آیا می دانید ری اکت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آیا می دانید ری اکت چیست و چه کاربردهایی دارد
تاریخ بروزرسانی : 13 اسفند 1401 | تعداد بازدید : 1647 | زمان خواندن مقاله : 15
React،

ری اکت React چیست؟

ری اکت چیست؟ آیا تا به حال با اسم ری اکت مواجه شده و از خود پرسیدید که این چه تکنولوژی است که همه دنیا از آن استفاده می کنند. برای برنامه نویسان یا افرادی که در دوره استادی فرانت اند مشغول به آموزش هستند این سوال حتما پیش آمده است که ری اکت چیست و چه کاربردها و مشخصه هایی دارد؟

ما در این مقاله قصد داریم به همه این سوالات پاسخ دهیم و شما را با این فریم ورک و دنیای پر رمز و راز آن آشنا کنیم. پس کاغذ و قلم برداشته و با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

آشنایی با کتابخانه React

در آغاز، برای رسیدن به پاسخ این سوال که، ری اکت چیست، باید بگوییم ری اکت یک کتابخانه متن باز یا اپن سورس به زبان جاوا اسکریپت است. از این کتابخانه که قابلیت های زیادی دارد، در تولید رابط کاربری وب سایت ها یا وب اپلیکیشن های تک صفحه ای استفاده می شود. آیا می‌توانید حدس بزنید که این کتابخانه توسط چه کسانی متولد شده است؟

کتابخانه React، توسط تعدادی از توسعه دهندگان شبکه مجازی فیس بوک ارائه شد. در واقع این کتابخانه با هدف برآورد نیاز برنامه نویسان خود فیس بوک ایجاد شد. به مرور زمان و با توسعه و تکمیل این کتابخانه، در سال 2013، به یک کتابخانه عمومی و همگانی تبدیل شد و مورد استفاده کلیه برنامه نویسان قرار گرفت.

مشخصه ها و ویژگی های ری اکت چیست؟

حال که پی بردید کتابخانه ری اکت چیست، بد نیست با ویژگی های آن نیز آشنا شوید. این فریم ورک در مقایسه با سایر فریم ورک های جاوا از مزایای بیشتری برخوردار است. ویژگی های زیر سبب شده است که ری اکت از دیگر فریم ورک ها متمایز گردد:

همه چی درباره ری اکت که باید بدانید
 

DOM مجازی

همانطور که در ذهن دارید، DOM یا Document Object Model، مدل یا ساختار درختی است که مرورگر از تمام عناصر یا تگ های موجود در کد HTML ایجاد می کند. یکی از مشخصه های بسیار مهم فریم ورک React داشتن DOM مجازی است. در این روش، جاوا اسکریپت، یک DOM مجازی تعریف کرده و با تغییر هر تگ در صفحه، آن را روی DOM مجازی اعمال می کند تا معلوم شود که کدامیک از اجزا، متاثر از این تغییر، نیاز به بروز رسانی دارند.

بدین ترتیب در پایان این بررسی، فقط تغییرات را روی DOM اصلی اعمال خواهد کرد. این روش سبب افزایش سرعت توسعه‌ برنامه و انعطاف پذیری بیشتر آن خواهد شد.

JSX در ری اکت

JSX یا JavaScript Extension از دیگر مشخصه های بسیار جذاب فریم ورک ری اکت می باشد که این امکان را برای برنامه نویس به وجود می آورد که کدها را مانند HTML بنویسد. بدین ترتیب، نوشتن بلوک‌ها را برای توسعه دهندگان با سهولت و سرعت بیشتری همراه خواهد ساخت.

React Native

آیا شما جزو برنامه نویسان اپلیکیشن های موبایلی هستید؟ اگر این طور است این نسخه از React مناسب شما می باشد. ری‌اکت نیتیو قابلیت استفاده از کد نویسی در این فریم ورک را برای نسخه‌های اندروید و ios فراهم کرده است. بنابراین برنامه نویسان موبایل نیز قادرند از این کتابخانه و قابلیت های آن به آسانی استفاده کنند.

اتصال یک طرفه داده یا Single-Way data flow در ری اکت

در ری ‌اکت جی اس یک توسعه دهنده یا برنامه نویس، اجازه ادیت یا ویرایش مستقیم یک کامپوننت را ندارد. او برای انجام این عملیات بایستی از کال بک استفاده کند. به این قابلیت ری اکت، جریان یا کنترل یک طرفه‌ داده یا flux گفته می‌شود. به واسطه این مشخصه، انعطاف پذیری فریم ورک افزایش پیدا خواهد کرد.

رابط کاربری اعلانی یا Declarative UI

این ویژگی کدهای ری ‌اکت جی اس، کدنویسی را ساده تر، خوانایی برنامه را بیشتر و رفع باگ و خطای آن را با سهولت بیشتری همراه خواهد ساخت. این ویژگی سبب می شود که توسعه نرم افزار با سرعت بالاتری همراه بوده و تعداد خطوط کد کمتر شود. فریم ورک React JS به دلیل داشتن همین ویژگی های منحصر به فرد، بهترین پلتفرم برای ساخت رابط های کاربری دسکتاپی و موبایلی به حساب می آید.

از رابط کاربری اعلانی در ری اکت چه می دانید؟

مقایسه طول کد در حالت Declarative و Imperative

 

معماری کامپوننت محور یا Component Based در React JS

ویژگی معماری کامپوننت محور در React Js، عدم تکرار کدهای تکرار شونده را سبب خواهد شد. این امر باعث جلوگیری از هدر رفتن زمان برنامه نویس و توسعه سریعتر نرم افزار خواهد شد.

دلایل استفاده از ری اکت چیست؟

شاید این سوال برای شما به عنوان یک توسعه دهنده وب یا برنامه نویس مطرح شده باشد که چرا یک نفر می بایست از React Js استفاده کند؟

مزایای به کار بردن کتابخانه ری اکت چیست؟

دنیای امروز، دنیای ظهور فریم ورک های جدید و متنوع می باشد. تعداد زیادی از این فریم ورک ها عمر کوتاهی داشته و خیلی زود با مشکلات عدیده ای روبرو شده و از رده خارج می شوند. انتخاب گزینه مناسب کمی سخت به نظر می رسد چرا که شما زمان زیادی را صرف یادگیری اصول و فنون کد نویسی در یک فریم ورک می کنید و پس از چندی شاهد هدر رفتن عمر و زمان خود می شوید.

فریم ورک ری اکت یکی از گزینه های مطمئن و رو به رشد پیش روی شما می باشد. اکنون زمان آن رسیده است که برای شما مزیت هایی که این فریم ورک در قیاس با سایر فریم ورک ها  دارد بیان می کنیم تا علت تاکید ما به استفاده از ری اکت را بهتر متوجه شوید. توجه کنید که  React Js از مشخصه ها و  مزایای زیر برخوردار است:

سهولت و سادگی کد نویسی در ری اکت

درک و فهم ری ‌اکت جی اس بسیار ساده و آسان است. معماری مبتنی بر کامپوننتی که پیش از این در مورد آن صحبت کردیم، استفاده از ری اکت و ساخت وب اپلیکیشن های سیستمی و موبایلی حرفه ای را با سهولت زیادی همراه کرده است.

وجود syntax ویژه JSX امکان ترکیب کدهای HTML  و جاوا اسکریپت را برای توسعه دهنده فراهم می سازد. گرچه استفاده از JSX اجباری نیست اما، سادگی آن سبب محبوبیتش شده  به گونه ای که اغلب برنامه نویسان ترجیح می دهند از JSX به جای جاوا اسکریپت استفاده کنند.

آموزش ساده و سریع  React Js

برای کار کردن با React،  آموزش جداگانه ای نیاز نیست. شما با داشتن دانش در مورد HTML , CSS  و جاوا اسکریپت در حد پیشرفته تر، به راحتی می توانید از این محیط برنامه نویسی استفاده کنید.

یادگیری سریع و آسان ری اکت React
 

وجود نسخه Native

طبق آنچه پیش از این گفته شد، ری اکت با ارائه React Native، راه را برای تولیدکنندگان اپلیکیشن ها یا وب اپلیکیشن های موبایل باز گذاشته است. محیطی که از ویژگی های جاوا اسکریپت و React بهره برده و تمام ویژگی های این دو را برای برنامه نویسی در محیط های برنامه نویسی اندروید و IOS فراهم نموده است.

نکته جالب توجه آن است که کدهای تولید شده بین دو پلتفرم اندروید و IOS مشترک بوده و کد های نوشته شده، برای پروژه های مشترک قابل استفاده مجدد می باشند.

تست آسان

توابع و کامپوننت های نوشته شده در React JS به سادگی قابل تست و ارزیابی می باشند. شما با پاس دادن متغیر ها، پارامترها و داده ها به سمت این توابع قادر هستید صحت و سقم آن را به آسانی چک کرده و مورد بررسی قرار دهید.

ساخت کامپوننت های شخصی

ساخت کامپوننت های شخصی در ری اکت

اگر بپرسید بزرگترین امتیاز ری اکت چیست؟ پاسخ خواهیم داد، داشتن قابلیت شخصی سازی کامپوننت ها. شما به عنوان یک توسعه دهنده قادرید به سادگی، کامپوننت منحصر به فرد خود را بر اساس نیازتان در زبان React JS  نوشته و شخصی سازی کنید.

SEO Friendly بودن ری اکت

ممکن است این ویژگی ری اکت شما را متعجب کرده و این سوال را در ذهن شما تداعی کرده باشد که، ارتباط سئو با react چیست؟ یا ویژگی سئو دوستی ری اکت چیست؟

React JS  به دلیل داشتن دو فاکتور مهم و ارزشمند در بهبود سئوی سایت شما تاثیر مثبت موثری دارد. این دو مشخصه یکی سرعت بالای لود صفحه و دیگری سرعت بالای رندرینگ است. این امر سبب باز شدن سریع صفحات و افزایش رتبه آنها در گوگل خواهد شد.


سئو فرندلی بودن ری اکت و سازگاری کامل با موتورهای جستجوگر گوگل
 

برای شروع آموزش ری اکت، یادگیری چه چیزهایی ضروری است؟

در پاسخ به سوال، ری اکت چیست به شما پاسخ دادیم که این فریم ورک یکی از کتابخانه های جاوا اسکریپت محسوب می شود.

از این توصیف کاملا متوجه خواهید شد که برای درک و آموزش بهتر  ری اکت، آشنایی با جاوا اسکریپت و کد های HTML  و CSS لازم و ضروری می باشد. اغلب افراد در شروع دوره آموزشی خود دچار سردرگمی می شوند و برای آنها این سوال مطرح می گردد که، آیا تسلط به زبان جاوا اسکریپت پیش نیاز آموزش ری اکت است یا خیر؟

در جواب به این سوال باید گفت که، میزان تسلط شما بر کدهای جاوا اسکریپتی باید به حدی باشد که، بتوانید پروژه نوشته شده با ری اکت را به زبان جاوا اسکریپت نیز بنویسید.

جاوا به مرور زمان با نسخه های جدید و تغییر یافته عرضه شد. به گونه ای که شاهد توسعه این زبان با ورژن های 6 تا 11 بوده ایم. به افراد مشتاق به یادگیری ری‌اکت جی اس پیشنهاد می کنیم که حداقل به جاوا اسکریپت 6 تسلط داشته باشید تا در این مسیر به موفقیت های بیشتری دست پیدا کرده و بهتر بتوانید از قابلیت های ری اکت استفاده نمایید.

بسیاری از مباحث در این دو فریم ورک یکسان است. شما با صرف وقت و زمان کافی برای یادگیری جاوا اسکریپت، به طور موازی مباحثی از ری اکت را نیز فرا گرفته اید. مضاف بر آن که با آموختن این زبان، درک کد نویسی در react برای شما ساده تر بوده و آموزش آن بدون نیاز به بازگشت و آموزش مجدد پیش نیاز ها، با سرعت بیشتری به انجام خواهد رسید.
 

وضعیت بازار کار ری اکت چیست و ری اکت کاران از چه جایگاه شغلی برخوردارند؟

می شود حدس زد که اغلب افراد به قصد ورود به بازار کار، تولید نرم افزارهای قابل فروش و ... به آموزش زبان های برنامه نویسی روی می آورند.

کسب درآمد و داشتن وجهه کاری از جمله اهداف هر انسانی است. در مورد آموزش زبان های برنامه نویسی، این مقوله بیش از سایر موضوعات اهمیت پیدا می کند. چرا که عصر فناوری، نیاز به همین برنامه نویسان و توسعه گران وب دارد.

با توجه به آماری که برای شما از سمت وب سایت های کاریابی و سایت هایی که به معرفی پروژه می پردازند به دست آورده ایم، به این نتیجه رسیده ایم که زبان برنامه نویسی ری اکت نسبت به رقبایش سهم بیشتری از بازار کار را به خود اختصاص داده است.

علت این امر تاثیر بسزایی است که این زبان برنامه نویسی در تولید و توسعه وب سایت ها و وب اپلیکیشن های موفق داشته است. این زبان از جمله زبان هایی است که هنوز تازگی داشته و افراد زیادی در کدنویسی آن به تبحر دست پیدا نکرده اند. بنابراین شما با یادگیری این زبان و کسب تجارب بیشتر در آن، به جایگاه شغلی بسیار خوبی دست پیدا می کنید.

نمودار درآمد برنامه نویسان ری اکت در جهان،  بر اساس دستمزد ساعتی 70 دلار

نمودار درآمد برنامه نویسان ری اکت در جهان،  بر اساس دستمزد ساعتی 70 دلار

سخن پایانی

دنیای امروز با سرعت زیادی به سمت پیشرفت و تغییرات گام بر می دارد. اگر با این تغییرات همگام نشده و علم خود را به روز نکنید از قافله عقب خواهید ماند. در رسیدن به یک هدف یا موفقیت همیشه پیش قراولان سرنوشت ساز خواهند بود. در فریم ورک های جدید، برنامه ها و اپلیکیشن های کاربردی، شاهد تغییرات و پیشرفت های سریعی هستیم.

شما به عنوان یک برنامه نویس یا فردی که به گذراندن دوره های برنامه نویسی علاقه مند هستید بایستی بر اساس علم روز، نیاز جامعه و در محیط ها و فریم ورک های جدید تبحر به دست آورید. یکی از این فریم ورک هایی که برای طراحی و ساخت وب سایت ها یا وب اپلیکیشن ها مورد توجه زیادی قرار گرفته است ری اکت می باشد.

در پاسخ به این سوال که ری اکت چیست گفتیم که ری اکت یک کتابخانه جاوا اسکریپتی است که با داشتن قابلیت های پیشرفته تر، نسبت به جاوا اسکریپت از کاربرد بیشتری برخوردار می باشد. برای آموزش این زبان، تسلط به کد نویسی در جاوا لازم و ضروری می باشد. تنها در این صورت است که در مسیر آموزش ری ‌اکت جی اس به موفقیت دست پیدا کرده و با چالش های کمتری مواجه خواهید شد. بدین ترتیب آموزش شما یا سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

ری ‌اکت جی اس هنوز یک زبان بکر بوده و افراد زیادی در آن به صورت حرفه ای به کار مشغول نشده اند. بنابراین آموزش این زبان برنامه نویسی و کار کردن حرفه ای در این فریم ورک می تواند تضمین شغلی خوبی را برای شما به همراه داشته باشد. درسمن در دوره حرفه ای آموزش فرانت اند، ترمی را برای آموزش تخصصی ری اکت تعریف نموده است. شما نیز می‌توانید یکی از دانش آموختگان این دوره حرفه ای و تخصصی باشید. 
 

React.js دومین کتابخانه محبوب

ری اکت، دومین کتابخانه محبوب جهان

سوالات متداول

  • یادگیری React به چه مقدار زمان نیاز دارد؟

پاسخ دقیقی یه این سوال نمی توان داد. آموزش React، به تمرین و ممارست فرد و میزان تسلط وی به زبان جاوا اسکریپت بستگی دارد. یک برنامه نویس برای حرفه ای شدن نیاز به انجام پروژه های متعدد و صرف وقت و زمان زیاد برای تمرین دارد. به همین دلیل یادگیری React به حدود 2 الی 12 ماه زمان نیاز دارد. 

  • تفاوت React Native و React در چیست؟

سینتکس های استفاده شده در هر دو محیط یکسان است اما از ری اکت برای توسعه‌ صفحات وب یا اپلیکیشن های دسکتاپ استفاده می شود. این در حالی است که React Native در ساخت وب اپلیکیشن‌های تحت سیستم عامل های اندروید و ios به کار گرفته می شود.

  • آیا یادگیری React از جاوا اسکریپت ساده تر می باشد؟

زبان React با داشتن رویکرد کامپوننت محور خود، امکان درک بهتری را برای افراد فراهم آورده است. در این فریم ورک از سینتکس JSX استفاده می شود. که در عین سادگی، امکان ادغام html و جاوا اسکریپت را برای توسعه دهندگان فراهم می آورد.