آموزش موکاپ در فتوشاپ و نحوه استفاده از آن

آموزش موکاپ
تاریخ بروزرسانی : 14 خرداد 1399 | تعداد بازدید : 31188 | زمان خواندن مقاله : 5 دقیقه
گرافیک،

در این مقاله می‌خواهیم به موضوع موکاپ در فتوشاپ بپردازیم. بدانیم موکاپ چیست؟ کاربرد آنچه می‌باشد و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

موکاپ در لغت به معنای ماکت است ولی در اصطلاح یک فایل پیش نمایش می‌باشد که طراحان وب و گرافیک برای پیش نمایش کارهای خود از آن استفاده می کنند. موکاپ در واقع فایل‌های آماده گرافیکی می‌باشد که می توان از آن در موضوعات مختلف مانند: پوستر، لوگو، قالب سایت و کارت ویزیت استفاده کرد. فایل موکاپ در فتوشاپ به صورت PSD ایجاد می‌شود و این فایل یک نمونه شبیه‌سازی شده از طرحی است که در فضای واقعی قرار می‌گیرد.

فرض کنید شما می‌خواهید برای یک مشتری کارت ویزیت طراحی کنید؛ با استفاده کردن از موکاپ می‌توانید همان چیزی که بر روی کاغذ چاپ می‌شود را به مشتری ارائه دهید با این کار می‌توانید تصویر واقعی کارت ویزیت را نمایش دهید و رضایت مشتری را جلب کنید. موکاپ به طراح این امکان را می‌دهد که بتواند روی جزئیات طرح مانند رنگ، سایز، نمایش تمرکز داشته باشد و تصمیم‌گیری درست انجام دهد.

نکته: فقط طراحان نیستند که از فایل موکاپ استفاده می‌کنند، شما هم می‌توانید بر اساس کسب و کاری که دارید در اینترنت search کنید و فایل مورد نظر خود را دانلود و استفاده کنید.

چند نمونه از انواع موکاپ در فتوشاپ:

  1. انواع موکاپ در فتوشاپموکاپ لوگو

  2. موکاپ پرچم

  3. موکاپ تراکت

  4. موکاپ پوشاک

  5. موکاپ بروشور

  6. موکاپ کاتالوگ

  7. موکاپ سربرگ

  8. موکاپ لوازم‌تحریر

  9. موکاپ بسته‌بندی

  10. موکاپ کارت‌ویزیت

  11. موکاپ لوازم‌خانگی

ما با مفهوم موکاپ آشنا شدیم حال می‌خواهیم به نحوه استفاده از آن بپردازیم. همه فایل‌های موکاپ بر اساس اسمارت آبجکت‌ها ساخته می‌شوند و موکاپی وجود ندارد که از اسمارت آبجکت استفاده نکرده باشد. اسمارت آبجکت یک قابلیت کاربردی در فتوشاپ است که به ما امکان می‌دهد یک ویرایش غیر مخرب روی تصاویر داشته باشیم.

 

پیشنهاد درسمن: با یادگیری ابزار های فتوشاپ می‌توانید عکس‌های خود را ویرایش کنید.

 

برای استفاده کردن از فایل موکاپ باید مراحل زیر را انجام بدهید:

  1. فایل موکاپی که با پسوند PSD یا Tiff می‌باشد را وارد فتوشاپ کنید.

  2. طبق توضیحات بالا باید اسمارت آبجکت را پیدا کنیم که این کار سختی نیست. لایه‌های اسمارت آبجکت مانند لایه‌های معمولی در فتوشاپ نیست و گوشه پایین این لایه‌ها شکل یک کاغذ تا خورده است.

  3. بعد از اینکه لایه اسمارت آبجکت را پیدا کردیم باید بتوانیم به محتویات این لایه دسترسی پیدا کنیم و تصویر خود را بجای محتویات داخل لایه قرار دهیم.

مراحل استفاده از فایل موکاپ

به دو روش می‌توانیم به این لایه دسترسی پیدا کنیم:

  1. روی لایه اسمارت آبجکت کلیک راست کنید و گزینه ContentsEdit  را انتخاب کنید.

  2. روی تصویر شاخص (همان لایه اسمارت آبجکت) دو بار کلیک کنید.

روش های دسترسی به فایل موکاپ

بعد انتخاب یکی از مراحل بالا، یک سند جدید برای شما باز می‌شود که همان لایه اسمارت آبجکت است و شما می‌توانید همه محتویات سند را حذف کنید و محتویات خود را درون آن قرار بدهید. بعد از انجام تغییرات در سند حتما باید آن سند ذخیره شود پس از منوی Edit   گزینه save  را انتخاب کنید یا از کلید میانبر ctrl+s استفاده کنید. امیدوارم این مقاله برای شما لذت‌بخش بوده و استفاده کافی را از آن را برده باشید.

 


کلمات کلیدی :
فتوشاپ