saas چیست؟ سرویس مبتنی بر فضای ابری

saas چیست؟
تاریخ بروزرسانی : 19 بهمن 1399 | تعداد بازدید : 1833 | زمان خواندن مقاله : 10 دقیقه
پایگاه داده،

سلام همراهان همیشگی درسمن امروز میخواهم در مورد یکی از سرویس‌های مبتنی بر فضای ابری صحبت کنم.
سرویس مبتی بر فضای ابری یا همان saas که مخفف کلمه Software as a Service می‌باشد به شما این امکان را می‌دهد که به جای اینکه نرم افزار‌های خود را از طریق اینترنت روی کامپیوتر یا شبکه‌های آنلاین نصب و بروزرسانی کنید با استفاده کردن از یک مرورگر و به صورت آنلاین از این نرم افزار استفاده کنیم.
در ادامه بررسی می‌کنیم که saas چیست و چه کاربردهایی دارد، استفاده کردن از آن برای ما چه مزایا و معایبی دارد؟

Saas چیست؟


 Saas در واقع راهکاری است که شیوه ذخیره و دسترسی به نرم افزارها را تغییر داده است.
به طور معمولی نرم افزارهای مورد استفاده در کامپیوتر نصب و اجرا می‌شود اما Saas این کار را به یک فضای میزبانی تغییر داده است. خیلی از ماها ممکن است به طور اتفاقی از این سرویس استفاده کرده باشیم. بیشترین کاربردهای saas ارائه دادن خدمات ایمیل در وب مثل مایکروسافت،یاهو، جیمیل و موارد دیگر می‌باشد.

 

saas چیست

 ویژگی‌های saas چیست؟


زمانی که قرار نباشد مثل قبل نرم افزارها را بر روی سیستم کامپیوتری خود نصب و اجر نکنیم پس مطمئنا با مشکلات و چالش‌هایی هم در زمان اجرا و نصب برخورد نمی‌کنیم و دیگر نیاز نداریم که این نرم افزارها را بروزرسانی کنیم. استفاده کردن از saas  ویژگی‌ها و مزایایی دارد که در ادامه با آن آشنا می‌شویم:

 

  •  دسترسی ما به برنامه‌ها و نرم افزارها از طریق saas با زمانی که آن را دانلود و نصب کرده‌ایم هیچ تفاوتی ندارد.

 

  • زمانی که می‌خواهیم یک برنامه را بر روی سیستم نصب کنیم از سازگاری آن مطمئن می‌شویم، در زمان استفاده از saas هیچ گونه ناسازگاری به وجود نمی‌آید.

 

  • نحوه اجرا و استفاده کردن از نرم افزارها و همچنین عملکرد آن‌ها هیچ تفاوتی با قبل ندارد.

 

  •  زمانی که ما یک نرم افزار را دانلود و نصب می‌کنیم هزینه‌هایی هم برای بروزرسانی، اشتراک ها، شارژها و... باید پرداخت کنیم که با استفاده از این فضای ابری هزینه هایمان کاهش می‌یابد.

 

ویژگی های saas

 

  •  اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید و از نرم افزارهایی استفاده می‌کنید که مربوط به حوزه کاریتان است و باید هزینه‌های سنگینی پرداخت کنید با استفاده از saas می‌توانید هزینه‌های خود را به حداقل برسانید.

 

  • یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آن این است که امکان استفاده ازنرم افزارها را با  هر دستگاهی  برای کاربران فراهم کرده است. در واقع زمانی که ما از یک نرم افزار استفاده می‌کنیم راه ارتباطی ما این نرم افزار مرورگر است و دیگر فرقی ندارد که ما از چه نوع دستگاهی استفاده می‌کنیم، چیزی که ما را به نرم افزار یا اپلیکیشن مورد نظرمان متصل می‌کند مرورگر است و بر روی همه سیستم ها یکسان می‌باشد.

 

آشنایی با دیگر ویژگی‌های saas


نرم افزارهای طراحی شده به صورت موبایل فرندلی می‌باشد، یعنی استفاده کردن از آن ها در حالت موبایل با صفحات کوچک  قابل اجرا است. بروزرسانی‌های نرم افزار های saas اصلا ارتباطی با کاربران ندارد و شرکت یا تولید کننده آن نرم افزار بروزرسانی‌های جدید محصول را در فضای ابری انجام می‌دهد و این کار تاثیری بر روند استفاده کاربران از نرم افزار را ندارد.

ویژگی مهم دیگری که در saas وجود دارد از بین رفتن محدودیت‌های سخت افزاری است و از آنجایی که هیچ فایلی قرار نیست بر روی سیستم نصب شود این ویژگی می‌تواند کمک زیادی به کسب و کارهای کوچک کند آنها برای استفاده کردن از نرم افزارهای کاربردی در حوزه کاریشان نیازی ندارند که سیستم‌هایی با سخت افزار قوی تهیه کنند که این کار باعث حذف هزینه‌های خرید و نگهداری سخت افزارها می‌شود. دسترسی داشن به نرم افزارهای مورد نیازشان ساده و سریع انجام می‌شود و با استفاده از پنل کاربری می‌توانند برنامه ریزی‌های خود را انجام دهند همچنین می‌تواند به دیگر کاربران هم اجازه دسترسی و استفاده از این سرویس را بدهد.

نحوه عملکرد saas چیست؟

  1. تولید کننده‌گان و فروشنده‌گان نرم افزار


Saas باعث شده است که تولید کننده گان و فروشنده گان اپلیکیشن‌ها و نرم افزار به مخاطبین بیشتر در بازار هدف خود دست پیدا کنند، به دلیل اینکه بسیاری از کسب و کارهای کوچک و افراد دیگری که مخاطبین این نرم افزار بودند برای استفاده و دسترسی به آن دچار مشکلاتی می‌شدند به طور مثال سیستم مناسبی برای نصب این نرم افزار را نداشتند.

 

  1.  کاربران اپلیکیشن‌ها و نرم افزارها


نحوه عملکرد saasوجود saas باعث شده است که کاربران به هر دلیلی که برای دسترسی به نرم افزارها محدودیت داشتند بتوانند بدون هیچ محدودیتی به نر افزارها دسترسی داشته باشند، هزینه‌های دسترسی به نرم افزارها توسط saas کاهش یافته و ارزان تر حساب می‌شود.

 

 

 

روش ذخیره سازی در saas چگونه است؟


ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که با استفاده از این سرویس همه چیز به صورت آنلاین انجام می‌شود و خروجی کارهای انجام شده در کجا ذخیره می‌شود و چه میزان حافظه در دسترس داریم؟
Saas یک سرویس مبتنی بر فضای ابری است و حافظه ای که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد هم یک حافظه ابری می‌باشد و هرکاربر با توجه به نیاز خود از نرم افزارها می‌توانید هزینه‌ای در پروفایل خود پرداخت کند.
نکته ای که درمورد این سرویس وجود دارد این است که نیاز به ذخیره کردن کارها ندارید و اطلاعات به صورت خودکار توسط Cloud در حساب  کاربری شما ذخیره می‌شود و شما بعد از ورود به حساب کاربری خود در Cloud می‌توانید به پروژه‌هایتان دسترسی داشته باشید.

 

اطلاعات برای همیشه در فضای ابری (Cloud) وجود دارد؟


جواب این سوال مثبت است، پروژه برای همیشه در فضای ابری می‌ماند و هر زمان که به داده نیاز داشته باشید می‌توانید از Cloud دریافت کنید، کلیه کاربران این امکان را دارند که از حساب کاربریشان گزارش بگیریند و از داده‌ها و پروژه‌هایشان به روش‌های مختلف خروجی دریافت کنند.

 

اطلاعات در فضای ابری

محدودیت‌های saas چیست؟


محدودیت های saasهمانطور که گفتیم استفاده از saas به صورت آنلاین است پس برای این کار باید به اینترنت دسترسی داشته باشید. اولین محدودیت این سرویس دسترسی به اینترنت است.
به همین دلیل استفاده از saas در جاهایی که اینترنت ضعیف و یا دچار مشکل است و می‌تواند چالش‌های بیشتری نسبت به دانلود و نصب برنامه داشته باشد. بعضی از برنامه‌های saas  برای رفع این مشکل نسخه‌هایی ارائه داده اند که به صورت آفلاین بتوان از آن استفاده کرد اما برای دسترسی به امکانات پیشرفته تر باید آنلاین باشید.

 

کلام آخر با شما:

Saas یک سرویس کاربردی برای کاربران و فروشنده‌گان است، امروزه سرعت رشد تکنولوژی و کارهای اینترنتی بسیار زیاد شده است و به همین دلیل این سرویس هر روزه کاربردی‌تر و بهینه‌تر از قبل خودنمایی می‌کند. امیدوارم که توانسته باشم این موضوع را به طور کامل برای شما شرح دهم.