با توابع در سی شارپ یک بار کد بنویس بی شمار استفاده کن

توابع در سی شارپ
تاریخ بروزرسانی : 04 شهریور 1399 | تعداد بازدید : 5689 | زمان خواندن مقاله : 10دقیقه
سی شارپ،

موضوع بحث امروز ما در این مقاله در مورد یکی از موارد پر کاربرد در سی شارپ است و تابع (function) نام دارد. می خواهیم توابع در سی شارپ را مورد بررسی و نحوه استفاده از آن را به شما توضیح دهیم. قبل از اینکه بدانیم توابع چه نقشی در زبان سی شارپ دارد، می خواهیم بدانیم خود توابع چیست ؟

آشنایی با مفهوم تابع

تابع یکی از مفاهیم، نظریه مجموعه ها و حساب دیفرانسیل و انتگرال می باشد. در واقع تابع ارتباط بین دو چیز است و در آن مقدار عددی یک چیز به مقدار چیز دیگری بستگی دارد. تابع ها در شاخه های مختلف مثل فیزیک، ریاضیات، علم رایانه و ... کاربرد های زیادی دارد. ما به تابع در ریاضیات و علوم دیگر کاری نداریم و می خواهیم بدانیم چه کاربردی در زبان برنامه نویسی به خصوص زبان سی شارپ دارد؟

آموزش سی شارپ

توابع در سی شارپ چه کاربردی دارد؟


توابع در برنامه نویسی به بخشی از کد گفته می شود و در یک گروه تعریف می شود که این گروه شامل موارد زیر می باشد.

  1. نام
  2. ورودی
  3. خروجی


دلیل ساخت توابع در برنامه نویسی برای جلو گیری از تکرار کدها است. توابع در سی شارپ به ما این امکان را می دهد که دستورات را درون یک ظرف مشخص قرار دهیم و در هر جای برنامه نویسی که نیاز داشتیم، از آن استفاده کنیم. شما با استفاده از نام تابع می توانید آن را فراخوانی کنید. در پروژه ها شما مجبور می شوید که یک قطعه کد را بارها در جاهای مختلف استفاده کنید، در اینجا تابع ها به کمک شما می آیند و از کار تکراری شما جلوگیری می کنند. با استفاده از توابع در سی شارپ یا هر زبان برنامه نویسی دیگر می توانید کدهای پروژه خود را به بخش های مجزا و قابل تفکیک تبدیل کنید. چقدر این تابع ها دوست داشتنی هستند و کار ما برنامه نویسان را راحت تر کرده اند.

 

برای اینکه بهتر موضوع function در سی شارپ را درک کنید به مثال زیر توجه کنید:

در سی شارپ توابع به صورت زیر تعریف می شود:

< visibility > < return type > < name > ( < parameters > )
{
< function code >
}

برای فراخوانی یک یک تابع، نام تابع را می نویسیم و داخل پرانتز پارامتر های آن را می نویسیم.

FunctionName ( Parameter1 , Parameter2,… ) ;

 

 

می خواهیم یک تابع که از نوع int را باهم جمع کنیم، پس نام تابع را sum قرار می دهیم.

int sum (int num1,int num2)
{
return num1+num2;
}

 

بیشتر بخوانید:

کلاس ها در سی شارپ


 در اینجا ما یک تابع تعریف کرده ایم که نوع خروجی آن عدد می باشد. این تابع دو عدد را از ورودی می گیرد و حاصل جمع دو عدد را به ما نشان می دهد. حالا اگر بخواهیم دو عدد را 100 بار با هم جمع کنیم چه کاری باید انجام دهیم؟
 

for (int i=1;i<=100;i++) 
{
int num1;
int num2;
cin>>num1;
cin>>num2;
count<<Jam(num1,num2);
}

int sum(int num1,int num2)
{
return num1+num2;
}


همانطور که می بیند هر جا که نیاز به جمع دو عدد بوده است تابع sum را فراخوانی کرده ایم.

 

سخن آخر:

امیدوارم که این مقاله برای شما کاربرد داشته باشد و بتوانید از آن در پروژه های خود استفاده کنید.اگر بدنبال یک منبع خوب برای  آموزش سی شارپ هستید، درسمن برای این کار بهترین گزینه است. چرا که آموزش های ما به صورت جامع و کاربردی ارائه شده است و بعد از یادگیری آن می توانید به راحتی یک برنامه نویس حرفه ای در حوزه سی شارپ شوید. همچنین در زمان آموزش آن می توانید مشکلات و سوالات خود را از ما بپرسید تیم درسمن پاسخگوی شما هستند.
 


کلمات کلیدی :
سی شارپ