سیستم عامل فیوشا رقیبی جدی برای اندروید

سیستم عامل فیوشا
تاریخ بروزرسانی : 10 آذر 1399 | تعداد بازدید : 2646 | زمان خواندن مقاله : 10 دقیقه
پیرامون برنامه نویسی،

سلام دوستان عزیز امروز می‌خواهم در مورد یک موضوع جالب و جذاب صحبت کنم. شاید شما هم درموردش چیزهایی بدانید و ممکن است افرادی هم باشند که از این موضوع اطلاعی نداشته باشند. موضوع امروز ما سیستم عامل فیوشا است که قرار است گوگل آن را در آینده ارائه بدهد. گوگل قرار است همه ما را سوپرایز کند با این سیستم عامل؛ چون فکر کنم خیلی عالی و پرکاربرد باشد و احتمالا جایگزینی برای اندروید است.

یعنی قرار از اندروید دوست داشتنی بگذریم و به سراغ یه سیستم عامل جدید بریم؟؟؟ 

فعلا که گوگل فقط در موردش صحبت کرده کی قراره ازش رونمایی کنه معلوم نیست، خب بریم ببینیم این فیوشا چیست که گوگل اینقدر ازش تعریف کرده و همه‌‌ را منتظر گذاشته!

سیستم عامل فیوشا

اگر طرفدار اندروید هستی و علاقه داری یه اندروید کار حرفه ای بشی می تونی از آموزش برنامه نویسی اندروید ما استفاده کنیsmiley

سیستم عامل فیوشا چیست؟


کلیه دستگاه‌های دیجیتال مثل موبایل، کامپیوتر، تبلت و... دارای سیستم عامل هستند. سیستم عامل‌های کامپیوتر‌های شخصی مثل windows ،Linux و chrome os، سیستم عامل‌ موبایل و تبلت مثل Android و Ios از سیستم عامل‌های مشهوری هستند که ما از آنها استفاده می‌کنیم و گوگل یک شرکت بزرگ در دنیای تکنولوژی است که Android و chrome را ارائه داده است.

اما حالا تصمیم گرفته است که رقیبی سرسخت برای سیستم عامل‌ها به خصوص Android را به میدان بیاورد. به نظر می‌رسد که سیستم عامل فیوشا یک سیستم عامل معمولی نیست و به عنوان یک سیستم عامل جهانی برای همه‌ی دستگاه‌ها ساخته شده است.

سیستم عامل فیوشا می‌تواند روی هر دستگاهی از موبایل و کامپیوتر گرفته تا ساعت‌های هوشمند و خودروهای الکتریکی و... اجرا شود. این سیستم عامل جدید قابلیت یکپارچه‌سازی تمامی دستگاه‌های متصل به شبکه را دارد. به طور قطعی نمی‌توان گفت که هدف فیوشا چیست به دلیل اینکه گوگل درمورد آن اطلاعات زیادی منتشر نکرده است.

دنیا در حال پیشرفت است و با این وجود در دنیای تکنولوژی‌های مختلف مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و... نیاز به یک سیستم جامع و همگانی دارند. برای  همین منظور هم گوگل دست به کار شده تا سیستم عاملی برای یکپارچه‌سازی سیستم‌هایی که بر روی شبکه کار می کنند توسعه دهد. با وجود این سیستم عامل، توسعه نرم‌افزار نسبت به قبل آسان‌تر و هزینه کمتری برای آن صرف می‌شود به دلیل اینکه با یک بار کدنویسی می‌توان خروجی‌های یکسان و سازگار با کلیه سخت افزارها و دستگاه‌های مختلف تولید کرد.

سیستم عامل فیوشا چیست


سیستم عامل فیوشا و مقایسه آن با اندروید

سیستم عامل اندروید بر پایه نسخه کرنل لینوکس می‌باشد اما فیوشا بر پایه ماکرو‌کرنل جدیدی به نام zircon ساخته شده است. کرنل یک سیستم عامل سنتی است و با ماکروکرنل تفاوت زیادی دارد. مهم‌ترین تفاوت این دو در کارایی و انعطاف‌پذیری بالا می‌باشد. مفهوم ماکروکرنل در دهه 90 میلادی ارائه شد و به دلیل وجود قدرت رایانه، فضای ذخیره‌سازی و حافظه تا حدودی فراموش شد. اما گوگل با افزایش گرایش توسعه‌دهندگان به سوی سخت‌افزارهای کوچک، کارآمد و قابل حمل، استفاده کردن از معماری ماکروکرنل برای سیستم عامل های نسل بعدی مناسب می‌داند. فیوشا مثل اندروید و chrom متن-باز است که گوگل آن را کنترل و پشتیبانی می‌کند. این سیستم عامل جدید برای عملکر بهتر و ارائه بروزرسانی‌های امنیتی قوی‌تر طراحی شده است. به نظر میرسد که فیوشا در دستگاه‌های مختلف مثل لپ تاپ، تلفن‌های هوشمند و... یکسان نباشد.

 

پیشنهاد ما به شما: پیشنهاد می‌کنیم که به مقاله اندروید یا ios سایت درسمن سر بزنید تا بدانید کدام یک پیروز میدان می‌شود؟

 

ویژگی‌های مهم سیستم عامل fuchsia

  1. دستیار مبتنی بر هوش مصنوعیویژگی دستیار مبتنی بر هوش مصنوعی سیستم عامل فیوشا

فیوشا نسبت به اندروید میتواند دستیار بهتری باشد، شرکت‌های سازنده اپلیکیشن‌های موبایل می‌توانند از امکاناتی مثل (apps drawer، camera use و on-screen activity) برای بهبود ویژگی‌های مبتنی بر دستیاری گوگل به کار بگیرند.

 

 

  1. رابط کاربریویژگی رابط کاربری سیستم عامل فیوشا

برای فیوشا رابط‌کاربری برپایه متریال دیزاین طراحی کرده‌اند و از موتور اختصای Escher جهت رندر کردن استفاده می‌کند و همینطور اجزایی مثل دکمه‌ها، پنجره‌ها، پاپ آپ‌ها و کامپوننت‌ها به خوبی لایه‌بندی می‌شوند.

 

 

  1. از دستگاه‌های مختلف پشتیبانی می‌کندویژگی پشتیبانی از سیستم عامل های مختلف سیستم عامل فیوشا

Google fuchsia OS طوری طراحی شده که روی هر دستگاه با همان تجربه کاربری عمل می‌کند. فیوشا با پشتیبانی کردن از دستگاه‌های مختلف، سازندگان اپلیکیشن‌های موبایلی می‌توانند یک بار برنامه‌ها را بسازند و این برنامه‌ها را روی چندین دستگاه اجرا کنند و خدمات خود را به مشتریان در سرار دنیا با هر پلتفرمی ارائه دهند.

فیوشا جایگزین اندروید می‌شود؟

این سیستم عامل هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که برنامه‌نویسان بتوانند برای آن برنامه‌هایی توسعه دهند. گوگل قصد ندارد زمانی که فیوشا ارائه شد به سرعت اندروید را کنار بگذارد، امکان دارد که اندروید دیگری با امکانات جدیدی را به  بازار عرضه کند. اما مشخص است که فیوشا جایگزین اندروید و chrom می‌شود و به یک سیستم عامل درجه یک در جهان تبدیل خواهد شد. در آینده شما می‌توانید برنامه‌های فیوشا را با زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی با استفاده از کیت توسعه نرم‌افزار فلاتر برنامه نویسی کنید. با استفاده از فلاتر می‌توان برنامه‌هایی با حداکثر سازگاری بین فیوشا، اندروید و ios نوشت. که با این کار شما نه تنها می‌توانید برنامه‌هایی با سرمایه کم توسعه دهید بلکه می‌توانید با انتقال دادن برنامه‌ها به سیستم عامل فیوشا به آسانی از آنها پشتیبانی کنید. فلاتر یک فریمورک می‌باشد و برپایه متریال دیزاین گوگل ساخته شده است که از تمام ویژگی‌های اندروید و کروم پشتیبانی می‌کند.

فیوشا جایگزین اندروید می‌شود؟

انتشار سیستم عامل فیوشا چه زمانی است؟

گوگل زمان دقیقی برای ارائه آن تعیین نکرده است اما با اطلاعاتی که وجود دارد ممکن است در سال جدید نسخه‌ای از آن را برای دستگاه‌های خانه‌های هوشمند ارائه‌ دهد و نسخه عمومی آن در سال 2024 ارائه می‌شود. باید منتظر بمانیم و ببینیم که گوگل قرار است چه مسیری را به روی ما باز کند، شما برای این تغییر و تحول آماده هستید؟