معرفی بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی رایگان

معرفی بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی رایگان
تاریخ بروزرسانی : 18 مرداد 1399 | تعداد بازدید : 10165 | زمان خواندن مقاله : 15دقیقه
پیرامون برنامه نویسی،

بعد از انتخاب زبان‌ برنامه نویسی مورد علاقه خود و مشخص شدن راه، یکی دیگر از کارها، برنامه‌ریزی دقیق و پرس‌و‌جو برای سایت‌ها یا مراکز آموزشی معتبر است. اغلب به دنبال مراکز و یا سایت های آموزش برنامه نویسی هستیم که فهم مبحث به صورت واضح و قابل درک باشد. ما تلاش کرده‌ایم که با تحقیقات خود در این زمینه، سایت‌های معتبری را به شما معرفی کنیم تا با توجه به نیازتان از آنها بهره ببرید.

سایت‌های آموزش برنامه بنویسی:

آکادمی آنلاین درسمن

این سایت با هدف جمع‌آوری تمام دروس و همچنین برگزاری دوره‌های کاربردی برای ورود به بازار کار شکل گرفت. کار درسمن همین است! ارائه خدمات آموزشی مجازی مانند تمام سایت‌های مشابه، با این تفاوت که به سبک مایکروسافت قدم برداشتند.

دوره‌های آموزشی این سایت تنها مباحثی هستند که از طرف مایکروسافت ارائه می‌شوند. جهت‌گیری با این استاندارد‌ها باعث می‌شود که تمامی آموزش‌ها با نگرش مایکروسافت صورت گیرد و در نتیجه، دانشجوی دوره‌های درسمن میتواند برای دریافت گواهینامه‌های بین‌المللی مایکروسافت در زمینه‌های مختلف مانند MCS ،MCSE و… آمادگی‌های لازم را کسب کند. تمامی پیش‌نیاز‌ها و هر آنچه که در این مسیر لازم خواهد بود، از صفر تا صد در درسمن ارائه خواهد شد. پس اگر می‌خواهید در حوزه IT با استاندارد‌های مایکروسافت رشد کنید، درسمن را فراموش نکنید. 

نکته آخر اینکه شما دوستان میتوانید با عضویت در فروم درسمن به پاسخ سوالات خود در حیطه الگوریتم، طراحی وب، سئو و زمینه‌های کاربردی دیگر دست یابید.

درسمن

Codecademy

این وبسایت توانسته به بیش از ۲۴ میلیون نفر، برنامه‌نویسی را آموزش دهد. آماری که از هر نظر فوق‌العاده است. این وب‌سایت نیز ماهیتی همچون خان آکادمی دارد و پر است از دوره‌های آموزش کامپیوتر، نرم‌افزار، برنامه‌نویسی، هوش مصنوعی، ماشین لرنینگ، طراحی وب‌‌سایت و ….. تفاوتی که این وب‌سایت با خان آکادمی دارد در برگزاری تخصصی‌تر این دوره‌ها است. در شروع استفاده از این وب‌سایت و به محض ثبت نام می‌توانید به مدت ۷ روز از ویژگی‌های اکانت پولی آن استفاده کنید و در صورت علاقمند شدن با پرداخت هزینه‌ای ماهانه از آن به طور کامل و با همه‌ی ویژگی‌هایی که دارد، استفاده کنید.

البته این وب‌سایت به شما امکان استفاده از اکانت رایگان را هم می‌دهد که البته با محدودیت‌هایی همراه است. بعد از ثبت نام از شما سوال‌هایی پرسیده می‌شود و طبق جواب‌هایی که می‌دهید آموزش‌های مختلفی را به شما پیشنهاد می‌کند. شما می‌توانید در این بین به یادگیری توسعه‌ی وب بپردازید یا هر زبان برنامه نویسی دیگری که مد نظرتان هست را یاد بگیرید. این وب سایت یک ادیتور برای تایپ کد در اختیارتان قرار می‌دهد و نیازی نیست برای تایپ کد از IDE خارجی استفاده کنید.

به طور کلی cademy Code مطالب مربوط به آموزش برنامه‌نویسی را تقریبا به طور کامل در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. محیطی کاربر‍‌پسند، آموزشی تمرین‌محور، شیوایی و خلاصه‌گویی در آموزش و همچنین سرعت بالای وب سایت از ویژگی‌های بسیار مثبت آن به شمار می‌رود و تقریبا همه‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی معروف پوشش داده شده است.

code cademy

W3school

این وب‌سایت برای افرادی که در برنامه‌نویسی تازه‌‌کار هستند، بسیار مفید است. یک سایت بسیار عالی برای تمرین کدنویسی. وب سایت w3schools را می‌توان به جرات یکی از بهترین منابع آموزشی برای طراحی وب دانست که کاملا رایگان بوده و روزانه افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند.

البته این وب‌سایت تنها به آموزش مباحث مربوط به طراحی وب می‌پردازد و خبری از زبان‌های برنامه نویسی دیگر در آن نیست. اما ارائه‌ی ادیتور اختصاصی برای انجام تمرین‌ها و توضیحات مختصر و کوتاه هر سر فصل از ویژگی‌های بسیار عالی w3schools به شمار می‌رود. با استفاده از آن می‌توانید به یادگیری HTML، CSS، JavaScript، Angular JS، Jquery و بسیاری دیگر از مباحث مربوط به طراحی وب سایت بپردازید. استفاده از امکانات این وب‌سایت به طور کامل رایگان است و محیط کاربری آن طوری طراحی شده که به راحتی بتوانید سرفصل‌های مورد نظر خود را برای یادگیری مباحث متنوع ارائه شده پیدا کنید.

w3shool

Coursera

این سایت سال ۲۰۱۲ تاسیس شد و به سرعت، به یک شرکت انتفاعی-آموزشی-فن‌آوری تبدیل شد و حالا بیش‌تر از ۱۰۰۰ دوره از ۱۱۹ موسسه‌ی آموزشی دنیا را در خود جای داده است. در این سایت دوره‌‌های رایگان برنامه‌نویسی وجود دارد که توسط اساتید مطرح دانشگاه‌های تراز اول جهان مثل استنفورد، تورنتو، واشنگتن و غیره ارائه شده‌اند. تقریباً اکثر دوره‌های آموزشی Coursera رایگان هستند و تنها برای برخی از آن‌ها باید هزینه پرداخت کرد.

کاربران می‌توانند رشته‌ی موردنظر خود را سرچ کنند و خواهند دید که دانشگاه‌های معتبر اروپا و آمریکا آن واحد درسی را ارائه می‌کنند. راه دیگر جستجو این است که دانشگاه مورد نظر خود را پیدا کنید و ببینید چه دوره‌های آموزشی ارائه کرده است. اکثر دروس به زبان انگلیسی کاملاً روان ارائه می‌شوند و حتی گزینه‌ی زیرنویس انگلیسی نیز برای آن‌ها تهیه گردیده است.

Coursera

Udemy

این سایت درسال 2010 با شعار آموزش مهارت‌های شغلی شروع به کار کرد و همانند اسکیل‌شیر است که افراد عادی و حرفه‌ای می‌توانند در آن دوره‌های آموزشی برگزار کنند. وب‌سایتی با رویکردی قابل توجه که در آن هم می‌توان به آموزش دادن پرداخت و همینطور می‌توان از آموزش دیگران استفاده کرد. این سایت در روزهای مختلف، تخفیف‌های بسیاری ارائه می‌کند و در زمینه‌های آموزشی بسیاری چون عکاسی، فیلم‌برداری، کامپیوتر، زبان و …. فعالیت می‌کند. در Udemy دروس بسیار زیاد و متنوعی وجود دارد و برای ارائه‌ی دروس از ویدیو‌ها استفاده می‌شود که هم به صورت پولی و هم به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. دوره‌هایی مثل «برنامه‌نویسی برای کارآفرینان» و «مقدمه‌ای بر زبان برنامه‌نویسی پایتون» از مطالب خیلی مفید این سایت به شمار میرود.

udemy

Sololearn

این وب‌سایت بستر مناسبی برای افرادی که تازه پا در عرصه برنامه‌نویسی گذاشته‌اند، ایجاد کرده است. وب‌سایت سولولرن یک دیگر از سایت های آموزش زبان برنامه‌ نویسی است.

نرم‌افزار موبایل این سایت نیز وجود دارد که در آن بعد از هر توضیح از کاربر سؤال پرسیده می‌شود و برای تشویق کاربران به یادگیری مسابقاتی در آنجا نیز برگزار می‌شود.

sololearn

GitHub

نقش کتاب مرجع سایتی است که آموزش را در طول دوران یادگیری و بعد از آن ایفا می‌کند. در گیت‌هاب می‌توانید بیش از ۵۰۰ کتاب رایگان برنامه‌نویسی پیدا کنید و در مورد بیش از ۸۰ زبان برنامه‌نویسی مختلف مطلب یاد بگیرید؛ خوبی گیت‌هاب این است که مشارکت‌کنندگان به طور متناوب مطالب را به روز می‌کنند.

github

نکته: در صورت استفاده از سایت های آموزش برنامه نویسی خارجی برای دسترسی به بعضی از آنها باید از فیلترشکن استفاده کنید. امیدوارم که مطلب مورد رضایت شما کاربران عزیز قرار گرفته باشد.