آیا نام جاوا اینترپرایز (Enterprise) را شنیده اید؟

جاوا اینترپرایز (Enterprise)
تاریخ بروزرسانی : 29 شهریور 1399 | تعداد بازدید : 2898 | زمان خواندن مقاله : 5 دقیقه
جاوا EE،

امروز می خواهیم درباره یکی دیگر از پلتفرم های جاوا که در مقاله جاوا اف ایکس چیست به آن اشاره کردیم، صحبت کنیم. این پلتفرم جاوا اینترپرایز یا (EE (Edition Enterprise نام دارد که در حال حاضر با عنوان Jakarta EE شناخته می شود و بستری را برای توسعه دهندگان با ویژگی های سازمانی مثل محاسبات و خدمات وب را فراهم می کند و در زمینه هایی چون تجارت الکترونیکی، حسابداری و سیستم های بانک اطلاعاتی کاربرد دارد.


جاوا EE از چه APIهایی تشکیل شده است؟

همان طور که می دانید پلتفرم های جاوا از یک رابط کاربری به نام API و یک ماشین مجازی تشکیل شده است که اکنون به معرفی برخی از رابط های کاربری جاوا اینترپرایز می پردازیم:

  1. EJB

یکی از Container های جاوا EE برای سرویس دادن در سمت کلاینت است که وظیفه ی اجرا و مدیریت منطق کاری برنامه را برعهده دارد.

  1. JMS

یک سیستم پیام رسان برای نرم افزارهای کاری می باشد. در واقع یک واسطه برنامه کاربردی پیام است.

  1. JPA

یک تکنولوژی مبتنی بر ORM است که به کاربر اجازه می دهد با داده ها به صورت شی گرایی برخورد کند. به بیان ساده تر این API، استانداردی است که شرکت اوراکل برای مدیریت اطلاعات در پایگاه داده ایجاد کرده است.


ویژگی های Java EE

این پلتفرم ویژگی های مختلفی دارد که در ساخت صفحات وب، خواندن و نوشتن از پایگاه داده به روش تعاملی مفید می باشد و از قابلیت های بیشتری نسبت به Java SE از قبیل: EJB ،Servlets ،JSP و چندین سرویس وب دیگر نیز برخوردار است. این پلتفرم یک زبان سمت سرور یا بک اند، محسوب می شود.

اکنون می خواهم شما را با Servlets ،JSP به صورت خلاصه آشنا کنم.
Servlet Container: یک محیط اجرا برای JavaEE Applications ایجاد میکند. در حقیقت برای ایجاد صفحات پویا از جاوا در Server Side استفاده میشود. همچنین بخشی از Web Server است که در تعامل با Servlet برای مدیریت کردن صفحات پویا اقدام میکند.

JSP: با استفاده از jsp می توان وب سایت های پویا و داینامیک ایجاد کرد. در واقع وظیفه ای که انجام می دهد این است: زمانی که شما آدرسی رو در مرورگر خود سرچ می کنید کدهای jsp برروی وب سرور درjsp servlet engine اجرا می شوند و jsp servlet engine کدهای HTML را تولید می کنند. به این ترتیب خروجی HTML برروی مرورگر سرویس گیرنده اجرا میشود و شما می توانید صفحه ای را که مورد نظرتان است مشاهده کنید.

 

بیشتر بخوانید: آموزش Array list در جاوا را در کم ترین زمان یاد بگیرید.smiley


Java SE در مقابل Java EE

Java SE یک استاندارد است که نیازهای یک برنامه نویس مبتدی یا سطح متوسط را برآورده می کند اما جاوا اینترپرایز یک نسخه پیشرفته تر است که در اینجا، به برخی از ویژگی های این دو پلتفرم اشاره می کنیم.

SE Java ویژگی های اساسی چون تعریف انواع و اشیاء را ارائه می دهد.
EE Java توسعه برنامه های کاربردی در مقیاس بزرگ را آسان می کند.

SE Java بیشتر برای توسعه API ها یی برای برنامه های دسک تاپ مثل نرم افزار آنتی ویروس، بازی و غیره استفاده می شود.
Java EE عمدتا برای توسعه برنامه های وب استفاده می شود.

SE Java مناسب برای شروع توسعه دهندگان جاوا.
Java EE مناسب برای توسعه دهندگان با تجربه جاوا که برنامه های کاربردی گسترده ای را ایجاد می کنند.

کلام آخر: 

البته جاوا EE محدود به مفاهیم بالا نمی شود و از فریم ورک هایی نظیر Spring نیز استفاده میکند. به کسانی که بر جاوا ee مسلط باشند، Senior Java Developer گفته می شود، یعنی کسانی که در جاوا قدیمی تر و ریش سفید تر هستند. همچنین این افراد دارای درآمد بالایی هستند. خوشحال می شویم اگر مطلب یا تجربه کاری در این زمینه دارید، با ما در میان بگذارید. 

راستی اگر به دنبال یک منبع آموزشی خوب برای یادگیری مفاهیم مقدماتی این زبان هستید ما به شما دوره آموزش جاوا درسمن را پیشنهاد میکنیم که به صورت رایگان در سایت قرار داده شده است.

 


کلمات کلیدی :
جاوا