحات وب مرتبط  براساس کلمات کلیدی را ارائه می‌دهد. همچنین Chat GPT می‌تواند با انسان به مکالمه بپردازد، در حالی که موتور جستجو اینطور نیست.

  • سازندگان ChatGPT چه کسانی هستند؟

چت جی پی تی (ChatGPT) توسط شرکت OpenAI ساخته شده که یک شرکت خصوصی در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. این شرکت توسط الون ماسک، سام آلتمن و گروهی از صنعتگران مشهور تاسیس و هدف اصلی آن‌ها، ایجاد یک هوش مصنوعی قدرتمند و ایجاد ایمنی برای جامعه است.