حیاتی ترین نکات روانشناسی رنگ در طراحی سایت

روانشناسی رنگ در طراحی سایت
تاریخ بروزرسانی : 21 دی 1399 | تعداد بازدید : 1526 | زمان خواندن مقاله : 10 دقیقه
فرانت اند،

سلام دوستان؛ از نکات روانشناسی رنگ در طراحی سایت مطلع هستید؟

در این مقاله می‌خواهم در مورد یک موضوع خیلی مهم برای طراحی سایت صحبت کنم، مسئله‌ای که باید خیلی به آن توجه کنید. اگر می‌خواهید یک سایت کاربر پسند داشته باشید باید به موارد مهمی توجه کنید که یکی از اصلی‌ترین مورد در طراحی سایت، انتخاب رنگ مناسب برای آن است. رنگ در وبسایت می‌تواند کاربر را تحت تاثیر قرار بدهد و باعث شود که کاربر دوباره به وبسایت شما برگردد.

می‌خواهم در مورد روانشناسی رنگ در طراحی سایت صبحت کنم؛ اگر تصمیم دارید که یک وبسایت طراحی کنید، برای ظاهر آن حتما به انتخاب رنگ آن توجه کرده‌اید و ممکن است برایتان مشکل باشد که بتوانید یک طیف رنگی درست را انتخاب کنید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا ظاهری زیبا برای وبسایت خود بسازید.

آموزش html css

روانشناسی رنگ در طراحی سایت مهم است؟

روانشناسی رنگ در طراحی سایتروانشناسی رنگ‌ها یک علم بی‌پایان است و به معنای شناخت تاثیر رنگ‌ها بر رفتار و کارهای افراد می‌باشد.

زمانی که نوبت به طراحی ظاهر وبسایت می‌رسد، انتخاب رنگ مناسب یکی از مهم‌ترین عوامل است که باید آن را در نظر بگیرید. رنگ مناسب نه تنها می‌تواند برای کاربران جذاب باشد بلکه باعث می‌شود این وبسایت در ذهن کاربر بماند. رنگ، تاثیر زیادی در درک ما دارد و می‌تواند ابزاری قدرتمند برای وبسایت باشد تا بهره‌وری بیشتری از آن داشته باشید. اگر وبسایت دارای هارمونی مناسب رنگ نباشد، کاربر به‌راحتی حس می‌کند وبسایت غیر قابل اعتماد و غیر حرفه‌ای است.

روانشناسی رنگ در طراحی وبسایت به ما کمک می‌کند با توجه به نوع کار و نوع عملکرد وبسایت رنگبندی مناسب را انتخاب کنیم. هرکدام از رنگ‌ها دارای ویژگی و خصوصیات خود هستند که در ادامه هرکدام از آنها را بررسی می‌کنیم.

زمانی که می‌خواهید رنگی را انتخاب کنید باید به این فکر کنید که می‌خواهید چه احساساتی را برانگیخته کنید؟ کمی در این مورد فکر کنید و بعد انتخاب رنگ را انجام دهید. می‌دانید که گرافیک صفحات وب این روزها نقش بسیار زیاد و مهمی دارند.

روانشناسی رنگ‌ها:

  • رنگ سفید

روانشناسی رنگ سفیدسفید به معنی صداقت، پاکیزگی و صمیمت است. از این رنگ در بک‌گراندهای وبسایت‌ها استفاده می‌شود. در تجارت سفید، یک رنگ انرژی‌بخش است.

 

  • رنگ سیاه

روانشناسی رنگ میشکیسیاه به معنی قدرت، ظرافت و شهامت است. استفاده از رنگ مشکی برای متن در یک پس‌زمینه روشن مناسب است و از آن نباید در پس زمینه استفاده کرد به دلیل اینکه باعث خستگی چشم می‌شود.

 

 

 

  • رنگ قرمز

روانشناسی رنگ قرمزقرمز نشان‌دهنده احساسات، هیجانات و خطر است. از این رنگ بیشتر برای ایجاد هیجان استفاده می‌شود و توجه ببیننده را به خود جلب می‌کند.

 

 

  • رنگ آبی

روانشناسی رنگ آبیآبی به معنای امنیت، اعتماد و مسئولیت‌پذیری است. آبی دومین رنگی می‌باشد که همه می‌پسندند و در تجارت به معنی ضمانت مالی است.

 

 

 

 

  • رنگ سبز

روانشناسی رنگ سبزسبز نمایانگر فراوانی، حاصل‌خیزی و پیشرفت است. در تجارت نشادهنده مقام و ثروت می‌باشد. رنگ سبز راحت‌تر از رنگ‌های دیگر دیده می‌شود.

 

  • رنگ زرد

روانشناسی رنگ زرد در طراحی سایتاین رنگ به معنی نیروی جوانی، شادابی و خوش‌بینی است. بیشتر از زرد برای جلب رضایت مشتری استفاده می‌شود. توجه داشته باشید در طراحی سایت از آن زیاد استفاده نکنید که باعث خستگی چشم می‌شود.

 

 

 

  • رنگ نارنجی

روانشناسی رنگ نارنجی در طراحی سایتاین رنگ نشان‌دهنده صمیمیت و اشتیاق است و برای طراحی سایت‌های تجاری، تکنولوژی، خودرو و سرگرمی مناسب می‌باشد.

 

 

معرفی یک مقاله فوق‌العاده برای برنامه‌نویسان: اگر به دنبال لیستی از افزونه‌های گوگل کروم میگردید، نگران نباشید. ما مقاله‌ای را در اینباره برای شما عزیزان تهیه کرده‌ایم که میتوانید از آن بهره ببرید.

 

نکات مهم در انتخاب رنگ‌ بندی سایت

نکات مهم در انتخاب رنگ‌ بندی سایتتا اینجا با روانشناسی رنگ در طراحی سایت آشنا شدیم. حال می‌خواهم به نکات مهم‌تری در انتخاب رنگ وبسایت ‌بپردازم. انتخاب کردن یک رنگ شاید بنظر آسان باشد ولی برای هر پروژه‌ای شما با مشتری سروکار دارید، پس باید توجه داشته باشید که فقط برحسب علاقه خودتان رنگ‌ها را انتخا نکنید. نکاتی در انتخاب رنگ وجود دارد که باید به آن توجه کنید:

  1. به مخاطب خود فکر کنید به اینکه چه کسانی قرار است از وبسایت شما بازدید کنند و می‌خواهید چه حسی را به آنها انتقال دهید.

  2. کمک گرفتن از رنگ‌های ساده و استفاده درست از آن‌ها

  3. استفاده کردن از سایت‌های پالت رنگ؛ سایت‌های زیادی برای ایده گرفتن هستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

  4. اگر دارای لوگویی با رنگ ثابت برای برند خود هستید، می‌توانید از این رنگ شروع کنید.

 

چگونه هارمونی‌های رنگ را انتخاب کنیم؟

چگونه هارمونی رنگ را انتخاب کنیمروانشانسی رنگ در طراحی سایت یک مسئله مهم دیگر دارد، آن هم انتخاب هارمونی‌های رنگ است. هارمونی رنگ، دایره‌ای است که هماهنگی رنگ‌های مختلف را نشان می‌دهد. به اصطلاح تخصصی‌تر هارمونی یعنی همان هماهنگی رنگ‌ها در صورتی که دیدن این رنگ‌ها کنار هم به فرد احساس خوبی دست بدهد و نظم و تعادل را ببینده حس کند. حالا چطور این حس خوب، نظم و تعادل را به وجود بیاوریم؟

  1. استفاده از رنگ‌های گرم و سرد

  2. هارمونی بر اساس همجواری رنگ‌ها

  3. هارمونی براساس رنگ‌های مکمل

نتیجه گیری:

در روانشناسی رنگ در طراحی سایت و انتخاب رنگ مناسب نکات دیگری وجود دارد چراکه رنگ‌ها در 90 ثانیه اول تاثیر زیادی روی ببینده دارد و می‌تواند کاربر را ترغیب کند که در سایت شما بماند؛ مثلا اگر وبسایت شما فروشگاهی تاثیر رنگ میتواند باعث شود تا کاربر از شما خرید کند. تاثیر رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف تفاوت دارد و به‌تنهایی می‌تواند یک پیام خاص را به کاربر برساند. نحوه انتخاب و ایجاد یک پالت رنگی برای وبسایت بسیار ساده و گسترده است. 

امیدوارم که از این مقاله استفاده کافی را برده باشید و برای وبسایت خود بتوانید بهترین و زیباترین رنگ‌ها را انتخاب کنید.
 


کلمات کلیدی :
html