موثرترین تکنیک های افزایش سرعت سایت

افزایش سرعت سایت
تاریخ بروزرسانی : 22 مرداد 1399 | تعداد بازدید : 1370 | زمان خواندن مقاله : 10 دقیقه
SEO،

آیا می دانید حتی یک ثانیه تاخیر در زمان بارگیری سایت شما، بر آینده تجاری تان تاثیر خواهد گذاشت؟
سرعت برای کاربران بالقوه بسیار اهمیت دارد، متاسفانه بیش از نیمی از بازدیدکنندگان صبور نیستند و در صورت کند بودن سایت، بلافاصله صفحه را ترک می کنند، جالب است بدانید یک ثانیه تاخیر در زمان بارگیری صفحه باعث می شود 16 درصد رضایت مشتری، 11 درصد بازدید صفحه و 7 درصد آمار فروش کاهش یابد!

در حقیقت 47 درصد از بازدیدکنندگان انتظار دارند، وب سایت ها در سه ثانیه یا کمتر بارگیری شوند که اگر این زمان بیشتر شود خیلی از آن ها صفحه را رها می کنند و این بزرگترین ضربه ایی است که می تواند به تجارت شما وارد شود زیرا این عملکرد ضعیف منجر می شود کاربران تجربه بدی از سایت پیدا کنند و دیگر به سایت شما بازنگردند.
بدانید اگر صفحه شما سرعت پایینی داشته باشد، نه تنها مشتریان خود را از دست می دهید بلکه در رتبه بندی گوگل نیز جایگاه پایین تری می گیرید زیرا سرعت همواره یکی از مهمترین فاکتورهای ارزیابی سئو بوده است پس اگر می خواهید وب سایت شما در نتایج گوگل، رتبه بهتری را کسب کند حتما تکنیک های موثر برای بالا بردن سرعت سایت را بیاموزید.

اکنون بدون قربانی کردن عناصر صفحه که برای تجربه کاربری ضروری هستند، چگونه می توانیم سرعت سایت را افزایش دهیم؟ روش‌های مختلف زیادی وجود دارد که می توانید برای افزایش سرعت سایت و بهبود تجربه کاربری از آن ها استفاده کنید در این مقاله به بهترین و موثرترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

پیشنهاد ویژه: دوره جامع و کامل آموزش html css  یک بار برای همیشه، با قیمت مناسب، یاد بگیرید.

 

1. درخواست های HTTP را به حداقل برسانید

طبق گفته‌های یاهو، 80 درصد از کل زمان بارگذاری یک صفحه برای بارگیری قسمت های مختلف صفحه مانند تصاویر، صفحات CSS و اسکریپت‌ها صرف می شود پس تا جایی که می توانید تعداد درخواست‌های سمت سرور را کاهش دهید.


2. فشرده سازی کنید

هر‌چه فایل های ما کوچکتر باشند، صفحات نیز سریع‌تر بارگیری می شوند. Gzip یک روش استاندارد برای انجام این کار است، در واقع Gzip یک فرمت فایل و برنامه نرم افزاری است که رشته های کد مشابه را در پرونده های متنی شما قرار می دهد، سپس آن‌ها را موقتا جایگزین می کند تا پرونده ها کوچکتر شوند.


3. حافظه پنهان مرورگر را فعال کنید

هنگام بازدید از یک وب سایت، عناصر صفحه در حافظه موقت یا hard drive ذخیره می شوند یعنی دفعه بعدی که شما به همان سایت مراجعه می کنید، مرورگر شما می تواند بدون ارسال مجدد درخواست HTTP  به سمت سرور، آن صفحه را بارگیری کند. فعال کردن حافظه پنهان می تواند بطور قابل توجهی باعث افزایش سرعت سایت شود و تجربه کاربری بهتری را ارائه دهد. فعال کردن حافظه پنهان مرورگر به شما این امکان را می دهد که نسخه ذخیره شده سایت خود را در مرورگر بازدید کننده ذخیره کنید، این بدان معنی است که وقتی کاربر مجدد به سایت شما بازگردد، سایت سریع‌تر بارگیری می شود.

4. اندازه و حجم تصاویر را کاهش دهید

عکس ها یکی از بزرگترین عوامل کاهش سرعت سایت ها هستند، از فرمت JPG و JPEG برای عکس های معمولی و از فرمت PNG برای عکس های گرافیکی با 16 رنگ یا کمتر استفاده کنید، در مرحله بعد فایل های تصاویر خود را با استفاده از ابزار فشرده سازی مانند WP Smush فشرده کنید. 


5. از CDN استفاده کنید

شما می توانید علاوه بر سرور میزبان اصلی خودتان، از سرور‌های دیگر در سر‌تا‌سر جهان استفاده کنید، هنگامی که سایت شما فقط در یک سرور میزبانی می شود، هر کاربر که از آن بازدید می کند، توسط آن درخواست هایی  به سرور اصلی ارسال می شود این بدان معناست که اگر سایت شما سطح بالایی از ترافیک را تجربه کند، مدت زمان لازم برای پردازش هر درخواست افزایش می یابد و باعث کاهش زمان بارگیری صفحه برای همه افراد می شود، با استفاده از CDN، درخواست های هر کاربر به نزدیک ترین سرور موجود هدایت می شود در نتیجه تعداد درخواست ها به یک سرور کاهش می یابد و سرعت سایت برای کاربران افزایش می یابد. 


6. دستورات CSS را در پرونده های خارجی ذخیره کنید

یکی دیگر از موثرترین تکنیک های افزایش سرعت سایت، استفاده نکردن از دستورات CSS درون خطی است با این کار، اندازه کد شما کاهش می باید و از تکرار اضافی کد‌ها جلوگیری می شود.


7. تعداد افزونه های سایت خود را کاهش دهید

افزونه ها می توانند کارهای زیادی را برای بهبود سایت وردپرسی شما انجام دهند، می توانید از آن‌ها برای اضافه کردن قابلیت های سفارشی، پاک کردن کد، بهبود تجربه کاربری و موارد دیگر استفاده کنید اما متاسفانه نصب افزونه های بسیار زیاد می تواند دردسرساز شود، آن‌ها می توانند سایت شما را کند کنند، مشکلات امنیتی ایجاد کنند و حتی باعث خرابی و سایر مشکلات فنی شوند همچنین نگهداری و بروزرسانی افزونه‌ها می تواند خسته کننده باشد. 


8. اسکریپت ها را کاهش دهید

همانطور که در بالا اشاره کردیم، هرچه درخواست به سرور کمتر شود، بارگذاری سریع‌تر انجام می شود پس تا می توانید اسکریپت های اضافی را حذف کنید تا منجر به افزایش سرعت سایت شود.
از دیگر تکنیک های موثر در افزایش سرعت سایت این است که کدهای خود را بررسی کنید و موارد اضافی، فضاهای سفید و قسمت‌های غیر ضروری را حذف کنید این فرایند باعث صرفه جویی در فضا می شود، همچنین دستورات JavaScript را در قسمت انتهایی سورس کد پروژه خود بنویسید تا بارگیری آن‌ها به تعویق بیافتد.
توجه کنید به راحتی می توانید فیلم‌های موجود در سایت خود را در یک سرویس شخص ثالث مانند YouTube ،aparat ،Vimeo یا Wistia قرار دهید، سپس لینک آن‌ها را در سایت خود تعبیه کنید، این کار حجم سایت شما را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد در نتیجه سرعت سایت افزایش می یابد. دوستان عزیز به یاد داشته باشید که در کنار به کار بردن تمامی تکنیک‌های گفته شده، حتما میزبانی مناسب برای سایت خود انتخاب کنید.  
همواره سرعت سایت خود را نظارت کنید. بررسی های منظم می تواند به شما کمک کند تا زودتر متوجه مشکلات به وجود آمده شوید و با برطرف کردن آن‌ها سایت خود را در وضعیت مطلوبی نگه دارید. 

 

بیشتر یاد بگیرید: 6 نکته طلایی در طراحی وب سایت جذاب، مطلبی که نمی شود از آن گذشت.wink


نحوه انجام تست سرعت وب سایت:

ابزار‌های زیادی برای این کار وجود دارد، یکی از بهترین آنها Pingdom است که بر عملکرد کلی سایت نظارت می کند. در ابتدا URL خود را وارد کنید سپس مکانی را که می خواهید سایت خود را آزمایش کنید انتخاب کنید اگر موقعیت مکانی خاصی را در نظر ندارید می توانید گزینه پیش فرض را انتخاب کنید اما اگر نگران کاربرانی هستید که از نظر جغرافیایی از سرورهای شما دور هستند، بهتر است سایت خود را از مکان های مختلف تست کنید. در نهایت خلاصه ای از زمان و نحوه عملکرد بار صفحه و اطلاعاتی مانند حجم صفحه و تعداد درخواست‌ها و ... را مشاهده می کنید، این اطلاعات به صورت لحظه ای به بهبود سرعت سایت شما می پردازد. با تکرار این تست در گذر زمان به راحتی متوجه کاهش یا افزایش سرعت سایت خود می شوید.
علاوه بر نظارت سرعت بارگیری سایت بر روی کامپیوتر، باید به سرعت بارگیری سایت روی تلفن‌های همراه نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید همانطور که می دانید، تجربه کاربری موبایل هم‌اکنون بر همه رتبه های سایت شما تأثیر می گذارد، همچنین در نهایت بسیار خوب است که می توانید سایتی سریع و کاربر‌پسند در اختیار کاربران موبایل هم قرار دهید.
یادآوری این نکته نیز حائز اهمیت است که اگرچه تمام نکات گفته شده در این مقاله می تواند منجر به افزایش سرعت سایت شما شود اما بدانید نیازی به اجرای همه آن‌ها نیست، مدتی را صرف بررسی نتایج تست سرعت سایت خود کنید سپس روی عوامل تأثیرگذار متمرکز شوید و اقدامات لازم را برای بهبود عملکرد هر کدام از آن‌ها انجام دهید. پس همواره به دنبال موضوعاتی باشید که بیشترین تأثیر را در افزایش سرعت سایت شما دارند.
از اینکه با من همراه بودید نهایت تشکر را دارم، شاد و سربلند باشید.