Qt چیست؟ فریم ورکی برای ایجاد نرم افزار های گرافیکی

Qt چیست؟
تاریخ بروزرسانی : 08 آذر 1399 | تعداد بازدید : 3598 | زمان خواندن مقاله : 10 دقیقه
++C،

موضوع امروز مقاله ما در مورد یک فریمورک است، فریمورکی که کاربردهای زیادی در توسعه نرمافزارها دارد.

نام این فریمورک کیوت یا Qt میباشد.

میخواهیم بررسی کنیم Qt چیست و چه کاربردهایی دارد؟

چگونه از آن میتوانیم استفاده کنیم و در چه جاهایی از این فریمورک میتوان استفاده کرد؟

Qt چیست؟

Qt یک فریمورک برای ساخت و توسعه برنامه‌های cross و پلتفرم است. Qt با زبان ++c همراه می‌باشد و به برنامه‌نویسان امکان توسعه آسان نرم‌افزارهای کاربردی را می‌دهد. نرم‌افزارهایی که با فریمورک Qt نوشته شده با استفاده از یک کامپایلر زبان ++c می‌باشد و برای تعداد زیادی از سیستم‌عامل‌ها از جمله: لینوکس، ویندوز CE و ... است.

با استفاده از کیوت می‌توان برنامه‌ها را یک بار نوشته و از آنها در سیستم‌عامل‌های موبایل و دسکتاپ اجرا کرد، بدون اینکه باز نویسی کد منبع صورت بگیرد. مثلا اگر با Qt یک برنامه‌ای در پلتفرم ویندوز نوشته شود با تغییرات کم یا حتی بدون اینکه تغییری ایجاد کنید، می‌توان آن را در پلتفرم دیگری مثل لینوکس اجرا کرد.

QT مخفف چیست؟

Qt چیستواژه QT در اصطلاح از دو کلمه "Quality Time" به معنای" زمان کافی" تشکیل شده است، این کلمه به این معنا است که شما در حین استفاده از این فریمورک می‌توانید در وقت و هزینه خود بسیار صرفه‌جویی کنید، که در ادامه دلایل استفاده از این فریمورک قدرتمند را به شما خواهیم گفت. 

 

دلایل استفاده از Qt چیست؟

  • کامپوننت‌های زیادی دارد.

  • نفوذ بالایی در سیستم‌عامل‌های مختلف دارد.

  • از یک GUI فراتر است.

  • مدت طولانی است که در دسترس قرار گرفته است.

 

پیشنهاد ویژه: وقت آن رسیده که آموزش ++C را به صورت کاملا رایگان و حرفه ای مشاهده کنید، این فرصت را از دست ندهید!

 

توانایی‌های Qt چیست؟

توانایی Qt چیستاز Qt برای توسعه برنامه‌های کاربردی چند پلتفرمی و رابط‌های گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با کمک Qt می‌توان برنامه‌های بدون رابط گرافیکی هم مثل command Line و کنسول سرورها را توسعه داد. برنامه‌های دارای رابط گرافیکی که با Qt توسعه داده شده است، می‌توانند رابط کاربری مشابه حالت Native داشته باشند که در این حالت کیوت در ابزارهای ویجت قرار می‌گیرد.

 

پیشنهادی برای خواندن: اگر میخواهید از دنیای نرم افزارهای اوپن سورس باخبر شوید مقاله اپن سورس (Open Source) چیست ما را مطالعه فرمایید.

 

موتور اشیاء در Qt چیست؟

فریمورک Qt، از یک موتور درونی و خاص خود برای ساخت اشیاء و پنجره‌ها استفاده می‌کند. به همین دلیل اجرا بر روی چندین سیستم‌عامل و استفاده از اشیاء پیشرفته به راحتی ممکن است. Qt در هر سیستم عامل، برنامه‌هایی همانند ظاهر همان سیستم‌عامل تولید می‌کند.

شرکت توسعه دهنده Qt چه نام دارد؟

فریم ورک Qt توسط شرکت نروژی با نام Trolltech ارائه شده و در حال توسعه است.

نرم افزارهای نوشته شده با کیوت کدامند؟

نرم‌افزارهای زیادی با کیوت ساخته شده مانند: Opera ،Google Earth ،Skype ،Qtopiaو...

همچنین شرکت‌های زیادی از این پلتفرم استفاده می‌کنند: Samsung ،Siemens ،Volvo ،Panasonic و ...

نرم افزارهای نوشته شده با Qt

زبان برنامه‌نویسی کیوت چیست؟

زبان برنامه‌نویسی در فریمورک کیوت به طور پیش فرض c++ است، اما امکان برنامه نویسی با زبان‌های دیگر مثل پایتون، پرل،

پاسکال، #php ،c و جاوا وجود دارد.

کاربرد فریمورک Qt در تولید سخت‌افزار

در تولید سخت‌افزارهای مختلف استفاده از امکانات Qt امکان‌پذیر است. تولیدکنندگان سخت‌افزار، اعم از تولیدکنندگان دستگاه‌های پزشکی، تلوزیون‌های هوشمند، داشبوردهای کنترلی، دستگاه‌های ناوبری با کمک از این فریمورک توانسته‌اند سخت‌افزارهایی با قابلیت‌های نرم‌افزاری تولید کنند.

Qt چه کتابخانه‌هایی دارد؟

فریمورک کیوت دارای کتابخانه‌های زیادی می‌باشد که به زبان سی پلاس پلاس است و در اصل پایه فریمورک را تشکیل داده است. کتابخانه‌هایش شامل مواردی چون پایگاه داده، شبکه، XML ،OPEN GL و کتابخانه‌های GUL می‌باشد.

کتابخانه های Qt چیست

کامپایلر meta object

کامپایلر meta object که moc هم خوانده می‌شود، ابزاری است که با استفاده از منابع یک نرم‌افزار کیوت اجرا می‌شود.

Moc ماکروهای کد ++c را به عنوان یادداشت ترجمه می‌کنند و از آن برای تولید کردن کد افزوده ++c و به همراه اطلاعات meta کلاس‌های به کار رفته در برنامه استفاده می‌کند که این اطلاعات meta توسط کیوت استفاده می‌شود تا ویژگی‌های کدنویسی را به روش native در سی پلاس پلاس موجود نیست را به کاربر بدهد و این ویژگی ها شامل: فراخوانی تابع به طور غیرهمزمان، درون‌گرایی، شکاف‌ها و سیگنال‌ها می‌باشد.

چطور Qt را یاد بگیریم؟

اگر علاقه‌مند به یادگیری فریمورک Qt هستید قبل از شروع به یادگیری آن باید زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس را به صورت پایه بلد باشید و باید دستورات آن را بدانید. نگران این نباشید که آموزش سی پلاس پلاس را چطور شروع کنید و از کجا منبع خوبی برای چطور Qt را یاد بگیریمآموزش آن پیدا کنید، در وب سایت درسمن زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس به صورت رایگان ارائه شده است. می‌توانید از همین لحظه آموزش را شروع کنید و به صورت پایه این زبان را یاد بگیرد که مقدمه‌ای برای یادگیری فریمورک Qt است.

امیدوارم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید و بتوانید در این راه حرفه‌ای شوید.