پایتون برای اندروید با فریم ورک کیوی (kivy)

پایتون برای اندروید
تاریخ بروزرسانی : 19 مهر 1399 | تعداد بازدید : 11512 | زمان خواندن مقاله : 15دقیقه
پایتون،
امروز می‌خواهیم درباره پایتون برای اندروید و کتابخانه kivy، صحبت کنیم و نکات جالبی را درباره آن با شما به اشتراک بگذاریم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه شوید.

همه افراد در هر زمینه کاری علاوه بر علاقه، به دنبال پیشرفت و کسب موفقیت‌های بیشتر هستند که در دنیای برنامه‌نویسی این رقابت بیشتر است. برنامه‌نویسی یک مهارت فوق‌العاده برای یادگیری است و ساخت برنامه‌ای که باعث ثروتمند شدن و ایجاد تغییر در دنیای شما شود یک انگیزه است که بعد از آن شما را به سمت شروع یادگیری کدنویسی به زبان برنامه‌نویسی مورد علاقه خود و استفاده از ابزارهای تولید برنامه می‌کشاند.

دنیای اندروید امکانات بیشتری را در اختیار برنامه‌نویس قرار داده و محدودیت‌های زیادی را در این زمینه حذف کرده و به گزینه‌ای عالی برای شروع تبدیل شده است، از این رو این امکان برای افرادی که آموزش پایتون را سپری کرده اند به وجود آمده است تا بتوانند در دنیای اندروید نیز خودی نشان دهند.

شاید از خود بپرسید که برنامه نویسان پایتون با استفاده از چه فریم ورکی میتوانند به برنامه نویسی اندروید بپردازند؟ جواب ساده است، کتابخانه کیوی kivy.

بله شما با استفاده از فریم ورک قدرتمند کیوی می توانید برنامه نویسی موبایل را شروع کنید و اپلیکیشن های قدرتمند و در عین حال کاربردی را خلق کنید.

در ادامه قصد داریم عمیق شویم و شما عزیزانی که در مسیر پایتون برای اندروید قرار دارید را با فریم ورک کیوی بیشتر آشنا کنیم با ما همراه باشید.

 

آموزش پایتون

 

زبانkv:

این زبان مانند QML(کیو ام ال) یک زبان مرتبط با محیط کاربری است که به راحتی میتوان تمام رابط کاربری را در آن ایجاد کرد. برای درک موضوع، مثالی را برای شما بیان میکنم. برای ساخت یک پنجره که دارای یک مرورگر فایل و کلید لغو/تایید میباشد، میتوان ابزارک اصلی را در پایتون ساخت و محیط کاربری را در kv برنامه‌نویسی کرد.

کتابخانه کیوی چیست؟

 

پایتون کیوی چیستحال که با زبان kv آشنا شدید، میخواهیم بدانیم منظور از کیوی پایتون چیست؟

قبل از معرفی فریم ورک کیوی، بهتر است توضیح مختصری درباره زبان پایتون برای شما عزیزان بازگو کنم. پایتون یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا، چند منظوره، شی‌گرا و متن‌باز می‌باشد که از محبوبیت ویژه‌ای بین برنامه‌نویسان برخوردار است.

اما کیوی یک فریم‌ورک برای زبان پایتون می‌باشد که توسط بنیاد کیوی توسعه داده شده و تکامل یافته پروژه PyMT است. این کتابخانه رایگان که برای توسعه سریع اپلیکیشن مورد استفاده قرار می‌گیرد، از رابط کاربری نوآورانه‌ای مانند اپلیکیشن‌های multi-touch یا چند لمسی استفاده می‌کند.

 

برقراری ارتباط کتابخانه kivy با سخت‌افزار دستگاه‌ها:

Kivy، در برنامه‌نویسی اندروید با پایتون برای برنامه‌های موبایل و دسکتاپ فراتر از یک چارچوب می‌رود. این کتابخانه می‌تواند با سخت‌افزارهای تمامی دستگاه‌ها ارتباط برقرار کند و حتی رندرهای پیشرفته‌ای را انجام دهد. در برنامه‌نویسی اندروید با پایتون، کیوی به موتورهای رندر دسترسی دارد. حتی میتواند خیلی فراتر از یک برنامه وب ساده عمل کند.

:موارد دسترسی کتابخانه کیوی

  • دوربین

موارد دسترسی به کتابخانه کیوی-دوربیندر تلفن‌های هوشمند، باعث هماهنگی در اجرا می‌شود. این یکی از نخست الزاماتی است که ما را وادار می‌کند به جای یک برنامه وب پاسخگو، برنامه‌ایNative  ایجاد کنیم؛ یعنی از زبان اصلی خود سیستم‌عامل استفاده می‌کنیم و کدها به زبان ماشین کامپایل خواهند شد. همین موضوع باعث می‌شود حداکثر بازدهی ممکن از نرم‌افزار را داشته باشید.

 
 
  • ویدئو

kivy شامل ماژول‌هایی برای خواندن و پخش فیلم‌ها می‌باشد. درست است که این کار را یک برنامه وب هم میتواند انجام دهد اما تجربه نشان داده است که گاهی اوقات ممکن است ویدئو کیفیتش ضعیف شود. در حالیکه گوشی‌های قدیمی ممکن است در این حالت ویدئو را بدون اشغال تمام صفحه پخش کنند یا حافظه‌ای که قرار است برای پخش این ویدئو استفاده شود بالاتر از سطح انتظار رود.

  • جلوه‌های بصری و open GL

باkivy  می‌توان آرایه وسیعی از جلوه‌های بصری را به صورت کامل با صرف رندر کمی انجام داد. کیوی همچنین از PyGame استفاده می‌کند، بنابراین ایجاد بازی‌ها، بسیار ساده‌تر می‌شود. (اگر چه شما باید کد PyGame موجود را برای Kivy بازنویسی کنید.  PyGame دارای ماژول‌هایی برای طراحی اشکال، رندرینگ، برخورد با رنگ‌ها و پخش موسیقی می‌باشد.)

  • درخواست‌های شبکه غیر همزمان

موارد دسترسی کتابخانه کیوی-درخواست های شبکه همزمانیکی از ویژگی‌های مهم در هر برنامه بومی حداقل برای افرادی که در داخل و خارج از ناحیه شبکه سفر می‌کنند، توانایی تکمیل درخواست ها هنگامی که یک شبکه در دسترس است، می‌باشد. به طور مثال من دوست دارم زمانی که وارد تونل شدم بتوانم روی گوشی خود کار انجام دهم و سپس هنگامی که به یک ایستگاه رسیدم، بتوانم تمام کارهای خود را همگام‌سازی کنم تا بر روی بانک اطلاعاتی ابری ثبت شوند.

بانک اطلاعات ابری چیست؟

در واقع بانک اطلاعات ابری یا فضای ذخیره‌سازی ابری استعاره‌ای است از در دسترس بودن اطلاعات در همه جا؛ یعنی به جای ذخیره اطلاعات روی سخت‌افزار، آنها را روی سروری در اینترنت نگهداری کنید.

با این امکان دیگر مهم نیست که شما کجای دنیا هستید و از چه کامپیوتر یا موبایلی استفاده می‌کنید. تنها ابزار مورد نیاز شما برای دسترسی به اطلاعاتتان، اینترنت با پهنای باند مناسب است. بعد از وصل شدن به اینترنت و به محض وارد شدن به حساب‌کاربری خود در فضای ابری همه فایل‌ها در دسترس خواهند بود.

  • ویژگی‌های  UI

Kivy دارای تعدادی ویجت و کنترل‌های طراحی شده زیبا می‌باشد. شما می‌توانید بدون دسترسی به یک طراح، به نمونه‌های پیش‌فرض دسترسی پیدا کنید و آنها را امتحان کنید. این حالت برای پیشبرد سریع پروژه شما، بسیار مفید خواهد بود.

ویژگی‌های شاخص کتابخانهkivy  پایتون:

کسب و کار دوستانه

ویژگی‌های شاخص کتابخانهkivy  پایتون- کسب و کار دوستانهفریم‌ورک یا بهتر است بگویم کتابخانه کیوی صد در صد رایگان است. این ابزار به‌طور حرفه‌ای توسعه یافته، حمایت شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد و شما می‌توانید آن را در یک محصول تجاری استفاده کنید. این فریم‌ورک، دارای یک API مستند و همچنین یک راهنمای برنامه‌نویسی برای کمک به شما در شروع کار است.

 
 
 
 
  1. GPU شتاب گرفته

موتور گرافیکی بر روی OpenGL ES 2 ساخته شده و با استفاده از یک خط لوله مدرن و سریع کار می‌کند. این ابزار با بیش از بیست ویجت همراه می‌باشد که همه آن موارد بسیار قابل گسترش هستند. بسیاری از قطعات در C با استفاده از Cython نوشته شده‌اند و با تست‌های Regression آزمایش شده اند.

  1. یکبار برنامه‌نویسی کن و چندین‌بار آن را گسترش بده:

یکبار برنامه نویسی کن و چندین بار آن را گسترش بدهیکی از ویژگی‌های بارز kivy این است که یکبار در آن کد‌نویسی می‌کنید و سپس می‌توانید در چندین پلتفرم متفاوت از آن استفاده کنید و یا آن را توسعه دهید. هر کسی که تلفن هوشمندی دارد، ممکن است با این مشکل روبرو شود که یک برنامه شگفت‌انگیز در دستگاهی دیگر ببیند و نتواند آن را برای گوشی مخصوص خودش پیدا کند. حتی بیشتر مواقع شایع می‌شود که یک برنامه مفید موبایلی تولید می‌شود که نمونه دسکتاپ آن موجود نمی‌باشد. در این مواقع هرکسی ممکن است دارای گوشی هوشمند نباشد یا برنامه‌ای را خواستار باشد که با تمامی دستگاه‌ها در همه زمان‌ها سازگار باشد.

با kivy در برنامه‌نویسی اندروید، شما برای هر پلتفرمی نیاز به چند توسعه‌دهنده ندارید و فقط یک برنامه‌نویس کافیست تا در تمامی این پلتفرم‌ها، برنامه مورد نظر را تولید کند. پس نیازی نیست که یک برنامه را چندین‌بار در پلتفرم‌های متفاوت طراحی کنیم؛ یک بار طراحی می‌کنیم برای تمامی پلتفرم‌ها.

نمونه‌ای از کد کتابخانه Kivy پایتون:

در بخش زیر می‌توانید یک نمونه کد کتابخانه Kivy پایتون رو ببینید که در خروجی کلمه Hello World رو نشان میدهد

نمونه‌ای از کد کتابخانه Kivy پایتون

به چه چیزی برای موفقیت در برنامه‌نویسی اندروید با زبان پایتون در کتابخانه kivy نیاز دارید؟

خب دوستان عزیز همانطور که گفتیم فریم ورک کیوی تا چه حد برای برنامه نویسی اندروید با پایتون مناسب است و در ادامه به ویژگی‌های این کتابخانه اشاره کردیم. حال می‌خواهیم بگوییم برای موفقیت در این راه باید چکار کنیم؟

شما باید در ابتدای کار، درک جامعی از پایتون داشته باشید و قبل از آغاز یادگیری پایتون برای اندروید، حتما آشنایی کامل با مقدمات پایتون را داشته باشید. منظورمان این نیست که یک متخصص برنامه‌نویس پایتون باشید؛ اما باید به حدی خودتان را برسانید تا بتوانید از APIها و اسناد مربوطه در این زبان استفاده کنید.

امیدواریم که مطلب مورد پسند شما قرار گرفته باشد. خوشحال میویم تا تجربه و نظرات خود را در اینباره با ما به اشتراک بگذارید.


کلمات کلیدی :
پایتون