برنامه نویسی موبایل، خفن ترین راه های پولسازی

برنامه نویسی موبایل
تاریخ بروزرسانی : 26 تیر 1400 | تعداد بازدید : 30486 | زمان خواندن مقاله : 30دقیقه
اندروید،

امروز می‌خواهیم درباره برنامه‌نویسی موبایل صحبت کنیم و با آن بیشتر آشنا شویم. برنامه‌نویسی پر است از چالش و مسیرهای مختلف که اگر شروع به حرکت نکنید، از دیگران عقب می‌افتید و حتی ممکن است به توانایی‌ها و استعدادهای خود در این زمینه آگاه نشوید؛ پس قدم اول را محکم بردار و تصمیم بگیر که در چه حوزه‌ای از برنامه‌نویسی می‌خواهی مسیرت را شروع کنی زیرا زمانی می توانی به صورت حرفه ای پولسازی کنی که مسیر را به درستی بشناسی و با تمام ریزه کاری های آن، آشنا شوی.

برنامه‌نویسی موبایل یا طراحی سمت کاربر که به front-end معروف است؟؟ برنامه‌نویسی سمت back-end یا تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس فول‌استک؟؟

اگر برنامه‌نویسی موبایل را انتخاب کردی پس با من همراه شو تا تو را با آن آشنا کنم.

اما قرار است چه مطالبی را با هم از دنیای برنامه‌نویسی موبایل بدانیم؟

در ابتدا به دسته‌بندی نرم‌افزارهای موبایلی میپردازیم چرا که یک برنامه نویس موبایل باید آنها را بشناسد تا بهترین راه را انتخاب کند. اما این پایان کار نیست بلکه شروع آن است. در ادامه شما باید یک سیستم عامل موبایل و زبان برنامه‌نویسی مربوط به آن را انتخاب کنید.

آموزش اندروید

این است ترتیب یک برنامه‌نویس موبایل شدن؛ البته نگران نباشید به شما زبان‌های مربوط به دو سیستم عامل محبوب را خواهیم گفت. همچنین در انتها یک راه‌حل پیشنهادی قرار داده‌ایم تا دچار سردرگمی نشوید. پس اگر بعد از خواندن این مقاله تصمیم شما برای شروع جدی است و نیاز به مشاوره در این زمینه داشتید، روی درسمن حساب کنید.

برنامه نویسی موبایل

دسته‌بندی نرم‌افزارهای موبایل:

بطور کلی نرم‌افزارهای موبایل به سه دسته تقسیم می‌شوند: 

  • Native App

  • Web App

  • Hybrid App

نرم‌افزار Native چیست؟

یعنی برای برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار خود، از زبان‌های اصلی سیستم عامل استفاده کنید. مثلا برای توسعه نرم‌افزار اندروید باید از زبان Java و برای توسعه نرم‌افزار آیفون از Objective-C استفاده کنید. بزرگترین مزیت آن، بازدهی (performance) بالای نرم‌افزار است چرا که کدهای شما به زبان ماشین کامپایل خواهند شد و همین موضوع باعث میشود شما حداکثر بازدهی ممکن از نرم‌افزار را داشته باشید. 

توسعه نرم‌افزارهای Native آسان است؟

توسعه نرم افزارهای Nativeدر جواب باید بگویم خیر، چون باید برای هر پلتفرم اندروید یا IOS  به شکل مجزا کدنویسی کنید؛ آن هم با زبان‌های خودشان. به زبان ساده تر یعنی اگر شما بخواهید نرم‌افزار خود را برای پلتفرم‌های مختلف اندروید، ios  و یا ویندوز طراحی کنید باید کدی که می‌نویسید را با زبان برنامه‌نویسی هر کدام از پلتفرم‌ها مجددا بنویسید. شاید منطق و الگوریتم همگی یکی باشند اما مسلما SDK و APIهای که برای هر کدام استفاده می‌کنید، متفاوت خواهند بود و از همه مهم‌تر باید وقت بیشتری برای کدنویسی آن بگذارید.

نرم افزار Web App چیست؟

در واقع نرم‌افزار نیستند بلکه وب‌سایتی هستند که بصورت ریسپانسیو طراحی شده‌ یا اینکه مخصوص موبایل پیاده‌‌سازی شده‌اند و کاربران توسط مرورگر دستگاه‌های خود آنها را بدرستی مشاهده میکنند.

این نرم‌افزارها با استفاده از HTML5 طراحی و توسعه داده می‌شوند، به همین دلیل باید حتما در مرورگر گوشی آنها را مشاهده کرد. اما کاربر برای دسترسی باید مانند بازدید از یک وب‌ سایت عمل کند؛ یعنی ابتدا مرورگر را باز کرده، در بخش نوار آدرس، آدرس وب‌سایت یا وب‌اپلیکیشن را وارد و آنرا از طریق مرورگر مشاهده کند. 

میتوان گفت این قبیل نرم‌افزارها، شبیه نرم‌افزار هستند تا اینکه نرم‌افزار واقعی باشند. البته Web Appها خیلی هم بد نیستند، چون کار شما را به عنوان توسعه‌دهنده خیلی راحت میکند. پس اگر شما در حال طراحی یک وبسایت با ساختار وب‌اپلیکیشن هستید، کافیست موارد لازم برای دستگاه‌های موبایل و تبلت را در نظر بگیرید و نرم‌افزار خود را تولید کنید. بدین شکل که شما یکبار کد می‌زنید و با همان کد، هم وب‌سایت دارید و هم موبایل اپلیکیشن از نوع Web App

نرم افزار Hybrid App چیست؟نرم افزار Hybrid App چیست

نرم افزارهای Hybrid مانند نرم‌افزارهای Web  باید در مرورگر مشاهده شوند با این تفاوت که نیازی نیست کاربر در مرورگر گوشی، برنامه را ببیند بلکه توسط WebView  در اندروید و یا UIWebView در iOS محتوای نرم‌افزار به کاربر، در قالب یک اپلیکیشن نمایش داده خواهد شد. نرم‌افزارهای Hybrid توسط HTML و CSS و JavaScript توسعه داده می‌شوند و سپس توسط نرم‌افزارهایی مانند Cordova به نرم‌افزار Native تبدیل می‌شوند.

البته تبدیل آنها به نرم‌افزار Native بدین معنا نیست که کدهای ما Compile شوند بلکه بر اساس پلتفرم مورد نظر، Cordova  یک اپلیکیشن Native  تولید می‌کند و در آن یک web view قرار می‌دهد و کدهای ما را درون آن اجرا می‌کند. این روش نسبت به نرم‌افزارهای Native سریعتر، امکان رفع مشکلات و یا به روزرسانی نرم‌افزار بسیار راحتتر و هر زمان که بخواهید، می‌توانید برای هر بستری که لازم باشد نرم‌افزار خود را منتشر کنید.

اما Cordova چیست؟

Cordova به شما این امکان را می‌دهد که بدون حتی اضافه کردن یک خط کد به برنامه، آن را برای پلتفرم‌های مختلف منتشر کنید. علاوه بر این تقریبا شما به تمامی امکانات سخت‌افزاری دستگاه (که در نرم‌افزارهای Native می‌توانستید کار کنید) دسترسی دارید.

کدام را انتخاب کنم: Hybrid یا Native؟

قبل از رسیدن به این سوال، باید یک مقایسه بین دو نرم‌افزار Native یا Hybrid انجام دهیم. هر دو نرم‌افزار تقریبا امکانات و قابلیت‌ها یکسان دارند به جز 2 مورد:

  1. سرعت و بازدهی نرم‌افزار

  2. نحوه نوشتن کد

در نرم‌افزارهای Hybrid بدلیل اینکه در مرورگر نرم‌افزار Native کدها اجرا می‌شوند، بازدهی پایین‌تری نسبت به آن دارند. اما در مورد کد نویسی باید بگیم سرعت توسعه نرم‌افزار در حالت Hybrid خیلی سریع‌تر و راحت‌تر نسبت به Native است.

حالا به این مرحله می‌رسیم که بین این دو کدام را انتخاب کنیم ؟

البته من نظر شخصی خودم را با توجه به تحقیقی که در این زمینه داشتم به شما انتقال میدهم و ممکن است نظرها متفاوت باشد و خوشحال میشویم نظرات وتجربه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اگر قصد دارید بازدهی نرم‌افزار شما در حد عالی باشد یا بازی بنویسید که گرافیک و کیفیت صدای عالی داشته باشد، اگر می‌خواهید از APIهای Native استفاده کنید و همچنین اگر شما برنامه‌نویس هستید یعنی قبلا حداقل با زبان C در حد قابل قبولی کار کرده‌اید و هنوز هم تمایل دارید یک برنامه‌نویس باقی بمانید، بهتراست که به سمت نرم‌افزارهای Native  بروید.

اما اگر شما یک طراح وب هستید و می‌خواهید همچنان طراح وب بمانید و علاقه‌ای به یادگیری برنامه‌نویسی‌های پیچیده ندارید پیشنهاد میکنم بصورت Hybrid نرم‌افزارهای خود را طراحی کنید. چون ممکن است برای طراحان وب یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی جدید و درک آن بسیار سخت و زمان‌بر باشد.

 

انواع سیستم عامل‌های موبایل:

قطعا سیستم عامل‌های موبایل را میشناسید. اگر با آنها آشنایی ندارید، میتوانید با مطالعه سیستم عامل‌های موبایل با انواع آنها آشنا شوید؛ زیرا باید مشخص کنید برای چه سیستم عاملی مایلید برنامه‌نویسی کنید تا بتوانید زبان مورد نیاز خود را انتخاب کنید. در بین سیستم عامل‌های موبایلی 2 سیستم عامل معروف وجود دارد:

  1. سیستم عامل اندروید

  2. سیستم عامل ios

سیستم عامل های موبایل

برنامه‌نویسی موبایل برای سیستم عامل اندروید:

  • جاوا (Java)جاوا

وقتی کسی می‌خواهد سمت برنامه‌نویسی اندروید بیاید، اولین زبانی که با آن روبرو می‌شود، جاوا است. خیلی از برنامه نویس‌ها، زبان اصلی برنامه‌نویسی اندروید را زبان جاوا میدانند.

جالب است بدانید:

خود سیستم عامل اندروید با استفاده از جاوا نوشته شده است و این یعنی بیشترین پشتیبانی گوگل از این زبان خواهد بود. بیشتر اپلیکیشن‌های اندروید که در حال حاضر در گوگل‌پلی حضور دارند، با استفاده از زبان جاوا نوشته شده‌اند. این بدان معنا است که شما اگر بتوانید این زبان را بیاموزید، خواهید توانست اپلیکیشن‌های کامل و جامعی با کارایی و سرعت بالا برای سیستم عامل اندروید بنویسید. یعنی شما پس از یادگیری جاوا قادر به نوشتن هر نوع اپلیکیشنی خواهید بود و هیچ محدودیتی در این زمینه برای شما وجود نخواهد داشت. در واقع می‌توان گفت که جاوا برای کسانی که می‌خواهند کارهای بسیار جدی و حرفه‌ای انجام دهند، انتخاب خوبی است.

جاوا مناسب‌ترین زبان برای یادگیری در توسعه اپلیکیشن‌های موبایل است زیرا برنامه‌های نوشته شده با استفاده از جاوا قابل اجرا بر روی تمام پلتفرم‌های موجود برای اندروید می‌باشد. به همین علت تیم درسمن با تلاش شبانه‌روزی سعی کرده تا جامع‌ترین دوره آموزش برنامه‌نویسی اندروید را برای شما بزرگواران آماده کند تا هر آنچه که شما نیاز دارید، در این دوره کسب کنید.

چالشی که در یادگیری زبان جاوا مواجه می‌شوید:

متاسفانه، زبان برنامه‌نویسی جاوا مقداری پیچیده است و این پیچیدگی بزرگ‌ترین مانع برای بسیاری از افرادی است که می‌خواهند شروع به برنامه‌نویسی اندروید کنند. برای همین است که میگویند توانا بود هرکه جاوا کار بود و این یعنی اگر یک برنامه‌نویس تازه کار هستید باید تلاشتان را چهار برابر کنید.

اندروید یک زبان شی‌گرا با موضوعات گیج‌کننده است، مانند ساختارها، خطاهای اشاره‌گر و بسیاری از ساختارهای پیچیده دیگر که اگر SDK جاوا را به این‌ها اضافه کنیم، همه چیز پیچیده‌تر می‌شود. وقتی برای اولین بار سراغ کدنویسی اندروید می‌روید، باید خود را برای مبارزه‌‌ی اینکه جاوا چیست و اندروید چگونه کار می‌کند، آماده کنید. برنامه‌نویسی با استفاده از جاوا همچنین نیاز به درک پایه‌ای از مفاهیم (گریدل (مانند Manifest Android و  XML دارد.

بهترین راه برای نوشتن برنامه‌های اندروید با استفاده از زبان جاوا:

نصب و استفاده از برنامه اندروید استودیو است. اندروید استودیو در طول چند سال گذشته روز به روز قوی‌تر شده و ویژگی‌هایی مانند طراح بصری و سیستم پیشنهادات آن باعث پردازش یکنواخت‌ و شفاف‌تر شده است.

  • کاتلین(Kotlin)

کاتلینکاتلین نیز به عنوان یکی دیگر از زبان‌های رسمی دیگر برای اندروید معرفی شده است.

:اما چرا کاتلین

 با توجه به احساس نیاز توسعه‌دهندگان اندروید و به منظور پوشش دادن نقص‌های زبان جاوا،kotlin  متولد شد. این زبان متن باز است. برای نشان دادن سرعت و لذت این زبان می‌توانیم بگوییم 100 خط کد برنامه جاوا با ده خط کد زبان kotlin جایگزین می‌شود و همانند جاوا، در ماشین مجازی جاوا اجرا می‌شود.

 

تمرکز کاتلین بر روی چیست؟

اساساً روی کاهش اندازه‌ی کدنویسی تمرکز دارد. به این ترتیب کار برنامه‌نویس و کاربران نهایی اپلیکیشن راحت‌تر می‌شود. در نهایت اپلیکیشنی که توسط این زبان نوشته شده است حداکثر فایده را با اشغال کمترین فضای ممکن خواهد داشت.

با توجه به مطالب گفته شده نتیجه میگیریم که:

زبان کاتلین قابل فهم‌تر است، پس راحت‌تر می توان از آن استفاده نمود. به دلیل ساده بودن سینتکس این زبان از پیچیدگی کمتری برخوردار است؛ بنابراین انجام پروژه برای توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار را راحت‌تر و سریعتر می کند که موجب کاهش احتمال بروز خطا می‌شود.

  • ولی آیا می‌توان جای خدای زبان‌های تحت موبایل (جاوا) را بگیرد؟
  • صحبت، رقابت بین جاوا و kotlin می‌باشد. کدام خوب است؟ کدام بهتر است؟
  •  آیا kotlin بالاخره میتواند جاوا را از تخت سلطنت به زیر بکشد؟

برای رسیدن به جواب باید مقایسه‌ای بین این دو زبان انجام دهیم.

مقایسه جاوا و کاتیلن:مقایسه جاوا و کاتلین

زبان جاوا:

مزایای جاوا زیاد است. از آنجایی که خود اندروید با جاوا متولد شده است کتابخانه‌های زیادی برای زبان جاوا وجود دارد که امکان گسترش و توسعه برنامه اندروید را افزایش می‌دهد. این زبان تحت موبایل معایبی هم دارد. کدهای آن طولانی است و احتمال بروز خطا در آن بالاست. کدهای زیاد آدم را سردرگم می‌کند. در مقایسه با سایر زبان‌ها خصوصأ زبان kotlin به حافظه بیشتری هم نیاز دارد.

:زبان کاتلین

در مقابل، کدنویسی با زبان kotlin بسیار ساده و لذت‌بخش است؛ زیرا کدهای کوتاهی دارد و همین امر باعث کاهش خطا و باگ در برنامه می‌شود. زبان kotlin در حال گسترش است و کتابخانه‌های خوبی برای این زبان برنامه‌نویسی موبایل ایجاد شده است. البته زبان kotlin معایبی هم دارد. متخصصین کافی وجود ندارد تا سوالات خود را از آنها بپرسید. همه در حال یادگیری و تجربه هستند. همچنین سرعت کامپایل کردن کدها در kotlin نسبت به جاوا کمتر است.

خب حالا نوبت شماست که قضاوت کنید: کدام بهتر است؟؟

اما به نظر ما مهاجرت از جاوا بهkotlin  فعلأ کار عاقلانه و درستی نیست. جاوا همچنان خدایی خواهد کرد تا زمانی که  kotlinگسترش یابد. در آینده رقابت این دو با هم جالب خواهد بود.

  • پایتون(Pyton)

پایتونمی‌توان به جرأت گفت که مشهورترین زبان برنامه‌نویسی برای طراحی اپلیکیشن‌های موبایل در دنیا، زبان پایتون می‌باشد. پایتون یک زبان سطح بالا است که در توسعه وب، توسعه اپلیکیشن ها، تولیدGUI های دسکتاپ، توسعه نرم‌افزارهای کاربردی و آنالیز داده‌های عددی و علمی بسیار استفاده می‌گردد.

 

 

فلسفه اصلی زبان برنامه‌نویسی پایتون را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • صریح بودن بهتر از غیر صریح بودن است
  • زیبایی بهتر از زشتی است
  • سادگی بهتر از پیچیدگی است
  • پیچیدگی بهتر از نامفهوم بودن است
  • خوانایی یک فاکتور بسیار مهم است

اگر قصد دارید پایتون را به صورت اصولی و خیلی مفهومی یاد بگیرید و توسط این زبان قدرتمند به درآمد برسید، توصیه میکنم آموزش مقدماتی پایتون که به صورت رایگان برای شما کاربران گرامی تهیه شده است را با دقت تماشا کنید.

 
  •  بیسیک(Basic)

بیسیکاگر بگوییم بهترین زبان اندروید که نیاز نیست درگیر پیچیدگی برنامه‌نویسی شوید چه زبانی است؟ می‌توان گفت Basic می‌باشد. واقعیت این است که اگر میخواهید، اندروید کار کنید و حوصله کار با زبان‌های سخت و پیچیده را ندارید پیشنهاد میکنم به سمت B4A بروید. در معرفی زبان سی شارپ بسیار شنیده‌اید که این زبان داری قدرت C و آسانی Visual Basic  است. زبان برنامه‌نویسی Basic یک نقطه شروع لذت‌بخش برای یادگیری است.

اما متاسفانه:

به طور رسمی توسط اندروید استودیو پشتیبانی نمی‌شود و نمی‌توان از بیسیک در Unity یا Xamarin استفاده کرد. اما خبر خوب این است که یک گزینه کم‌تر شناخته شده در بیسیک به نام B4A وجود دارد. B4A  مخفف Basic 4 Android و همانطور که از اسم آن معلوم است، امکان استفاده از بیسیک در اندروید را ایجاد می‌کند.

توجه: 

اگر تا به حال برنامه‌نویسی نکرده‌اید و دلتان میخواهد برنامه‌نویسی اندروید یاد بگیرید و اپلیکیشن بنویسید، پیشنهاد میکنم حتما در مورد BASIC 4 Android  تحقیق کنید و یکی از انتخاب‌هایتان باشد. B4A به عنوان یک RAD یا  Rapid Application Development(توسعه سریع اپلیکیشن) طراحی شده است. این زبان یک گزینه عالی برای برنامه‌نویسی است و می‌توان با آن برنامه‌های قدرتمندی ساخت؛ ولی این زبان برای ساخت بازی مناسب نیست.

  • کورونا(Corona)

کورونایکی دیگر از گزینه‌های ساده برای برنامه‌نویسی اندروید که بسیار قدرتمند است و قدرت کنترل بسیاری ارائه می‌دهد. پشتیبانی از تمام کتابخانه‌های بومی، اجازه می‌دهد تا شما برنامه خود را برای سیستم عامل‌های مختلف منتشر کنید.

 

Corona یک چارچوب ایده‌آل برای سرعت بخشیدن به برنامه‌ها و بازی‌ها برای دستگاه‌های تلفن همراه و سیستم‌های دسکتاپ است، معنی این جمله را میدانید؟

یعنی شما میتوانید پروژه خود را یکبار ایجاد و آن را به انواع مختلفی از دستگاه‌ها، از جمله Apple IPhone، iPad، تلفن‌های Android، تبلت‌ها، مک دسکتاپ، ویندوز دسکتاپ و حتی تلویزیون‌های متصل مثل Fire Tv، Apple Tv و  Android Tv متصل کنید و از آن استفاده کنید.

توجه:

برای کدنویسی این زبان باید از یک ویرایشگر متن مثل Notepad++ استفاده کنید و می‌توانید کدها را در شبیه‌ساز، بدون اینکه کامپایل شوند اجرا کنید و به کمک ابزار آنلاین به راحتی می‌توان از برنامه اندروید نوشته شده، خروجی APK گرفت. کورونا هم مانند دیگر زبان‌ها نیاز به دانش برنامه‌نویسی دارد، اما نقطه خوبی برای شروع است. این گزینه برای افرادی که می‌خواهند برنامه‌ی نسبتا ساده‌ای ایجاد کنند خوب است. اما برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای مناسب نیست. نکته مهم: اگر قبلا سابقه کار با Action Script رو دارید، پیشنهاد میکنم از کورونا استفاده کنید

فون گپ(PhoneGap):

فون گپاگر یک طراح وب باشید با HTML و  CSS و احتمالا جاوااسکریپت آشنا هستید و خبر خوش اینکه، می‌توانید به لطف فون گپ بدون نیاز به یادگیری سایر زبان‌های اندروید، اپلیکیشن خود را ایجاد کنید. این زبان توسط Apache Cordova طراحی شده و اجازده می‌دهد تا با استفاده از کدهایی که برای ایجاد یک وب‌سایت ( HTML CSS and JavaScript ) استفاده می‌کنیم یک برنامه اندروید ایجاد کنیم. در واقع همانند نمایش یک صفحه وب عمل می‌کند اما یک برنامه اندروید به عنوان خروجی می‌دهد. برای بسیاری از وظایف، این گزینه مناسب است اما اگر می‌خواهید بگویید که یک برنامه‌نویس اندروید هستید، بهتر است یکی دیگر از گزینه‌های موجود در لیست را انتخاب کنید.

برنامه‌نویسی موبایل برای سیستم عامل IOS:

  • سوئیفت(Swift)

سوئیفتزبان برنامه‌نویسی سوئیفت در سال ۲۰۱۴ در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل موسوم به WWDC برای برنامه‌نویسی آی او اس و سایر سیستم‌های مرتبط با آن و همچنین لینوکس معرفی و به عنوان زبان اولیه برای توسعه اپلیکیشن‌های iOS و OS X ایجاد شد. در همان سال با یک بروز رسانی به نسخه ۱٫۲ ارتقا پیدا کرد و در سال ۲۰۱۵ باز در کنفرانس WWDC به نسخه ۲ بروز شد. در همان سال ۲۰۱۵ در نسخه ۲٫۲ متن باز (Open Source) شد. 

پس اگر میخواهید اقدام به ساخت اپلیکیشن برای سیستم عامل ios کنید:

بهترین زبان، زبان سوئیفت می باشد. شنیده‌ها حاکی از این است که گوگل قصد دارد از Swift به عنوان زبان برنامه‌نویسی سطح بالای خود استفاده کند و برای جاوا، این فرمانروای مغرور ضربه بسیار سهمگینی خواهد بود. اگر گوگل Swift را به جای جاوا به عنوان زبان برنامه‌نویسی سطح بالای خود انتخاب کند، می‌توان به جرأت گفت وقت خداحافظی جاوا از پادشاهی و تاجگذاری Swift خواهد بود.

واژه سوئیفت به چه معناست؟

به معنی تجارت است و این نام به خوبی بیانگر ویژگی‌های خارق‌العاده این زبان در تجارت می‌باشد. دلیل انتخاب این نام برای زبان سوئیفت این است که طراحان آن بدون شک مطمئن بوده اند که با طراحی سوئیفت تجارت‌های مرتبط با برنامه‌نویسی در دنیا به شدت متحول خواهد شد. پس اگر به فکر آن هستید که در دنیای تجارت برای خود جایی پیدا کنید، تاکید می‌کنیم باید به سراغ این زبان بروید.

  • آبجکتیو- سی(Objective-c)

آبجکتیو-سیزبان Objective C اولین بار در سال ۱۹۸۰ توسط شرکت اپل مورد استفاده قرار گرفت. Objective C در زمان ارائه برای برنامه نویسی سخت‌افزارهای این شرکت توسط اپل تایید شد. آبجکتیو سی یک زبان شی‌گرا و چند منظوره می‌باشد که کاربردهای گسترده‌ای دارد. اگر بخواهیم نحوه به وجود آمدن آبجکتیو سی رو مورد بررسی قرار دهیم باید بگویم آبجکتیو سی از زبان برنامه‌نویسی سی و با اضافه کردن مفاهیم مربوط به ارسال پیام از اسمال‌تاک به زبان سی ایجاد شده است.

پیش از روی کار آمدن زبان برنامه‌نویسی سوئیفت هسته اصلی برای تولید نرم‌افزارهای APPLE و iOS مناسب چه بود؟

بله درست حدس زدید؛ زبان آبجکتیو سی هسته اصلی برای APPLE ،iOS و OS X بود و پس از آنکه سوئیفت ابداع شد جای آن را در زمینه برنامه‌سازی برای APPLE و iOS گرفت.

البته اگر نگاهی به وب سایت Stack Owerflow بیندازید از کامنت‌ها متوجه خواهید شد:

 اغلب برنامه‌نویس‌ها هنوز هم ترجیح می‌دهند با آبجکتیو سی کار کنند و به سمت سوئیفت نرفته‌اند. آمارها در Github نیز نشان می‌دهد که برنامه نویسان همچنان ترجیح می‌دهند پروژه‌های خود را در آبجکتیو سی ایجاد کنند. این آمار نشان‌دهنده آن است که قرار نیست در چند سال آینده تغییرات سریعی رخ دهد و یا به عبارتی زبان آبجکتیو سی قرار نیست که در آینده نزدیک صحنه رقابت را ترک نمایند و همچنان با قدرت در موضع خود باقی مانده است.

فکر می کنید دلیل آن چیست؟

برنامه نویسی موبایلاین امر دو دلیل عمده دارد:

اول آنکه سرمایه‌گذاری‌های بسیاری بر روی زبان آبجکتیو سی در زمینه تولید اپلیکیشن‌ها شده است.

دوم آنکه فریم‌ورک اپلیکیشن‌ها حتی بعد از آنکه سوئیفت بتواند جای خود را در این عرصه باز کند همچنان به آبجکتیو سی وابسته خواهد بود.

بنابراین یادگیری زبان آبجکتیو سی و ایجاد یک اپلیکیشن موبایل در آن می تواند همچنان ارزش وقت گذاشتن داشته باشد. دقت داشته باشید که این زبان بسیار قدرتمند است و شما می‌توانید به سادگی هر نوع اپلیکیشنی را در آن ایجاد نمایید. این کار برای کسانی که با آن آشنایی متوسطی داشته باشند کار چندان مشکلی نخواهد بود و می‌توان گفت که به مراتب بسیار ساده‌تر از ایجاد اپلیکیشن در بسیاری از زبان‌های دیگر می‌باشد.
 

برنامه‌نویسی موبایل برای دو سیستم عامل اندروید و IOS:

  • سی شارپ(C#)

سی شارپسی شارپ! این زبان برنامه‌نویسی یک زبان چند الگویی می‌باشد که علاوه بر شی‌گرا بودن جزگرا نیز می‌باشد که توسط مایکروسافت ایجاد شده است و دارای اهداف عمومی می‌باشد. به همین خاطر میتوانیم این زبان را شبیه آچار فرانسه بدانیم چون این زبان در هر زمینه‌ای که بخواهید وارد شوید کاربرد دارد، از طراحی سایت گرفته تا اپلیکیشن‌های موبایلی و ... .

منظور از اهداف عمومی داشتن چیست؟

یعنی این که محدوده گسترده‌ای از برنامه‌های مختلف را می توان با استفاده از C# ایجاد نمود. حتی با آن انواع مختلفی از برنامه‌ها از جمله اپلیکیشن های سرور، بازی‌هایی برای دسکتاپ و موبایل، سرویس‌های وب و … را ایجاد کنید.

اگر شما می‌خواهید یک اپلیکیشن بازی تولید کنید:

پیشنهاد ما انتخاب سی‌شارپ است چرا که این زبان توسط Unity3D پشتیبانی می‌شود. سی‌شارپ یک نسخه ساده‌تر و شی‌گرا از C و ++C است و دارای قدرت ++C و آسان بودن ویژوال بیسیک است. همچنین به عنوان یک نسخه ساده از جاوا نیز نام برده می‌شود و همانند جاوا، قابلیت بازیافت حافظه (زباله‌روبی ) را دارد. این یعنی نیازی به نگرانی در مواردی مانند کمبود حافظه و آزاد کردن رم وجود ندارد. در عین حال سی‌شارپ جدیدتر از جاوا است.

ابزار تولید برای اپلیکیشن‌های موبایلی در سی‌شارپ چه نام دارد؟

Xamarin  ابرازیست برای کسانی که در زمینه سی‌شارپ فعالیت می‌کنند تا بتوانند اپلیکیشن‌های خود را برای اندروید و iOS تولید نمایند.

برای آنکه متوجه شوید که تولید یک اپلیکیشن موبایل با استفاده از C# تا چه حد می‌تواند کار جالب و ساده‌ای باشد کافیست که به مقاله زامارین چیست  ما سری بزنید و با ویژگی‌ها و اسرار این زبان آشنا شوید.

 با Xamarin میتوان اپلیکیشنی که تولید آن با استفاده از دیگر زبان‌ها بیش از یک هفته زمان می برد را در مدت یک روز ایجاد کرد. به همین خاطر ما یه پیشنهاد عالی برای شما دوستان داریم و آن آموزش سی‌شارپ مقدماتی تا متوسط این زبان است. پس مفاهیم اولیه این زبان را به خوبی برای شروع حرفه‌ای شدن و داشتن شغلی در آینده برای درآمدتان با این دوره بیاموزید.

  • دارت(Dart)

دارتیکی از جالبترین زبان‌هایی است که بر روی چندین سیستم عامل قابل اجراست که توسط گوگل طراحی شده است. دارت یک زبان شی‌گرا می‌باشد که با کدهای بومی یا جاوااسکریپت می‌تواند یک برنامه فوق‌العاده بسازد.

اما چرا این زبان را جز دسته برنامه‌نویسی موبایل آورده‌ام؟

دارت نه تنها برای دسکتاپ بلکه برای برنامه‌های موبایل، سرور و وب قابل پیاده‌سازی است. بله با این زبان می‌توان یک وب‌اپلکیشن ساخت اما به کمک فریمورک Flutter.

دلیل گوگل برای ساخت فریمورک فلاتر:

گوگل پس از کسب موفقیت در پروژه اندروید در حال توسعه یک پلتفرم جدید به نام فوشیا (Fuschsia) می‌باشد که در هسته خود برخلاف اندروید به جای لینوکس از ریز هسته جدیدی به نام Zircon نیز استفاده می‌کند. به همین دلیل گوگل زبان Dart  و  فریمورک جدید خود به نام Flutter که قرار بود پلی برای ورود اپلیکیشن‌های موبایل به سیستم عامل جدید گوگل یعنی Fuchsia باشد را معرفی کرد.

فلاتر یک فریمورک متن‌باز برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایل است. پس با یادگیری زبان دارت و فریمورک فلاتر می‌توانید برای اندروید و iOS اپلیکیشن بسازید. جالب است بدانید علی بابا، یکی از بزرگترین شرکت‌های چینی در دنیا به فلاتر اعتماد کرده و اپلیکیشن خود را با این فریمورک ساخته است.

بیایید نگاهی به معماری فریمورک Flutterداشته باشیم:

  • زبان Dart

فریمورک Flutter هسته اصلی خود را مدیون زبان  Dart می‌باشد. اگرچه گوگل امروزه از زبان‌های متعددی در توسعه هرچه بیشتر آن استفاده می‌کند.

  • موتور فلاتر (Flutter Engine)

این موتور بر پایه زبان ++C نوشته شده و با بهره‌گیری از کتابخانه‌های گرافیکی گوگل (Skia) تمامی انیمیشن‌ها، طرح‌های گرافیکی و غیره را به طور رندرگیری سطح پایین (Low-Level Rendering) به هسته فلاتر اضافه می‌کند.

  • کتابخانه Foundation

این کتابخانه که با زبان Dart نوشته شده است دارای تعداد چشمگیری تابع و کلاس است که به شما این امکان را می‌دهد تا برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های متنوعی بسازید.

  • افزونه‌های منحصربه فرد طراحی

دارای ویجت‌های بسیاری است که به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند : 

  1. مورد اول Material Designها که مورد علاقه اندروید و شرکت گوگل است 

  2. مورد دوم ویجت Cupertino که یکی از موارد تشکیل‌دهنده اصلی طراحی iOS است.

فلاتر چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • توسعه سریع

  • رابط کاربری زیبا، روان و به روز برای کاربران

  • دارای لیست متنوع از ویجت‌ها

  • سازگاری با پلتفرم‌های متفاوت

  • سطح بالای عملکرد

  • منبع باز

فواید دیگر فریمورک فلاتر که دانستن آنها جالب است:

  • به علت استفاده از زبان Dart در هسته خود، امکان دسترسی به مخزن بزرگی از پکیج‌های نرم‌افزار را در اختیار دارد که باعث تقویت همه جانبه اپلیکیشن‌های طراحی با آن شده است.

  • برنامه‌نویس تنها با یکبار تعریف کدها قادر به پیاده‌سازی آن در هر دو سیستم عامل اندروید و iOS میباشد. به علاوه قابلیت پشتیبانی دیگر پلتفرم‌ها از Flutter نیز در آینده نه چندان دور قابل تصور است.

  • با توجه به ویژگی تک کدی بودن آن (Single Coding) با یکبار نوشتن تست در هر دو پلتفرم، دیگر نیازی به آزمون و خطای بیشتری احساس نمی‌شود.

  • به علت سادگی بیش از حد، فلاتر گزینه مناسبی برای توسعه فوق سریع اپلیکیشن‌های موبایل با بودجه کم می‌باشد.

  • در این فریمورک توسعه‌دهنگان کنترل مطلوبی بر روی ویجت‌ها و چینش‌های شخصی دارند.

  • یکی از مزایای فوق العاده فلاتر قابلیت Hot reload بودن آن است. فرض کنید که در محیط اندروید استودیو در حال نوشتن یک اپلیکیشن هستید. برای تست این اپلیکیشن آن را در یک شبیه‌ساز اجرا و سپس احساس می کنید بخشی از کدها نیاز به تغییر دارند، بنابراین تغییرات خود را اعمال و از نتیجه شگفت‌زده میشوید چرا که بدون نیاز به دوباره اجرا کردن شبیه ساز، تغییرات اعمال شده و قابل مشاهده هستند. این تکنیک در تغییر UI، اضافه کردن قابلیت جدید و دیباگ کردن پروژه بسیار به برنامه‌نویس کمک میکند.

 

  • سی پلاس پلاس(C++)

سی پلاس پلاسشاید تعجب کنید مگر میشود با این زبان هم اپلیکیشن‌های موبایلی ساخت؟ باید بگویم بله میشود چون از قدیم گفتن دود از کنده بلند میشه.

سی پلاس پلاس یک زبان برنامه‌نویسی شی‌گرا است که تک بعدی نبوده و برای کاربرد‌های متنوعی مورد استفاده قرار میگیرد. زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس سینتکس‌های خود را از زبان سی به ارث برده است و می‌توان گفت که از زبان سی منشا گرفته است. اگر شما زبان سی را آموخته باشید یادگیری سی پلاس پلاس کار مشکلی نخواهد بود. این دو زبان تا حد بسیار زیادی مشابه یکدیگر هستند ولی می‌توان گفت که سی پلاس پلاس اندکی پیچیده‌تر و همچنین جامع‌تر از زبان سی می‌باشد.

اگر بخواهیم از دید طراحی اپلیکیشن های موبایل به سی پلاس پلاس نگاه کنیم:

باید بگویم که این زبان برنامه‌نویسی عملکرد فوق‌العاده‌ای در طراحی اپلیکیشن‌ها دارد. زیرا زبان سی پلاس پلاس به دلیل داشتن محیط بسیار قدرتمند و امکان دیباگینگ یکپارچه، قادر به ایجاد اپلیکیشن‌های موبایل می‌باشد. از سی پلاس پلاس می‌توان برای ایجاد اپلیکیشن‌های اندروید، ویندوز و iOS استفاده نمود. یادگیری زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید علاوه بر اپلیکیشن‌های موبایل، بازی‌های مختلف رایانه‌ای و ابزارهای تجاری و نرم‌افزارهای بازرگانی نیز ایجاد نمایید.

  • روبی(Ruby)

روبیروبی یک زبان پویا، شی‌گرا و انعطاف‌پذیر است که توسط یک برنامه‌نویس ژاپنی به نام یوکیهیرو ماتسوموتو در سال 1990 اختراع شده و ویژگی‌های گوناگون زبان‌های پرل، آیفل، لیسپ و اسمال‌تاک الهام‌بخش یوکیهیرو ماتسوموتو در ساخت روبی بودند که از الگوهای چندگانه پشتیبانی میکند. شما بدون استفاده از فریم‌ورک‌هایی مثل RubyMotion و Rhodes قادر به تولید هیچ اپلیکیشنی با استفاده از روبی نخواهید بود. با استفاده از هر یک از فریم‌ورک‌های نام برده شما قادر خواهید بود اپلیکیشن‌هایی را برای اندروید، iOS، ویندوز ایجاد نمایید.

اگر تنها یک زبان وجود داشته باشد که بتوان گفت آسان‌ترین زبان برنامه‌نویسی موجود در دنیا است، آن زبان بدون شک روبی خواهد بود. شما می‌توانید با استفاده از روبی در 10 دقیقه یک اپلیکیشن ایجاد نمایید. این زبان، هم در یادگیری و هم در استفاده بسیار ساده می‌باشد.

  • پرل(Perl)

پرلپرل ترکیبی از دو زبان برنامه‌نویسی می‌باشد، زبان‌های پرل 5 و پرل 6! این زبان از خانواده زبان‌های سطح بالا و دینامیک می‌باشد. این زبان از ویژگی‌ دیگر زبان‌ها مانند سی و AWK استفاده می‌نماید. خوب است بدانید که دو زبان پرل 5 و پرل 6 به صورت کاملا مجزا و مستقل از همدیگر می‌باشند. این زبان در کاربردهای بسیاری به‌کار گرفته می‌شود که از جمله آنها می‌توان به اتوماسیون، بیوانفورماتیک، طراحی اپلیکیشن، طراحی بازی‌ها و بسیاری موارد دیگر نام برد.

امروزه توسعه اپلیکیشن‌های اندروید با استفاده از پرل از قدیم ساده‌تر شده است زیرا گوگل APK مناسب را برای توسعه‌دهندگان آن ایجاد کرده است. اما برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های iOS همچنان توسعه اپلیکیشن با استفاده از پرل نیاز به استفاده از فریم‌ورک‌های بخصوص دارد. برخی فریم‌ورک‌های بسیار مشهور برای توسعه اپلیکیشن‌های iOS  با استفاده از زبان پرل عبارتند از Mojo،Dancer  و Catalyst.

  • راست(Rust)

راستراست زبانی چند منظوره است که توسط موزیلا کامپایل برای اهداف گوناگون طراحی شده است. در سال 2016 این زبان موفق به کسب عنوانMost Loved  Programing Language  یا زبان برنامه‌نویسی که افراد آن را بیشتر از سایر زبان‌ها دوست دارند، از جانب Stack Overflow  گردید.

 

 

زبان راست به چه زبان‌هایی شبیه است؟

به زبان‌های سی و سی پلاس پلاس شباهت‌های زیادی دارد اما نسبت به این دو زبان از امنیت بالاتری برخوردار است و می‌توان گفت که به مراتب از زبان‌های سی و سی پلاس پلاس بهتر است.

 

چرا زبان برنامه‌نویسی راست به یک زبان محبوب بین توسعه‌دهندگان تبدیل شد؟

راست دارای یک ابزار مدیریت بسیار قدرتمند می‌باشد که آن را به یک زبان برتر در این حوزه نسبت به دیگران مانند پایتون تبدیل کرده است. گرچه یک زبان جدید است که به بلوغ نرسیده ولی ویژگی‌های متمایز آن که گفتیم باعث شد محبوبیت بسیاری بین توسعه‌دهندگان کسب کند. می‌توان از زبان راست در تولید اپلیکیشن‌های موبایل برای اندروید و همچنین iOS استفاده نمود. یکی از مشهورترین افرادی که از زبان راست برای طراحی اپلیکیشن‌های موبایل استفاده نموده است آقای John Gallagher می‌باشد.

این زبان پتانسیل آن را دارد که در آینده نزدیک، جای زبان‌های سی و سی پلاس پلاس را در میان توسعه‌دهندگان بگیرد. پس اگر شما امروز با استفاده از راست یک اپلیکیشن تولید نمایید و یادگیری آن را شروع کنید ما به شما قول می‌دهیم که این مساله آینده کاری شما را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

  • جاوا اسکریپت(Java Script)

جاوااسکریپتجاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالاست که دارای قابلیت چندالگویی بودن است. این زبان هم شیء‌گرا بوده و هم امکان برنامه‌نویسی فانکشنال را برای کاربران فراهم می نماید.

برنامه‌نویسی فانکشنال:

در واقع یک برنامه‌نویسی تابع‌گرا است و در دسته برنامه‌نویسی اعلانی قرار می‌گیرد. در این شیوه از برنامه‌نویسی ما به سیستم می‌گوییم می‌خواهیم که چه چیزی اتفاق بیفتد به جای اینکه به سیستم بگوییم چگونه کار را انجام دهد

برنامه نویسی جاوا اسکریپت به صورت عمومی برای طراحی اپلیکیشن‌ها ایجاد نشده است:

بلکه کار آن طراحی و کنترل صفحات وب می‌باشد. اما برای ایجاد اپلیکیشن‌های موبایل با استفاده از جاوا اسکریپت باید از  CSS، HTML  و AJAX استفاده نمایید. پلتفرم‌های مختلفی وجود دارد که در آنها می‌توان با استفاده از زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت یک اپلیکیشن موبایل ایجاد نمود که از جمله آنها می توان PhoneGap، jQuery Mobile  و Lonic را نام برد.

طراحی اپلیکیشن به زبان جاوا اسکریپت چه مزیتی دارد؟

یک مزیت عمده دارد و آن هم این است، زمانی که شما یک اپلیکیشن را با استفاده از جاوا اسکریپت تولید می‌نمایید نیاز به کد نویسی مجزا برای تولید آن اپلیکیشن در اندروید، ویندوز و iOS  ندارید و تنها کافیست یک بار کد آن را بنویسید تا بتوانید آن را در تمامی پلتفرم‌ها اجرا نمایید.

سایت درسمن برای کسانی که قصد آموزش جاوا اسکریپت را دارند، دوره‌های آموزشی را به صورت ساده و کاملا کاربردی در اختیار شما قرار داده است، کافی است بر روی آموزش جاوا اسکریپت کلیک کنید.

حال می‌خواهیم بدانیم فریمورک جاوا اسکریپت برای برنامه نویسی موبایل چیست؟

بله فریورکی نیست جز ری‌اکت نیتیو (React Native)؛ این فریمورک بر پایه‌ی کتابخانه‌ی جاوا اسکریپت فیسبوک یعنی همان ReactJs ساخته شده است، اما به‌جای هدف قرار دادن مرورگر، این‌بار پلتفرم‌های موبایل را مورد هدف قرار داده است.

درواقع React Native شرایطی را مهیا کرده تا برنامه‌نویسان وب بتوانند اپلیکیشن‌هایی بسازند که دقیقا شبیه به برنامه‌های نوشته شده Native  رفتار کند. از آنجایی که برنامه‌نویسان زیادی، جاوا اسکریپت را دوست و از آن استفاده می‌کنند، تجربه کار با React Native می‌تواند لذت‌بخش باشد.

برنامه‌های React Native مانند React با زبان جاوا اسکریپت و JSX نوشته می‌شوند که می‌توان از این کدها برای اندروید و iOS خروجی گرفت. 

پس React Native یک فریم‌ورک جاوااسکریپت است که برای طراحی برنامه‌های بومی موبایل و برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS ساخته شده است.

برندهایی که از React Native استفاده می‌کنند

  1. فیس بوک

  2. اینستاگرام

  3. Discord

  4. SoundCloud

 

  • Html5

html5همان‌طور که از نام HTML5 مشخص است این زبان پنجمین نسخه از زبان برنامه‌نویسی HTML می‌باشد. شما می‌توانید یک اپلیکیشن موبایل را در HTML5  با کمک جاوا اسکریپت و CSS ایجاد کنید. همچنین این زبان را به صورت ترکیبی باAPI ها می‌توان استفاده کرد. در هر صورت اپلیکیشن‌های تولید شده با استفاده از HTML5 ریسپانسیو می‌باشند و بر روی تمامی دستگاه‌ها قابل اجرا هستند. شما می‌توانید با استفاده از HTML5 اپلیکیشن‌هایی برای اندروید، ویندوز و iOS ایجاد کنید. تنها چیزی که برای انجام این کار به آن نیاز خواهید داشت استفاده از یک فریم‌ورک قدرتمند مانند PhoneGap می‌باشد.

این بدان معنی است که شما فقط یک بار کد می‌نویسید و سپس می‌توانید کد نوشته شده را بر روی تمامی دستگاه ها اجرا نمایید. شاید بتوان گفت صدها اپلیکیشن وب وجود دارند که شما روزانه از آنها استفاده می‌نمایید و آنها با استفاده از HTML5 ایجاد شده‌اند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید Google Docs  و Google Drive با استفاده از HTML5 طراحی شده‌اند.

شاید بپرسید با وجود زبان‌های غنی بسیار زیادی که برای طراحی یک اپلیکیشن موبایل وجود دارد، چرا باید از HTML5 برای طراحی اپلیکیشن‌ها استفاده کنم؟

در زیر دلایل این مساله ذکر شده است:

HTML5 از جانب مرورگرهای موبایل و دسکتاپ به صورت کامل پذیرفته شده می‌باشد.

این زبان دارای امکان پشتیبانی متقابل مرورگرها می‌باشد.

امکان کدنویسی ساده و تمیز در آن.

دارای امکان پشتیبانی کامل از ویدیوها و فایل‌های صوتی

به دلیل داشتن امکان پشتیبانی متقابل مرورگرها و ریسپانسیو بودن آن، کدهای نوشته شده در آن بر روی تمامی دستگاه‌ها قابل اجرا می‌باشد.

خب پس با دیدن این قابلیت‌ها، شاید زمان آن رسیده باشد که به صورت جدی‌تر به یادگیری HTML5 فکر کنید.

معرفی یک زبان دیگر برنامه‌نویسی موبایل:

  • Buildfire.js

buildfireاین زبان از یک SDK با نام SDK BuildFire و همچنین از جاوا اسکریپت استفاده می‌کند تا برای کاربران این امکان را فراهم کند که با بهره گیری از امکانات و قابلیت‌های بک-اند آن با سرعت و کیفیت بالایی اپلیکیشن‌های موبایل مورد نظر خود را ایجاد نمایند. 

با استفاده از BuildFire.js شما می‌توانید 70% از کارهایی که در طراحی به صورت معمول برای طراحی اپلیکیشن‌ها مورد نیاز است را تنها با نصب چند پلاگین به صورت ساده انجام دهید. می‌توان گفت که 70% از کار به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. شما تنها باید بدانید که هر یک از مشتری‌ها از اپلیکیشن خود چه انتظاری دارد تا آنها را در یک طبقه‌بندی مشخص برای خود تعیین نمایید.

پس از آنکه کارایی‌های مورد انتظار مشتری از اپلیکیشن تعیین گردید دیگر نیازی به انجام طراحی‌ها از ابتدا نمی‌باشد و شما تنها با استفاده از پلاگین‌ها می‌توانید بخش عمده‌ای از کارهای اصلی را به انجام برسانید. این بدان معنی است که کار شما بسیار ساده‌تر، سریع‌تر و بی دردسرتر خواهد بود و شما می‌توانید در زمان کوتاه‌تری اپلیکیشن‌های بیشتری را تولید نمایید.

علاوه بر تمام آنچه که گفته شد BuildFire.js دارای معماری بسیار انعطاف‌پذیری می‌باشد که به شما این امکان را می‌دهد که از هر فریم‌ورک جاوا اسکریپت که لازم باشد استفاده نمایید.

بهترین‌های برنامه‌نویسی موبایل

ابتدا کار و هدف خود و پس از آن زبان ساخت اپلیکیشن خود را انتخاب کنید. بعد از مقایسه زبان‌های تولید اپلیکیشن، حال باید ببینیم بهترینشان کدام است. به نظرم جمله "بهترین زبان برنامه‌نویسی" کلا از اساس اشتباه است، چون تمام آن‌ها عالی هستند. این شما هستید که بر اساس شرایط و سلیقه خود انتخاب می کنید.

 بیایید مثالی برای شما بزنیم مثلا شما یک جعبه ابزار دارید و میخواهید یک پیچ رو محکم کنید برای اینکار از پیچ‌گوشتی استفاده می‌کنید چون در آن لحظه پیچ‌گوشتی به درد شما میخورد. مثلا میخواهید یک چوب را به دو بخش تقسیم کنید و ببرید در اینجا از اَره استفاده می‌کنید. پس بسته به شرایط شما، هر زبان برنامه‌نویسی می‌تواند بهترین باشد و نیاز شما را برطرف نماید. 

انتخاب زبان برنامه‌نویسی برای اندروید:

اگر میخواهید بدانید کدام زبان برای اندروید مناسب است باید بر اساس شرایط انتخاب کنید. یعنی در ایران میمانید یا میروید و اینکه می‌خواهید چه کاری انجام دهید؟

اگر میخواهید در ایران باشید و کار برنامه‌نویسی را در ایران انجام دهید دنبال زبان‌های روبی، پرل، راست، فون گپ و کورونا نروید. در ایران زبان‌های جاوا، سی شارپ، پایتون و بیسیک گزینه‌های خوبی برای برنامه‌نویسی اندروید هستند و می‌توانید بین این چهار تا یکی را انتخاب کنید. البته زبان‌های سی و سی پلاس پلاس هم گزینه‌های خوبی هستند، اما واقعیت این است که در ایران جوابگو نیستند و نمی‌توان روی آنها حسابی باز کرد. اصلا در ایران برای این دو زبان عالی بازار کاری وجود ندارد پس زیاد خود را درگیر این دو زبان نکنید. البته اگر میخواهید در ایران کار کنید.

ولی اگر قصد کار خارج از ایران را دارید می توانید روی دو زبان سی و سی پلاس پلاس حساب ویژه باز کنید.

در این بین در مورد زبان کاتلین صحبتی نکردیم. راستیتش به شخصه در مورد کاتلین نمیدونم چی بگم. این زبان به شدت عالیست و می‌توان گفت جز بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی اندروید می‌باشد اما یکم از آینده‌اش میترسم. ولی فعلا در حال رشد و توسعه می‌باشد و می‌توان بر اساس آمار گفت که وضعیت خوبی دارد. اگر در انجمن‌ها هم چرخی بزنید متوجه میشوید دو نظر مختلف در مورد این زبان وجود دارد بعضی‌ها آینده فوق‌العاده‌ای برای این زبان تجسم می‌کنند و خیلی‌ها خیر. باید دید وضعیت چه می‌شود ولی باز جز بهترین‌ها در این حوزه می‌باشد و نمی‌توان آن را ندیده گرفت.

برنامه نویسی موبایل

نتیجه‌گیری نهایی برای انتخاب کردن حوزه برنامه‌نویسی موبایل: 

چند نکته کلیدی به شما میگویم تا برای انتخاب کردن یکی از این زبان‌ها قاطع عمل کنید. اگر میخواهید به صورت حرفه ای و عالی اپلیکیشن بنویسید و هدفتان از این حوزه، شغل می‌باشد به نظرم جاوا گزینه بهتری است. اما پیچیدگی‌های خودش را دارد ولی اگر یاد بگیرید یک وضعیت عالی را تجربه می‌کنید. اگر نمی‌خواهید درگیر جاوا شوید می‌توانید از سمت سی‌شارپ وارد حوزه تولید اپلیکیشن‌ها موبایلی شود و با تکنولوژی زامارین کد‌نویسی کنید. معمولا کسانی که سی‌شارپ کار هستند و با مفاهیم .net آشنایی دارند، بهترین انتخاب برای آنها تکنولوژی زامارین هست که با کمترین درگیری، شروع به نوشتن اپلیکیشن کنند.

اگر دنبال یک برنامه‌نویسی ساده برای اندروید هستید و نمی‌خواهید زیاد درگیر برنامه‌نویسی‌های سطح پیچیده بشوید بدون شک انتخابتان باید بیسیک باشد. همان طور که گفتیم یادگیری بیسیک به شدت ساده می‌باشد و هر کسی می‌تواند با آن اپلیکیشن تولید کند. اما اگر دنبال این هستید که واقعا متفاوت باشید و دنیای جدیدی را کشف کنید، به نظرم به سمت پایتون و کاتلین برید.

و در مورد زبان برنامه‌نویسی برای سیستم عامل آی او اس باید بگم که اگر فقط برای این نوع سیستم عامل‌ها میخواهید کدنویسی کنید تاکید میکنم فقط برای سیستم عامل‌های آی او اس میخواهید کدنویسی کنید انتخاب زبان سوئیفت بهترین گزینه برای شما دوستان است.

امیدوارم توانسته باشم شما را برای انتخاب هدفتان راهنمایی کنم و از طولانی بودن مطلب خسته نشده باشید.