14 مورد از پرفروش ترین کتاب های یادگیری جاوا اسکریپت

بهترین کتاب های یادگیری جاوا اسکریپت
تاریخ بروزرسانی : 04 دی 1402 | تعداد بازدید : 356 | زمان خواندن مقاله : 20 دقیقه
جاوا اسکریپت،

14 مورد از برترین کتاب های یادگیری جاوا اسکریپت

آیا می‌خواهید جذاب‌ترین کتاب‌ های یادگیری جاوا اسکریپت را بشناسید؟ آیا به دنبال منبعی هستید که کتاب های آموزش جاوا اسکریپت را به شما معرفی کند؟ پس به شما پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله کتاب‌های برتر یادگیری جاوا اسکریپت درسمن را مطالعه فرمایید، چراکه این مطلب یک راهنمای جامع برای افرادی است که به دنبال منابع بیشتر جهت یادگیری جاوا اسکریپت هستند. در واقع، ما به بررسی کتاب‌هایی پرداخته‌ایم که توسط نویسندگان معتبر و با تجربه در زمینه برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت نگاشته شده‌ و آموزش‌ آن‌ها از سطح مبتدی تا پیشرفته مورد پوشش قرار گرفته‌ است.

آموزش جاوا اسکریپت

معرفی کتاب های یادگیری جاوا اسکریپت

اگر شما هم آماده شروع ماجراجویی جدید در دنیای جاوا اسکریپت هستید و می خواهید با خواندن کتاب‌ های یادگیری js مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را به سطح بالاتری برسانید، تا انتها همراه ما باشید تا کامل ترین لیست کتاب های آموزشی این حوزه را به شما معرفی کنیم: 

1- کتاب Eloquent JavaScript

کتاب جاوا اسکریپت Eloquent که توسط Marijn Haverbekedives نوشته شده، نحوه نوشتن کدهای زیبا و موثر را آموزش می دهد. در واقع این کتاب آموزشی جاوا اسکریپت موضوعاتی مانند درک عناصر ضروری مانند نحو، کنترل داده‌ها، برنامه های کاربردی وب پایه، استفاده موثر از DOM و غیره را مورد پوشش خود قرار داده است.

در حقیقت می‌توان گفت کتاب Eloquent JavaScript، برای توسعه‌دهندگان جاوا اسکریپت مبتدی و متوسط بسیار عالی است، چراکه آموزش خود را با یادگیری ساختار اصلی زبان جاوا اسکریپت و همچنین ساختارهای کنترل، توابع و ساختارهای داده‌ای شروع کرده و سپس مباحثی چون مدیریت خطا و رفع اشکال، مدولار بودن و برنامه نویسی ناهمزمان را می‌آموزید. در آخر نیز نحوه استفاده از جاوا اسکریپت برای برنامه نویسی را خواهید آموخت.

کتاب Eloquent JavaScript

2- کتاب JavaScript: The Good Parts

یکی دیگر از کتاب های یادگیری جاوا اسکریپت که توسط داگلاس کراکفورد نوشته شده، برای برنامه‌نویسانی مفید است که با جاوا اسکریپت کار می‌کنند و اکنون می خواهند به یک برنامه نویس پیشرفته تبدیل شوند. این کتاب در سال 2008 منتشر شد و به دلیل تمرکز بر روی جوانب مثبت و قابلیت‌های خوب زبان جاوااسکریپت، بسیار محبوب شده است. در این کتاب، نویسنده به بررسی جوانب مفید و کاربردی از زبان جاوااسکریپت پرداخته و سعی در ارائه‌ راهنمایی جهت نوشتن کد بهتر دارد. 

برخی از موضوعات اصلی کتاب شامل مواردی چون اشکال‌زدایی و روش‌های بهبود کد، تاکید بر استفاده صحیح از توابع و مفاهیم اسکوپ در جاوااسکریپت، بررسی استفاده از JSON به عنوان یک فرمت داده‌ای کارآمد و توضیح نحوه استفاده از توابع ناشناخته و کلاژ در کد، است. در واقع کتاب "JavaScript: The Good Parts" مناسب برنامه‌نویسانی است که قصد دارند نگاهی عمیق‌تر به جوانب بهینه و کارآمد زبان جاوااسکریپت داشته باشند و کدنویسی بهتری داشته باشند.

بهترین کتاب جاوا اسکریپت

3- کتاب JavaScript: The Definitive Guide

این کتاب یک منبع جامع برای یادگیری جاوا اسکریپت است و اطلاعات گسترده‌ای از مفاهیم اصلی، توابع و APIهای جاوا اسکریپت را ارائه می‌دهد تا افراد بتوانند به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای تبدیل شوند. نسخه ششم این کتاب یک راهنمای بسیار مناسب است که مباحث HTML5 و ECMAScript 5 را پوشش می‌دهد. نویسنده کتاب JavaScript: The Definitive Guide به نام دیوید فلانگان، فصول زیادی از این کتاب را بازنویسی کرده و در نسخه جدید آن نیز درباره نحوه مستندسازی jQuery و جاوا اسکریپت سمت سرور صحبت کرده است.

در وصف این کتاب می‌توان گفت بهترین کتاب آموزش یادگیری جاوا اسکریپت به نام JavaScript: The Definitive Guide در نسخه‌های مختلف خود، موضوعات و مباحث مختلفی چون تشریح جامع زبان جاوااسکریپت و بررسی اصول ساختار اساسی جاوا اسکریپت، نحوه کار با اشیا، توابع، رویدادها، DOM (مدل اسناد شی)، بررسی ECMAScript (استاندارد اصلی جاوااسکریپت) و جزئیات آن، بیان نکات کاربردی و توصیه‌های عملی برای نوشتن کد بهینه و قابل نگهداری در جاوااسکریپت و توضیح هرچه بهتر مفاهیم با استفاده از نمودارها، تصاویر و کدهای نمونه را برای برنامه‌نویسان جاوااسکریپت، قرار داده است. همچنین این کتاب به عنوان یک راهنمای جامع در زمینه برنامه‌نویسی وب برای افراد فعال در این حوزه نیز محسوب می‌شود.

کتاب JavaScript: The Definitive Guide

4- کتاب You Don't Know JS

کتاب "You Don't Know JS" که به اختصار YDKJS نامیده می‌شود، یکی دیگر از کتاب‌ های آموزش جاوااسکریپت بوده که توسط کایل سیمپسون (Kyle Simpson) نوشته شده است. این سری کتاب‌ها به شیوه‌ای جامع و عمیق به جزئیات زبان جاوااسکریپت می‌پردازد و برای برنامه‌نویسانی که می‌خواهند درک عمیق‌تری از جاوااسکریپت پیدا کنند، بسیار مفید است. هر کتاب در این سری به یک جنبه خاص از زبان جاوااسکریپت می‌پردازد و مجموعه کتاب‌های "You Don't Know JS" شامل 6 کتاب زیر است:

Up & Going

این کتاب به مفاهیم اولیه و اساسی جاوااسکریپت می‌پردازد و برای کسانی مناسب است که تازه وارد این زبان شده‌اند.

Scope & Closures

در این کتاب، مفاهیم اسکوپ و کلاژ در جاوااسکریپت توضیح داده می‌شوند که از جمله مسائل پیچیده و مهم در زمینه‌ی جاوااسکریپت هستند.

this & Object Prototypes 

موضوعات مرتبط با this و ایجاد شی (Object) در جاوااسکریپت به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

Types & Grammar 

در این کتاب، انواع مختلف داده و گرامر زبان جاوااسکریپت مورد بحث قرار می‌گیرد.

Async & Performance 

مسائل مربوط به عملکرد و نحوه مدیریت عملیات ناهمگام (Asynchronous) در جاوااسکریپت مورد بررسی قرار گرفته است.

ES6 & Beyond

در این کتاب، ویژگی‌ها و تغییرات جدید استاندارد ECMAScript 6 (ویرایش ششم) معرفی شده و ویژگی‌های بعدی زبان جاوااسکریپت توضیح داده می‌شود.
این هم بدانید که کتاب‌های این مجموعه، به برنامه‌نویسان js اجازه می‌دهد تا به شیوه‌ تحلیلی و جزئی‌تر، اجزای مختلف زبان جاوااسکریپت را بشناسند و درک عمیق‌تری از نحوه عملکرد آن داشته باشند. این سری از کتاب‌ها به خوبی برای برنامه‌نویسان حرفه‌ای که می‌خواهند دقیق‌تر و بهتر از جاوااسکریپت استفاده کنند، مناسب است.

کتاب You Don't Know JS

5- کتاب Head First JavaScript Programming

معرفی بعدی بهترین کتاب های یادگیری جاوا اسکریپت به کتاب Head First JavaScript Programming تعلق دارد که توسط الیزابت رابینسون نوشته شده است. این کتاب از اصول زبان جاوا اسکریپت گرفته تا بسیاری از موضوعات پیشرفته را به شما آموزش می دهد و جدای از مطالب خواندنی، بازی و حل پازل نیز در این کتاب قرار داده شده است. در پایان مباحث هم، نحوه کار جاوا اسکریپت با مرورگر، انواع جاوا اسکریپت، استفاده از آرایه‌ها، قدرت توابع و کار با اشیا را آموزش داده است. بنابراین مهم‌ترین ویژگی و موضوعات کتاب Head First JavaScript Programming را می‌توان به شرح زیر دانست:

  • این کتاب از یک رویکرد تعاملی و تجربی مانند تصاویر، دیاگرام‌ها، تمرینات عملی و مثال‌های زیبا برای یادگیری استفاده می‌کند. 
  • کتاب Head First JavaScript Programming، جوانب و موضوعات مختلف جاوااسکریپت را پوشش داده است و مطالب خود را از سطح اصول اولیه شروع می‌کند و تا مفاهیم پیشرفته جاوا اسکریپت پیش می‌برد. 
  • در این کتاب توضیح مفاهیم اصلی مانند متغیرها، اشیا، توابع، رویدادها و DOM، توسط نویسندگان به تحریر درآمده است.
  • این کتاب از طریق پروژه‌ها و تمرینات عملی، خواننده را به کار با جاوااسکریپت در محیط واقعی تشویق می‌کند.
  • چون جاوااسکریپت اصطلاحا به عنوان زبان مرورگر شناخته می‌شود، به همین خاطر این کتاب نحوه استفاده از جاوااسکریپت در مرورگرها را آموزش داده است.
  • در نهایت این کتاب برای آموزش‌های خود از اصطلاحات ساده و قابل درک برای توضیح موضوعات استفاده کرده تا یادگیری برنامه‌نویسی برای هرکسی و در هر سطحی، آسان باشد.

پس می‌توان گفت خواندن کتاب Head First JavaScript Programming برای هر مبتدی جاوا اسکریپت ضروری است و برای کسانی که می خواهند جاوا اسکریپت را عمیق و جذاب یاد بگیرند، یک گزینه عالی به حساب می‌آید.

کتاب Head First JavaScript Programming

6- کتاب Secrets of the JavaScript Ninja

کتاب Secrets of the JavaScript Ninja که توسط جان رزنبرگ (John Resig) نوشته شده است، نسخه دوم کتاب خود به بیان مثال‌هایی عملی برای نشان دادن هر مفهوم و تکنیک پرداخته است. بطورکلی شما با خواندن این کتاب، برخی از مفاهیم کلیدی جاوا اسکریپت مانند اشیا، توابع، بسته‌ها، اشیا، نمونه‌های اولیه، APIهایی مانند DOM، رویدادها و تایمرها، نحوه نوشتن کد موثر با توابع، اشیا، استفاده از عبارات منظم برای نوشتن کد پردازش متن مختصر و مدیریت آن را خواهید آموخت.
بنابراین می‌توان از مهم‌ترین نکات کلیدی این کتاب به موارد زیر اشاره کرد:

  • کتاب Secrets of the JavaScript Ninja، مباحث پیچیده و اصول پیشرفته‌ای از جاوااسکریپت به همراه جزئیات آن در مورد مفاهیمی مثل بسته‌بندی (closures)، اشیاء (objects)، توابع بازگشتی و دیگر موارد پیچیده را مورد بررسی قرار داده است.
  • بررسی الگوهای طراحی جاوااسکریپت، مانند ویژگی ماژولاریتی (Modularity) و الگوهای طراحی مشهور مانند Singleton و Observer نیز در این کتاب بیان شده است.
  • در این کتاب شما می‌توانید به بازیابی اطلاعات از سمت مرورگر بپردازید؛ در حقیقت نویسنده نحوه ارتباط با APIهای مرورگر به‌ویژه DOM (مدل اسناد شیء) و انجام عملیات بهینه در مرورگر را به طور کامل توضیح داده است.
  • اگر به دنبال یادگیری تکنیک‌های بهینه‌سازی کد جاوااسکریپت به منظور بهبود عملکرد برنامه‌های خود هستید، از خواندن این کتاب غافل نشوید.
  • از آنجایی که نویسنده کتاب تأسیس‌کننده جی‌کوئری است، به همین خاطر در کتاب خود نیز به نحوه استفاده از این کتابخانه معروف پرداخته است.
  • در نهایت این کتاب به مسائل امنیتی جاوااسکریپت نیز پرداخته است.

اگر می‌خواهید به عنوان یک "نینجا" در جاوااسکریپت باشید و درک عمیق‌تری از این زبان برنامه‌نویسی پیدا کنید، خواندن کتاب Secrets of the JavaScript Ninja جان رزنبرگ را فراموش نکنید.

کتاب Secrets of the JavaScript Ninja

7- کتاب A Smarter Way to Learn JavaScript

از دیگر کتاب های جاوا اسکریپت که توسط Mark Myers برای مبتدیان و همچنین توسعه‌دهندگان باتجربه نوشته شده، A Smarter Way to Learn JavaScript است. این کتاب مبانی جاوا اسکریپت و همچنین برخی از مفاهیم پیشرفته مانند سازنده‌ها و نمونه‌های اولیه را آموزش داده و به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را افزایش دهند.
برخی از ویژگی‌ها و محتوای اصلی این کتاب آموزشی به شرح زیر است:

  • این کتاب از یک روش تعاملی برای آموزش استفاده می‌کند که ترکیبی از تمرین‌های عملی، تست‌های چندگانه گزینه‌ای (MCQ) و تمرین‌های کدزنی است.
  • بسیاری از تمرینات کتاب به صورت عملی هستند و خواننده را در فرایند کدنویسی و درک مفاهیم کمک می‌کند.
  • این کتاب مباحث خود را از مفاهیم اولیه جاوااسکریپت مانند متغیرها، توابع، شرطی‌ها، حلقه‌ها و غیره شروع می‌کند تا به مفاهیم پیشرفته‌تر این زبان یعنی آبجکت‌ها و کلاژ برسد.
  • بخش قابل توجهی از کتاب به تمرین‌هایی اختصاص یافته که خواننده را به کدنویسی و اجرای کد تشویق می‌کند.
  • نویسنده سعی کرده در کتاب خود، توضیحات را ساده و قابل فهم بیان کند تا حتی برنامه‌نویسان تازه‌کار هم بتوانند به راحتی مفاهیم را درک کنند.
  • این کتاب دارای منابع آنلاین و جامعه آموزشی گسترده‌ای برای پشتیبانی است و جالب اینکه موضوعات هر فصل آن با تمرین‌های تعاملی، آنلاین و رایگان به پایان می‌رسد.

در واقع کتاب  A Smarter Way to Learn JavaScript، یک انتخاب مناسب برای افرادی است که دنبال یک روش تعاملی و عملی برای یادگیری جاوااسکریپت هستند و می‌خواهند مفاهیم را از طریق تمرینات عملی و کاربردی به خوبی درک کنند.

کتاب A Smarter Way to Learn JavaScript

8- کتاب JavaScript and jQuery

این کتاب توسط جان داکت نوشته شده و مخاطبان هدف آن افرادی هستند که ممکن است متخصصان IT نباشند. این کتاب از جاوا اسکریپت به موضوعاتی چون مفاهیم پایه برنامه نویسی، عناصر اصلی زبان جاوا اسکریپت، مقدمه‌ای بر jQuery، نحوه بازسازی تکنیک‌هایی مانند اسلایدرها، فیلترهای محتوا و غیره پرداخته است و بنابراین افراد یاد می‌گیرند که چگونه اسکریپت‌های خود را از ابتدا بنویسند.

جالب است بدانید که Duckett در این کتاب، به صورت تصویری و شیوا مباحث را ارائه داده تا برای کسانی که به تازگی وارد دنیای برنامه‌نویسی شده‌اند، قابل فهم باشد. مهم ترین ویژگی‌های این کتاب عبارت است از:

  • مفاهیم آن به شدت با تصاویر و نمودارهای زیبا تشریح شده که این قابلیت کمک می‌کند تا مفاهیم پیچیده به شکل بصری و روان تر آموزش داده شود.
  • این کتاب به توضیحات جامعی از جاوااسکریپت و کتابخانه jQuery از اصول ابتدایی تا مفاهیم پیشرفته آن پرداخته است.
  • تمرینات و پروژه‌های عملی آن باعث تشویق افراد و به کارگیری مفاهیم می‌شود.
  • به خاطر رویکرد ساده و قابل فهم، این کتاب به ویژه برای کسانی که تازه وارد دنیای برنامه‌نویسی شده‌اند، مناسب است.
  • Duckett از طریق استفاده از طرح‌ها و رویکرد زیبا، موضوعات تکنیکی را جذاب و دلچسب کرده است.
  • بنابراین اگر شما یک مبتدی هستید یا به دنبال یک منبع آموزشی قوی برای جاوااسکریپت و jQuery می‌گردید، کتاب "JavaScript and jQuery " از Jon Duckett یک گزینه بسیار مناسب است.

 کتاب JavaScript and jQuery

9- کتاب The Principles of Object-Oriented JavaScript

The Principles of Object-Oriented JavaScript که توسط Nicholas C. Zakas نوشته شده، یکی دیگر از بهترین کتاب های جاوا اسکریپت است که ماهیت شی‌گرایی این زبان را بررسی می‌کند. علاوه‌براین، در مورد تفاوت بین مقادیر اولیه و مرجع، روش‌های مختلف برای ایجاد اشیا، نحوه تعریف سازنده‌ها و الگوهای وراثت را نیز در این کتاب بیان شده است.
در ادامه به توضیحات بیشتری از این کتاب می‌پردازیم که به شرح زیر است:

  • این کتاب به صورت دقیق به اصول برنامه‌نویسی شی‌گرایی در جاوااسکریپت می‌پردازد و سعی دارد برنامه‌نویسان را با مفاهیم اساسی و پیشرفته آن آشنا کند.
  • نویسنده در این کتاب به مسائلی مانند ارث‌بری(inheritance)، کپسوله‌سازی(encapsulation)، چندریختی(polymorphism) و اهمیت طراحی با الگوها (design patterns) می‌پردازد.
  • این کتاب تکنیک‌های بهینه‌سازی کد در محیط‌های شی‌گرایی را به خوبی بیان کرده است.
  • نیکلاس زاکاس با سبکی واضح و قابل درک، مفاهیم پیچیده را توضیح داده و از اصطلاحات پیچیده فنی پرهیز کرده است.

در حقیقت کتاب The Principles of Object-Oriented JavaScript یک منبع مفید برای کسانی است که می‌خواهند در برنامه‌نویسی جاوااسکریپت به خصوص در بخش شی‌گرایی، مهارت‌های خود را بهبود داده و اصول آن را به صورت جامع، فهمیده و به کار بگیرند.

کتاب The Principles of Object-Oriented JavaScript

10- کتاب Effective JavaScript

یکی دیگر از کتاب های یادگیری جاوا اسکریپت که توسط دیوید هرمان نوشته شده، به درک بهتر شما از این زبان قدرتمند کمک می‌کند تا بتوانید برنامه‌های قابل پیش بینی، قابل اعتماد و قابل نگهداری را توسعه دهید. همچنین می‌توانید نحوه انتخاب سبک برنامه نویسی مناسب برای هر پروژه، راه‌های بهتر برای استفاده از برنامه نویسی شی‌گرا مبتنی بر نمونه اولیه، نکات ظریف و راه حل‌هایی برای کار با آرایه‌ها، دیکشنری‌ها و غیره را بیاموزید.
از جمله نکات کلیدی در خصوص کتاب Effective JavaScript، باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • این کتاب به 68 نکته مختلف در زمینه استفاده بهینه از جاوااسکریپت پرداخته که هرکدام از آن‌ها به یک مسئله خاص و کاربردی مرتبط است.
  • نویسنده به جزئیات کدنویسی مؤثر و بهینه پرداخته و مسائل مربوط به عملکرد بهینه کدها را مورد بررسی قرار داده است.
  • این کتاب مسائل مربوط به متغیرها، توابع، شی‌ها، آرایه‌ها، مدیریت خطاها و دیگر موارد را به خوبی پوشش داده است.
  • کتاب Effective JavaScript با تمرینات و مثال‌های عملی، به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا مفاهیم را در محیط‌های واقعی پیاده‌سازی کنند.

این هم بدانید که کتاب Effective JavaScript به دلیل تنوع نکات و موارد پوشش داده شده، برای برنامه‌نویسان با هر سطح از تجربه درخصوص کار با جاوا اسکریپت، بسیار مناسب است.

کتاب Effective JavaScript

11- کتاب Speaking JavaScript

Speaking JavaScript کتابی است که توسط Axel Rauschmayer نوشته شده است. از مهم‌ترین نکات کلیدی کتاب Speaking JavaScript، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کتاب Speaking JavaScript به طور کامل از اصول اولیه جاوااسکریپت گرفته تا مفاهیم پیشرفته مانند توابع، شی‌گرایی، اصول اسکوپ و برنامه‌نویسی تابعی را مورد پوشش قرار داده است.
  • نویسنده با توضیحات واضح و مثال‌های کاربردی به خواننده کمک می‌کند تا مفاهیم را به خوبی درک کند و در کدنویسی جاوااسکریپت مهارت پیدا کند.
  • نویسنده در این کتاب خود همیشه تازه‌ترین آپدیت‌ها و محتواهای جدید به‌روزرسانی می‌کند و امکان ادامه مطالعه بر روی وبسایت خود را فراهم کرده است.

در حقیقت این کتاب به خوانندگان کمک می‌کند که افراد از سطح مبتدی تا متوسط، به خوبی با اصول و مفاهیم جاوااسکریپت آشنا شوند.

کتاب Speaking JavaScript

12- کتاب Professional JavaScript for Web Developers

Professional JavaScript for Web Developers یکی دیگر از کتاب های یادگیری جاوا اسکریپت برای توسعه‎دهندگان وب بوده که توسط Nicholas.C.Zaras نوشته شده است. بنابراین، مهم‌ترین نکاتی که در خصوص این کتاب وجود دارد شامل مباحث زیر است:

  • در ابتدا باید بدانید که کتاب Professional JavaScript for Web Developers آموزش خود را به طور جامع از اصول ابتدایی جاوااسکریپت شروع کرده و سپس به مفاهیم پیشرفته‌تری مانند شی‌گرایی (Object-Oriented Programming)، الگوهای طراحی (Design Patterns)، اجرای ناهمزمان (Asynchronous Programming) و بسیاری مسائل دیگر می‌پردازد.
  • این کتاب به بهینه‌سازی کد و استفاده از بهترین رویکردها برای حل مسائل مختلف تاکید دارد.
  • کتاب Professional JavaScript for Web Developers توسط نویسنده خود همیشه به‌روز شده و کتاب با آخرین تغییرات و استانداردهای جاوااسکریپت در اختیار برنامه‌نویسان قرار دارد.

پس می‌توان گفت هدف این کتاب، سه گروه از برنامه‌نویسان شامل توسعه‌دهندگان وب باتجربه، توسعه‌دهندگان برنامه های کاربردی وب و توسعه‌دهندگان جاوا اسکریپت پیشرفته و مبتدی، است.

کتاب Professional JavaScript for Web Developers

13- کتاب Programming JavaScript Applications

این کتاب شما را به اعماق دنیای کتابخانه‌های جاوا اسکریپت تا از آن برای ساخت یک برنامه واقعی با استفاده از JS، بهره ببرید. این کتاب به شما درک کاملی از معماری برنامه جاوا اسکریپت را می دهد و موضوعاتی چون اصول برنامه نویسی تابعی، استفاده بهترین شیوه‌ها در JS، نمونه‌سازی اولیه و ترکیب اشیا را مورد پوشش قرار داده است. 
از دیگر نکاتی که درخصوص کتاب Programming JavaScript Applications باید بدانید، موارد زیر است:

  • این کتاب به جزئیات مفاهیمی مانند توابع سطح بالا، شی‌گرایی، مدیریت وضعیت برنامه، الگوهای طراحی و بهینه‌سازی کد می‌پردازد.
  • توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های تحت وب می‌توانند با آموزش‌های این کتاب در خصوص جاوااسکریپت و استفاده از ابزارها و فریم‌ورک‌های مدرن مثل React، Angular و Node.js، می‌توانند به ساخت برنامه‌های خود بپردازند.
  • اگر به دنبال بهینه‌سازی کد و استفاده از تکنیک‌های جدید در جاوااسکریپت و اطلاعات جدید هستید، از خواندن این کتاب غافل نشوید.

باتوجه به مباحثی که راجع‌به این کتاب گفته شد، می‌توان Programming JavaScript Applications را به عنوان یک منبع و مرجع مهم برای توسعه‌دهندگان حرفه‌ای وب تلقی کرد.

کتاب Programming JavaScript Applications

14- کتاب Learn JavaScript VISUALLY

در آخرین معرفی بهترین کتاب آموزش یادگیری جاوا اسکریپت، باید کتاب Learn JavaScript VISUALLY را نام برد که با تمرینات تعاملی توسط ایولین دمیروف نوشته شده است. این کتاب تصاویر رنگارنگی را ارائه می‌دهد تا افراد هرگز مبحث مربوط به آن را فراموش نکنند. بنابراین از مهم‌ترین نکات کلیدی این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این کتاب با استفاده از تصاویر، نمودارها و گرافیک‌ها، مفاهیم پیچیده جاوااسکریپت را به صورت تصویری توضیح می‌دهد.
  • یک کتاب مناسب برای کسانی است که خواستار یادگیری ابتدایی‌ترین مفاهیم جاوااسکریپت هستند زیرا توضیحات ساده و تصویری این کتاب کمک می‌کند تا افراد مفاهیم را به راحتی درک کنند.
  • کتاب Learn JavaScript VISUALLY به مفاهیم اساسی از جمله متغیرها، اپراتورها، توابع، شی‌گرایی و حلقه‌ها پرداخته و به خواننده اجازه می‌دهد تا با اجزای اصلی زبان، بیشتر آشنا شود.
  • کتاب حاوی تمرینات و فعالیت‌های عملی است که به خواننده این امکان را می‌دهد تا مفاهیم یادگرفته شده را در پروژه‌های کوچک خود عملی کند.
  • نویسنده در این کتاب از فریم‌ورک‌های محبوب مانند React نیز به عنوان مثال استفاده کرده است.

پس می‌توان این کتاب را برای افرادی که تجربه محدودی از برنامه‌نویسی دارند و علاقه‌مند به یادگیری تصویری جاوااسکریپت هستند، یک گزینه بسیار مناسب دانست.

کتاب Learn JavaScript VISUALLY

کلام آخر . . . 

معرفی کتاب های یادگیری جاوا اسکریپت در این مقاله به پایان رسید که قطعا کتاب‌های بسیاری در این حوزه قرار دارد اما درسمن تنها به برخی از بهترین و معروف‌ترین آن‌ها اکتفا کرد. البته این هم در نظر داشته باشید که برای انتخاب کتاب باید به نیازها و سطح توانمندی خود توجه داشته باشید که اینکار تنها با مطالعه مقدمه‌ها، نقدها و خواندن نمونه‌هایی از محتوا کتاب‌ها کسب می‌شود. امیدواریم این کتاب‌ها به شما در مسیر یادگیری جاوا اسکریپت کمک کند و اگر سوالی ذهن شما را به خود مشغول کرده بود، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

بهترین کتاب های یادگیری جاوا اسکریپت برای مبتدیان کدام است؟

از کتاب های یادگیری جاوا اسکریپت برای مبتدیان باید به گزینه‌هایی چونA Smarter Way to Learn JavaScrip، JavaScript: The Definitive Guide، Head First JavaScript Programming: A Brain-Friendly Guide، Eloquent JavaScript, 3rd Edition و The Principles of Object-Oriented JavaScript اشاره کرد.

آیا می‌توان جاوا اسکریپت را از یک کتاب یاد گرفت؟

خواندن کتاب برای یادگیری جاوا اسکریپت می‌تواند روشی موثر برای مهارت در کدنویسی JS باشد. با این حال، خواندن کتاب به تنهایی کافی نخواهد بود و باید تمرین‌ها، پروژه‌ها و آموزش‌های بسیاری را برای بالا رفتن تجربه عملی خود انجام می دهید.

اصلا چرا باید زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت را یاد بگیرم؟

در واقع جاوا اسکریپت محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی سمت مشتری است که به طور گسترده برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب در هر صنعتی استفاده می‌شود. همچنین متقاضیان بسیاری در زمینه توسعه برنامه‌های وب برای داوطلبانی با دانش جاوا اسکریپت، وجود دارد. بنابراین، یادگیری جاوا اسکریپت برای به دست آوردن یک شغل خوب و همچنین افزایش مهارت‌ها بسیار مفید است.