دانستنی های برنامه نویسی تحت ویندوز

دانستی های برنامه نویسی تحت ویندوز
تاریخ بروزرسانی : 02 مهر 1399 | تعداد بازدید : 2409 | زمان خواندن مقاله : 10دقیقه
پیرامون برنامه نویسی،

امروز قرار است در مورد یک برنامه‌نویسی صحبت کنیم، می‌خواهیم دانستنی‌هایی را در مورد برنامه نویسی تحت ویندوز با شما به‌اشتراک بگذاریم. شما با برنامه نویسی تحت ویندوز آشنایی دارید و می‌دانید چه کاربردهایی دارد؟

برنامه نویسی تحت ویندوز چیست؟

برنامه نویسی تحت ویندوز، برنامه‌نویسی است که برای تولید نرم‌افزارهای تحت ویندوز استفاده می‌شوند. برای تولید نرم‌افزارهای تحت ویندوز می‌توان از زبان‌های مختلفی استفاده کرد که چند نمونه از این زبان‌ها را به شما معرفی می کنیم: 

  • سی شارپ

  • سی پلاس پلاس

  • جاوا

اما یکی از تخصصی‌ترین این زبان‌ها، سی شارپ است که کاربرد زیادی در تولید نرم‌افزار تحت ویندوز دارد. با استفاده کردن از
سی شارپ می‌توانید انواع نرم‌افزارها را برای ویندوز تولید کنید. این هم بدانید که 
بازار کار این زبان برنامه‌نویسی خوب است و در ایران بیش از 90 درصد برنامه‌های ویندوزی با سی شارپ ساخته شده است. پس اگر قصد یادگیری این زبان را دارید می‌توانید از دوره آموزش سی شارپ مقدماتی و پیشرفته سایت استفاده کنید.

برنامه نویسی تحت ویندوز چیست

حال که دانستیم برنامه نویسی تحت ویندوز چیست، می‌خواهیم مزیت‌های برنامه نویسی تحت ویندوز را مورد بررسی قرار دهیم.

مزیت های برنامه نویسی تحت ویندوز

  1. برنامه‌های تحت ویندوز برنامه‌هایی هستند که نیاز دارند به‌سرعت به‌درخواست کاربر جواب دهند، مثل برنامه‌هایی که در فروشگاه‌ها اجرا می‌شوند.

  2. مهم‌ترین مزایای برنامه نویسی تحت ویندوز داشتن اعتبار است، این نوع برنامه می‌تواند به ریجستری دسترسی پیدا کند.

  3. تحت ویندوز به برنامه‌های سمت کلاینت کنترل کامل دارد به‌همین خاطر می‌توان یک برنامه قدرتمند و با رابط گرافیکی خوب طراحی کرد.

  4. یکی دیگر از مزایای برنامه‌های تحت ویندوز سرعت عمل آنها می‌باشد. پردازش در سمت کلاینت انجام می‌شود و نیاز نیست تبادل اطلاعات و داده با سرور انجام شود.

  5. این نوع برنامه‌ها، برنامه‌هایی هستند که پردازش‌های زیادی از پردازشگر درخواست می‌کنند مثل بازی‌های کامپیوتری.

 

با توضیحات داده شده در مورد برنامه نویسی تحت ویندوز متوجه شدید که این برنامه نویسی چیست و استفاده کردن از آن چه فایده‌هایی دارد. حال می‌خواهیم این زبان برنامه را با یک زبان برنامه نویسی دیگر مقایسه کنیم به نام برنامه نویسی تحت وب.

 تفاوت برنامه نویسی تحت ویندوز با تحت وب

 تفاوت برنامه نویسی تحت ویندوز با تحت وب

  • یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو، در رابط کاربری و نحوه توزیع آنها می‌باشد. نرم‌افزارهای تحت ویندوز رابط کاربری بهتری و کنترل‌های گسترده‌تری نسبت به تحت وب دارند.

  • قابلیت‌های دیگری که تحت ویندوز دارد منوها، کلیدهای میانبر، دکمه‌ها و کنترل‌های مختلف که با سرعت پاسخگویی کاربر می‌باشد و نرم‌افزار تحت وب از این قابلیت‌ها کمتر بهره می‌برد.

  • استفاده کردن از برخی تکنیک‌های برنامه نویسی تحت ویندوز در برنامه نویسی تحت وب امکان‌پذیر نمی‌باشد.

  • مورد مهم بعدی، سرعت پردازش اطلاعات و پاسخگویی به کاربران سیستم است. در نرم‌افزارهای تحت وب به دلیل چندکاربره بودن و همچنین داشتن ماهیت شبکه‌ای و به‌علت ترافیک، سرعت پردازش و پاسخ به کاربران کندتر از برنامه های تحت ویندوز است.

  • نرم‌افزار تحت وب بر روی شبکه جهانی وب قرار دارد و ممکن است امکان دسترسی همیشگی به آن نداشته باشیم و شاید سرعت اینترنت پایین باشد و قابل دسترس نباشد، این موارد روی کارایی نرم‌افزار تحت وب تاثیر گذار خواهد بود.

  • تفاوت دیگری که بین این دو نرم‌افزار وجود دارد، مسئله توزیع (Deployment) می‌باشد.

  • تولیدکنندگان نرم‌افزارهای تحت ویندوز، محصولات خود را در بسته‌های قابل نصب بر روی سیستم در دسترس کاربران قرار داده و این بسته‌ها به صورت یک برنامه کاربردی است. امادر نرم‌افزارهای تحت وب یک بار برای همیشه برنامه بر روی سرویس‌دهنده نصب می‌شود و کاربران بدون هیچ مشکلی با به‌کارگیری از یک مرورگر از آن استفاده می‌کنند.

  • مسئله دیگری که برای این دو نرم‌افزار وجود دارد، این است که باید برای تحت ویندوز آخرین نسخه نرم‌افزار را کنترل کرد چراکه ممکن است کاربران، از نسخه‌های مختلف یک محصول استفاده کنند که این کار می‌تواند مشکلاتی چون عدم سازگاری و به روز نبودن نرم‌افزار را داشته باشد، اما این محصول اگر به‌صورت تحت وب باشد، همیشه مطمئن هستیم که کاربران از آخرین نسخه محصول استفاده می‌کنند.

  • تولیدکنندگان نرم‌افزارهای تحت ویندوز محصولات خود را در بسته‌های قابل نصب بر روی سیستم در دسترس کاربران قرار داده است که این بسته‌ها به صورت یک برنامه کاربردی می‌باشد. اما در نرم‌افزارهای تحت وب یکبار برای همیشه برنامه بر روی سرویس‌دهنده نصب می‌شود و کاربران بدون هیچ مشکلی، با به‌کارگیری از یک مرورگر از آن استفاده می‌کنند.

 

حتما بخوانید: wpf چیست؟ یکی از شگفتی‌های مایروسافت که شما را به حیرت می‌آورد.

 

مزیت های برنامه نویسی تحت وبالبته از مزیت‌های نرم‌افزار تحت وب نیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مستقل از پلتفرم می‌باشد و اهمیتی ندارد که کاربر از چه نوع سیستم کامپیوتری استفاده می‌کند.

  2. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های نرم افزارهای تحت وب سادگی توزیع برنامه‌ها بین کاربران است.

  3. در نرم افزارهای تحت وب آخرین نسخه آن کنترل می شود و آخرین نسخه از برنامه روی سرور قرار می گیرد.

نتیجه گیری:

خب دوستان درباره برنامه نویسی تحت ویندوز صحبت کردیم و در ادامه به مقایسه آن با برنامه نویسی تحت وب پرداختیم. اما در انتخاب این حوزه باید بگوییم اینکار بسته به علاقه شما دارد که دوست دارید در چه حوزه‌ای فعالیت کنید.