زبان هایی که شما را به یک برنامه نویس ماهر وب تبدیل می کند

برنامه نویس ماهر وب
تاریخ بروزرسانی : 23 شهریور 1399 | تعداد بازدید : 3511 | زمان خواندن مقاله : 10دقیقه
بک اند،

مراح تبدیل شدن به یک برنامه نویس وبممکن است برای انتخاب مسیر برنامه نویس ماهر وب شدن دچار سردرگمی شده باشید و ندانید که از کجا شروع کنید. خواندن این مقاله میتواند شما را به شناخت مسیر و رسیدن به هدف، کمک دهد.

با وجودی که برخی افراد و روش‌ها مدعی آموزش سریع و کاربردی مفاهیم هستند، اما از نظر من با توجه به گستردگی و پیچیدگی مباحث وب، منطقاً هیچ راه سریع و یک روزه‌ای برای یادگیری عمیق همه مفاهیم وجود ندارد.

  • بنابراین باید بدانید از کجا شروع کنید؟

  •  از چه کتاب‌ها و فیلم‌های آموزشی استفاده کنید؟

  •  چه زبانی را با چه معیاری انتخاب کنید؟

پس با ما همراه باشید.

از زمان مطرح شدن اینترنت، برنامه نویسی تحت وب به یک مهارت تبدیل شد و بسیاری از مراکز و سایت‌ها، آموزش های خود را شروع کردند تا برنامه نویسی را به مهارتی قابل دستیابی و آسان تبدیل کنند. اما انتخاب زبان برنامه‌نویسی کمی مشکل است؛ زیرا برخی زبان‌های برنامه نویسی اصلا نیاز برنامه‌نویسان را برطرف نمی‌کنند و خروجی مناسب را نمی‌دهند. در مورد برنامه نویسی وب این مشکل کمی جدی‌تر می‌شود. برخی زبان‌های برنامه‌نویسی تمرکز اصلیشان بر روی وب است مثل جاوا اسکریپت و برخی دیگر مانند جاوا اهداف عمومی‌تری دارند.

اجازه دهید قبل از اینکه زبان‌های تبدیل شدن به یک برنامه نویس ماهر وب را معرفی کنیم آشنایی کوتاهی با توسعه وب داشته باشیم.

تاریخچه وب:

تاریخچه وب

 Tim Berners-Lee تیم برنرزلی، بنیان‌گذار شبکه جهانی وب، با راه‌اندازی یک وبسایت در آگوست سال ۱۹۹۱، نام خود را به عنوان نخستین طراح وب در تاریخ به‌ثبت رساند. او در نخستین وبسایت خود از ابرمتن (Hyperlink) و پیوندی برای ایمیل استفاده کرده بود. در آغاز، سایت‌های وب با کدهای ساده HTML «اچ‌ تی‌ام‌ال» نوشته می‌شدند. به‌مرور، با گسترش زبان HTML و پیدایش کدهای CSS این صفحه تکمیل‌تر شد و به یک وبسایت استاتیک تبدیل شد.

با گذشت زمان و پیشرفت روزافزون شبکه اینترنت، زبان‌های برنامه نویسی به کمک صفحات ساده HTML آمدند و باعث بروز وبسایت‌های تکامل‌یافته با چندین صفحه به‌صورت پویا و یا به اصطلاح تبدیل به سایت‌های داینامیک شدند. رفته رفته محبوبیت وبسایت‌ها افزایش یافت و تبدیل به یک حرفه محبوب و درآمدزا شد تا جایی که طرفداران بسیاری به سمت یادگیری و ایجاد سایت کشیده شدند.

پس اگر بخواهیم تعریف کلی از وب داشته باشیم میتوان گفت: وب جهان‌ گستر، یا به اختصار وب (World Wide Web ) یک سامانه اطلاعاتی از پرونده‌های ابرمتنی متصل به‌هم است که از طریق شبکه جهانی اینترنت، قابل دسترسی است. به کمک یک مرورگر وب می‌توان صفحات وب (که شامل متن، تصویر، ویدئو و سایر محتویات چندرسانه‌ای هستند) را مشاهده و به کمک ابرپیوندها در میان آن‌ها حرکت کرد. به طور کلی به فضای آنلاین متشکل از میلیون‌ها، بلکه میلیاردها وبسایت اینترنتی "وب" گفته می‌شود.

به زبان ساده‌تر به مجموعه وبسایت‌های اینترنتی مختلف که در سراسر دنیا و به زبان‌های گوناگون، وب گفته می‌شود که بستری از به‌هم پیوستن شبکه‌های کامپیوتری مختلف را به منظور اشتراک‌گذاری محتوا ایجاد کرده است. اما وبسایت، یکی از واحدهای کوچک تشکیل‌دهنده این رسانه جهانی است.

شما می‌توانید توسط html اولین صفحات اینترنتی خود را بسازید، اما به css نیز احتیاج دارید. برای اینکه بتوانید این دو را با یکدیگر ترکیب کنید و بتوانید صفحات جذاب و پویایی را داشته باشید، می توانید، آموزش html css سایت درسمن که با به‌روزترین مباحث تهیه شده است را مشاهده کنید.

نکات لازم و ضروری قبل از تبدیل شدن به برنامه نویس ماهر وب 

  • آشنایی با انواع وبسایت‌ها

معرفی انواع وبسایت ها

قبل از برنامه نویس ماهر وب شدن دانستن چند نکته، ضروری و لازم است. اولین نکته، آشنایی با انواع وبسایت هاست که به‌طور کلی به دو دسته ایستا و پویا تقسیم می‌شود.

  1. وبسایت‌های استاتیک یا ایستا

این نوع وبسایت‌ها، صفحاتی هستند که شامل کدهای Html بوده و با پسوندهای Htm و Html ذخیره می‌شود. محتویات این نوع از صفحات (متن، تصویر، لینک ها،...) و شکل ظاهری آنها همواره یکسان خواهد بود، صرف نظر از این که چه کسی، در چه زمانی و یا چگونه صفحه را مشاهده خواهد کرد. بنابراین میتوان گفت، محتویات این قبیل از صفحات قبل از اینکه درخواستی ایجاد گردد، توسط مدیریت سایت ایجاد و مشخص شده‌اند.

  1. وبسایت‌های داینامیک یا پویا

این وبسایت‌ها در مقابل وبسایت‌های ایستا قرار دارد و کار با این نوع سایت‌ها به مراتب آسان‌تر می‌باشد در این نوع سایت، یکبار کد نویسی انجام می‌شود و سپس مطالب به‌آسانی منتشر می‌گردند. وبسایت‌های پویا از طریق یک نرم‌افزار مدیریت محتوا کنترل می‌شود و اطلاعات سایت را در هر زمان و مکان می‌توان تغییر داد.
  • لایه‌های برنامه نویسی

نکته بعدی، آشنایی با لایه‌های برنامه نویسی است که باز به دو دسته کلی بَکِ-اند و فرانتِ-اند تقسیم می‌شود. در واقع برنامه نویسی در دو لایه انجام می‌پذیرد:

  1. 1. لایه Front-End یا سمت کاربر که برنامه‌های مربوط به بخش رابط کاربری می‌باشد.

  2.  لایه Back-End یا سمت سرور که برنامه‌های پشت صحنه وبسایت است و کاربر آن را نمی‌بیند ولی نتیجه اجرای کدهای بخش سرور برای کاربر نمایش داده می‌شود.

انواع زبان‌های برنامه‌نویسی:

 زبان‌های برنامه نویسی به دو دسته اصلی زبان‌های سمت کاربر و زبان‌های سمت سرور تقسیم می‌شود که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.
  • زبان‌های سمت کاربر

معرفی زبان های برنامه نویسی سمت کاربر

طراحان صفحات وب بیشتر بر روی این بخش تمرکز دارند. در واقع این بخش مربوط به کارهای طراحی صفحات وب است. برای متخصص شدن در این زمینه باید از زبان‌های زیر استفاده کنید:
 

  1. HTML، اولین زبان برنامه نویسی تحت وب
     

HTML، یک زبان نشانه‌گذاری می‌باشد که برای ایجاد ساختار و قالب صفحات وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان، جزء جدا نشدنی برنامه‌نویسی وب بوده و به همین دلیل اگر شما با هر زبانی سایتی را طراحی کنید باید برای ایجاد ساختار اولیه سایت، از زبان HTML استفاده کنید؛ سپس سایر بخش‌ها را با هر زبان که مایل هستید، برنامه نویسی خود را ادامه دهید. اگر می‌خواهید با تگ‌های این زبان آشنا شوید میتوانید به مقاله تگ های html مراجعه کنید.

  1. CSS، زبان استایل‌دهی

زبان CSS یکی دیگر از زبان‌های نشانه گذاری تحت وب است که این امکان را به کاربر می‌دهد تا در صفحه وب طراحی شده، شکل و ابعاد هر کدام از اجزای سایت را مشخص کند؛ در واقع CSS برای تکمیل رابط کاربری و رفع نقص‌های زبان HTML ارائه شد.

  1. Java script، هسته سوم تشکیل‌دهنده صفحات وب

دو زبان CSS و HTML صرفاً برای طراحی ساختار سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند اما برای انجام برخی از امور مانند: برقراری ارتباط با سرور نیاز به برنامه نویسی می‌باشد که این دو زبان توانایی کافی را ندارند، به همین خاطر جاوا اسکریپت وارد عرصه میدان شد که در ابتدا با نام Livescript بود اما بعدها به جاوا اسکریپت تغییر نام داد. به کمک این زبان می‌توان روی بخش‌های مختلف سایت، کنترل داشت.

  1. یادگیری فریمورک‌های CSS و JavaScript

حال باید برای متخصص شدن خود باید به‌سمت یادگیری فریمورک‌های CSS و JavaScript بروید. از محبوب‌ترین فریمورک‌های CSS بهتر است به سراغ بوت استرپ بروید و فریمورک‌های چون آنگولار، ری‌اکت و نیتیو از بهترین‌های جاوا اسکریپت هستند.

  • زبان‌های سمت سرور

برنامه نویسی وب به‌طور کامل بر روی این بخش تمرکز دارد؛ برخلاف حوزه برنامه نویسی سمت کاربر که به ظاهر سایت توجه دارد این حوزه بر روی عملیات ارتباط با سرویس‌دهنده، بانک‌های اطلاعاتی یا داده‌ها کار می‌کند که می‌توانید از زبان‌های زیر استفاده کنید:

  • زبان پایتون

شما با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون تمامی کارهای مربوط در سمت سرور را انجام بدهید، شاید از خود بپرسید مگر با پایتون هم می‌شود؟

بله؛ پایتون دارای کتابخانه‌ها و فریمورک‌های مختلفی است که از قدرت بالایی برخوردار هستند و می‌توانند تمامی نیازهای شما عزیزان را برطرف کنند. پایتون امروزه طرفداران بسیار زیادی را به خود جذب نموده و روز به‌روز به طرفداران آن افزوده خواهد شد. چرخه پیشرفت این زبان، همچنان در حال رشد است، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا یک دوره کامل و جامع برای شما عزیزان تهیه کنیم آن هم به صورت رایگان!  پس فرصت را از دست ندهید و همین الان آموزش پایتون را در سایت درسمن مشاهده کنید.

  • زبانPHP

این زبان فراگیرترین زبان در حوزه برنامه نویسی وب بوده که بیش از 70% سایت‌ها با این زبان پیاده‌سازی شده‌اند. کدهایی که با این زبان نوشته می‌شود بر روی سرور اجرا شده که قابل نمایش به کاربر نیست. PHP، یک زبان Ope- source است که از بانک اطلاعاتی My SQL و سرویس Apache استفاده می‌کند و بالاترین محبوبیت را در بین زبان‌های برنامه نویسی وب در سمت سرور دارد.

  • ASP.NET

توسعه‌یافته زبان ASP توسط شرکت مایکروسافت که در چارچوب نرم‌افزار NET. ارائه شده است. برای برنامه‌نویسی با ASP.NET باید با زبان سی شار و دستورات خود ASP.NET آشنا باشید. وبسایت‌های طراحی شده با این زبان در محیط Visual studio پیاده‌سازی می‌شود که همه‌ ابزارهای طراحی رابط کاربری و کدنویسی آن در دسترس است. در واقع این تکنولوژی با استفاده از زبان سی شارپ به‌یک رقیب جدی برای PHP در حوزه وب تبدیل شده است.

اگر شما هم دوست دارید با استفاده از زبان سی شارپ بتوانید در سمت سرور کار کنید و متخصص بشوید، آموزش asp.net mvc ما را مشاهده کنید.

  • روبی

زبان Ruby در سال 2006 در قالب یک زبان فشرده، سطح بالا، مختصر و بر پایه فریمورک Ruby on rail منتشر شد که الگوی طراحی برنامه‌های این زبان، براساس MVC است.

  • جاوا

اشتباه نکنید! زبان جاوا و جاوا اسکریپت دو زبان کاملا مجزا هستند. زبان جاوا قابلیت پیاده‌سازی بر روی تمامی پلتفرم‌های استاندارد را دارد. زبان برنامه نویسی تحت سرور جاوا به سه دسته جاوا برای اپلیکیشن‌های موبایل، نگارش سازمانی جاوا و نگارش استاندارد جاوا تقسیم می‌شود.

نتیجه گیری:

نتیجه گیری تبدیل شدن به برنامه نویس ماهر وببرای یادگیری برنامه‌نویسی وب باید حتما زبان‌های برنامه نویسی سمت کاربر را یاد بگیرید تا بتوانید ظاهری زیبا برای سایت خود داشته باشید. اگر می‌خواهید فقط طراح ظاهر سایت باشید یادگیری زبان‌های سمت کاربر برای شما کافی است. اما برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس ماهر وب شما باید علاوه بر ظاهر سایت، مدیریت سایت هم برعهده گیرید که در اینجا باید یکی از زبان‌های سمت سرور را انتخاب کنید.

 

پیشنهاد ما برای انتخاب:

خب دوستان به پایان مبث برنامه نویس ماهر وب شدن رسیدیم و سعی کردیم تا تمامی نکات مهم در این موضوع را به‌‌صورت مختصر اما کاربردی پوشش دهیم تا یک دید کلی از دنیای وب کسب کنید؛ اما ما برای شما در این حوزه پینهاداتی داریم که اگر خواستید، می‌توانید از آنها بهره ببرید. پیشنهادات ما عبارت است از:

  • یادگیری زبان سی شارپ یا php و یادگیری MVC آنهاست.

  • اگر میخواهید با پایتون برنامه نویسی کنید توصیه میکنم حتما در این زبان حرفه‌ای شوید؛ گرچه کدهای زبان پایتون کوتاه است ولی اگر فردی مبتدی باشید و بخواهید در حیطه وب کار کنید، ممکن است برایتان سخت باشد پس زبان محبوب را به‌خوبی تا سطح پیشرفته آن یاد گرفته و در نهایت با فریمورک دوست داشتنی جنگو وارد برنامه نویسی وب شوید.

  • درباره زبان‌های برنامه نویسی دیگر تصمیم با خود شماست.


کلمات کلیدی :
html