تاریخچه HTML از بدو تولد تا رسیدن به پادشاهی

تاریخچه HTML
تاریخ بروزرسانی : 30 اردیبهشت 1398 | تعداد بازدید : 7593 | زمان خواندن مقاله : 10 دقیقه
HTML،

چقدر درباره تاریخچه HTML می‌دانید؟

موضوع بحث امروز ما درباره یکی از زبان‌های پرکاربرد برای ورود به دنیای طراحی‌سایت است. Hyper Text Markup Language) HTML) یک زبان مبتنی بر متن است که برای ایجاد صفحات وب استفاده می‌شود. از این زبان برای تعریف ساختار و طرح‌بندی یک صفحه و توصیف نحوه نمایش محتوای موجود در یک صفحه استفاده می‌گردد. اما اینکار چطور صورت می‌گیرد؟

HTML این کار را با استفاده از تگ‌هایی که هر کدام معنا و مفهوم خاصی دارند، انجام می‌دهد. این تگ ها به مرورگر وب می‌گوید چگونه متن، تصاویر و سایر فرم‌های چند رسانه‌ای را در یک صفحه نمایش دهد. در واقع تگ‌ها صفحات وبی را که در اینترنت منتشر می‌شوند را به مرورگرها معرفی می‌کنند. از این رو HTML یک زبان نشانه‌گذاری است که برای ایجاد صفحات وب جذاب با استفاده از تگ‌ها طراحی شده‌اند.

آموزش html css

تاریخچه HTML:

تاریخچه HTMLزبان HTML برای تبادل اطلاعات بصورت رمزنگاری شده در دنیای اینترنت استفاده می‌شود. در سال 1989 میلادی تیم برنرز-لی  (Tim Berners-Lee) با انتشار زبان HTML، شبکه جهانی وب را اختراع می‌کند. جالب است بدانید که شبکه جهانی وب زندگی خود را در CERN، یک آزمایشگاه فیزیک ذرات در ژنو آغاز کرد. تحقیقات فیزیک ذرات اغلب شامل همکاری بین موسسات از سراسر جهان است. CERN یک مکان ملاقات برای فیزیک‌دانان در سراسر جهان است که در آن به تبادل ایده‌ها، تفکرات و دیدگاه‌های خود می‌پردازند. ایده این تفکر از آنجایی نشئت گرفت که تمامی دانشمندان فیزیک در این آزمایشگاه جمع می‌شدند تا با یکدیگر به تبادل اطلاعات بپردازند.

در این میان شخصی به نام «برنرز- لی» تصمیم گرفت که راه حلی را ارائه دهد تا بتوانند از ایده‌های  تمامی فیزیک‌دانان در سراسر دنیا استفاده کنند بدون اینکه نیازی به حضور فیزیکی آنها در آزمایشگاه  باشد. ایده این شخص باعث تحولی در دنیای اینترنت و پیدایش زبان HTML، پروتکل امنیتی مانند HTTP و بوجود آمدن آدرس‌های اینترنتی یا URL شد.

با گذشت زمان شیوه‌ی تعریف و کد نویسی HTML دستخوش تغییرات و توسعه‌های متعددی تا به امروز شده و از اولین روزهای پیدایش وب، نسخه‌های زیادی از HTML به‌وجود آمده است. در ادامه به معرفی نسخه‌های HTML که به صورت رسمی منتشر شده‌اند می‌پردازیم.

 
اگر قصد دارید یک طراح وب سایت حرفه‌ای بشوید و html را به راحتی قورت دهید پیشنهاد ما به شما دوره آموزش html css است. زیرا هر آنچه که نیاز دارید از html و css  بدانید و حرفه‌ای شوید ما برای شما تهیه کرده‌ایم.smiley

 

معرفی نسخه های HTML:

  • HTML 1.0

اولین نسخه از HTML که در سال 1991 به بازار معرفی شد و در قالب نوشتاری و ارائه مطالب، بسیار محدود بود. در این نسخه تنها 18 برچسب HTML وجود داشت.

  • HTML 2.0

نسخه دوم HTML در سال 1995 به بازار معرفی شد و اولین نسخه استاندارد شده توسط توسط بنیاد IETF بود. در این نسخه تمام ویژگی‌های نسخه قبل پشتیبانی می‌شد اما چند ویژگی جدید به آن اضافه شده بود و بسیاری از ویژگی‌های اصلی HTML را برای اولین بار تعریف کرد.

  • HTML 3.2

به منظور استاندارد شدن زبان‌های نرم‌افزاری لازم برای وب، کنسرسیوم جهانی وب (به اختصار W3C)  در سال 1994 تاسیس شد. ریاست این شرکت به دست برنز-لی است. اولین کار آنها به نام WILBUR بود که بعدها به عنوان HTML 3.2 شناخته شد. این نسخه در ماه ژانویه 1997 همرا با CSS ارائه شد. معرفی HTML با CSS یک انقلاب بزرگ در دنیای HTML به شمار رفت تاجایی که امروز تمام مرورگرها از آن به طور کامل پشتیبانی می‌کنند.

HTML 4.01:

در بیست و چهارم دسامبر سال 1999 این نسخه  توسط W3C به صورت رسمی ارائه شد. برای رفع برخی از مشکلات که در نسخه‌های قبل به وجود آمده بود، این نسخه از HTML ارائه شد. HTML 4.01، یک تحول و تغییر عمده و تکامل زیادی نسبت به نسخه‌های استاندارد قبلی با خود به همراه داشت. از جمله این تغییرات می‌توان به اضافه شدن تنظیمات بیشتر برای مالتی مدیا، امکاناتی برای بهتر اجرا کردن CSS، جای دادن زبان‌های اسکریپتی و به کارگیری جداول اشاره کرد.

نسخه های مختلف HTML

  • XHTML

W3C در اوایل قرن بیستم نسخه XHTML را به بازار معرفی کرد. W3C در تاریخ 26 ژانویه 2000 آن را به عنوان استاندارد مشترک با HTML 4.01 معرفی می‌کند. در واقع XHTML یک زبان جداگانه است که به شکل فرمول‌بندی شده HTML 4.01 خود را نشان می‌دهد. با ظهور این نسخه از HTML دست طراحان وب به مراتب بازتر شد تا بتوانند وب سایت های بهتری به نمایش بگذارند.  این استاندارد تفاوت‌های قابل توجهی نسبت به نگارش‌های قبلی داشت. مهم‌ترین تفاوت سخت‌گیرانه بودن XHTML در مقایسه به HTML است و تمامی محدودیت‌های ایجاد شده با ورود XHTML باعث شد تا توجه همگانی را به آن کاهش یابد و تمایل به استفاده از استاندارد جدید و منعطف HTML5 افزایش یابد.

  • HTML5

در سال 2014 آخرین نسخه HTML، با نام HTML5 به دنیای وب معرفی شد که همچنان این نسخه در حال توسعه می‌باشد. عناصر و ویژگی‌های به کار رفته در این نسخه بی‌نظیر است. یکی از ویژگی‌های مهم  HTML5 مشخص نمودن نوع محتوا است که می‌تواند تحولی عظیم برای موتورهای جستجو و ایندکس شدن مطالب باشد. برخی از عناصر جدید به کار رفته در HTML5 عبارت است‌از:

  • عناصر معنایی: <header> ،<footer> ،<article> و <section>

  • عناصر گرافیکی: <svg> و <canvas>

  • عناصر چند رسانه‌ای: <audio> و <video>

 
بیشتر یاد بگیرید: لیست کامل تگ های html که هیچ کس به شما نخواهد گفت
 

دلایل استفاه از HTML:

برای اینکه بتوانیم مطالبی که روی صفحه وب خود قرار می‌دهیم را بصورت سازماندهی شده و شکیل و خوانا نمایش دهیم که خواننده از وب سایت ما استقبال کند، باید از تگ‌های HTML استفاده کنیم.

برای مثال یک فایل Word را در نظر بگیرید که در آن نوشته‌های خود را تایپ کرده‌ایم. حالا برای نمایش زیباتر و خواناتر نوشته‌های خود باید قوانین نوشتاری را اعمال کنیم.

تصور کنید برنامه Word را باز می‌کنیم و شروع  به تایپ می‌کنیم. حالا بخش‌هایی که مهم هستند را Bold می‌کنیم یا رنگ آن را تغییر می‌دهیم و یا هر تغییر دیگری؛ سپس این فایل را برای فردی ارسال می کنیم. حال اگر طرف مقابل نرم‌افزار Word را در اختیار داشته باشد دقیقا همان چیزی که ما ارسال کردیم را مشاهده می‌کند و کاملا متن را متوجه می‌شود. مثلا میفهمد ما کدام قسمت از متن را  Bold کردیم و یا هر تغییر دیگری که در نوشته خود اعمال کرده باشیم، برای فرد مورد نظر قابل مشاهده است. 

اما اگر طرف مقابل نرم افزار Word را نداشته باشد به هیچ وجه تغییرات اعمال شده بر روی متن را نمی‌بیند که در این صورت نوشته برای آن صریح و قابل فهم نیست.

در آن زمان تلاش بر این بود که وقتی یک داده‌ی متنی را از مبدا میفرستیم، در مقصد نیز به همان شکل اولیه دریافت شود درحالیکه در بین راه قابل رویت نباشد. به همین دلیل با یکسری علامت‌ها به توافق رسیدند که داخل متن از آنها استفاده کنند. برای مثال اگر در هر دو طرف یک کلمه‌ای علامت Star (*) میگذاشتند یعنی آن کلمه Bold شده است.

اما این علامت‌ها برای کار کافی نبودند و از طرفی علامت‌گذاری نیز کار سختی بود. مشکل دیگری هم وجود داشت و آن پردازش علامت‌ها در مقصد بود. در نتیجه  برای رفع این مشکلات علامت‌ها را اسم دار کردند؛ مثلا اگر می‌خواستند کلمه ای را Bold کنند دو طرف کلمه را B می‌گذاشتند.

باز هم مشکلی که پیش آمد این بود که به طور مثال در کلمه Boy Book معلوم نیست کدام B علامت و کدام مخصوص خود کلمه است. بنابراین از آن زمان به بعد علامت‌ها را به این صورت </B>درسمن<B> داخل علامت‌های کوچکتری، بزرگتری قرار می‌دهند.

دلایل استفاده از HTML

این علامت‌ها در HTML به عنوان تگ شناخته شدند. به طور کلی زبان HTML از یک سری تگ‌ها تشکیل شده که کمک می‌دهند اجزای صفحه سایت خود را طراحی کنیم. امروزه همه‌ی سایت های موجود، در سورس کد خود تگ HTML دارند. اصلا نمی‌توان سایتی را پیدا کرد که HTML نداشته باشد.

مشکل بعدی پردازش متن در سمت مقصد(Client) بود که شرکت‌هایی مانند مایکروسافت آن را برطرف کردند. این شرکت‌ها مرورگر را نوشتند که وظیفه‌اش فقط پردازش تگ‌ها و تبدیل به شکل واقعی آن هاست.

پس برای یادگیری این زبان کافی است تگ‌های آن را فرا گرفته و ساختار آن را بلد بود. این زبان به هیچ کامپایلری احتیاج ندارد و فقط توسط یک مرورگر اجرا می‌شود. می‌توان به راحتی تگ‌ها را در نرم افزار NotePad نوشت و اجرا کرد.

کلام آخر

خب دوستان به پایان بحث تاریخچه HTML رسیدیم. ما در نوشته قصد داشتیم تا شما را با نحوه شکل‌گیری این زبان نشانه‌گذار آشنا کنیم. حتما نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.


کلمات کلیدی :
html