کدام برتر است؟asp.net mvc یا asp.net webform

کدام برتر است؟asp.net mvc یا asp.net webform
تاریخ بروزرسانی : 25 اردیبهشت 1399 | تعداد بازدید : 3618 | زمان خواندن مقاله : 10دقیقه
ASP.NET،

در این مقاله قصد داریم asp.net webform و asp.net mvc را مورد بررسی قرار دهیم و بدانیم کدام یک برتری دارد. اول از همه باید بدانیم asp.net چیست و چه کاربردی دارد. بعد از آن به asp.net mvc یا asp.net webform میپردازیم.

 

ASP.NET چیست؟

یک فریم ورک برای برنامه های تحت وب که توسط شرکت مایکروسافت معرفی شده است. Asp.net براساس CRL کار می کند و با استفاده کردن از زبان های مختلف مانند سی شارپ می توانید برنامه های تحت وب خود را با این فریم ورک ایجاد کنید. با سی شارپ می توانید اولین قدم را برای ایجاد برنامه های تحت وب خود بردارید. این فریم ورک برای ساختن برنامه های تحت وب از دو مدل webform و mvc پشتیبانی می کند.

 

Web form چیست؟

Web form قدیمی ترین مدل برنامه نویسی ASP.NET است. این فرم ها، صفحات وب مبتنی بر رویداد هستند و با استفاده کردن از html، کنترل های سرور و کدهای سمت سرور نوشته می شوند. Web form روی سرور کامپایل و اجرا می شوند. نتیجه این کار صفحات html ای است که صفحات وب را نمایش می دهد.

آموزش سی شارپ

مزایای web form

Web form با معرفی کنترل ها، ساخت برنامه های تحت وب و واسط کاربری را ساده کرده است.

اگر شما از کدهای html به طور مستقیم استفاده کنید، ممکن است کدی داشته باشید که در یک مروگر به درستی کار کند و در یک مرورگر بهم بریزد و کار نکند به همین خاطر کنترل های موجود در web form با تشخیص مروگر کاربر، html مورد نیاز را می سازد و کنترل هایی مانند GridView و ListView با معرفی قابلیتی تحت عنوان Data Binding عملیات کارکردن با داده ها را ساده می کند. وب فرم ساختاری شبیه به نرم افزار های تحت ویندوز دارد و امکان توسعه سریع نرم افزار هم یکی از مزایای web form می باشد.

 

Asp.net mvc چیست؟

مخفف سه کلمه Model ، View، Controller است. هر کدام از این اجزا کاربردهایی دارند که در ادامه برای شما عزیزان شرح می دهیم.

  • Model

مدل در mvc وظیفه ذخیره داده ها، تبدیل آنها به شی یا object و بازیابی آنها از بانک اطلاعاتی را برعهده دارد. در واقع عملیات اصلی و منطقی را بر روی داده ها انجام می دهد. در معماری mvc اصلی ترین قسمت، model است.

  • View

یکی دیگر از اجزای mvc است که واسط کاربری یا UI برنامه را می سازد. این بخش با دو بخش دیگر یعنی همان model و controller ارتباط برقرار می کند و با ارتباط داشتن با این دو بخش می تواند نتایج عملیات را نشان دهد. برای مثال، وقتی که کاربر رمز عبور خود را وارد می کند این رمز عبور به بخش های دیگر فرستاده می شود و نتیجه ای از همان بخش ها گرفته شده به view فرستاده می شود تا view پیغام را به کاربر نمایش دهد.

  • Controller

در واقع کنترلر واسط بین model و view می باشد و وظیفه کنترل کردن درخواست ها و تعامل بین کاربران را برعهده دارد. کلیه درخواست هایی که از سمت client به سمت sever منتقل می شود توسط Controller بررسی می شود.

 

چند ویژگی Asp.net mvc

  1. اولین ویژگی mvc امکان افزایش سرعت و انعطاف تست برنامه است. زیرا در mvc بدون اینکه Controller را اجرا کنید می توانید آنها را تست کنید.

  2.  Asp.net mvc از فریم ورک های تزریقی هم پشتیبانی می کند. حالا فریم ورک تزریقی چیست؟ به جای ساختن اشیاء از کلاس ها، آنها را از جایی بیرون از کد میگیرید و با این کار تست برنامه را آسان تر می کند.

  3. یکی دیگر از ویژگی های Asp.net mvc، اسکریپت درونی، صفحات مستر تو در تو و محلی سازی می باشد که می توانید از آنها استفاده کنید.

.اگر قصد پولدار شدن در بین برنامه‌نویسان را دارید، پس پردرآمدترین زبان‌های برنامه‌نویسی را بشناسید

تا اینجا با تعریف و ویژگی های Asp.net mvc آشنا شده ایم، حالا می خواهیم بدانیم استفاده کردن از mvc چه مزایای دارد؟

  • مجزاسازی بخش های مختلف نرم افزار

  • کنترل کامل بر روی خروجی های تولید شده  HTML

  • امکان توسعه نرم افزار به صورت  TTD

  • مدیریت بهینه URL ها

  •  یکپارچه سازی مناسب با فریم ورک های جاوا اسکریپت

  • امکان استفاده از View Engine های مختلف

  • عدم وجود View State و  Post Back

  • استفاده از استانداردهای وب

  • قابلیت توسعه پذیری بالا

  • ایده آل برای سیستم های Web 2.0

 

نتیجه گیری:

انتخاب کردن هر دو گزینه برای شما و گروه کاریتان می تواند مناسب باشد. اگر می خواهید روی خروجی های صفحات خود مدیریت کامل داشته باشید و اگر میخواهید توسعه نرم افزار به روش TDD داشته باشید و اینکه آدرس های تولید شده صفحات وب و بهینه سازی موتورهای جست وجو برای شما قابل اهمیت است. شاید هم دنبال استفاده از فریم ورک های جاوا اسکریپت هستید، پس به شما پیشنهاد می کنم که از ASP.NET MVC استفاده کنید.

اگر شما از ساختارهای نرم افزارهای تحت وب، استانداردهای وب و HTTP اطلاعاتی ندارید و اگر می خواهید از کنترل های مختلف و توسعه نرم افزار به روش رویدادگرا استفاده کنید مطمئنا استفاده ازASP.NET MVC برای شما مناسب نمی باشد و بهتر است از ASP .NET Web Form استفاده کنید.

 


کلمات کلیدی :
asp.net mvc