تفاوت rgb و cmyk

تفاوت Rgb و cmyk
تاریخ بروزرسانی : 22 تیر 1399 | تعداد بازدید : 2346 | زمان خواندن مقاله : 10دقیقه
گرافیک،

امروز می‌خواهیم به تفاوت rgb و cmyk بپردازیم؛ چراکه رنگ‌ها، در صفحات وب و اینترنتی دارای یکسری استاندارد و قالب‌بندی هستند و رنگ‌هایی که در مانیتور خود مشاهده می‌کنید ترکیبی از رنگ‌هاست مانند رنگین کمان.

رنگین کمان به شما می‌گوید نوری که مشاهده می‌کنید در واقع ترکیبی از رنگ‌های مختلف است که در طبیعت وجود دارد. پس استفاده از طیف رنگی مناسب برای طراحی در اثر هنر نهایی اهمیت فراوانی دارد که اکثرا، ما به این مورد توجه نمی‌کنیم و اثر آن را در چاپ یک طرح مشاهده می‌کنیم. چون برایمان فقط آن چه که در صفحه نمایش می‌بینیم، مهم است و اگر یک بار طرحی را برای چاپ آماده کنید متوجه اهمیت تفاوت سیستم‌های رنگی‌بندی می‌شوید.

پس متوجه موضوع بحث شدید. اکنون می‌خواهیم دو نوع از برجسته‌ترین و پراستفاده‌ترین فضاهای رنگی را که در دنیا و در کار طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به شما معرفی کنیم که عبارت‌اند از: RGB و CMYK.

در صنعت چاپ، وب و رسانه‌های دیجیتال شناخت قالب‌های رنگی و تفاوت‌ آنها می‌تواند به شدت در کیفیت طراحی شما و رنگ‌بندی تاثیرگذار باشد به همین دلیل ما در این مقاله به تفاوت Rgb و CMYK می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش html css به همراه کلی مطالب ارزشمند و مفید😍

 

تعریف سیستم رنگی RGB:

RGB چیستRGB مخفف کلمه قرمز (Red)، سبز (Green) و آبی (Blue) است که رنگ‌های پایه، برای ایجاد رنگ‌های دیگر است. مثلا اگر بخواهید بنفش ایجاد کنید، به سادگی آبی و قرمز را باهم ترکیب کنید. اما این موضوع در چاپگرهای امروزی کمی پیچیده است زیرا این چاپگرها دقیقا می‌دانند که چگونه این رنگ‌ها را با هم ترکیب کنند تا دقیقا رنگ مورد نظر شما به دست آید.

 

 

برای مانیتورهای کامپیوتری نیز به همین روش عمل می‌کنند. از حالت رنگ RGB در تلویزیون‌های LED /LCD و حتی تلویزیون‌های قدیمی، مانیتورها و سایر نمایشگرها استفاده می‌کنند. دلیل استفاده گسترده از این حالت رنگ، فراهم کردن طیف گسترده‌ای از رنگ‌هاست. در برنامه‌های ویرایش عکس مانند فتوشاپ نیز از این مد رنگی به عنوان استاندارد استفاده می‌کنند. به همین دلیل هنگام طراحی برای چاپ، به دقت بالایی نیاز است.

تعریف سیستم رنگی CMYK:

CMYK چیستCMYK مخفف کلمه فیروزه‌ای (Cyan)، ارغوانی (Magenta)، زرد (Yellow) و مشکی (Black) است. در این حالت رنگی اگر بخواهید رنگ‌های بیشتری را با هم ترکیب کنید، رنگ‌های تیره‌تری را به دست می‌آورید. تمامی رنگ‌های این مد فرعی هستند یعنی میتوان با ترکیب این رنگ‌ها به رنگ‌های پایه یعنی مد رنگی RGB رسید. مثلا زرد و فیروزه‌ای را ترکیب کنیم رنگ سبز خواهیم داشت. از این مد رنگی در بنرهای تبلیغاتی، کاتالوگ، بروشور و مجله برای چاپ استفاده می‌شود.

 

تفاوت Rgb و cmyk:

تفاوت Rgb و cmykیکی از رایج‌ترین تفاوت‌ها، عدم تمایز بین RGB و CMYK است. بسیاری از افراد طرح‌ خود را (با هدف چاپ) در برنامه‌ای مانند فتوشاپ ایجاد می‌کنند که این نرم‌افزار به طور پیش‌فرض از حالت رنگ RGB استفاده می‌کند؛ چون فتوشاپ به طور عمده برای طراحی وبسایت، ویرایش تصویر و انواع مختلف رسانه‌های دیگر استفاده می‌شود که بر روی صفحه کامپیوتر قرار می‌گیرند.

 

 

مشکل اینجاست که وقتی یک طرحی RGB با استفاده از فرآیند چاپ CMYK چاپ ‌شود، رنگ‌ها (اگر به درستی تبدیل نشوند) متفاوت دیده می‌شوند. 

یعنی اگر چه مشتری طرحی را که در مانیتور مشاهده می‌کند، ممکن است کاملا مناسب باشد اما اغلب، تفاوت‌های کاملا مشهودی در رنگ بین نسخه روی صفحه نمایش و نسخه چاپی وجود دارد.

یکی از تفاوت‌های قابل توجه نحوه ارائه رنگ آبی در دو مد رنگی است. این بدین معنی است که اگر طراحی خود را در RGB ایجاد کرده و آن را در  CMYKچاپ کنید، احتمالا یک رنگ آبی روشنی روی صفحه نمایش خواهید دید، اما بر روی نسخه چاپی، مانند رنگ آبی بنفش‌گونه خواهد بود.

همین موضوع برای رنگ سبز نیز صادق است، یعنی وقتی از RGB به CMYK تبدیل می‌شوند، کمی تار به نظر می‌رسند. رنگ‌های سبز روشن از این نظر بدترین حالت هستند اما رنگ‌های سبز کدرتر/ تیره‌تر معمولا این مشکل را ندارند.

 

در 5 دقیقه اکشن فتوشاپ یاد بگیر، حرفه‌ای شو.

 

در طراحی، کدام بهتر است RGB یا CMYK؟ 

این سوالی است که ممکن است اکنون در ذهن شما ایجاد شود. 

در جواب به این سوال باید بگویم بستگی به طراحی و استفاده آن (برای چاپ میخواهید یا نمایش صفحه دیجیتال) دارد. برای رسانه‌های دیجیتال تقریبا همیشه باید از حالت رنگ RGB استفاده کنید.اگر برای چاپ طراحی می‌کنید، باید از حالت رنگ  CMYK استفاده ‌کنید.

شما می‌توانید با RGB کار ‌کنید و پروژه را نزدیک پایان طراحی، قبل از ارسال آن به شرکت چاپ، به CMYK تبدیل ‌کنید. اما مواقعی وجود دارد که باید تمام فرآیند طراحی را با استفاده از حالت رنگ CMYK آغاز کنید. مثلا اگر طراحی شما عمدتا «خاکستری» رنگ باشد، باید با CMYK طراحی کنید. اما دلیل اینکار چیست؟

در  RGB، رنگ خاکستری با استفاده از رنگ قرمز، سبز و آبی (تقریبا با مقادیر مساوی) ایجاد می‌شود ولی در CMYK، با استفاده از فیروزه‌ای، زرد و ارغوانی چاپ می‌شود.

کدام بهتر است RGB یا CMYK؟

جمع بندی:

اگر طراحی‌های خود را در حالت رنگ RGB ایجاد کرده‌اید، لازم است آن را قبل از ارسال برای چاپ، به طراحی  CMYKتبدیل کنید. شما می‌توانید با تنظیم رنگ‌های فیروزه ای، ارغوانی، زرد و مشکی طراحی را به صورت دستی اصلاح کنید.

اگر ترجیح می‌دهید در CMYK طراحی کنید و قصد استفاده از طراحی خود در رسانه‌های چاپی بزرگ (مثل بیلبورد‌ها) دارید، ادوب ایلستریتور یا یک برنامه مبتنی بر بردار مشابه ممکن است بهترین گزینه باشد.

کلام آخر:

درک تفاوت RGB و CMYK بخش اساسی در طراحی است که هر طراح باید بداند. این جمله را به خاطر بسپارید:" در حالی که RGB از نور برای ترکیب رنگ‌ها در صفحه استفاده می‌کند، CMYK از جوهر برای ترکیب آنها در کاغذ استفاده می‌کند. اینها فرآیندهای بسیار متفاوتی هستند، اما اگر فایل‌ها را با تنظیمات مناسب ایجاد کنید، به راحتی توسط برنامه‌ی طراحی شما مدیریت می‌شوند."

امیدواریم که مطلب مورد پسند شما قرار گرفته باشد هدف ما یادگیری تفاوت بین دو مد رنگی Rgb و cmyk، با بیانی ساده بود. حتما تجربیات خود را در این مورد با ما به اشتراک بگذارید.


کلمات کلیدی :
فتوشاپ