10 تا از پرفروش ترین کتاب های طراحی سایت

معرفی 10 تا از پرفروش ترین کتاب های طراحی سایت
تاریخ بروزرسانی : 08 آبان 1402 | تعداد بازدید : 1454 | زمان خواندن مقاله : 10 دقیقه
فرانت اند،

لیست 10 تایی از پر مخاطب ترین کتاب های طراحی سایت

افرادی می توانند در یک شغل، تبدیل به حرفه ای شوند که روند آموزش خود را متوقف نکنند و از هر منبعی برای یادگیری استفاده کنند. این قضیه در طراحی سایت هم صدق می کند. در کنار دوره های آموزشی، کتاب های طراحی سایت می توانند بهترین منابع جانبی باشند. برای آن که بتوانید در صنعت خود جزو بهترین ها باشید و همیشه در صدر بمانید، باید به دنبال راهی باشید که دانش خود را گسترش داده و رقبایتان را شکست دهید. قطعا کتاب ها می توانند بخش مهمی از این فرآیند را تشکیل بدهند. 

طراحی سایت جزو مشاغل با ارزش است، چرا که دنیایی از فرصت های شغلی را ایجاد می کند. اگر بخواهید کل مسیر سفر طراحی یک سایت را از نو شروع کنید، قطعا کتاب هایی که در ادامه معرفی می کنیم، می توانند راهنمای خوبی باشند. توصیه می کنیم اگر فرصت کافی دارید، در کنار دیدن دوره آموزشی، برای این کتاب ها هم زمانی بگذارید و مطالعه آن ها را شروع کنید. اما اگر فرصت کافی ندارید، یک یا دو مورد از آن ها را که جدید تر هستند، انتخاب کرده و مطالعه کنید. اگر می خواهید یک لیست غنی از بهترین کتاب آموزش طراحی سایت داشته باشید، تا انتها همراه ما بمانید. 

سفر به دنیای حرفه ای ها با کتاب های طراحی سایت

دوره های آموزشی، وبلاگ ها، مجلات، یوتیوب، آپارات و کلی منبع مختلف برای یادگیری این حرفه وجود دارد. در واقع؛ این ها اولین مواردی هستند که به ذهن یادگیرندگان نفوذ می کند تا به سراغشان رفته و از آن ها استفاده کنند. خیلی از افراد حتی برای پر کردن شکاف های دانش خود، چندین منبع آموزشی را پشت سر هم دنبال می کنند تا شاید فرجی شود و آن ها هم مطلبی که به دنبالش هستند را بیاموزند. 

اما کتاب ها منابعی هستند که می توانند یک مطالب را به عمیق ترین نقاط ذهن هم برسانند. فرقی نمی کند مبتدی هستید یا حرفه ای، کتاب خواندن بهترین گزینه برای تکمیل یادگیری است. کتاب های طراحی سایت بسیاری وجود دارد که ما اکثر آن ها را بالا و پایین کرده ایم و با متخصصان این حوزه مشورت کرده ایم تا به لیستی که در ادامه در اختیارتان قرار می دهیم، رسیده ایم. شاید جالب باشد بدانید که در آمازون بیش از 30000 کتاب برای طراحی سایت وجود دارد که این یعنی یک منبع عظیم از اطلاعات که تا سال های سال تمام نخواهد شد. 

آموزش html css

چرا باید کتاب های طراحی سایت را بخوانید؟ 

با مطالعه کتاب هایی که پیرامون طراحی وب سایت نوشته شده اند، می توانید بینش و دیدگاه های تازه ای درباره این حوزه به دست آورید. بینشی که از نظر طراحان سایت حرفه ای نشات گرفته است. مطالعه این کتاب ها برای افراد تازه کاری که هیچ ایده ای در اینباره ندارند، بسیار مفید است. زیرا به آن ها کمک می کند تا متوجه شوند در دنیای کسب و کار چه می گذرد و چه کار هایی انجام می شود. 

علاوه بر این موارد، مطالعه کتاب هایی که در ادامه معرفی می کنیم، به شما کمک می کند اشتباهات طراحان را در هر مرحله ای متوجه شوید و از بروز آن ها جلوگیری کنید. با این کار راه موفقیت شما نیز کوتاه خواهد شد. از دیگر فواید مطالعه این کتاب ها این است که شما اصول برخورد با مشتری را نیز می آموزید و پس از آن به سبک یک طراح سایت حرفه ای با آن ها تعامل خواهید داشت. 

لیستی جامع از بهترین کتاب های طراحی سایت     

نوبتی هم باشد، اکنون نوبت معرفی بهترین کتاب های طراحی وب سایت در دنیا است. کاغذ و قلم خود را آماده کنید. نام و ویژگی های هر کتاب را یادداشت کنید و بر اساس نیازی که دارید، بهترین کتاب را از بین این لیست انتخاب کنید. بدون معطلی بریم سراغ معرفی کتاب هایی که به شما کمک می کنند از یک طراح سایت معمولی به یک طراح سایت خلاق تبدیل شوید. 

1- HTML و CSS: طراحی و ساخت وب سایت (HTML and CSS: Design and Build Websites): 

نمایی از کتاب طراحی با HTML و CSS

کتاب HTML و CSS: طراحی و ساخت وب سایت، کتابی است که از طراحی تا ساخت یک وب سایت را به شما آموزش می دهد  و کمک می کند تا مفاهیم اساسی و تکنیک هایی که در طراحی سایت وجود دارد را بیاموزید. روش ارائه در این کتاب، ارائه سوژه های جذاب با تعداد بسیار زیادی تصویر است. 

محتوای این کتاب به گونه ای نگارش شده است که هر مبتدی با خواندن آن عاشق طراحی سایت می شود و دیگر از کد نویسی ترسی نخواهد داشت. به همین دلیلی است که ما این کتاب را در ابتدای لیست قرار داده ایم و آن را به افرادی که به تازگی به این حوزه وارد شده اند، پیشنهاد می کنیم. این کتاب در 25 اکتبر سال 2011 توسط Jon Duckett نوشته شده است. 

2- یادگیری طراحی وب: راهنمای مبتدیان (Learning Web Design: A Beginner’s Guide): 

نمایی از بهترین کتاب طراحی سایت

اگر کمی دانش اولیه درباره HTML و CSS دارید و می خواهید این دو را کمی تخصصی تر و عمیق تر یاد بگیرید، پس باید کتابی که قرار است معرفی کنیم، مطالعه کنید. وقتی صحبت از یک منبع جامع و کامل می شود، کتاب Learning Web Design: A Beginner’s Guide به قلم O’Reilly خودنمایی می کند. 

این کتاب یکی از کتاب های پر و پیمانی است که درباره طراحی سایت نوشته شده است. حالا چرا پر و پیمان؟ چون بیش از 600 صفحه درباره طراحی سایت با HTML و CSS صحبت کرده است. این کتاب، مفاهیم پایه را به خوبی و به طور کامل پوشش داده است و به شما کمک می کند تا پایه های طراحی وب خود را تقویت کنید. 

یکی از ویژگی هایی که باعث تمایز این کتاب با سایر منابع شده است، تعداد بالای تمارینی است که برای مباحث مختلف تعبیه شده است. اگر تمایل به خواندن این کتاب دارید، پس این تمارین فوق العاده را از دست ندهید، چرا که این تمارین به حرفه ای شدن شما کمک فراوانی می کنند. علاوه بر این؛ با حل این تمارین می توانید عادت کد نویسی و آزمون و خطای کد هایی که نوشته اید را در خود ایجاد کنید. 

یکی دیگر از نکات مثبتی که این کتاب برای خوانندگانش دارد، این است که آن ها را فراتر از html و css خواهد برد و برای یادگیری جاوا اسکریپت نیز آماده می شوید. نکته مهمی که باید درباره این کتاب بدانید این است که این کتاب برای مبتدی ها نوشته شده است، اما اگر دانش اولیه ای در این حوزه ندارید، به هیچ عنوان برای شروع یادگیری این کتاب را انتخاب نکنید. این کتاب در سال 2018 به چاپ رسیده است و تقریبا یک منبع جدید به حساب می آید. نویسنده آن نیز Jennifer Niederst Robbins است. 

3- طراحی با استانداردهای وب (Designing with Web Standards): 

نمایی از کتاب طراحی با استاندارد های وب

اگر تسلط کامل به HTML و CSS دارید، اکنون نوبت آن رسیده است که مفاهیم و تکنیک هایی که را که طراحان سایت حرفه ای استفاده می کنند؛ بیاموزید و به کار بگیرید. این کتاب دقیقا همان مطالبی را که نیااز دارید در خود گنجانده است. اگر برای یادگیری تکنیک های کاربردی به یک راهنما نیاز دارید، این کتاب می تواند نقش راهنمای شما را ایفا کند. 

جالب است بدانید که نویسنده این کتاب Jeffrey Zeldman  و Ethan Marcotte است. Ethan Marcotte  کسی که اصطلاح ریسپانسیو بودن وب سایت ها را ابداع کرده است و در نگارش این کتاب نقش خود را ایفا کرده است. این کتاب اولین بار در سال 2003 به بازار آمد، اما در سال های 2007 و 2009 اصلاحات و آپدیت هایی روی آن صورت گرفت. این کتاب به عنوان یکی از منابع یادگیری طراحی سایت در 85 دانشگاه برتر دنیا استفاده می شود. 

4- مرا وادار نکنید فکر کنم: یک رویکرد منطقی برای استفاده از وب (Don’t Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability): 

نمایی از کتاب «مرا وادار به فکر نکنید»

این کتاب؛ تقریبا یک کتاب قدیمی به حساب می آید و چرا که اولین تاریخ انتشار آن به سال 2000 بر می گردد. این کتاب نوشته Steve Krug است. البته نگران نباشید که این کتاب به کارتان نیاید، چرا که در سال 2013 محتوای آن آپدیت شد و مجددا به چاپ رسید. ولی مزیتی که یک کتاب قدیمی آپدیت شده می تواند داشته باشد، این است که مباحث ابتدایی این حوزه را نیز در خود جای داده است و شما کاملا در جریان مسیری که طراحی سایت پشت سر گذاشته است، قرار می گیرید. 

کتاب هایی که تاکنون معرفی کرده ایم، همگی به شما نشان می دهند که چگونه یک وب سایت طراحی کنید، این کتاب به شیوه ای موثر آموزش می دهد که چگونه سایتی طراحی کنید که برای کاربرانتان مفید باشد. کتاب مرا وادار نکنید فکر کنم، یکی از کتاب های طراحی سایت خلاقانه است که حین خواندن آن کلی «آها» خواهید گفت. 

5- تسلط بر :CSS  راه حل های استانداردهای وب پیشرفته (CSS Mastery: Advanced Web Standards Solutions): 

نمایی از کتاب «راه حل های استاندارد وب پیشرفته»

کتاب راه حل های استاندارد وب پیشرفته نوشته Andy Budd است و در سال 2006 به بازار آمد تا مشکلات طراحان سایت را حل کند. این کتاب دقیقا همان چیزی است که برای حرفه ای شدن در طراحی سایت نیاز دارید. این کتاب سرشار از راه حل هایی است که برای مشکلات رایج طراحی سایت، ارائه شده است. 

این کتاب در بسیاری از کشور ها به عنوان بهترین کتاب برای یادگیری طراحی سایت به صورت تکمیلی معرفی می شود. مزیتی که مطالعه این کتاب دارد، این است که شما را از صرف مدت زمان طولانی برای پیدا کردن راه حل های CSS نجات می دهد. 

6- اصول طراحی وب سایت زیبا: طراحی وب سایت های عالی علم موشک نیست! (The Principles of Beautiful Web Design: Designing Great Web Sites is Not Rocket Science!)

نمایی از کتاب طراحی سایت «اصول طراحی وب سایت زیبا»

کتاب اصول طراحی وب سایت زیبا یکی از بهترین کنتاب های طراحی سایت در سراسر دنیا است. این کتاب مناسب افرادی است که نیاز به یادگیری مقدمات طراحی سایت در سطح مقدماتی دارند. البته نکته ای که درباره این کتاب وجود دارد، این است که درباره اصول طراحی وب سایت صحبت می کند، اما از پایه ای ترین سطح شروع نمی کند و به همین دلیل برای مطالعه این کتاب بهتر است اندک شناختی از این حوزه و آنچه در آن رخ می دهد، داشته باشید.

این کتاب شما را با اصول زیبایی شناسی در طراحی سایت آشنا می کند که این به معنام گام به گام پیاده سازی یک وب سایت نیست. درست است که به هر دو این موارد نیاز دارید، اما این کتاب تنها به بخش زیبایی شناسی پرداخته است. اگر می خواهید اصول زیبایی شناسی در طراحی سایت برای موبایل را نیز با این کتاب بیاموزید، پس باید از نسخه 3 به بعد آن را تهیه کنید. اولین انتشار این کتاب به سال 2014 بر می گردد. نویسنده این اثر James George و Jason Beaird هستند. 

7- طراحی وب سایت بازی: HTML و CSS به روش تعاملی (Web Design Playground: HTML & CSS the Interactive Way): 

نمایی از کتاب طراحی وب سایت «طراحی وب سایت بازی»

کتاب قبلی به شما می آموزد چگونه سایتی طراحی کنید که از نظر زیبایی های بصری تمام و کمال باشد. این کتاب را شاید بتوان به عنوان مکملی برای کتاب قبلی در نظر گرفت. چرا که با مطالعه آن می تواند کد نویسی HTML و CSS را انجام دهید. به جز آموزش عملی طراحی سایت، در این کتاب می آموزید که سایت خود را تبدیل به یک سایت ریسپانسیو و واکنش گرا کنید. 

هنگامی که خواندن این کتاب را به پایان برسانید، کلی نکات مهم پیرامون طراحی سایت با HTML و CSS را یاد گرفته اید. علاوه بر این، در این کتاب؛ برای هر بخشی که آموزش داده می شود، تمریناتی نیز در نظر گرفته شده است که به رسیدن به تسلط کامل شما کمک فراوانی می کند. این کتاب کاربردی در سال 2016 منتشر شد که نویسنده آن شخصی به نام Paul McFedries است. 

8- آموزش PHP، MySQL و جاوا اسکریپت: با jQuery، CSS و HTML5 (Learning PHP, MySQL & JavaScript: With jQuery, CSS & HTML5): 

نمایی از کتاب «آموزش mysql، PHP و جاوا اسکریپت»

اگر درک کاملی از طراحی سایت و توسعه وب دارید، قطعا این کتاب می تواند کمک زیادی به شما کند. یادگیری تکنیک هایی که در این کتاب آمده است، می تواند به شما کمک کند تا سایت های قوی تر و بهتری برای مشتریان خود بسازید. 

آموزه هایی که در این کتاب گنجانده شنده است، نه تنها مناسب طراحان سایت است، بلکه به توسعه دهندگان و افرادی که بک اند سایت را با استفاده از PHP پیاده سازی می کنند، نیز کمک می کند. علاوه بر این ها با گنجاندن MySQL، حتی می توانید دیتابیس سایت خود را نیز مدیریت کنید. مانند سایر کتاب هایی که در این لیست گنجانده شده است، در این کتاب نیز شاهد تصاویری از قطعه کد های مرتبط با هر سر فصل خواهید بود. نویسنده این کتاب  Robin Nixon، تا کنون 4 بار این کتاب را آپدیت کرده است. 

9- ساخت برنامه های وب پیشرفته: آوردن قدرت Native به مرورگر (Building Progressive Web Apps: Bringing the Power of Native to the Browser): 

تصویر کتاب ساخت برنامه های وب پیشرفته

کتاب ساخت برنامه های وب پیشرفته، یکی از پرفروش ترین کتاب هایی است که به توسعه دهندگان و طراحان سایت ها پیشنهاد می شود تا مطالعه کنند. پایه این کتاب بر اساس ساخت PWA است و مناسب افرادی است که سایت هایشان حجم بالایی از بازدید کنندگان با موبایل را دارد. 

PWA شکاف بین سایت هایی که برای تلفن همراه طراحی شده اند و اپلیکیشن های موبایلی را پر می کند. PWA ها در مرورگر های موبایل وجود دارند و قابل جستجو هم هستند. به طور کلی PWA ها سریع تر از وب سایت ها هستند و استفاده کنندگان از آن ها می توانند خیلی راحت به آن ها دسترسی پیدا کنند. 

مهم ترین مزیت مطالعه این کتاب این است که می توانید مهارت های بسیاری را به رزومه خود اضافه کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که علاقه دارند چگونگی طراحی هیبرید های وب سایت ها و اپلیکیشن ها را یاد بگیرید، این کتاب و آموزه های آن کمک بزرگی به شما خواهد کرد. نویسنده این کتاب Tal Ater است و اولین تاریخ انتشار آن به سال 2017 بر می گردد. 

10- 6 پروژه کاربردی وردپرس (6 Practical WordPress Projects): 

نمایی از کتاب طراحی سایت «6 پروژه کاربردی وردپرس»

نوبتی هم باشد، نوبت وردپرس کاران است. این کتاب یک کتاب طراحی سایت با وردپرس است. اگر از جمله برنامه نویسانی هستید که می خواهید وب سایت های 100 در 100 سفارشی ایجاد کنید، این کتاب مناسب شما است. خیلی وقت ها قالب های آماده وب سایت ها، نقاط ضعف و کمبود های بسیاری دارند. پروژه های این کتاب به شما کمک می کند تا نیاز های خود را بر طرف کنید. 

کلام آخر درباره کتاب های طراحی سایت

در این مطلب 10 مورد از برترین کتاب های طراحی سایت را معرفی کرده ایم. محتوای این کتاب ها مباحث مربوط به فرانت اند، بک اند و حتی وردپرس را نیز پوشش داده است. 2 نکته مهم را در همین لحظه به شما یادآوری می کنیم. اولین نکته این است که برای یادگیری طراحی سایت باید از دوره های آموزشی مانند دوره  طراحی سایت درسمن استفاده کنید. این دوره هر آن چیزی که از مفاهیم پایه نیاز داشته باشید، به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار می دهد. 

نکته بعدی نیز این است که این حوزه نسبت به 20 سال، 10 سال و حتی 5 سال پیش به شدت تغییر کرده است. سعی کنید هنگام انتخاب و تهیه منابع خود به تاریخ انتشار آن ها و آپدیت بودنشان اطمینان حاصل کنید. بهترین کتاب ها آن هایی هستند که تاریخ چاپشان از سال 2020 به بعد است. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد و از آن استفاده کنید. اگر سوالی درباره طراحی وب سایت دارید، می توانید آن را در قسمت کامنت ها از ما بپرسید. 

سوالات متداول: 

آیا می توانم طراحی سایت را به صورت خود خوان بیاموزم؟ 

طراحی سایت نیز مانند هر زبان برنامه نویسی دیگری، این قابلیت را دارد که آن را به صورت خودخوان یاد بگیرید. مزیتی که طراحی سایت نسبت به دیگر زبان های برنامه نویسی دارد، این است که از نظر سینتکسی و نحوی به گونه ای است که یادگیری آن آسان تر است. اما نکته ای که وجود دارد، این است کتاب های آموزشی به هیچ عنوان برای یادگیری خود خوان مناسب نیست. بهترین گزینه استفاده از دوره های آموزشی است. دوره های آموزشی می توانند مطالب را به صورت کاملا عملی به شما آموزش دهند که این موجب یادگیری عمیق مباحث می شود. 

چگونه کتاب طراحی وب سایت مناسب را پیدا کنم؟ 

ما در این مطلب پرفروش ترین کتاب های طراحی وب سایت در دنیا را معرفی کرده ایم. تمامی کتاب هایی که در این لیست گنجانده شده اند، به طور کامل تفسیر شده اند و ویژگی های آن ها را به صورت تمام و کمال آورده ایم. کافی است دانش زمینه ای که دارید و انتظاراتی که از یک کتاب دارید را مشخص کنید. پس از آن کتاب ها و ویژگی هر کدام را با دقت بررسی کنید تا در  نهایت به کتاب مورد نظرتان برسید. 

بهترین کتاب طراحی سایت برای کسب و کارها را نام ببرید؟

برای کسب و کارها، کتاب های طراحی وب سایتی که به طور خاص به طراحی وب سایت های تجاری می پردازند، بهترین گزینه هستند. این کتاب ها به کسب و کارها کمک می کنند تا سایت هایی طراحی کنند که برای اهداف تجاری آن ها مناسب باشند. برخی از کتاب های یادگیری طراحی سایت خوب برای کسب و کار ها عبارتند از:

  1.     Building a Website that Converts نوشته Jeff Baker
  2.     The Art of Conversion نوشته Chris Anderson
  3.     The Lean Startup نوشته Eric Ries